vedtak til lov
om endringer i diskrimineringsombudsloven
og likestillings- og diskrimineringsloven (etablering av et lavterskeltilbud
for behandling av saker om seksuell trakassering og en styrking
av aktivitets- og redegjørelsesplikten)
I
I lov 16. juni
2017 nr. 50 om Likestillings- og diskrimineringsombudet og Diskrimineringsnemnda
gjøres følgende endringer:
§ 1 annet ledd bokstav c skal
lyde:
§ 1 nytt tredje ledd skal
lyde:
Ombudets virksomhet
omfatter også rapporteringen om arbeidet med likestilling og ikke-diskriminering etter
regnskapsloven § 3-3 c.
Nåværende tredje
ledd blir nytt fjerde ledd.
§ 5 annet ledd skal lyde:
Ombudet skal gi
veiledning om bestemmelsene nevnt i § 1 annet ledd. Enhver kan henvende
seg til ombudet for veiledning, også
i enkeltsaker.
§ 5 nytt fjerde ledd skal lyde:
Ombudet skal følge opp aktivitets-
og redegjørelsesplikten etter likestillings- og diskrimineringsloven
§§ 24, 25, 26 og 26 a, samt rapporteringsplikten om likestilling og
ikke-diskriminering etter regnskapsloven § 3-3 c. Ombudets oppfølging
kan blant annet innebære at ombudet og arbeidsgiver utarbeider en
felles tilnærming til hvordan aktivitetsplikten følges opp i virksomheten.
Ombudet kan videre gjennomgå likestillingsredegjørelsene, analysere
funnene og komme med et forslag til forbedringstiltak og styrket
innsats på likestillingsarbeidet i virksomheten. Ombudet kan også
gjennomføre oppfølgingsbesøk i virksomhetene.
§ 6 annet ledd skal lyde:
Nemnda inndeles
i avdelinger. Nemndas ledere deltar i hver sin avdeling. En leder
oppnevnes som administrativ leder.
§ 7 første ledd skal lyde:
Nemnda skal håndheve
bestemmelsene nevnt i § 1 annet ledd, med unntak av følgende bestemmelser
i likestillings- og diskrimineringsloven:
-
a) § 18 om universell utforming
av IKT
-
b) § 24 om offentlige
myndigheters aktivitets- og
redegjørelsesplikt
-
c) § 25 om arbeidslivets
organisasjoners plikt til å arbeide for likestilling
-
d) § 26 om arbeidsgivers aktivitetsplikt
-
e) § 26 b om arbeidsgivers
opplysningsplikt om likestillingsarbeid
-
f) § 28 om kjønnsbalanse
i offentlige utvalg mv.
-
g) § 32 annet ledd
om behandling av lønnsopplysninger
-
h) § 39 om straff
for grov overtredelse av diskrimineringsforbudet som er begått av
flere i fellesskap.
§ 9 fjerde punktum skal lyde:
I saker om seksuell trakassering,
og i saker hvor det er fremmet krav om oppreisning, har
partene rett til muntlige forhandlinger.
§ 10 første ledd skal lyde:
Nemnda skal avvise
en sak:
-
a) som er avgjort
av en domstol eller brakt inn for en domstol til avgjørelse
-
b) dersom vilkårene
for å behandle saken ikke er oppfylt
-
c) som er under etterforskning av
påtalemyndigheten
-
d) dersom fornærmede i saken er anmeldt
for uriktig forklaring.
§ 10 annet ledd skal lyde:
Nemnda kan avvise en sak hvis saksforholdet
ligger mer enn tre år tilbake i tid.
Nåværende annet
og tredje ledd blir nytt tredje og fjerde ledd.
II
I lov 16. juni
2017 nr. 51 om likestilling og forbud mot diskriminering gjøres
følgende endringer:
§ 13 sjette ledd skal lyde:
Arbeidsgivere og
ledelsen i organisasjoner og utdanningsinstitusjoner skal innenfor
sitt ansvarsområde forebygge og søke
å hindre trakassering og seksuell trakassering.
