Sammendrag
Norges institusjon
for menneskerettigheter (NIM) ble etablert ved lov 22. mai 2015
og var i regulær drift fra 2016. Institusjonen er organisatorisk
underlagt Stortinget, men er for øvrig uavhengig.
Etter lov om institusjonen
§ 1 annet punktum skal NIM «fremme og beskytte menneskerettighetene
i tråd med Grunnloven, menneskerettsloven og den øvrige lovgivning,
internasjonale traktater og folkeretten for øvrig». Etter loven
§ 11 skal institusjonen årlig avgi en melding til Stortinget om
sin virksomhet og utviklingen av den menneskerettslige situasjonen
i Norge.
Den viktigste grunnen
til å ha en nasjonal institusjon er å belyse de menneskerettslige
utfordringene i Norge, overvåke, samt gi råd til myndigheter og
andre og å informere om menneskerettighetene. Rollen som brobygger
mellom blant annet de ulike ombudene, sivilt samfunn og myndighetene
bidrar til en viktig samordning, overblikk og systematisering av
menneskerettighetsarbeidet nasjonalt.
Etableringen av FN
i 1945 førte også til utviklingen av internasjonale normer for å
beskytte menneskerettighetene og organer for å håndheve dem. Ideen
om å etablere nasjonale institusjoner for menneskerettigheter oppstod
i den samme tidsperioden, men ble først formalisert da de såkalte
Paris-prinsippene om retningslinjer for nasjonale institusjoner
ble utarbeidet i 1991. FNs generalforsamling ga sin tilslutning
til disse prinsippene i 1993.
I dag finnes det
120 nasjonale menneskerettighetsinstitusjoner i verden. Av disse
har 78 såkalt A-status, som er den høyeste status en nasjonal institusjon
kan ha. A-status gis til institusjoner som er organisert og opererer
i fullt samsvar med Paris-prinsippene. NIM fikk A-status i mars
2017, noe som var et sentralt mål ved opprettelsen. Denne statusen
gir spesiell tilgang til FN-systemet og fullverdig medlemskap i
det europeiske og globale nettverket, og dermed større gjennomslagskraft
i arbeidet.
Institusjonen har
et særlig ansvar for nasjonale minoriteter og urfolk. Fra 1. januar
2017 har tidligere Gàldu blitt en integrert del av institusjonens
virksomhet.
Årsmeldingen peker
på sentrale utviklingstrekk og utfordringer innenfor et bredt spekter
av områder, som institusjonen mener kan gi grunnlag for en konstruktiv debatt
om menneskerettighetene. Årsmeldingen består av fem deler: del 1
om «Korte trekk» med en oppsummering om menneskerettighetsåret 2018,
del 2 om «Utviklingstrekk og anbefalinger», del 3 om «Menneskerettigheter
i domstolene», del 4 om «Utadrettet virksomhet» og del 5 «Om oss».
Årsmeldingen for
2018 inneholder en rekke anbefalinger og utfordringer fordelt på
mange ulike områder. Her oppsummeres kort hovedtrekkene i disse
anbefalingene og utfordringene. Det vises for øvrig til årsmeldingen
for en grundig gjennomgang av temaene.
NIM har i årsmeldingen
et særlig fokus på vold og overgrep, ressursmangel ved landets domstoler
og behandlingen av psykisk syke i fengsler.
De siste årene har
det blitt rapportert om alvorlige og systematiske svakheter i behandlingen
av psykisk syke i fengsler. Også når det gjelder fremstillingsfristen ved
pågripelse og isolasjon i politiarrest, mener NIM at Norge fortsatt
har en lang vei å gå. Regjeringen bør derfor nedsette et utvalg
for å sikre at straffegjennomføringsloven bedre ivaretar innsattes
vern mot umenneskelig eller nedverdigende behandling og retten til
nødvendig helsehjelp. Videre mener NIM at regjeringen bør bedre
registreringen av tvangstiltak overfor innsatte for å sikre oversikt
over omfanget av tvangstiltak grunnet selvmordsfare, selvskading
og psykiske lidelser. Regjeringen bør også følge opp og iverksette nødvendige
anbefalinger fra Kriminalomsorgsdirektoratet og Helsedirektoratets
rapport fra 2016. NIM fastholder tidligere anbefalinger om å endre
både regelverk og praksis for å sikre at de menneskerettslige kravene knyttet
til 48-timersfristen og isolasjon i politiarrest ivaretas.
NIM har videre utredet
hvilke krav menneskerettighetene stiller til norske domstolers uavhengighet.
