Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Eigil Knutsen, Anne Sandum og Hadia Tajik, fra Høyre,
Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning Riise, fra
Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og lederen Erlend Wiborg,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk Venstreparti, Solfrid
Lerbrekk, fra Venstre, Terje Breivik, og fra Kristelig Folkeparti,
Geir Sigbjørn Toskedal, viser til Representantforslag 115
S (2018–2019) om automatisk allmenngjøring av lønnsbestemmelsene
i tariffavtaler som har et lavere lønnsnivå enn 80 pst. av gjennomsnittlig
industriarbeiderlønn.
Komiteen viser til at allmenngjøringsloven
ble første gang tatt i bruk i 2003. Det har vært en jevn økning i
allmenngjøringsvedtak. I dag er ni ulike bransjer/tariffområder
allmenngjort. Dette er bygg, skips- og verftsindustrien, renhold,
overnatting, servering og catering, jordbruk og gartnerier, fiskeindustriforetak,
elektro, godstransport på veg og persontransport med turbil. Arbeidstid
er bare allmenngjort i skips- og verftsindustrien.
Komiteen viser videre til at
allmenngjøring innebærer at enkelte lønns- og arbeidsvilkår blir
gjeldende for alle i bransjen, også ut over de som er dekket av
en tariffavtale.
Komiteen viser til at det er
Tariffnemnda som vedtar om tariffbestemmelser skal bli allmenngjort.
Tariffnemnda kan etter krav fra en arbeidstaker- eller arbeidsgiverorganisasjon
fastsette at lønns- og arbeidsvilkår som følger av en tariffavtale,
skal gjelde for alle arbeidstakere som utfører arbeid av den art
som avtalen omfatter.
Komiteen minner om at det er
Arbeidstilsynet som fører tilsyn med at lønns- og arbeidsvilkår
som følger av vedtak om allmenngjøring, blir overholdt.
Komiteen understreker betydningen
av et arbeidsliv med trygge rammer, medbestemmelse og trepartssamarbeid.
Betydningen av den norske modellen, i form av trepartssamarbeidet
mellom arbeiderne, arbeidsgiverne og staten, har bidratt til å gi
oss et bedre arbeidsliv.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at den norske modellen for lønnsdannelse bygger på at
lønnsveksten må tilpasses det konkurranseutsatt sektor over tid
kan leve med. Det ivaretas ved at avtaleområder med stort innslag
av konkurranseutsatt virksomhet slutter avtaler først (frontfagene),
og at disse virker som en norm for andre avtaleområder.
Flertallet mener en ordning
med automatisk allmenngjøring vil være et brudd med de grunnleggende prinsippene
i den norske lønnsdannelsen, i tillegg til at det vil være lite
målrettet og uforholdsmessig sterkt.
Tariffavtalene som
er grunnsteinen i lønnsdannelsen, baserer seg på forhandlinger mellom
partene i arbeidslivet. Det er en modell som sørger for at partene
i arbeidslivet har en felles forståelse av den økonomiske situasjonen
og dermed har felles ansvar for å finne en rimelig balanse mellom
gode lønns- og arbeidsvilkår på den ene siden og nødvendig fleksibilitet
og konkurranseevne på den andre siden.
Allmenngjøringsordningen
er et direkte inngrep i denne frie lønnsdannelsen. Flertallet mener det er et virkemiddel
man derfor skal være varsom med. I dag er ordningen med allmenngjøring
et effektivt virkemiddel mot sosial dumping som har bred oppslutning
blant arbeidslivets parter.
Flertallet mener en vesentlig
årsak til dette er at allmenngjøringsordningen nettopp bygger på
initiativ fra partene. Allmenngjøring krever at det er fremsatt
et slikt krav av en arbeidstaker- eller arbeidsgiverorganisasjon
som er part i avtalen, har innstillingsrett og med nødvendig dokumentasjon.
Flertallet mener en ordning
med automatisk allmenngjøring vil være en bevegelse bort fra denne
frivillige koordineringen. Forslaget innebærer dessuten en automatisk
allmenngjøring hvis lønningene i tariffbundne bedrifter er under
et gitt nivå, uten hensyn til forholdene i ikke-tariffbundne bedrifter.
Flertallet mener oppsummert
at dette forslaget er et brudd med sentrale prinsipper i den norske
lønnsdannelsen, at det risikerer å forrykke den brede oppslutningen
som allmenngjøringsordningen har i dag, i tillegg til at det er
et sterkt, men lite målrettet virkemiddel mot dårlige lønns- og
arbeidsvilkår utenfor det organiserte arbeidslivet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener allmenngjøring
er et svært viktig verktøy for å forhindre sosial dumping, og fremmet
senest igjennom Representantforslag 199 S (2017–2018) følgende forslag
om å styrke allmenngjøringsloven. Forslaget fra representanter fra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti lød:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å forbedre allmenngjøringsordningen og gjøre den enklere
å ta i bruk ved å forenkle dokumentasjonskravet, snu dokumentasjonskravet
ved allerede vedtatte allmenngjøringsvedtak og utvide perioden for
allmenngjøring.»