§ 24 skal lyde:
§ 24.
Offentlige myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt
Offentlige myndigheter skal i all
sin virksomhet arbeide aktivt, målrettet og planmessig for å fremme
likestilling og hindre diskriminering som nevnt i § 6. Plikten innebærer
blant annet at offentlige myndigheter skal forebygge trakassering,
seksuell trakassering og kjønnsbasert vold og motarbeide stereotypisering.
Offentlige myndigheter skal redegjøre
for hva de gjør for å integrere hensynet til likestilling og ikke-diskriminering
i sitt arbeid. Offentlige myndigheter skal redegjøre for hvordan
de arbeider med å omsette prinsipper, prosedyrer og standarder for
likestilling og ikke-diskriminering til handling. Offentlige myndigheter
skal vurdere resultatene som er oppnådd, og opplyse hvilke forventninger
de har til dette arbeidet fremover. Redegjørelsen skal gis i årsrapport,
i årsberetning eller i et annet offentlig tilgjengelig dokument.
§ 26 skal lyde:
§ 26. Arbeidsgivers aktivitetsplikt
Alle arbeidsgivere
skal, innenfor sin virksomhet, arbeide aktivt, målrettet og planmessig
for å fremme likestilling, hindre diskriminering på grunn av kjønn,
graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon,
omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell
orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, eller kombinasjoner av disse grunnlagene,
og søke å hindre trakassering, seksuell trakassering og kjønnsbasert
vold. Arbeidet skal blant annet omfatte områdene rekruttering,
lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelse, utviklingsmuligheter, tilrettelegging og mulighet for å kombinere arbeid
og familieliv.
I alle offentlige
virksomheter, uavhengig av størrelse, og i private virksomheter
som jevnlig sysselsetter mer enn 50 ansatte, skal arbeidsgiver innenfor
sin virksomhet
-
a) undersøke om
det finnes risiko for diskriminering eller andre hindre for likestilling, herunder annethvert år kartlegge
lønnsforhold fordelt etter kjønn og bruken av ufrivillig deltidsarbeid,
-
b) analysere årsakene
til identifiserte risikoer,
-
c) iverksette tiltak
som er egnet til å motvirke diskriminering, og bidra til økt likestilling
og mangfold i virksomheten og
-
d) vurdere resultater
av arbeidet etter bokstav a til c.
Det samme gjelder arbeidsgiver i
private virksomheter som jevnlig sysselsetter mellom 20 og 50 ansatte,
når en av arbeidslivets parter i virksomheten krever det.
Med ufrivillig deltidsarbeid menes
deltidsarbeid der stillingsinnehaveren ønsker og er tilgjengelig
for å jobbe mer.
Arbeid som nevnt i denne bestemmelsen
skal dokumenteres. Arbeid som nevnt i bestemmelsens andre ledd skal
skje fortløpende og i samarbeid med de ansattes representanter.
Kongen kan i forskrift gi nærmere
regler om innholdet i og gjennomføringen av lønnskartleggingen.
§ 26 a skal lyde:
§ 26
a. Arbeidsgivers redegjørelsesplikt
Arbeidsgivere som har plikter etter
§ 26 andre ledd, skal redegjøre for den faktiske tilstanden når
det gjelder kjønnslikestilling i virksomheten og hva de gjør for
å oppfylle aktivitetsplikten etter § 26.
Redegjørelsen etter første ledd
skal gis i årsberetningen eller i annet offentlig tilgjengelig dokument.
Dersom redegjørelsen gis i annet offentlig tilgjengelig dokument, og
foretaket har en plikt til å levere årsberetning, skal det i årsberetningen
opplyses hvor dokumentet finnes offentlig tilgjengelig. Arbeidsgivere
i offentlige virksomheter som ikke er pålagt å utarbeide årsberetning,
skal ta redegjørelsen etter første ledd inn i sin årsrapport eller
i et annet offentlig tilgjengelig dokument.
