Finansdepartementet
fremmer i proposisjonen forslag til endringer i verdipapirhandelloven.
Endringsforslagene omfatter i hovedsak bestemmelsene om markedsmisbruk
og prospekter for verdipapirer, samt tilsynsvirkemidler og sanksjoner
ved overtredelse av verdipapirhandelloven.
Forslaget til endringer
i reglene om markedsmisbruk bygger på Verdipapirlovutvalget («utvalget»)
sin tredje utredning NOU 2017:14 Nye regler om markedsmisbruk –
sanksjoner og straff. I utredningen foreslår utvalget blant annet
regler som gjennomfører europaparlaments- og rådsforordning (EU)
nr. 596/2014 om markedsmisbruk («markedsmisbruksforordningen» eller «MAR»).
Forslaget til endringer
i reglene om prospekt for verdipapirer bygger på utvalgets femte
utredning NOU 2018:10 Gjennomføring av prospektforordningen og fastsettelse
av regler for nasjonale prospekter. I utredningen foreslår utvalget
regler som gjennomfører europaparlaments- og rådsforordning (EU)
2017/1129 («prospektforordningen»), og regler om nasjonale prospekter.
Forslaget til endringer
i reglene om tilsyn og sanksjoner bygger hovedsakelig på utvalgets
tredje utredning NOU 2017:14 og enkeltelementer i utvalgets øvrige utredninger.
I proposisjonens
kapittel 1 redegjøres det for proposisjonens hovedinnhold. I kapittel
2 gjennomgås bakgrunnen for lovforslaget og hovedtrekk ved endringene
i EØS-regelverket.
Som utgangspunkt
for vurderingene i øvrige kapitler gis det i kapittel 3 en generell
omtale av innlemmelse av forordninger i EØS-avtalen, gjennomføring
i norsk rett, tolkning, språk og tilgjengelighet. Videre omtales forslaget
til bestemmelser som gir departementet hjemmel til å gjennomføre
endringsforordninger i forskrift selv om hovedforordningen er gjennomført
i lov, og til å gjennomføre utfyllende kommisjonsforordninger i
forskrift.
I kapittel 4 omtales
bestemmelsene i prospektforordningen om EØS-prospekt for verdipapirer.
Gjennomføring av prospektforordningen i verdipapirhandelloven innebærer
at lovens kapittel 7 om prospekt for omsettelige verdipapirer erstattes
med forordningens regler på området for EØS-prospekt. Beløpsgrensen
for plikt til å utarbeide EØS-tilbudsprospekt foreslås økt fra 5
til 8 mill. euro.
I kapittel 5 omtales
reglene for nasjonale prospekter. Departementet foreslår å opprettholde
kravet til å utarbeide slike prospekter for offentlig tilbud mellom 1 mill.
euro og 8 mill. euro og til å registrere dem i Foretaksregisteret.
I kapittel 6 omtales
bestemmelsene i markedsmisbruksforordningen. Gjennomføring av markedsmisbruksforordningen
i verdipapirhandelloven innebærer at lovens bestemmelser i kapittel
3 om forbud mot innsidehandel, markedsmanipulasjon og tilbørlig
informasjonshåndtering mv. erstattes av forordningens regler. Tilsvarende
gjelder bestemmelsene om meldeplikt for primærinnsidere og utsteders
løpende informasjonsplikt i lovens kapittel 4 og 5.
I kapittel 7 foretar
departementet en helhetlig vurdering av straff og administrative
sanksjoner på verdipapirområdet i lys av nye EØS-regler og Justis-
og beredskapsdepartementets Prop. 62 L (2015–2016). Med utgangspunkt
i denne gjennomgangen foreslår departementet å utvide med nye hjemler
for administrative sanksjoner ved overtredelse av verdipapirhandelloven og
å opprettholde enkelte straffehjemler.
Videre er det i kapittel
7 foreslått enkelte nye tilsynsvirkemidler. Departementet foreslår
også en generell bestemmelse om at medvirkning til overtredelser
av verdipapirhandelloven kan sanksjoneres administrativt. Det foreslås
også at kravet til å opptre i samsvar med god forretningsskikk gjøres
direkte gjeldende for ansatte, styremedlemmer mfl. i foretak. Strafferammen
for brudd på reglene om spredning av innsideinformasjon, og brudd
på reglene om god forretningsskikk og ulovlig virksomhet, foreslås
økt. Videre foreslås det reviderte regler om Finanstilsynets tilgang
til trafikkdata.
I kapittel 8 omtales
EØS-komitébeslutningene, og i kapittel 9 redegjøres det for økonomiske
og administrative konsekvenser.