Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Hege Haukeland Liadal, Else-May Botten
Norderhus og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Kristoffer
Robin Haug, viser til Dokument 8:106 S (2018–2019) om klimastreik
for klimakutt og Dokument 8:117 S (2018–2019) om å innfri klimastreikernes
krav, og at disse forslagene vil bli behandlet samlet. Komiteen viser også
til brev fra statsråd Ola Elvestuen datert 3. og 13. mai 2019. Brevene
er vedlagt innstillingen.
Komiteen merket seg at elevstreiken
den 22. mars 2019 mobiliserte mange. 40 000 elever deltok, inspirert
av svenske Greta Thunbergs aksjonsform. I demonstrasjonen var det
elever fra hele landet med ulike partipolitiske preferanser som
samlet seg for å sette klima høyere på dagsordenen.
Komiteen viser til at organisasjonen
Natur og Ungdom under demonstrasjonen leverte tre krav til politikerne,
og at det er disse kravene som er bakgrunnen for forslagene.
Komiteen mener klimaendringene
er vår tids store utfordring, og at nåværende generasjoner er de
siste som kan løse problemet. Det ansvaret må tas på alvor av folkevalgte
politikere, næringsliv og sivilsamfunn. Med tanke på den store omstillingen
Norge skal gjennom for å nå sine ambisiøse klimamål for 2030, understreker komiteen viktigheten
av en høy klimabevissthet i befolkningen. Komiteen mener klimaendringene
må håndteres i fellesskap, og at vi har store muligheter for dette
i Norge. Vår politiske tradisjon om samarbeid for konsensusløsninger
på tvers av partigrenser bør være en modell til etterfølgelse for
å fortsatt sikre en ambisiøs klimapolitikk. På samme måte bør man
se hen til det norske partssamarbeidet for å involvere de ulike
sektorene i næringsliv og industri som skal kutte vesentlig i sine
utslipp de neste elleve årene. Komiteen mener det er gjennom
felles løsninger og samarbeid klimaproblemet kan løses effektivt
og rettferdig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at klimakrisen er den
største utfordringen vi står foran, og at det i realiteten er en
nasjonal og global nødssituasjon.
Komiteen viser
til at selv om fattige land som har bidratt minst til klimakrisen
vil måtte leve med de største konsekvensene, vil klimakrisen også
påvirke Norge, noe vi blant annet så ved fjorårets tørkesommer. Komiteen viser
videre til at Norge står i en unik posisjon i verden til å klare
en omstilling til et nullutslippssamfunn. Det krever en ambisiøs
politikk for å kutte utslipp av klimagasser og finne nye løsninger
for å bygge samfunnet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Miljøpartiet De Grønne, viser til at
Stortinget to ganger tidligere har samlet seg om et klimaforlik
for sammen å sørge for økte utslippskutt og langsiktighet i klimapolitikken.
Begge disse klimaforlikene har utløst ny handling som har vært svært
viktig. Det første klimaforliket fra 2008 førte til Norges innsats
for bevaring av regnskog, mens det andre klimaforliket fra 2012
førte til forbud mot bruk av olje til oppvarming.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme med forslag til et nytt klimaforlik som kan
danne grunnlag for et ambisiøst samarbeid om utslippskutt på tvers
av partigrensene.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til at det var ikke-sosialistisk side som tok klimaforliket fra
2012 i mer offensiv retning. Videre viser disse medlemmer også til klimaforliket som
ble inngått i 2018, i forbindelse med behandlingen av St. Meld.
41 (2016–2017) Klimastrategi for 2030 – norsk omstilling i europeisk
samarbeid. Stortingets flertall var enige med regjeringens forslag
om å koble norsk klimapolitikk opp mot EU, noe som gjør norsk klimapolitikk
mer forpliktende og ambisiøs enn den noen gang har vært tidligere. Disse medlemmer viser
til behandlingen av Prop. 94 S (2018–2019) Samtykke til deltakelse
i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av rettsakter
som inngår i felles oppfyllelse med EU av utslippsmålet for 2030,
som er oppfølgingen av stortingsflertallets enighet.