Redegjørelsen skal utformes slik
at enkeltansattes personlige forhold ikke røpes. Resultatene av
lønnskartleggingen skal fremgå av redegjørelsen i anonymisert form.
Virksomhetens ansatte og deres representanter,
Diskrimineringsnemnda, Likestillings- og diskrimineringsombudet
og forskere har rett til innsyn i resultatene av lønnskartleggingen,
også når resultatene ikke kan anonymiseres. Opplysningene kan bare
gis i den utstrekning de er nødvendige for å undersøke om det foreligger
ulovlig forskjellsbehandling ved lønnsfastsettelsen.
Den som mottar lønnsopplysninger
etter fjerde ledd, har taushetsplikt og skal underskrive en taushetserklæring.
Dette gjelder ikke opplysninger som er offentlige etter offentleglova.
Kongen kan gi forskrift om standardisering
av redegjørelsesplikten på likestillingsområdet.
Ny § 26 b skal lyde:
§ 26
b. Arbeidsgivers opplysningsplikt om likestillingsarbeid
Virksomhetens ansatte
og deres representanter, Diskrimineringsnemnda, Likestillings- og
diskrimineringsombudet og forskere har rett til innsyn i dokumentasjon
om likestillingsarbeid. Dersom dokumentasjonen som det gis innsyn
i innebærer opplysninger, som kan knyttes til enkeltansattes lønn,
etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet
eller kjønnsuttrykk, skal den som mottar lønnsopplysninger pålegges
taushetsplikt og underskrive en taushetserklæring. Dette gjelder
ikke opplysninger som er offentlige etter offentleglova.
Opplysningene kan
bare gis i den utstrekning de er nødvendige for å undersøke om arbeidsgiver
har overholdt sin aktivitets- og dokumentasjonsplikt etter likestillings-
og diskrimineringsloven § 26.
Ny § 26 c skal lyde:
§ 26
c. Forankring i selskapers styre
Styret i aksjeselskaper
og allmennaksjeselskaper skal sørge for at plikten til aktivt likestillingsarbeid
og plikten til å redegjøre for dette oppfylles i samsvar med likestillings-
og diskrimineringsloven §§ 26 og 26 a og regnskapsloven § 3-3c.
§ 38 annet ledd annet punktum
skal lyde:
I saker om trakassering og seksuell
trakassering og på andre samfunnsområder enn nevnt i første punktum, gjelder
ansvaret dersom den ansvarlige kan bebreides.
III
I lov av 13. juni
1997 nr. 55 om serveringsvirksomhet (serveringsloven) gjøres følgende
endringer:
§ 6 første ledd skal lyde:
Bevillingshaver,
daglig leder og personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten,
må ha utvist uklanderlig vandel i forhold til straffelovgivningen, skatte-
og avgiftslovgivningen, regnskapslovgivningen og likestillings- og diskrimineringsloven. Personer
som nevnt i første punktum må heller ikke ha brutt annen lovgivning
på en måte som vil være uforenlig med drift av serveringssted.
§ 11 første og annet ledd skal
lyde:
Politiet, skatte-
og avgiftsmyndighetene, tollmyndighetene, Mattilsynet, Arbeidstilsynet,
Likestillings- og diskrimineringsombudet og Diskrimineringsnemnda plikter
uten hinder av taushetsplikt å gi de opplysninger som kommunen anser
nødvendige for behandling av saker etter denne lov.
Dersom politiet,
skatte- og avgiftsmyndighetene, tollmyndighetene, Mattilsynet, Arbeidstilsynet,
Likestillings- og diskrimineringsombudet eller Diskrimineringsnemnda avdekker
forhold som de har grunn til å anta har vesentlig betydning for
bevillingsspørsmålet eller i vurderingen av om stedet bør stenges
etter §§ 18 eller 19, plikter de av eget tiltak og uten hinder av
taushetsplikt, å informere kommunen om dette.