Flere har uttrykt sterk bekymring for finansieringen av domstolene.
Kravet til uavhengige domstoler kan legge føringer for finansieringen
av domstolene og hvordan systemet for dette bør innrettes. NIM mener
at domstolene må sikres finansiering slik at de kan avsi avgjørelser innen
rimelig tid. NIM har i 2018 utarbeidet og levert rapporten «Menneskerettslige
rammer for domstolenes uavhengighet» til Domstolkommisjonen.
NIM peker videre
i meldingen på at vold i nære relasjoner er et alvorlig samfunnsproblem.
Arbeidet mot vold og overgrep prioriteres politisk, men det er fortsatt svakheter
ved hvordan staten ivaretar sine forpliktelser til å forebygge vold
og overgrep. NIM mener derfor at regjeringen bør utarbeide en sektorovergripende
handlingsplan mot vold i nære relasjoner med utgangspunkt i forpliktelsene
som følger av Istanbul-konvensjonen. Handlingsplanen bør reflektere
sårbare gruppers spesielle behov. Myndighetene må også styrke innsatsen
for å forebygge, avverge, etterforske og straffeforfølge vold og
overgrep mot samiske voldsutsatte. Myndighetene bør utarbeide en
handlingsplan mot vold og overgrep med særlig henblikk på samiske
samfunn.
NIM påpeker videre
i årsmeldingen at enslige mindreårige asylsøkere over 15 år fortsatt
blir forskjellsbehandlet i strid med FNs barnekonvensjon. Det er
imidlertid positivt at barnefamilier ikke lenger interneres på Trandum.
Myndighetene må etter NIMs mening gi enslige mindreårige asylsøkere
over 15 år et omsorgstilbud som både kvalitativt og rettighetsmessig
er likeverdig med det tilbudet som gis til enslige mindreårige asylsøkere
under 15 år og øvrige barnevernsbarn. Myndighetene må også fortsatt
prioritere å finne alternativer til å fengsle barn i utlendingssaker.
Forslaget om en ny
lov om E-tjenesten og innføringen av personvernforordningen (GDPR)
kan få stor betydning for samfunnet. Det er etter NIMs oppfatning
alvorlig at det igjen rapporteres om systematiske brudd på reglene
om sletting av materiale fra kommunikasjonskontroll. Regjeringen
bør derfor snarest mulig følge opp den særskilte innberetningen
fra Kontrollutvalget for kommunikasjonskontroll og sikre at lagring
av materiale fra kommunikasjonskontroll skjer i samsvar med menneskerettighetene.
Personvernkommisjonens mandat bør inkludere en utredning av hvorvidt
straffeprosessloven § 222 d og politiloven § 17 d er forenlig med
Grunnloven § 102.
NIM viser i årsmeldingen
til at håndteringen av hatefulle ytringer og ansattes ytringsfrihet
er to vedvarende utfordringer på ytringsfrihetsområdet. Samtidig
er forslaget om ny medieansvarslov, som ble sendt på høring våren
2018, et skritt i riktig retning. Problemstillinger knyttet til
etterforskning og tvangsmidler mot pressen, kildevern og pressens
innsynsrett bør også utredes mer helhetlig. Våren 2018 ble NOU 2018:6
Varsling – verdier og vern lagt frem av Varslingsutvalget. Det er
positivt at varslingsinstituttet har vært gjenstand for en offentlig
utredning. NIM mener at regjeringen bør følge opp denne utredningen
innen rimelig tid. Lovreguleringen av varsling bør utformes på en
slik måte at ytringsfriheten ivaretas i størst mulig grad. Arbeidet
med å sikre ansattes ytringsfrihet gode rammevilkår, både rettslig og
faktisk, må etter NIMs mening prioriteres.
Hatytringer rammer
enkeltpersoner, utsatte grupper og samfunnet som helhet. Forebygging
og bekjempelse av hets og hatytringer er derfor viktig av mange grunner.
Myndighetene bør derfor sørge for at hvert politidistrikt prioriterer
hatefulle ytringer og hatkriminalitet i henhold til det som er fastslått
i regjeringens strategi. Det bør bygges opp et fagmiljø på feltet,
blant annet ved å etablere hatkrimgrupper i flere politidistrikter.
Myndighetene bør sikre at hatefulle ytringer (spesielt) og hatkriminalitet
(generelt) registreres etter klare og like retningslinjer nasjonalt.
Statistikken bør fange opp alle ledd i påtalekjeden.