På bakgrunn av dette
er disse medlemmer undrende
til forslaget fra Sosialistisk Venstreparti om at regjeringen skal
legge frem et forslag om enda et nytt klimaforlik. Disse medlemmer anser dette
for å være et forsøk på å dekke over den reelle klimapolitikken
som føres av Norge, og at det er partistrategiske hensyn som ligger
bak forslaget. Disse
medlemmer mener klimasaken ikke har noe å tjene på en slik
tilnærming. Videre vil disse
medlemmer minne om at det, på grunn av klimaenigheten fra
2018, allerede er igangsatt et arbeid hvor nye tiltak utarbeides
for at Norge skal nå sine klimamål, akkurat på samme måte som de
foregående klimaforlikene førte til konkret politikk. Disse medlemmer mener
forslaget fra Sosialistisk Venstreparti vil forsinke norsk klimapolitikk.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at regjeringen mangler en sammenhengende politikk når det i
svarbrevet fra departementet på den ene side argumenteres med at
olje og gass skal sikre velferdssamfunnet i et langsiktig perspektiv,
samtidig som det argumenteres med at nettopp olje og gass vil komme
til å miste sin verdi når verden skal nå målet om nullutslipp i
2050. Disse medlemmer viser
til at de tillatelser som gis til oljeindustrien i dag, er felt
som vil være i drift i 50–70 år. De vil altså bidra til store utslipp av
klimagasser i år hvor utslippene skal nærme seg null. Dette viser
at regjeringen i realiteten ikke mener at Norge, eller verden, skal
nå sine klimamål for 2050.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser videre til at Sosialistisk
Venstreparti i to omganger i denne stortingsperioden har fremmet
to representantforslag med flere titalls forslag som vil kutte norske
utslipp både nå og i årene framover. Disse medlemmer viser videre
til at regjeringens klimapolitikk kun vil gi en reduksjon i utslippene
på 11,5 pst. sammenlignet med 1990. Disse medlemmer viser til Granavolden-plattformen
hvor målet er å kutte utslippene i ikke-kvotepliktig sektor med
45 pst. innen 2030, sammenlignet med 2005. Disse medlemmene viser til
at uansett hvordan man regner, viser regnestykkene at regjeringen trenger
hjelp til å nå sine egne klimamål. Disse medlemmer mener derfor
det er uansvarlig av regjeringen å gang på gang avvise et bredere
samarbeid om klimapolitikken som kunne gitt raske og langvarige
utslippskutt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til behandlingen av Prop. 41 S (2018–2019) Plan for utbygging og
drift av Johan Sverdrup-feltets andre byggetrinn og anlegg og drift
av områdeløsning for kraft fra land til feltene Johan Sverdrup, Edvard
Grieg, Ivar Aasen og Gina Krog, og i den forbindelse Innst. 240
S (2018–2019). I dette dokumentet har Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne flere felles merknader, der det blant
annet står følgende:
«Disse medlemmer
viser derfor til at kampen mot klimaendringene ikke bare er en miljøkamp,
men også et fordelingsspørsmål om hvem som skal få utvinne resterende
ressurser. Norge er et rikt land som har tjent mye penger på å utvinne
fossil olje og gass over flere tiår allerede. Etter disse medlemmers
oppfatning står derfor ikke Norge fremst i køen når man skal vurdere
hvordan det er rettferdig å fordele hvem som kan gjøre fossile investeringer
i året som kommer.»
Dette er en anerkjennelse
av at verden fremdeles vil trenge en viss andel av fossil energi
fremover. Disse medlemmer er
overrasket over at Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne her viser at det ikke er olje og gass de er imot, det er
norsk olje og gass de er imot. Disse medlemmer viser til de
krav norske myndigheter stiller til selskaper på norsk sokkel, som kraft-fra-land-løsningen
er et eksempel på. Disse medlemmer er
ukjente med tilsvarende krav i andre lands utvinning.
