Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Stine Renate Håheim, Tuva Moflag, Tellef
Inge Mørland og Jorid Juliussen Nordmelan, frå Høgre, Torill Eidsheim,
Erlend Larsen, Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, frå Framstegspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Knut Magne Flølo, frå Senterpartiet, Kjersti
Toppe, frå Sosialistisk Venstreparti, Sheida Sangtarash, frå Venstre,
Carl-Erik Grimstad, og frå Kristeleg Folkeparti, leiaren Geir Jørgen Bekkevold,
viser til representantforslaga i Dokument 8:111 S (2018–2019). Statsråd
Bent Høie har uttalt seg i brev av 7. mai 2019. Brevet følgjer som
vedlegg til denne innstillinga. Det har også blitt halde skriftleg
høyring med frist 7. mai, men ingen har hatt innspel.
Komiteen viser til handsaminga
av prioriteringsmeldinga, Meld. St. 34 (2015–2016), jf. Innst. 57
S (2016–2017). Tiltak i helsetenesta skal vurderast ut frå tre prioriteringskriterium
– nyttekriteriet, ressurskriteriet og alvorskriteriet for å sikre
likebehandling på tvers av pasientgrupper og beslutningssituasjonar. Komiteen vil peike
på at prioriteringar i helsetenesta handlar om å fordele helseressursane
til nokre område og tiltak framfor andre, eller at ein gir nokre
raskare tilgang enn andre. Prioriteringsbeslutningar vil derfor
kunne opplevast som kontroversielle. Vidare ønskjer komiteen å vise
til prioriteringsmeldinga og understrekar at for å oppnå legitimitet
om prioriteringsbeslutningane må ikkje berre prinsippa for prioritering,
men også prosessane knytta til prioriteringsbeslutninga opplevast
som rimelege. Komiteen viser
vidare til at departementet i framlegginga av prioriteringsmeldinga
vurderte at det var behov for å styrke openheita om prioritering
på særleg to arenaer. For det første såg departementet det som nødvendig
at Stortinget tydelegere tok stilling til prinsippa som skal ligge
til grunn for prioriteringsbeslutningar i helsetenesta. For det
andre var det ønskeleg at vurderingar baserte på prinsippa for prioritering
skulle inngå i grunnlaget for beslutningar på administrativt nivå. Komiteen viser
til at eit einstemmig storting har slutta seg til prinsippa for
prioritering ved handsaminga av prioriteringsmeldinga.
Fleirtalet i komiteen,
medlemene frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre og Kristeleg Folkeparti,
ønskjer å understreke at «systemet for nye metodar» har ført til
større openheit om prosessane kring vurderingar og prioriteringsbeslutningar,
ved innføring av nye legemiddel og metodar i spesialisthelsetenesta.
Fleirtalet meiner at openheit
om prinsippa som ligg til grunn for beslutningane, og openheit om
organiseringa av prosessane er viktig. Endringane som blei innførte
i 2013, har ført til systematikk i vurderings- og beslutningsprosessane,
slik at ein i dag har fått ei innretting som tek omsyn til rettferdig
og likeverdig tilgang til helsetenester.
Fleirtalet ønskjer ut over
dette å vise til utfyllande svar frå ministeren, som seier seg einig
med forslagsstillarane i at dagens prioriteringsdebatt
har vore for smal, og at han bør handle om meir enn legemiddel.
Ministeren viser vidare til utgreiinga NOU 2018:16 «Det viktigste
først», som har blitt send på brei offentleg høyring med frist 22. mai
2019. Fleirtalet ser
fram til utarbeidinga av meldinga om temaet og vidare handsaming
på Stortinget.
