Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre,
lederen Kristin Ørmen Johnsen, Vetle Langedahl og Tage Pettersen,
fra Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal og Morten Wold, fra Senterpartiet, Åslaug
Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård,
fra Venstre, Grunde Almeland, og fra Kristelig Folkeparti, Jorunn
Gleditsch Lossius, viser til at lovforslaget følger opp anmodningsvedtak
og forutsetninger lagt av ulike stortingsflertall i tilknytning
til behandlingen av Meld. St. 38 (2014–2015) Open og opplyst, jf.
Innst. 178 S (2015–2016). Komiteen viser til at to anmodningsvedtak
som gjaldt oppnevning av Kringkastingsrådet og avgrensning av rådets
mandat samt publikums klageadgang, ikke er blitt behandlet tidligere.
Komiteen registrerer at det
foreslås å videreføre Kringkastingsrådet. Dette begrunnes med at
det er ønskelig å opprettholde en mekanisme som gir borgerne anledning
til en offentlig behandling av klager over forhold ved allmennkringkasterens
virksomhet. Ordningen bidrar etter regjeringens oppfatning til å
styrke allmennkringkasterens legitimitet i befolkningen.
Komiteen registrerer at noen
høringsinstanser, deriblant Norsk Redaktørforening og Norsk Journalistlag,
mener at Kringkastingsrådet ikke lar seg forene med prinsippene
som er nedfelt i Redaktørplakaten og lov om redaksjonell fridom
i media, og at disse tar til orde for å avvikle Kringkastingsrådet.
Komiteen viser til at en samlet
stortingskomité ved behandlingen av Meld. St. 38 (2014–2015) understreket
at grensene mot pressens selvdømmeordning (PFU) bør tydeliggjøres. Komiteen registrerer
at for å sikre en avgrensning av rådets virksomhet mot pressens selvdømmeordning
foreslås det at nærmere regler fastsettes i forskrift om at Kringkastingsrådet
skal vike i saker som er klaget inn for Pressens faglige utvalg.
Komiteen registrerer at det
foreslås at reglene for oppnevning endres slik at Stortinget oppnevner
ti av rådets fjorten medlemmer, og at det tas inn en bestemmelse
for en mer balansert og representativ sammensetning av rådet.
Komiteen registrerer videre
at noen høringsinstanser, blant annet Schibsted og Norsk Journalistlag, mener
at regjeringen som eier ikke bør oppnevne medlemmer til Kringkastingsrådet.
Komiteen viser til at det i
proposisjonen foreslås at vedtakskompetansen for godkjenning av
nye NRK-tjenester overføres fra Kongen i statsråd til Medietilsynet.
Et flertall sluttet seg til forslaget om overføring av vedtakskompetanse
ved behandlingen av Meld. St. 38 (2014–2015).
Komiteen merker seg at NRK
mener det er prinsipielt uheldig at Medieklagenemnda skal være klageorgan
for slike saker, og at NRK mener at vurderingen av om tillatelse
bør gis, etter sin art er en politisk vurdering.
Komiteen er tilfreds med at
regjeringen i proposisjonen foreslår mer omfattende krav til kringkasterne ved
at tilgjengeliggjøringen utvides til å omfatte nye grupper av personer
med nedsatt funksjonsevne gjennom krav til synstolking, tegnspråktolking
og lydtekst. Komiteen viser
til at det foreslås at kringkastingsloven heretter skal inneholde
en overordnet bestemmelse som slår fast kringkasternes plikt til
å gjøre innhold tilgjengelig for personer med funksjonsnedsettelser,
og at de konkrete kvantitative kravene fastsettes i forskrift.
Endelig viser komiteen til
at proposisjonen omfatter endringer i § 3-6 i kringkastingsloven
som innebærer at bestemmelsene om produktplassering utvides til
å omfatte radio. Komiteen slutter
seg til departementets vurdering om at det ikke foreligger saklige grunner
til å forskjellsbehandle radio, og at en adgang til produktplassering
vil kunne bidra positivt til radiokanalenes økonomi.
Komiteen foreslår i samråd
med departementet at «lydtekst» tilføyes i kringkastingsloven § 2-19
andre ledd, slik at benevnelsen av teknikker for tilrettelegging for
personer med funksjonsnedsettelser blir tilsvarende som i første
ledd, som gjelder NRK.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag
Ǥ 2-19 andre
ledd skal lyde:
Riksdekkende kommersielle
fjernsynskanaler med en andel på mer enn fem prosent av de samlede
seertallene for fjernsyn skal tilrettelegge programmer for personer
med funksjonsnedsettelser gjennom teksting, tegnspråktolking, synstolking,
lydtekst eller andre teknikker.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti merker seg at Norsk Journalistlag
og Redaktørforeningen mener at Kringkastingsrådet bør legges ned,
av prinsipielle årsaker. Dette medlem støtter dette
og viser til Innst. 254 S (2018–2019), der dette medlem fremmet eget forslag
om å legge ned Kringkastingsrådet. Dette medlem merker seg videre
at Norsk Journalistlag peker på det prinsipielt uheldige i at regjeringen
oppnevner flere rådsmedlemmer samtidig som den er generalforsamling
for NRK.