Videre viser disse medlemmer til
den pågående diskusjonen i Europa om gassrøret Nord Stream 2, planlagt
mellom Tyskland og Russland, og at det er viktig for flere europeiske
land å ha Norge som en stabil gassleverandør. Dersom Sosialistisk
Venstreparti mener alvor med at Europa skal kutte sin bruk av fossil
energi, mener disse
medlemmer at partiet bør revurdere sitt standpunkt om samarbeid
om fornybar energi i Europa.
Disse medlemmer viser videre
til at petroleumsforvaltningen skal skje innenfor forsvarlige rammer.
Ved revidering av Forvaltningsplanen for Barentshavet og Lofoten
vil regjeringen legge vekt på miljøfaglige råd i eller nær verdifulle
og sårbare områder. Disse
medlemmer viser til at det ikke vil åpnes for petroleumsvirksomhet,
eller konsekvensutredning i henhold til petroleumsloven, i havområdene utenfor
Lofoten, Vesterålen og Senja i perioden 2017–2021, og det vil ikke
iverksettes petroleumsvirksomhet ved Jan Mayen, iskanten, Skagerak
eller på Mørefeltene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til Paris-avtalen fra 2015 som slår fast at verden skal gjøre sitt
ytterste for å holde den globale oppvarmingen til mellom 1,5 og
2 grader C. Det har gitt oss en ramme for mengden CO2 vi kan forbrenne, et karbonbudsjett. Allerede
i 2017 viste rapporten The Sky’s Limit Norway at det finnes mer
CO2 i eksisterende fossile
prosjekt enn vi kan brenne dersom vi skal nå målene i Paris-avtalen.
Disse medlemmer viser til
at det ofte blir hevdet at det ikke vil ha noen klimaeffekt å slutte
med olje- og gassproduksjon i Norge, og at andre land vil kompensere
med høyere produksjon. Forskning viser at dette er feil. Nylig ble
det offentligjort en rapport av Katinka Holtsmark i Climate Policies
in the Nordics – Nordic Economic Policy Review 2019 hvor det anslås
at stans i oljeleting i Norge, og å begrense eksporten av olje fra Norge
til det internasjonale markedet, vil ha en klar klimaeffekt.
Disse medlemmer er glad for
at Høyre og Fremskrittspartiet i regjering ikke vil konsekvensutrede
havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, og at de som begrunnelse
for dette henviser til at petroleumsforvaltningen skal skje innenfor
forsvarlige rammer. Disse
medlemmer ser derfor fram til at også disse to partiene kommer
til å gå mot oljevirksomhet i disse sårbare områdene. Disse medlemmer ser
også fram til at regjeringen ved revidering av Forvaltningsplanen
for Barentshavet og Lofoten vil legge vekt på miljøfaglige råd. Disse medlemmer vil
vise til at det i tilfelle vil være noe nytt for denne regjeringen,
da den ikke har lyttet til noen av de miljøfaglige advarslene mot
oljeboring i sårbare områder tidligere, ved utlysning av nye områder
til oljeindustrien.
Disse medlemmer viser til
at Norge har tjent enorme summer på olje og gass. Nettopp derfor
er det også Norge som kan, og må, la sine olje- og gassreserver ligge.
Dette har ungdommene som har streiket for klimaet, forstått.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det ikke gis noen nye lete- eller utvinningstillatelser
til oljeselskapene i Norge.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart stanse tildeling og åpning av nye olje-
og gassfelt på norsk sokkel og samtidig starte en gradvis og planmessig
utfasing av petroleumsvirksomheten over en 15-årsperiode.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme et forslag om permanent vern mot petroleumsaktivitet
i særlig verdifulle og sårbare havområder, som Lofoten, Vesterålen og
Senja, iskantsonen, polarfronten i Barentshavet og Norskehavet,
havområdet rundt Jan Mayen, Mørebankene, Iverryggen samt Skagerrak.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at FNs klimapanel i sin siste rapport har anslått at for å begrense
oppvarmingen til maksimalt 1,5 grader C må de globale utslippene
ned med opp mot 50 pst. innen 2030. Som et rikt land, med stort
historisk ansvar for utslipp, må Norge sette et høyere mål på 60
pst. kutt innen 2030, sammenlignet med 1990-nivå.