Fleirtalet viser til forslag
om å opprette eit nasjonalt prioriteringsråd. Fleirtalet meiner det er naturleg
å sjå til Blankholmutvalet sitt arbeid og høyringsinstansane sine
innspel, og ønskjer å gjere ei heilskapleg vurdering av dette når
regjeringa kjem med si melding knytt til NOU 2018:16.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at helseministeren ved flere anledninger har gitt uttrykk for
at prioriteringssystemet for spesialisthelsetjenesten er åpent og
rettferdig. Disse
medlemmer registrerer samtidig at det under dagens regjering
har skjedd en rekke endringer som har gjort prioriteringssystemet
mer lukket. Disse
medlemmer konstaterer at når prioriteringssystemet i så stor
grad er preget av lukkethet, er det umulig å etterprøve hvorvidt
prioriteringene er rettferdige.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Prop. 55 L (2018–2019) om lovfesting av
systemet for nye metoder. Disse medlemmer mener det vil
være naturlig at de problemstillingene som dette representantforslaget
går inn i, vurderes i forbindelse med at denne proposisjonen behandles
av Stortinget til høsten. Disse medlemmer viser for øvrig
til Dokument 8:65 S (2018–2019) om åpenhet om enhetspriser på legemidler
i norske sykehus.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer
at møtene i Beslutningsforum skjer bak lukkede dører. Disse medlemmer merker
seg at brukermedvirkningen i Beslutningsforums møter begrenser seg
til én brukerrepresentant med observatørstatus og taushetsplikt
om innholdet i møtene. Disse
medlemmer viser til at de regionale helseforetakene i 2016
innførte en praksis med at alle legemiddelpriser fra anbudskonkurranser
skulle holdes hemmelig. Disse
medlemmer konstaterer at konsekvensen av skjulte legemiddelpriser
er at både forholdet mellom kostnad og nytte og de totale kostnadene
ved å innføre en ny behandling holdes hemmelig.
Disse medlemmer viser til at
Helse- og omsorgsdepartementet har hevdet at Beslutningsforum ikke
er et offentlig organ. Disse
medlemmer viser til at departementet har foreslått å lovfeste
at avgjørelsene i Beslutningsforum ikke skal regnes som vedtak etter forvaltningsloven
(Prop. 55 L (2018–2019)). Disse medlemmer konstaterer
at et fritak fra statusen som offentlig organ og en lovbestemmelse
om at avgjørelsene ikke skal regnes som vedtak, innebærer at Beslutningsforum
langt på vei er unntatt alminnelige regler for offentlig innsyn
og klagerett.
Disse medlemmer registrerer
at Beslutningsforum i desember 2018 bestemte at konklusjonene om hvorvidt
en behandling er kostnadseffektiv, ikke lenger skal offentliggjøres
i metodevurderingene fra Statens legemiddelverk. Disse medlemmer registrerer
at dette bare er det siste av en lang rekke grep som er tatt for
å innskrenke åpenheten og etterprøvbarheten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringa gjennom sin dialog med dei regionale helseføretaka
syte for at Beslutningsforum sitt vedtak om hemmeleghald blir gjort
om, og at konklusjonane frå Statens legemiddelverk sine kostnytte-vurderingar
blir offentleggjorde.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til følgende
uttalelse fra helseministeren (NRK Ytring 11. april 2019):
«Prinsippene og kriteriene
som ligger til grunn for prioriteringene er åpne. De tre kriteriene
er nytte, ressursbruk og alvorlighet. Det har et samlet storting,
på tvers av partier, stilt seg bak.»
Disse medlemmer vil minne om
at det er en hemmelighet hvor stor ekstrakostnad myndighetene godtar
før de sier nei til å innføre et nytt legemiddel, ettersom regjeringen
har gitt etter for legemiddelindustriens krav om å holde medisinprisene
skjult. Dermed er kriteriet om ressursbruk i realiteten ikke åpent.
Ettersom det i praksis er hemmelig hvor stor ressursbruk helsemyndighetene
aksepterer, har offentligheten heller ikke innsyn i hvordan betalingsviljen
varierer mellom tilstander med ulik alvorlighetsgrad. Dermed er
heller ikke kriteriet om alvorlighet i realiteten åpent. Disse medlemmer konstaterer
på denne bakgrunnen at det hersker hemmelighold om to av tre prioriteringskriterier,
og at helseministerens påstand følgelig er feil.
Disse medlemmer viser til følgende
uttalelse fra helseministeren (NRK Ytring, 11. april 2019):
«Begrunnelsene for
beslutningene om hvilke legemidler som skal innføres, ligger åpent
på nett etter at vedtakene er gjort.»
