2.7 Mer klima- og miljøvennlige anskaffelser
Komiteen viser til at det
også er lovfestet at det offentlige skal innrette sin anskaffelsespraksis
slik at den bidrar til å redusere miljøpåvirkning og fremme klimavennlige
løsninger der det er relevant. Selv om dette har bidratt til å tydeliggjøre
oppdragsgivernes miljøansvar, mener disse medlemmer at offentlige
innkjøp i større grad enn i dag kan bli en drivkraft for klimavennlig
teknologiutvikling og nye, bærekraftige løsninger.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, vil understreke at klima-
og miljøhensyn skal være sentrale i offentlige anskaffelser. Målet
er at det blant annet stilles krav om nullutslippstransport i leveranser
til det offentlige og utslippsfrie eller fornybare løsninger i offentlige
ferge- og hurtigbåtanbud der det ligger til rette for det. I tillegg
er målet å utarbeide en handlingsplan for å øke andelen klima- og
miljøvennlige offentlige anskaffelser og grønn innovasjon, blant annet
ved styrket veiledning og kompetanseutvikling gjennom Difi. Det
legges opp til å videreføre en 30 pst. miljøvekting ved offentlige
innkjøp der det er relevant, eller benytte konkrete miljø- og utslippskrav
der det er bedre egnet. Målet er at offentlige anskaffelser og regelverk
skal brukes for å stimulere etterspørsel etter produkter som er
produsert med lavutslippsteknologi, for eksempel sement og asfalt.
Komiteen mener
at det også er viktig at det legges til rette for at offentlige
innkjøp ikke skal bidra til avskoging av regnskog, i tråd med det
internasjonale arbeidet for avskogingsfrie forsyningskjeder som
Norge har bidratt til (jf. Meld. St. 14 (2015–2016)).
Komiteen viser til den nylig
fremlagte rapporten «Fra elektrifisering til eksporteventyr» (Menon
Economics, på oppdrag fra Energi Norge, 2019). Her vektlegges langsiktighet
og forutsigbarhet i offentlige anskaffelser som én av flere kritiske
faktorer for å oppnå potensialet i elektrifiseringen, både miljømessig
og markedsmessig. Komiteen vil
peke på at det offentlige bør vektlegge dette i sine anskaffelsesstrategier
for å sikre innovasjon og verdiskaping.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det bør utvikles bedre
verktøy for å identifisere og vekte klima og miljø i anbudsprosesser.
Dette medlem støtter også
at det skal utarbeides flere sektorvise innkjøpsveiledere, og ser
det som viktig at disse kan utvikles i samarbeid med industrien.
Norge bør bidra
til utviklingen av gode felleseuropeiske indikatorer for klimavennlige
offentlige anskaffelser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det bør utvikles bedre
verktøy for å identifisere og vekte klima og miljø i anbudsprosesser
og viser til behovet for flere sektorvise innkjøpsveiledere utviklet
i samarbeid med bransjene. Norge bør bidra til å utvikling av gode
felles-europeiske indikatorer for grønne offentlige anskaffelser.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreta en evaluering av om lov- og forskriftskrav
til vektlegging av miljø ved offentlige innkjøp fungerer etter hensikten,
som for eksempel at miljø som hovedregel skal vektlegges med minst
30 pst. der det er relevant som tildelingskriterium.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan
anskaffelsesregelverket eventuelt kan forbedres for å bidra til
reell markedsendring.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Stortingets vedtak om minimum 30 pst. miljøvekting ved alle
offentlige anbud, og understreker betydningen av at dette følges
opp, også i forskriftene.
Disse medlemmer er opptatt
av at det skal lønne seg å drive bærekraftig, og at leverandører
av bærekraftige løsninger bør gis et fortrinn, og ikke konkurranseulemper
i forbindelse med offentlige anskaffelser, for eksempel på grunn
av høyere pris. I tilfeller der norske bedrifter er pålagt særskilte
miljøkrav til produkter eller produksjon, må det stilles tilsvarende
miljøkrav i offentlige anskaffelser. Det er også viktig å stimulere
til mer dialog og økt samarbeid mellom innkjøpere og leverandører
for å sikre bærekraftige løsninger, innenfor det handlingsrommet
som regelverket åpner for.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at regjeringen har varslet i meldingen at den vil utarbeide
en handlingsplan som skal bidra til å øke andelen klima- og miljøvennlige
offentlige anskaffelser og grønn innovasjon. Her vil styrket veiledning
og kompetanseutvikling være sentralt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at meldingen baserer seg på et for snevert syn på kostnadseffektivitet.