Disse medlemmer vil derfor
fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke Norges klimamål til en reduksjon på 60 pst.
kutt innen 2030 sammenlignet med utslippene i 1990 og komme med
en plan for hvordan Norge skal ta disse kuttene innenlands, i løpet
av første halvår 2020.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til forslagene om å heve norsk klimamål. Disse medlemmer viser til
at regjeringen i Granavolden-plattformen allerede legger opp til
å forsterke klimamålet for ikke-kvotepliktig sektor til 45 pst. kutt.
Det understreker også intensjonen ved behandlingen av St. Meld.
41 (2016–2017) Klimastrategi for 2030 – norsk omstilling i europeisk
samarbeid, nemlig at klimamålet med EU er et gulv, ikke et tak.
Disse medlemmer viser til
at Norge skal melde inn et forsterket klimamål til FN i 2020. I
tillegg jobber regjeringen for at EUs samlede ambisjonsnivå skal
øke til 55 pst., og disse
medlemmer påpeker hvor tett norsk klimapolitikk er knyttet
til EU.
Videre vil disse medlemmer minne
om at nasjonal talsperson i Miljøpartiet De Grønne, Arild Hermstad,
uttalte til VG den 30. mars 2019 at Miljøpartiet De Grønne ønsket
å kutte utslippene med 65 pst. innen 2030, ikke 60 pst., slik Miljøpartiet
De Grønne foreslår på Stortinget. Disse medlemmer er overrasket
over at Miljøpartiet De Grønne i løpet av noen uker reduserte klimamålet
sitt med fem prosentpoeng.
Disse medlemmer minner om
at en nasjons klimamål ikke bør være gjenstand for utspillspolitikk der
diverse utspill ikke henger sammen med det som reelt sett blir foreslått.
Også klimapolitikken må være forutsigbar. Norge må ha et klimamål
som er nødvendig, samtidig som det økonomisk sett skal være mulig
å gjennomføre.
Komiteen viser
til at Norge har et historisk ansvar for å være med på å redusere
utslipp også i andre land. Selv om Norge kun har 0,07 pst. av verdens
befolkning, har vi likevel et ansvar, både på grunn av kapasitet og
fordi det historisk sett har vært høye utslipp.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at selv om vi er 0,07 pst. av verdens befolkning, er vi ansvarlige
for ca. 0,65 pst. av verdens totale klimagassutslipp om vi bruker
beregninger gjort ved å bruke rammeverket «Climate Equity Reference
Project» (CERP), som er utviklet av Stockholm Environment Institute
og EcoEquity. Dette tilsier at Norge bør stå for kutt på 430 pst.
av våre utslipp. Det innebærer at Norge må bidra mer til klimakutt
i utviklingsland.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, mener derfor det må legges frem
en plan med en årlig opptrapping av bistand til nettopp dette formålet,
og at det må fremlegges i statsbudsjettet for 2020. På den bakgrunn
fremmer flertallet følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forslag til statsbudsjettet for 2020 legge fram
en plan med en årlig opptrapping av bistand fra Norge til utslippskutt
og klimatilpasning i utviklingsland.»
«Stortinget
ber regjeringen i forslag til statsbudsjettet for 2020 legge fram
en plan med en årlig opptrapping av Norges bidrag til FNs grønne
klimafond.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti mener
Norge har et ansvar for å bidra til klimakutt nasjonalt og internasjonalt,
både i Europa og i utviklingsland.
Disse medlemmer merker seg
at Norge er en stor bidragsyter av klimafinansiering i utviklingsland.
I 2017 ga Norge 4,8 mrd. kroner i klimafinansiering til utviklingsland.
Videre påpeker disse
medlemmer at regjeringen vil øke nivået på klimafinansiering
i årene som kommer for å bidra til at utviklingslandene når målene
i Paris-avtalen. Samtidig vil Det grønne klimafondet være hovedkanal
for klimafinansiering under klimakonvensjonen, og disse medlemmer påpeker at
bidraget til Det grønne klimafondet vil dobles i perioden 2020–2023.
I tillegg er støtten til fornybar energi mer enn fordoblet fra 495
mill. kroner i 2017 til over 1,1 mrd. kroner i 2019.
