Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Øystein Hassel, Mani Hussaini, Martin Kolberg, Marianne Marthinsen
og Jonas Gahr Støre, frå Høgre, Thor Edquist, Iselin Haugo, Anne
Kristine Linnestad og fungerande leiar Michael Tetzschner, frå Framstegspartiet,
Per-Willy Amundsen, Carl I. Hagen og Hans Andreas Limi, frå Senterpartiet,
Liv Signe Navarsete, frå Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
frå Venstre, Abid Q. Raja, og frå Kristeleg Folkeparti, Knut Arild
Hareide, viser til Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Arild Grande, Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne Marthinsen,
Leif Audun Sande, Jonas Gahr Støre og Hadia Tajik om anstendighet
for renholdere i Forsvaret og en fornuftig organisering av renholdet
i forsvarssektoren.
Komiteen viser til at Forsvarsbygg
hadde 400 tilsette innan reinhald, og at selskapet ISS vant anbodsprosessen
og tok over oppgåvene 1. mai 2016. Tidlegare var Forsvarsbygg aleine
leverandør av reinhaldstenester i forsvarssektoren, ved bruk av
eigne tilsette og innleie, som stod for 30 pst. av reinhaldet. Komiteen peiker på
at det har vore vist misnøye med omstillinga gjennom FAFO-rapport
2018:32. Komiteen viser
til svarbrevet frå departementet, og at dei meiner rapporten nødvendigvis
ikkje gjev ei dekkande vurdering.
Komiteen viser til at kontrakten
med ISS går ut januar 2020.
Komiteen viser til at privatiseringa
av tenesta har ført til rettstvistar, og at det hausten 2018 vart
forlik mellom staten og tilsette reinhaldarar for å dekke pensjonstap.
Komiteen registrerer at det
vart oppretta ei overgangsordning for dei eldste reinhaldarane,
og at dei over 60 år med minimum 15 års ansiennitet fekk tilbod
om å forsette arbeidet sitt i Forsvaret.
Komiteen viser til svarbrev
frå Frosvarsdepartementet og at sivilt-militært samarbeid kan bidra
til å styrke norsk forsvarsevne, og at sivile løysingar må vurderast
der det gir best utnytting av ressursar og best operativ evne, samt
at sivil-militært samarbeid i nokre tilfelle vil kunne frigje midlar
til operativ verksemd. Komiteen viser
til at det for perioden mai 2016 til desember 2019, basert på rekneskapstal
og budsjett frå Forsvaret, ligg ei forventa samla innsparing på
nærare 400 mill. kroner innan reinhaldstenester.
Komiteen registrerer at departementet
si vurdering er å oppretthalde dagens ordning der det er hensiktsmessig,
når kontrakten med noverande leverandør går ut i 2020.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at godt sivilt-militært samarbeid er et sentralt virkemiddel
hva gjelder å bygge et sterkt forsvar. Flertallet viser til at sivile
løsninger vurderes der dette gir den beste utnyttelsen av ressursene
og best operativ evne samlet sett, og at Forsvarets samarbeidspartnere
innehar ressurser og kompetanse Forsvaret trenger.
Flertallet fremhever at sivilt-militært
samarbeid vil kunne skape kostnadseffektive løsninger som frigjør midler
til operativ virksomhet. Flertallet fremhever videre
at økonomisk ressursfrigjøring til høyere prioriterte formål, sammen
med økte bevilgninger, er en sentral forutsetning for å kunne oppnå
målsettingene i langtidsplanen for Forsvaret.
Flertallet viser til at renholdstjenestene
i forsvarssektoren fra 1. mai 2016 ble overtatt av en ekstern leverandør. Flertallet viser
til at Forsvarsbygg tidligere var eneleverandør av renholdstjenester
til forsvarssektoren ved bruk av både egne ansatte og innleide leverandører,
og at innleide leverandører stod for rundt 30 pst. av renholdet.
Flertallet viser til at forsvarssektoren
i 2015 brukte om lag 330 mill. kroner årlig på renhold, og understreker
at den nye ordningen for renholdstjenestene har oppfylt forventningene
om å bidra til en betydelig økonomisk ressursfrigjøring. Flertallet viser
til at den samlede besparelsen for perioden mai 2016 til desember
2019, basert på regnskapstall og budsjettall fra Forsvaret, er forventet
å utgjøre nærmere 400 mill. kroner.
Flertallet understreker at Forsvarsdepartementet
har vektlagt at det stilles klare krav til leverandørers ivaretakelse
av sitt samfunnsansvar, herunder at gjeldende lover og regelverk
følges. Forsvaret er en krevende renholdskunde og stiller krav til
både sikkerhet, kvalitet og ivaretakelse av personell. Forsvaret
er pålagt gode kontrollregimer for å påse at leverandøren følger disse
kravene.
Flertallet viser til at regjeringen
særlig har vært opptatt av å ivareta de eldste renholderne, og at
det derfor ble opprettet en særskilt overgangsordning for renholderne
nær pensjonsalder, hvilket medførte at ansatte over 60 år med mer
enn 15 års ansiennitet fikk tilbud om å fortsette sine arbeidsforhold
i Forsvaret.