Disse medlemmer vil påpeke
at det viktigste beslutningsgrunnlaget for prioriteringsbeslutningene er
Legemiddelverkets utregninger om forholdet mellom kostnad og nytte. Disse medlemmer viser
videre til at et annet sentralt element i beslutningsgrunnlaget
er de totale ekstrakostnadene helsetjenesten påføres ved at en behandling
innføres. Disse
medlemmer minner om at all denne informasjonen systematisk sladdes
i metoderapportene fra Legemiddelverket, fordi regjeringen har gitt
etter for legemiddelindustriens krav om hemmelige legemiddelpriser. Disse medlemmer konstaterer
på den bakgrunnen at begrunnelsene for prioriteringsbeslutningene
ikke ligger åpent tilgjengelig på nett, og at helseministerens påstand
følgelig er feil.
Disse medlemmer viser til Dokument
8:20 S (2018–2019), hvor Senterpartiet foreslo full åpenhet om legemiddelprisene
i den offentlige helsetjenesten. Disse medlemmer viser til innlegget
til saksordføreren fra Høyre da saken ble behandlet i stortingssalen 28. mars
2019:
«Offentliggjøring
av legemiddelpriser gir liten innsikt i hvorvidt det er riktig å
prioritere en behandling eller et legemiddel. Prioriteringen må
legge kostnadseffektivitet til grunn, hvor pris bare er ett av flere
elementer. Et nytt legemiddel kan derfor faktisk være kostnadseffektivt,
og til og med kostnadsbesparende, selv om det har en høyere pris
enn legemiddelet det erstatter.»
Disse medlemmer deler oppfatningen
om at prislappen på en legemiddelpakning isolert sett gir liten innsikt
i hvorvidt det er riktig å prioritere en behandling. Disse medlemmer deler
også oppfatningen om at det er forholdet mellom kostnad og nytte
som er viktig for å etterprøve om prioriteringsbeslutningene skjer
i tråd med de vedtatte prioriteringskriteriene. Disse medlemmer minner igjen
om at det nettopp er denne informasjonen som systematisk sladdes
i Legemiddelverkets metodevurderinger, som følge av at regjeringen
har gitt etter for legemiddelindustriens krav om at legemiddelpriser
skal holdes hemmelig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringa sikre full openheit om avgjerdsgrunnlaget for prioriteringar
i helsetenesta – deriblant meirkostnaden per kvalitetsjusterte leveår
ved å innføre eit tiltak, budsjettkonsekvensane ved å innføre eit
tiltak og praktiseringa av alvorskriteriet.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at flere sentrale aktører
på helseområdet har etterlyst en bredere prioriteringsdebatt enn
vi har i dag, deriblant Helsedirektoratets direktør og assisterende
direktør (Dagens Medisin, 21. mars 2019):
«Den pågående prioriteringsdebatten
handler hovedsakelig om kostbare legemidler mot kreft. Vi trenger
en bredere offentlig prioriteringsdebatt – som handler om mer enn
medikamenter.»
Disse medlemmer deler denne
vurderingen. Disse
medlemmer konstaterer at systemet Nye metoder i all hovedsak
har handlet om innføring av legemidler, og at Beslutningsforum i
vesentlig mindre grad har behandlet innføringen av andre typer metoder
eller tatt stilling til hvilke etablerte metoder som ikke lenger skal
tilbys.
Disse medlemmer viser til
at Nasjonalt råd for prioriteringer i helsetjenesten ble vedtatt
nedlagt i 2017. Disse
medlemmer viser til at Prioriteringsrådet var et godt egnet
forum for å føre en prioriteringsdebatt som gikk ut over innføringen
av kostbare legemidler. Disse medlemmer minner om
at møtene i Prioriteringsrådet, til forskjell fra Beslutningsforum, skjedde
for åpne dører og med utfyllende referater. Disse medlemmer minner om
at Prioriteringsrådets sammensetning, til forskjell fra Beslutningsforum,
ga god forankring i fagmiljøer og brukerorganisasjoner.
På denne bakgrunnen
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringa opprette eit nasjonalt prioriteringsråd etter modell
frå Sverige for å breie ut prioriteringsdebatten og sikre at han
handlar om meir enn tilgang til nye legemiddel.»