Disse medlemmer ser positivt
på den offentlige diskusjonen om hvorvidt landenes bidrag er tilstrekkelige,
og viser til at 2019 er et år der økte ambisjoner står på dagsordenen.
Norge skal være en pådriver for økte klimaambisjoner.
Disse medlemmer påpeker dermed
at det allerede finnes en plan om høyere bidrag både til klimafinansiering
og til fornybar energi. Disse medlemmer anser at forslaget
fra Sosialistisk Venstreparti vil være en forsinkelse av det viktige
klimaarbeidet. Man løser ikke klimaproblemet ved å gjenta seg selv
i nye dokumenter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at regjeringen Solberg
kuttet bevilgningene til ren og fornybar energi i utviklingsland
kraftig de 4 første årene etter at den tiltrådte. Flertallet viser til at de rød-grønne
partiene foreslo en bevilgning på 1,407 mrd. kroner for statsbudsjettet
2014, noe som ble kuttet til 1,330 mrd. kroner i regjeringen Solbergs
budsjett. Flertallet viser
til at det ble kuttet videre i årene etter dette, ned til 470 mill.
kroner i 2016 og 2017. Dette er kutt som har rammet sterkt. Flertallet viser
til at selv med en dobling fra 2017 til 2019 ligger den blå-blå
regjeringen langt under det de rød-grønne foreslo for 2014. Flertallet viser
til at dersom takten i bevilgningene til ren og fornybar energi
i utviklingsland hadde vært opprettholdt etter regjeringsskiftet
i 2013, ville vi kunnet hjulpet langt flere fattige mennesker med
å få tilgang til ren strøm og kuttet både utslipp av klimagasser
og helseskadelig luftforurensning. Flertallet synes det er merkelig
å påstå at forslag om økte bevilgninger til ren og fornybar energi
og økt satsing på klimatilpasning i stedet for kutt i den samme
satsingen, faktisk forsinker et viktig klimaarbeid. Det er vel snarere
tvert imot.
Flertallet viser til at flere
av landene som er utpekt som partnerland i utviklingspolitikken,
planlegger å bygge en rekke kullkraftverk som til sammen vil gi nesten
tre ganger Norges årlige utslipp hvis alle blir realisert. Flertallet mener
regjeringen som en del av samarbeidet med disse landene bør utarbeide
en pakke der en kombinasjon av økonomisk og faglig bistand, garantier
og partnerskap med næringsliv og investorer gjøres tilgjengelig
til utbygging av fornybar energi for å bidra til at planene om kullkraftverk
skrotes.
Flertallet er enige i at Norge
har et ansvar for å drive bistand. Flertallet viser til at folketallet
i mange utviklingsland øker, og at en av norsk bistandspolitikks viktigste
oppgaver er å motvirke sult. Flertallet ser at når mat
blir et knapphetsgode, blir mulighetene for nasjonal selvforsyning
tilsvarende viktigere for hvert enkelt land.
Flertallet viser til at landbruket
er i en særstilling når det gjelder muligheter til å skape sysselsetting
og gi økonomiske ringvirkninger for lokalsamfunn i de aller fattigste
landene i verden. Flertallet vil
videre vise til at Norge har betydelig kompetanse og velfungerende modeller
for organisering i landbruket, noe utviklingspolitikken bør utnytte
i mye større grad enn i dag. Flertallet viser til at Senterpartiet
vil styrke «klimasmart» landbruk som en del av utviklings- og klimapolitikken. Flertallet fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen prioritere bistandstiltak som medvirker til et bærekraftig
og klimasmart landbruk i utviklingsland, og komme tilbake til Stortinget med
en plan for hvordan dette kan gjøres i forbindelse med statsbudsjettet
for 2020.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne peker på at samtidig som vi står midt i en klimakrise,
hvor et viktig tiltak er å få ned flytrafikken som har store klimagassutslipp,
foreslår Avinor at det skal bygges en tredje rullebane på Gardermoen. Enda
mer flytrafikk vil føre til økte klimagassutslipp og mer støy, og
bygging av denne store rullebanen, med tilhørende etableringer og
næringsvirksomhet, vil være en stor trussel mot matjord og naturområder.