Flertallet viser til at øvrig
fast tilsatt renholdspersonell fikk tilbud om ansettelse hos den
aktuelle leverandøren. Videre ble gjeldende lønnsnivå, feriepenger og
ansiennitet videreført hos ny leverandør. Flertallet viser videre til
at renholderne som gikk over til privat sektor, gikk over til gjeldende
pensjonsordninger hos den aktuelle virksomheten, og at disse pensjonsordningene
naturligvis er i tråd med de rammer Stortinget har lagt til grunn
for pensjonsordninger i privat sektor. Videre vil mange kunne ta
ut oppspart pensjon fra arbeidsgiver i offentlig sektor via en oppsatt
pensjonsrett.
Flertallet understreker at ordningen
med eksterne leverandører av renholdstjenester bør opprettholdes der
hvor det er hensiktsmessig, når den innværende kontrakten med leverandør
utløper i januar 2020. Flertallet fremhever
at den nye ordningen for renholdstjenester i Forsvaret frigjør store
beløp til operativ virksomhet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at konkurranseutsettingen av renhold så langt har påført Forsvaret
mer byråkrati og synkende kundetilfredshet. Disse medlemmer frykter at et
politisk mål om konkurranseutsetting og privatisering styres av
ideologi, og ikke av Forsvarets behov for kompetanse, sikkerhet
og fleksibilitet.
Disse medlemmer merker seg at
det på tidspunktet for privat overdragelse av renholdet av Forsvarsbygg
i alle ti regioner var om lag 400 ansatte renholdere. Om lag 60
renholdere reserverte seg mot å bli overført til privat aktør og
ble sagt opp. De øvrige ansatte sluttet underveis i prosessen. Disse medlemmer ønsker
å fremheve at privatiseringen medførte et stort økonomisk tap for
renholderne, spesielt for dem som var over 55 år på privatiseringstidspunktet.
For flere av renholderne ble tapet i pensjonsrettigheter beregnet
til mer enn 1,3 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til muntlig
spørretime i Stortinget onsdag den 3. april 2019, hvor forsvarsminister
Frank Bakke-Jensen svarte på spørsmål vedrørende organisering av
renholdet i Forsvarsbygg. På spørsmål om statsråden er fornøyd med
den gjennomførte privatiseringen, svarte han følgende:
«Ja, det har vært
betydelige problemer med den tjenesten som skulle leveres fra ISS,
både når det gjelder kvalitet, og når det gjelder arbeidsmiljøet
og hvordan de ansatte føler de har blitt mottatt der.»
Disse medlemmer ønsker å trekke
frem at offentligheten nå er gjort kjent med at Forsvarsdepartementet,
som igangsatte denne privatiseringen, i år velger å tilbakeføre
driften av renholdet fra den private tilbyderen tilbake til departementets
sikkerhets- og renholdsservice. Disse medlemmer viser igjen
til muntlig spørretime i Stortinget 3. april 2019 og til statsrådens
svar på spørsmålet om hvorfor Forsvarsdepartementet selv har valgt
å gå bort fra private ISS som tilbyder av renhold i sine lokaler,
samt å ta driften av renholdet tilbake til offentlig virksomhet:
«Det er fordi man
ikke var fornøyd med den tjenesten som ble levert. […] Så er det
sånn at man ikke bestandig lykkes. Når man ikke er fornøyd med det
som blir levert av en ekstern leverandør, kan man si opp kontrakten
fordi de ikke har klart å levere det de skulle. Det mener jeg er
en positiv ting. Da sikrer vi at den tjenesten det offentlige får,
blir så bra som den skal være.»
Disse medlemmer ønsker videre
å henvise til merknad fra partiene Høyre, Fremskrittspartiet og
Venstre i Innst. 62 S (2016–2017) fra november 2016 om Langtidsplanen
for forsvarssektoren:
«Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker seg
at konkurranseutsetting av renhold medfører flere hundre mill. kroner
i reduserte kostnader for sektoren i planperioden som vil bli brukt
til høyere prioritert virksomhet. Flertallet legger til grunn at
sikkerhet og kvalitet ivaretas på en god måte i den videre oppfølgingen
av ordningen.»
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om igjen å organisere renholdet i forsvarssektoren
i Forsvarets egen regi når den inneværende kontrakten med den eksterne
private leverandøren utløper i januar 2020.»
Medlemene i komiteen
frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at tilsette og leiarar i Forsvaret har peika på at privatiseringa
ikkje har hatt den effekten som var ynskt. Desse medlemene viser til Skjold
leir som eit døme. Då Forsvarsbygg hadde oppgåvene med reinhald,
var det 12–15 tilsette, men etter privatiseringa skulle fem gjere
den same jobben. Dette har ført til misnøye og negativ operativ
effekt for Forsvaret. Plassmajoren på Skjold meiner at berre 50
pst. av det avtala reinhaldet vart gjort for 2018, men at det vart
fakturert for 100 pst. Før påske vart to plasthallar stengde i leiren grunna
manglande vasking.
Desse medlemene viser til at
personell som ikkje har sikkerheitsklarering, må følgjast av anna
personell. Fleire i Forsvaret må nytte arbeidstid på dette. Desse medlemene peikar
på at dette har ein negativ operativ konsekvens.