Den norske folkehelsemodellen
Komiteen viser til at ansvaret
og rollefordelingen i folkehelsearbeidet er avklart gjennom folkehelseloven.
Folkehelsearbeidet har endret seg fra en hovedvekt på smittsomme
sykdommer og andre miljøfaktorer til at det også blir rettet oppmerksomhet
mot et bredere sett av sosiale og strukturelle faktorer som påvirker
helsen. Komiteen viser
til at den norske folkehelsemodellen innebærer en systematisk arbeidsform
i en fireårssyklus med rapportering om status, revidering av folkehelsepolitikken,
utvikling av tiltak og evaluering.
Komiteen viser til at universelle
strategier, tiltak som treffer bredt og ikke bare er rettet mot
risikogrupper, er de mest effektive i folkehelsearbeidet. Det såkalte «forebyggingsparadokset»
er et viktig fundament i folkehelsepolitikken. Folkehelsepolitikken
må legge til rette for at den enkelte og lokalsamfunnet er i stand
til å ta kontroll over forhold som påvirker helsen.
Komiteen viser til at regjeringen
vil starte et utredningsarbeid for retningslinjer på folkehelseområdet
til støtte for prioritering. Komiteen mener at bedre kunnskap
om effekten av tiltak og retningslinjer for prioritering vil styrke
legitimiteten til folkehelsearbeidet og gi bedre beslutningsgrunnlag
når det gjelder kravene i utredningsinstruksen.
Komiteen merker seg videre
at regjeringen vil ta initiativ til en samlet gjennomgang av folkehelseloven med
forskrifter, utvikle en helhetlig retningslinje for utredningsinstruksen,
redusere variasjonen i det systematiske arbeidet mellom kommunene,
videreutvikle programmet for folkehelsearbeid i kommunene, vurdere
behovet for å samordne nasjonal informasjon/statistikk som har konsekvenser
for folkehelse, og videreutvikle folkehelseprofilene.
Komiteen viser til at kommunen,
ifølge folkehelseloven, skal fremme folkehelse innenfor de oppgaver og
med de virkemidler kommunen er tillagt, herunder ved lokal utvikling
og planlegging, forvaltning og tjenesteyting. Mange viktige helsefremmende
tiltak blir imidlertid ikke prioritert av kommunene selv om tiltakene har
stor samfunnsøkonomisk gevinst.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til høringsuttalelser
fra Sunne kommuner, som tvert imot sier at folkehelseloven ikke
må røres. Loven er god, men det er stor variasjon i hvor langt kommunene
er kommet i å integrere folkehelse i kommuneplaner, slik både folkehelseloven
og plan- og bygningsloven krever. Disse medlemmer viser til
Riksrevisjonens undersøkelse av offentlig folkehelsearbeid, Dokument
3:11 (2014–2015), der Riksrevisjonen kom med flere anbefalinger til
hva regjeringen må gjøre for å styrke folkehelsearbeidet i kommunene,
noe dette medlem forventer at regjeringen nå følger opp.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ber
derfor regjeringen se på sammenhengen mellom kostnader og gevinster
ved helsefremmende tiltak og styrke kommunenes incentiver til å
iverksette tiltak.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at kommunene med dagens
økonomi operer innenfor svært trange rammer. Dette medlem mener økonomien
i kommunene må økes betraktelig, og viser til at Sosialistisk Venstreparti
i budsjettet for 2019 prioriterte en økning på 4,6 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Kommuneproposisjonen
2019 vedtok at regjeringen skal sette ned et bredt sammensatt utvalg
som skal gå gjennom inntektssystemet for kommunene. Disse medlemmer viser
til at det kommunale inntektssystemet blant annet skal utjevne skatteinntekter
kommunene imellom og utjevne de faktiske utgiftene kommunene har
knyttet til blant annet befolkningssammensetning, geografi og sosiale
forhold. Disse
medlemmer mener en slik gjennomgang må inkludere disse kriteriene.
Disse medlemmer merker seg
at alle fylkene i landet fra 2019 har mulighet til å søke midler
til tiltaksutvikling i kommunene gjennom Folkehelseprogrammet. Samtidig
har ikke regjeringen finansiert denne utvidelsen tilstrekkelig,
slik at de fylkene som var med i Folkehelseprogrammet fra 2017 og
2018, nå må kutte i sine tiltak for å gi rom for at alle fylker
kan delta. Disse medlemmer mener
regjeringen burde ha fullfinansiert utvidelsen av Folkehelseprogrammet.
Disse medlemmer viser til
at tre millioner nordmenn er mindre fysisk aktive enn helsemyndighetenes
minimumsanbefalinger. Derfor mener disse medlemmer at regjeringen
bør stimulere til utprøving av modeller for aktivitetsråd i kommunene.
Aktivitetsråd samler aktører i kommunene som tilbyr lavterskel og
konkurransefri aktivitet. De skal fremme aktivitet i brede lag av
befolkningen, fremme lokale anleggs- og aktivitetsbehov for egenorganisert
idrett og fysisk aktivitet, formidle kunnskap om aktivitetstilbud som
fremmer tiltak for økt fysisk aktivitet, styrke kommunen i å iverksette
tiltak og forvalte midler som kommer flere målgrupper til gode,
og styrke dialogen med og mellom ulike ressursmiljøer lokalt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til høringsinnspill
fra Norsk Friluftsliv, Friluftsrådenes Landsforbund og Den Norske
Turistforening, som trekker frem nødvendigheten av et koordinert
talerør.
Disse medlemmer mener det
er behov for et samarbeidsorgan for frivillige foreninger på kommunalt
nivå, og ber derfor regjeringen foreslå modeller for lokale natur-
og friluftsråd.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreslå modeller for lokale natur- og friluftsråd
i kommunene.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det i meldingen
framkommer at regjeringen ønsker et tettere samarbeid med frivillige organisasjoner. Dette medlem støtter
dette, men understreker at det er avgjørende at de frivillige organisasjonene
i stor grad får styre sin egen agenda, og at støtteordningene er
forutsigbare og langsiktige.