IV
I lov 17. juli
1998 nr. 56 om årsregnskap (regnskapsloven) gjøres følgende endringer:
§ 3-3a tiende og ellevte ledd
oppheves. Nåværende tolvte, trettende og fjortende ledd blir tiende,
ellevte og tolvte ledd.
§ 3-3c skal lyde:
Store foretak skal
redegjøre for hva foretaket gjør for å integrere hensynet til menneskerettigheter,
arbeidstakerrettigheter, likestilling
og ikke-diskriminering, sosiale forhold, det ytre miljø
og bekjempelse av korrupsjon i sine forretningsstrategier, i sin
daglige drift og i forholdet til sine interessenter. Redegjørelsen
skal minst inneholde opplysninger om retningslinjer, prinsipper,
prosedyrer og standarder foretaket benytter for å integrere de nevnte
hensynene i sine forretningsstrategier, i sin daglige drift og i
forholdet til sine interessenter. Foretak som har retningslinjer,
prinsipper, prosedyrer og standarder som nevnt, skal i tillegg opplyse
om hvordan foretaket arbeider for å omsette disse til handling,
gi en vurdering av resultatene som er oppnådd som følge av arbeidet
med å integrere hensynene som er nevnt i første punktum i sine forretningsstrategier,
i sin daglige drift og i forholdet til sine interessenter, og opplyse
om forventninger til dette arbeidet framover.
Hvis foretaket ikke
har retningslinjer, prinsipper, prosedyrer og standarder som nevnt,
skal det opplyses om dette.
Departementet kan
i forskrift fastsette at en offentlig framskrittsrapport i henhold
til FNs initiativ for samarbeid med næringslivet om en bærekraftig
utvikling eller en offentlig rapport foretaket har avlagt innenfor rammeverket
til Det globale rapporteringsinitiativet, kan erstatte redegjørelsen
etter første ledd. Departementet kan i forskrift også fastsette
nærmere krav til slik rapportering, herunder krav om at det skal
gis tilleggsopplysninger i foretakets årsberetning.
Kravet om redegjørelse
i første ledd gjelder ikke for datterselskap, dersom morselskapet
har gitt en redegjørelse som angitt i årsberetning for konsernet
som også omfatter datterselskapet. Datterselskapet skal i så fall opplyse
om dette i sin årsberetning og angi hvor redegjørelsen finnes offentlig
tilgjengelig.
Redegjørelsen etter
første ledd skal gis i årsberetningen eller i annet offentlig tilgjengelig
dokument. Dersom redegjørelsen gis i annet offentlig tilgjengelig dokument, og foretaket har en plikt til å
levere årsberetning, skal det opplyses i årsberetningen
hvor dokumentet finnes offentlig tilgjengelig.
Opplysninger om
forhold som nevnt i § 3-3a niende og
tiende ledd kan inntas i en redegjørelse etter første ledd
som er gitt som eget dokument, istedenfor i årsberetningen. Dersom
denne adgangen benyttes, skal det opplyses særskilt om dette i årsberetningen.
Første punktum gjelder ikke for redegjørelse som er gitt annet sted
enn i årsberetningen i samsvar med reglene i tredje og fjerde ledd.
Departementet kan
i forskrift gi utfyllende regler om hvilke opplysninger som skal
gis i redegjørelsen etter første ledd, nærmere bestemmelser om avleggelse
og oppdatering av opplysninger i redegjørelsen gitt i eget dokument,
samt nærmere bestemmelser om revisors plikter i forbindelse med
opplysningene i slikt eget dokument.
V
I lov 22. juni
2018 nr. 83 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) gjøres
følgende endringer:
§ 14-7 annet ledd bokstav f
skal lyde:
VI
Ikrafttredelse
og overgangsregler