I en periode hvor vi vet at vi må gjennomføre store kutt i klimagassutslipp og
utvikle og ta i bruk ny teknologi for å sikre kommende generasjoner
en tryggest mulig framtid, er det grunn til å stille spørsmål ved
relevansen av prissammenligninger som inkluderer teknologier som
vi ikke kan benytte oss av dersom vi skal lykkes i klimapolitikken. Fellesskapets
innkjøpspolitikk må ta utgangspunkt i at fellesskapet skal bidra
aktivt til at vi når klimamålene. Da må reglene endres, slik at
klimakravene i anbudene strammes inn og får større tyngde i vurderingene
som gjøres. Det vil bli langt dyrere for alle parter dersom man
ikke tar i bruk klimavennlige løsninger.
Disse medlemmer mener det
er svært gledelig at næringslivet selv er positive til miljøkrav
i offentlige anskaffelser. Disse medlemmer mener at regjeringen
burde lytte til Norsk Industri, som i høringssvaret uttaler:
«(…) at pris på
innkjøpstidspunktet ofte vektlegges for høyt i offentlige anbud,
på bekostning av viktige elementer som innovasjon, kvalitet og redusert
miljøbelastning ved offentlige innkjøp.»
Ved at det offentlige
stiller miljøkrav, bidrar man til næringsutvikling. Når det offentlige
stiller miljøkrav og med det er villig til å finansiere pilotmodeller
og teknologiutvikling, deler man risikoen med industrien og er med
på å videreføre den norske industriens ledende posisjon innen miljøhensyn.
Komiteen mener
at elferge- og etterhvert hydrogenfergerevolusjonen i Norge er et
godt eksempel på hvor positivt miljøkrav kan være for teknologi-
og næringsutvikling. Det har bidratt til oppdrag for norske verft
og gitt bedre muligheter for batteriproduksjon i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at vi
bør tenke mer på denne måten i alle typer anskaffelser. I dette
arbeidet bør det også legges til rette for at man kan oppgradere
teknologien i løpet av en anbudsperiode. Alternativet er at aktører
låses fast i gammel og klimafiendtlig teknologi på grunn av lange
anbudsperioder samtidig som man vet at det egentlig finnes mer klimavennlige
alternativer å ta i bruk. Det må innkjøpssystemet ta høyde for.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at offentlige innkjøp kan utgjøre den nødvendige etterspørselen
de private aktørene trenger for å kunne sette i gang produksjon
og/eller oppskalering av ny teknologi, bedre produksjonsforhold
eller miljøvennlige produkter. Etterspørsel etter en teknologi eller
et produkt av større omfang vil også kunne utløse ytterligere private
investeringer som kan finansiere utvikling og produksjon.
I «Beregningsteknisk
grunnlag for Meld. St. 41, Klimastrategi for 2030 – norsk omstilling
i europeisk samarbeid» fra 2017 har Miljødirektoratet regnet på
effekten og den samfunnsøkonomiske kostnaden av ulike klimatiltak
for å gi grunnlag for å se hvordan vi kan nå forpliktelsen om å
redusere utslippene i ikke-kvotepliktig sektor med om lag 30 millioner
tonn CO2-ekvivalenter for
perioden 2021–2030. Offentlige anbud er omtalt som eneste, eller
ett av få, virkemidler vi har per i dag for å få null- og lavutslippsløsninger
for blant annet anleggsmaskiner, traktorer, skogsmaskiner, langdistansebusser
og lokalbusser.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at utgangspunktet for
meldingen er at man ikke skal endre regelverket, men at meldingen
er en gjennomgang av hvordan regelverket kan følges opp best mulig. Dette medlem mener
at vi ikke har tid til å bruke år på utredninger av om tiltakene
virker godt nok nå, før vi vurderer å justere opp miljøvektingen. Altfor
mange offentlige innkjøp skjer i dag uten at miljø blir vektlagt.