I strid med normal praksis for store samferdselsprosjekter planlegges
en tredje rullebane på Gardermoen uten en konseptvalgutredning som
ser utbyggingen i lys av Norges klimamål og mål for bevaring av
dyrket jord.
På denne bakgrunn
foreslår disse
medlemmer følgende:
«Stortinget
ber regjeringen gå imot en tredje rullebane på Oslo Lufthavn Gardermoen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
at selv om utbyggingen er selvfinansierende, ivaretar slike utredninger
også andre hensyn som det er viktig å få belyst. Disse medlemmer vil derfor
fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en konseptvalgutredning og etterfølgende
ekstern kvalitetssikring for en tredje rullebane på Gardermoen og
andre store flyplassutbygginger, slik det gjøres for andre store samferdselsprosjekter.
Utredningen må blant annet se utbyggingen av en tredje rullebane
i lys av Norges klimamål og mål for bevaring av dyrket jord.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til at utbygging av en tredje rullebane har vært behandlet av Stortinget
flere ganger tidligere, senest i Innst. 138 S (2018–2019) Nye tiltak
og virkemidler for kutt i norske klimagassutslipp fram til 2020.
Avinors vurdering av behovet for en tredje rullebane er basert på
prognoser for fremtidig trafikkutvikling. Det er usikkert når behovet
for en tredje rullebane vil oppstå, og det er dermed heller ikke
fattet investeringsbeslutninger knyttet til en tredje rullebane.
En eventuell utvidelse må også sees i sammenheng med den rivende
teknologiske utviklingen vi ser i flysektoren, og Avinors mål om
kommersielle elektriske fly i luften fra 2025.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at transport står for omtrent en fjerdedel av klimautslippene
i Norge, og at en stor andel av dette er persontransport. Skal vi
få til en storstilt endring av samfunnet er det viktig å legge til
rette for at personer får gode vaner og gjør det billig å velge
klimavennlige transportløsninger. Ungdom har ofte mindre penger enn
andre, og de har sjelden tilgang på bil.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti peker på at Sosialistisk Venstreparti
mange ganger har foreslått et rimelig månedskort for tog, buss og
båt som gjelder for reiser i hele landet for alle under 20 år. Det
kan ikke begrense seg kun til kollektivtransporten som er driftet
av fylkeskommunene, men må også gjelde tog og båt og være i hele
landet. Dette medlem mener
derfor at den løsningen som finnes, må videreutvikles for å få et
godt system for alle ungdommer i landet. På den bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med forslag til statsbudsjett for
2020 utrede og foreslå å innføre et ungdomskort på kollektivtransport
i Norge. Kortet skal gjelde for alle under 20 år.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til ordningen med ungdomskort i lokal kollektivtransport, innført
i 2002. Disse
medlemmer viser til at fylkeskommunene har ansvar for å gi
tilbud om ungdomskort, og at ordningen gjelder for ungdom mellom
16 og 19 år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne mener det haster med å gjennomføre utslippskutt, og
at dagens regjering ikke leverer politikk som kutter våre utslipp
i tråd med Paris- avtalen. Disse medlemmer viser til
at det rød-grønne byrådet i Oslo gjennomfører politikk som kutter
utslipp gjennom sektorvise klimabudsjetter, og mener at vi bør gjøre
det samme på nasjonalt hold.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fra og med statsbudsjettet for 2020 utarbeide forslag
til årlige sektorvise klimabudsjetter.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at Miljøpartiet De Grønne
har stått i spissen for innføringen av klimaloven i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
klimaloven må forsterkes med krav om at Norge skal styres etter
sektorvise klimabudsjetter som leverer på kuttmålene, slik det rød-grønne
byrådet styrer Oslo kommune etter et klimabudsjett hvor utslippene
skal reduseres med 95 pst. innen 2030 sammenlignet med 1990-nivå.