NIM omtaler videre
i årsmeldingen at forbud mot ansiktsdekkende plagg og legers reservasjonsrett
har vært temaer på religionsfeltet i 2018. Institusjonen mener at
regjeringen bør legge opp til jevnlige evalueringer av hvordan forbudet
mot ansiktsdekkende plagg i utdanningen praktiseres, for å sikre
at de menneskerettslige forpliktelsene ivaretas på en tilfredsstillende
måte.
Norges oppfølging
av regjeringens handlingsplan for næringsliv og menneskerettigheter
er ifølge NIM fortsatt mangelfull. I 2018 økte derfor NIM sin innsats på
dette feltet. NIM foreslår at regjeringen prioriterer opprettelsen
av et veiledningssenter eller etablerer ordninger som utgjør gode
alternativer, samt prioriterer tverrdepartementalt arbeid på dette
feltet, for å gi veiledning til næringslivet og sikre jevnlig gjennomgang
av lovverket.
I 2018 har flere
lovgivningssaker som berører urfolk, vært oppe til debatt. Grunnloven
§ 108 om urfolks rettigheter diskuteres av Stortinget, og ny lovgivning
om konsultasjonsplikt er foreslått. NIM mener at myndighetene bør
sikre at konsultasjonsretten gjennomføres i tråd med menneskerettslige
standarder. Stortinget bør lovfeste statens konsultasjonsplikt på
en egnet måte samt iverksette tiltak for å sikre at konsultasjonsplikten blir
overholdt på kommunalt og fylkeskommunalt nivå. Regjeringen bør
også etter NIMs oppfatning følge opp forslaget om revisjon av reindriftsloven
og vurdere å styrke jordskifterettens kompetanse til å avgjøre saker om
beitekonflikter i reindriften. Myndighetene må sikre at reindriftsloven,
herunder reglene om reintallsreduksjon og samenes rett til reell
deltakelse i forvaltningen av samisk reindrift, praktiseres i tråd
med menneskerettslige krav.
En ny stortingsmelding
om nasjonale minoriteter er varslet. Det er bra at de nasjonale
minoritetenes forhold følges opp med ambisjoner om å styrke deres språk,
kultur og situasjon. NIM mener at sentrale myndigheter og berørte
kommuner bør styrke kunnskapen om de nasjonale minoritetenes språk,
kultur, samfunnsliv og rettigheter. Myndighetene bør også styrke
dialogen med de enkelte nasjonale minoritetene.
I 2018 har NIM arbeidet
med å kartlegge menneskerettslige utfordringer for eldre. Vi lever
lenger, og befolkningen øker. Siden eldre er en naturlig sårbar
gruppe på grunn av alderdom og sviktende helse, vil økningen i antall
eldre føre til ytterligere press på deres menneskerettigheter. NIM
påpeker at statlige og kommunale myndigheter bør prioritere eldres
menneskerettigheter i relevante lovgivningsprosesser og planverk.
De siste årene har
rettighetene til transpersoner i Norge blitt vesentlig styrket.
Mange transpersoner møter likevel menneskerettslige utfordringer.
En av disse gjelder helsetilbudet, der tilbudet om kjønnsbekreftende
behandling oppleves som mangelfullt. Arbeidet med å styrke helsetilbudet
til personer med kjønnsinkongruens har pågått i mange år og bærer
preg av stadige utredningsprosesser. NIM mener at fremdriften i
dette arbeidet bør prioriteres.
Norge ble i 2018
dømt i EMD i én barnevernssak og frifunnet i en annen. Det er satt
i gang store endringer på barnevernsfeltet de siste årene. NIM påpeker
at myndighetene må sørge for at barnevernet i hele landet har tilstrekkelige
ressurser og kompetanse til å kunne sikre barns rett til et liv
uten vold, overgrep og omsorgssvikt, samtidig som det ikke gjøres
urettmessige inngrep i barnets eller foreldrenes rett til familieliv.
Norges gjennomføring
av FNs våpenhandelsavtale og EUs kriterier for våpeneksport synes
etter NIMs oppfatning å være mangelfull, og regelverket er lite
tilgjengelig. Myndighetene bør derfor sørge for at Norge ikke bidrar
til mulige menneskerettsbrudd eller brudd på internasjonal humanitær
rett gjennom våpeneksport. Myndighetene bør klargjøre sitt syn på
hvorfor regelverket praktiseres slik at det kan selges våpen til
parter som støtter en «lovlig» part i en borgerkrig, og klargjøre
hva som skal gjelde når retningslinjene innad er motstridende.