Vi har ikke råd til å fortsette på samme måten i flere år. Derfor
er det nødvendig å forsterke vektingen av miljøhensynet, slik at
dette hensynet ligger til grunn som viktigst i alle offentlige innkjøp.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om endring i lov om offentlige anskaffelser
slik at miljøkravet får en vekting på 50 pst.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at forskriften om offentlige anskaffelser sier at
«Oppdragsgiveren
skal legge vekt på å minimere miljøbelastningen og fremme klimavennlige
løsninger ved sine anskaffelser og kan stille miljøkrav og kriterier i
alle trinn av anskaffelsesprosessen der det er relevant og knyttet
til leveransen. Der miljø brukes som tildelingskriterium, bør det
som hovedregel vektes minimum 30 prosent.»
Disse medlemmer viser til
at forskriften kom som følge av et stortingsvedtak fra 3. desember
2016, hvor det ble vedtatt at «Stortinget ber regjeringen innføre
krav om minimum 30 pst. miljøvekting ved alle offentlig anbud der
det er relevant». Disse
medlemmer mener at forskriften er mindre tydelig enn stortingsvedtaket,
og at det kan bidra til at vedtaket får mindre effekt.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre forskriften om offentlige anskaffelser slik
at det blir et reelt krav med 30 pst. miljøvekting ved alle offentlige
anbud der det er relevant, og ikke bare noe oppdragsgiver kan gjøre,
i tråd med Stortingets tidligere vedtak fra desember 2016.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil peke på at forskriftene til anskaffelsesloven pålegger oppdragsgiver
å «minimere miljøbelastningen og fremme klimavennlige løsninger ved
sine anskaffelser». Dette gjelder i alle trinn av anskaffelsesprosessen
og favner videre enn kun vektingen ved tilbudsevaluering. Miljøkrav
er ikke kun bundet til vekting, men kan stilles både i selve kravspesifikasjonen,
kvalifikasjonskrav og kontraktkrav, samt vektes i evalueringskriteriene,
alt etter hva som gir best effekt. Kravspesifikasjonen er ofte styrende
for teknologikrav og konseptvalg og dermed også for hvilken miljø-
og klimaeffekt den enkelte anskaffelse har. Kravspesifikasjonen
vil som oftest ha form av terskelkrav som må oppfylles, og ekskludere
tilbud som ikke oppfyller dem. I rene ytelseskontrakter der konseptet
ikke er avklart, vil det være naturlig å vekte klima og miljø høyere
i evalueringskriteriene. Dette vil være avhengig av type anskaffelse
og kontraktstype.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
er en mangel på statistikk rundt anskaffelsene som gjøres i dag,
og hvordan miljø vektes der. Denne statistikken må på plass for
å sikre at man innretter politikken slik at den faktisk virker.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide bedre statistikk for klimakrav og miljøbelastning
i offentlige anskaffelser.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at det i meldingen
legges opp til en styrking av statistikkgrunnlaget rundt offentlige anskaffelser,
og legger til grunn at bruken av klima- og miljøkrav og effekten
av disse er naturlig å vurdere i den sammenheng.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er flere områder hvor
konkrete miljøkrav vil kunne bidra svært positivt for både miljø og
næringsutvikling. Et eksempel er innen karbonfangst og lagring (CCS).
Dette er et stort og viktig prosjekt for norsk næringsliv, hvor
Norge ligger langt foran i teknologiutviklingen, men hvor det stadig
er usikkerhet rundt finansiering. Offentlige anskaffelser kan bidra
til at det skapes markeder for lavkarbonprodukter. En rapport fra
Multiconsult om hvordan CO2-fangst
og -lagring kan gjøres lønnsomt, viser til at offentlige krav til
bruk av lavutslippsbetong med utslipp som forutsetter bruk av CCS,
kan være et svært godt virkemiddel.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stille krav ved offentlige anskaffelser om bruk
av betong med så lave utslipp at det forutsetter bruk av karbonfangst
og -lagring.»