Disse medlemmer viser til
at Oslo er blitt trukket frem som et internasjonalt klimaforbilde,
og mener Norge bør ha en målsetting om det samme.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fra og med statsbudsjettet for 2020 utarbeide forslag
til årlige sektorvise klimabudsjetter som forplikter norske myndigheter
til å redusere klimautslippene fra norsk territorium med 60 pst.
innen 2030 sammenlignet med 1990, og 95 pst. innen 2050.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er
glade for enigheten om klimaloven, initiert av partiene på ikke-sosialistisk
side. Videre viser disse
medlemmer til at Norge skal ha sektorvise ambisjoner som del
av oppfølgingen av avtalen med EU, og at forhandlinger om dette
er i gang med landbruk og fiskeri. For transport er ambisjonen 50
pst. kutt innen 2030. Samtidig merker disse
medlemmer seg avtalen som skal inngås med EU, og at det i
Prop. 94 S (2018–2019) står i følgende på side 9:
«Hver stats utslippsmål
gjøres om til nasjonale utslippsbudsjett for hvert av årene i perioden
2021–2030.»
Disse medlemmer viser til
at Norge internasjonalt regnes som et foregangsland i klimaarbeidet,
noe som blant annet ble demonstrert under klimatoppmøtet i Katowice,
da klima- og miljøminister Ola Elvestuen ledet de viktige sluttforhandlingene
om hvordan landene skal informere om målene og hvordan de har tenkt
å realisere dem.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at klimastreikerne krever
65 mrd. kroner årlig til klimafinansiering i utviklingsland. Bakgrunnen
for kravet er rapporten Norway’s Fair Share of meeting the Paris
Agreement» fra Stockholm Environment Institute. Rapporten utreder
hva som er Norges rettferdige andel av utslippskuttene som trengs
for å begrense global oppvarming til 1,5 °C over førindustrielt nivå.
I tillegg beregner rapporten Norges rettferdige andel av kostnadene
for at utviklingsland skal få tilpasse seg til et endret klima,
som Paris-avtalen forplikter Norge til å bidra til. Andelen er beregnet
ut ifra hvor mye klimagasser ulike land har sluppet ut fram til
nå, og hvor stor økonomisk kapasitet de har til å bidra med løsningene
på klimakrisen. Rapporten konkluderer med at Norge må bidra til
utslippskutt tilsvarende 430 pst. av nasjonale utslipp innen 2030.
Rapporten anslår
at prislappen kan bli opp mot 50 mrd. kroner i året for å realisere
disse utslippskuttene. Norges rettferdige andel av kostnadene for
at utviklingsland skal få tilpasse seg til et endret klima, er også
beregnet. Konservative anslag viser at Norge må bidra med nærmere
15 mrd. kroner i året til klimatilpasning. Dette kommer i tillegg
til de 50 mrd. kronene til utslippsreduksjon.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fra og med forslag til statsbudsjett for 2020 innføre
en klimaprosent hvor opptil to prosent av nasjonalinntekten overføres
årlig fra Oljefondet til klimatiltak i utviklingsland, for å bidra med
Norges rettferdige andel av de globale klimakostnadene.»
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2020 fremme
forslag om å overføre 65 mrd. kroner fra Statens pensjonsfond utland
til FNs grønne klimafond.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hva som er Norges rettferdige andel av de
globale klimakostnadene, og i forslag til statsbudsjett for 2020
redegjøre for en modell for å fastsette årlige bidrag og for hvordan
disse kan benyttes til klimatiltak i utviklingsland.»
Disse medlemmer viser
til at klimakrisen er vår tids største utfordring. Disse medlemmer viser til
at parlamentene i Storbritannia, Skottland og Wales har erklært
nasjonal klimakrise. Flere kommunestyrer i Norge har gjort det samme.
Parallelt med klimakrisen
har vi en global naturmangfoldskrise. Den nylig publiserte rapporten
fra FNs naturpanel IPBES viser at en million arter er utrydningstruet,
at en tredel av alle korallrev og pattedyr i havet er truet, og
at menneskelig aktivitet har medført omfattende endringer i tre
firedeler av miljøet på land og i 66 pst. av marine miljøer.
