1.1 Innledning
Det offentlige bruker
over 500 mrd. kroner hvert år på innkjøp. Dette er fellesskapets
midler som oppdragsgiverne skal utnytte på best mulig måte. Dette
krever en profesjonalisering av innkjøpene, gjennom blant annet økt
satsing på kompetanse, bedre styring, ledelse, organisering og mer
samordning.
Et nytt og forenklet
anskaffelsesregelverk trådte i kraft 1. januar 2017. Regelverket
setter viktige krav til, og rammer for, hvordan konkurranser om
offentlige kontrakter skal gjennomføres. Men et godt regelverk kan ikke
alene sikre gode, effektive offentlige anskaffelser. Til det trengs
det gode og profesjonelle oppdragsgivere. Det er også viktig at
regelverket, og andre føringer, ikke er for detaljerte, men gir
rom for å utøve et godt innkjøpsfaglig skjønn. På denne måten gis
offentlige virksomheter mulighet til å foreta riktige prioriteringer,
slik at virksomhetens behov for kvalitative gode ytelser til riktig
pris blir oppnådd, samtidig som de opptrer miljøvennlig og etisk
forsvarlig. Meld. St. 22 (2018–2019) handler ikke om regelverket
og dets innhold, men om hvordan anskaffelsene kan utføres mest mulig
effektivt innenfor det regelverket vi har.
Meldingen er delt
i tre deler. Del I beskriver behovet for effektivisering og profesjonalisering
av offentlige anskaffelser. Kapittel 2 inneholder en redegjørelse
for begrepene effektiv ressursbruk og effektivisering. Ulike virkemidler
for å oppnå dette omtales, herunder behovet for profesjonalisering.
I kapittel 3 beskrives hvordan innkjøps-Norge ser ut, herunder en
stor variasjon av ulike typer offentlige oppdragsgivere og leverandører
til offentlig sektor. Kapittel 4 handler om anskaffelsesprosessen
og hvordan en god prosess kan gjennomføres.
Del II omhandler
regjeringens mål for offentlige anskaffelser. Kapittel 5 beskriver
hvordan oppdragsgiverne kan legge til rette for god konkurranse
i sine anskaffelser. I kapittel 6 understrekes behovet for en åpen
forvaltning uten korrupsjon. En redegjørelse for hvordan innovative
anskaffelser kan bidra til bedre behovsdekning, er inntatt i kapittel
7. Kapittel 8 drøfter hvordan ulike samfunnshensyn best kan ivaretas
innenfor rammen av en effektiv, helhetlig anskaffelsespolitikk.
Dette blir nærmere utdypet for klima- og miljøhensyn i kapittel
9, arbeidslivskriminalitet i kapittel 10, læreplasser i kapittel
11 og sosialt ansvar i kapittel 12.
Del III beskriver
hvordan de politiske målene som er beskrevet i del I og II, kan
nås gjennom tiltak for bedre styring, profesjonalisering og effektivisering
av offentlige anskaffelser. Behovet for et kompetanseløft gjennom
utdanning og forskning, kurssertifisering og veiledning omtales
i kapittel 13. Kapittel 14 beskriver hvordan bedre styring, ledelse
og organisering av anskaffelsene er en nødvendig forutsetning for
å profesjonalisere innkjøpsfunksjonen. Det fremgår av kapittel 15 at
økt samarbeid og samordning mellom oppdragsgivere kan være et svært
effektivt virkemiddel for å oppnå mer robuste og profesjonelle innkjøpsmiljøer.
Kapittel 16 omhandler digitalisering som virkemiddel for å oppnå
bedre og mer effektive innkjøp. Betydningen av bedre statistikk
og styringsgrunnlag er temaet i kapittel 17. Kapittel 18 inneholder
en drøftelse av hva som er et riktig nivå på håndhevelse og kontroll
av anskaffelsesprosessene, for å nå regjeringens mål om mer effektive
og profesjonelle offentlige anskaffelser.
I kapittel 19 omtales
meldingens økonomiske og administrative konsekvenser.