Dette medlem mener
at Oslo kommune har demonstrert hvordan det å stille krav til nullutslippsbyggeplasser
har bidratt til teknologiutvikling og utslippskutt. Siden 2017 har
det vært et krav om at kommunens egne byggeprosjekter skal være
fossilfrie, og at man skal koble seg på fjernvarmenettet allerede
under byggingen der det er mulig. Anskaffelsesstrategien til kommunen
sier også at maskinene som brukes, skal ha nullutslippsteknologi
så langt det er mulig. Disse kravene burde stilles i hele landet.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stille krav ved offentlige anskaffelser om fossilfrie
byggeplasser hvor det så langt det er mulig, brukes nullutslippsteknologi
i byggeprosjekter.»
Dette medlem er
glad for utviklingen som har skjedd rundt bruken av hydrogen som
energibærer. Nå er tiden for pilotprosjekter forbi, og det er tid
for oppskalering av prosjektene. Her kan det offentlige spille en viktig
rolle som kunde med relevante klimakrav.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utforme krav til offentlige anskaffelser som bidrar
til økt offentlig etterspørsel etter hydrogen i de innkjøp der dette
er relevant.»
Dette medlem viser
til den store satsingen på elfly som drives fram av enkelte aktører
i Norge, som Rolls-Royce i Trondheim. Dette medlem mener satsing
på elfly er helt avgjørende for å få store utslippskutt i flytrafikken,
og viser til at Rolls-Royce har planer om å utvikle elfly som kan
tas i bruk på kortbanenettet i Norge i løpet av få år. Dette medlem
mener at det offentlige bør gå foran og stille krav om bruk av elfly
eller andre nullutslippsfly når teknologien er på plass. Dette vil
gi næringsutvikling i Norge og reduserte klimagassutslipp. Dette medlem viser
videre til vedtak nr. 59 (2015–2016) som ble fattet av Stortinget
1. desember 2015:
«Stortinget ber
regjeringen iverksette tiltak som sikrer at alle fylkeskommunale
og kommunale ferger og hurtigbåter benytter lav- eller nullutslippsteknologi
ved nye anbud og på ruter i egenregi.»
Dette vedtaket har
vært avgjørende for at Norge nå får over 60 nye elferger i drift.
Dette medlem mener vi må bruke den offentlige innkjøpsmakten tilsvarende for
å fase inn elfly på kortbanenettet i Norge.
Dette medlem viser til at
fra 1. januar 2020 overtar fylkeskommunene ansvaret for kortbanenettet
og anbudene for flyruter.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen iverksette tiltak som sikrer at det stilles krav
i anbudene om bruk av lav- og nullutslippsteknologi på kortbanenettet
når teknologien er på plass.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at det fremmes
konkrete forslag innenfor ulike sektorer. Flertallet støtter langt på
vei prinsippet som ligger til grunn for forslagene, og eksemplene
på vellykkede anskaffelser. Flertallet behandler likevel
meldingen som en melding om innkjøpsfaglige problemstillinger og
viser blant annet til at forslagene også omfatter fylkeskommuner
og kommuner. Flertallet mener
det ikke nødvendigvis er uttrykk for en god innkjøpspolitikk at
Stortinget vedtar detaljerte bestillinger for ulike innkjøp.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at meldingen aldri
ble den omfattende gjennomgangen av offentlige innkjøp som tidligere
varslet, men et snevert blikk på innkjøpsfaglige vurderinger. Dette medlem viser
til at klimagassutslippene i Norge øker i en tid hvor de burde gått
kraftig ned, og at det haster å få på plass systemer for et grønt skifte.
Offentlige innkjøp er et åpenbart viktig verktøy i denne sammenheng,
som må raskt omdannes til et verktøy for grønn omstilling av offentlige
så vel som private virksomheter.
Dette medlem mener at regjeringen
i arbeidet med handlingsplanen må se hen til veikartene for grønn
konkurransekraft som er utarbeidet i ulike sektorer, for å se hvordan
og på hvilke områder offentlige innkjøp kan bidra til å styrke norsk
næringslivs grønne konkurransekraft.