Disse medlemmer mener det
er på tide at Stortinget erkjenner alvoret i klima- og miljøkrisen,
og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
erklærer at det er en nasjonal og global miljø- og klimakrise, og
ber regjeringen følge opp med omfattende og umiddelbare tiltak i
Norge og globalt for å stoppe tapet av natur og biologisk mangfold,
og unngå katastrofale menneskeskapte klimaendringer.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstrepartis
stortingsgruppe 8. mai 2019 fremmet et representantforslag i Stortinget
om å erklære en nasjonal nødssituasjon på grunn av den globale oppvarmingen
og det hurtige tapet av natur. Bakgrunnen for forslaget er at Norge
og verden nå opplever en klimakrise hvor store områder etter hvert
kan bli helt ubeboelige, og med en enorm utryddelse av planter og
dyr som følge av den. Det skjer rett foran alles øyne og er faglig
dokumentert gjennom blant annet FNs klimapanel og FNs naturpanel,
som la frem sin rapport om natur- og artsmangfoldet den 6. mai 2019.
Dette medlem viser til at
parlamentet i Storbritannia den 1. mai 2019 erklærte at det er en
«climate emergency». Dette skjedde etter at myndighetene i Wales
og Skottland tidligere hadde erklært det samme. Storbritannia har
forsterket klimamålene til at man skal være karbonnøytrale i løpet
av 2050, og at myndighetene må sette ambisiøse og kortsiktige mål
for å nå dette gjennom grønne jobber, fornybar energi osv. Dette medlem viser
også til at den britiske regjeringen innen 6 måneder skal fremme
hasteforslag om å bevare naturen i landet og opprette en avfallsfri
sirkulær økonomi. Dette
medlem viser til disse forslagene som ble fremmet i representantforslaget:
-
Stortinget erklærer
at den globale oppvarmingen er en nasjonal nødssituasjon for Norge.
Landet og verden er i en klimakrise som krever ekstraordinær, rask
og felles innsats for å unngå katastrofale konsekvenser.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å endre klimaloven slik at den slår fast at Norge
skal være utslippsfritt innen 2040.
-
Stortinget ber regjeringen
legge frem en realistisk og forpliktende plan for innenlands kutt
av klimagassutslipp med 60 pst. innen 2030 sammenlignet med 1990.
Planen skal legges frem senest 1. januar 2020.
-
Stortinget ber regjeringen
legge frem en realistisk og forpliktende plan for å hindre tap av
artsmangfold og natur senest 1. januar 2020.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, vil bemerke at når et parlament erklærer en krisesituasjon,
vil det normalt være tale om en tidsavgrenset krise som innebærer
umiddelbar fare for liv og helse, for eksempel en naturkatastrofe
eller en krigssituasjon.
Det er nærliggende
å tenke på slike situasjoner som er beskrevet i lov om særlige rådgjerder
under krig, krigsfare og liknende forhold (beredskapsloven), der
regjeringen som følge av krisen kan ta i bruk særlige fullmakter
og fatte avgjørelser som normalt tilligger Stortinget, for eksempel
å fatte bestemmelser av lovgivningsmessig innhold.
Det fremstår uklart
for flertallet om
forslagsstillernes hensikt er å la regjeringen Solberg ta i bruk
slike fullmakter.
Flertallet erkjenner fullt
ut at den globale klimakrisen er dramatisk. Men den er ingen tidsavgrenset
situasjon. Klimakrisen er en langvarig krise som medfører langsiktige
konsekvenser for den økologiske balansen på jorda, og utgjør en
alvorlig trussel mot overlevelsen til en rekke arter og for livsvilkårene
til mennesker. Klimakrisen krever ikke særlige fullmakter til regjeringen eller
erklæring av en nødsituasjon i landet, den krever resolutt handling
fra Stortinget selv, med konkrete vedtak som bidrar til å snu økonomien
i grønn retning. Norge har svært ambisiøse klimamål, og det påligger
regjeringen å komme til Stortinget med konkrete forslag som vil
bidra til å redusere utslippene i tråd med disse.
Flertallet mener det foreligger
en global klimakrise. Regjeringen bes fortsette å treffe nødvendige
tiltak.