Disse medlemmer viser videre
til at det kreves omfattende dokumentasjon for å få igjennom et
vedtak om allmenngjøring, og mener det bør gjøres grep for å forbedre
allmenngjøringsordningen, som å forenkle kravene til dokumentasjon,
innføre omvendt bevisførsel og utvide allmenngjøringsperioden fra
to til fire år.
Disse medlemmer mener regjeringen
Solberg har svekket den norske arbeidslivsmodellen gjennom gjentatte
angrep på arbeidsmiljøloven, samtidig som regjeringen har stemt
imot forslag til viktige forbedringer blant annet av allmenngjøringsloven.
Arbeidslivets parter er i den norske arbeidslivsmodellen gitt stor
innflytelse på arbeidslivet, ikke minst gjennom lønnsforhandlinger
ved frontfagsmodellen. Disse
medlemmer vil sterkt advare mot at Stortinget gjennom vedtak som
foreslått i representantforslaget svekker partenes ansvar. Dette
vil være et brudd med hvordan Norge har bygget opp et samarbeid
og ansvarsdeling mellom arbeidslivets parter og myndighetene.
Disse medlemmer mener automatisk
allmenngjøring av minstelønnsnivå vil være en lite treffsikker måte
å bekjempe sosial dumping på. Den norske arbeidslivsmodellen er
bygget rundt sentrale oppgjør med en varierende grad av lokale tillegg.
Minstelønnssatsen i sentrale tariffavtaler er, etter disse medlemmers syn,
en mangelfull indikator på behovet for allmenngjøring.
Disse medlemmer er usikre på
om forslaget er ment som et supplement eller som erstatning til
dagens allmenngjøringsordning. I dagens ordning kan langt mer enn
minstelønnsbestemmelsene i tariffavtalene allmenngjøres. Det er,
etter disse medlemmers syn, viktig
at Stortinget ikke innskrenker hva som kan allmenngjøres.
Disse medlemmer mener forslaget
om automatisk allmenngjøring av lønnsbestemmelser vil svekke partenes
kontroll over lønnsdannelsen, og vil således si seg enig med LO,
som i sitt skriftlige innspill til komiteen i sakens anledning mener
at dette vil «innebære et kraftig brudd med den norske arbeidslivsmodellen».
Disse medlemmer viser til Stortingets
behandling av Representantforslag 199 S (2017–2018), jf. Innst. 388
S (2017–2018), hvor stortingsflertallet vedtok forslag fra Kristelig
Folkeparti om å styrke allmenngjøringsordningen (vedtak 909):
«Stortinget ber regjeringen
om å legge frem en sak med evaluering av allmenngjøringsordningen
og vurdere å fremme forslag til forbedringer i denne ordningen.»
Disse medlemmer mener det er
alvorlig at regjeringen ikke har fulgt opp vedtaket fra Stortinget,
og etterspør et raskt arbeid med å følge opp Stortingets vilje.
Disse medlemmer mener utviklingen
i lønns- og arbeidsvilkår for ansatte i stadig større deler av privat næringsliv
i Norge underbygger behovet for å styrke allmenngjøringsordningen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å forbedre allmenngjøringsordningen
og gjøre den enklere å ta i bruk ved å forenkle dokumentasjonskravet.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er viktig å sikre et anstendig
lønnsnivå i alle bransjer, og mener en løsning kan være å utrede
en nasjonal minstelønn for alle. En slik innretning vil måtte legges
på et nivå som sikrer et stort handlingsrom i lønnsdannelsen for
partene i arbeidslivet.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at lov om allmenngjøring av tariffavtaler
mv. var en konsekvens av at Stortinget med 130 mot 35 stemmer vedtok
EØS-avtalen 16. oktober 1992. Med EØS-avtalen fulgte fri utveksling
av tjenester, fri etableringsrett og et fritt arbeidsmarked innen
hele EØS-området. Borgere fra EØS-land utenfor Norden trengte ikke
lenger arbeidstillatelse for å kunne ta oppdrag i Norge.
Dette medlem viser til at siden
1975 hadde det eksistert en avtale mellom LO og NHO med retningslinjer
for fremgangsmåten for behandlingen av lønns- og arbeidsvilkår mv.
ved søknader om å få benytte utenlandsk arbeidskraft på tidsbegrensede
arbeidsoppdrag.
Norge hadde da lenge
hatt ordninger med siktemål å sikre likebehandling av lønns- og
arbeidsvilkår. Med unntak av det industrielle hjemmearbeid (1918)
og husarbeid i private hjem (1963), var lønnsdannelsen overlatt
til partene i arbeidslivet.
Den norske arbeidslivsmodellen
bygger på at organiserte arbeidstakere gjennom sin fagforening inngår
tariffavtale med arbeidsgivere eller den arbeidsgiverorganisasjonen
som arbeidsgivere er medlem av. I praksis domineres situasjonen
i dag av de landsomfattende tariffavtalene, hvor fagforbund inngår
landsoverenskomster med en arbeidsgiverforening.
Med Stortingets behandling
av St.meld. nr. 39 (1973–1974) Om innvandringspolitikken la Stortinget til
grunn at norske lønns- og arbeidsforhold skulle gjelde også for
utenlandske arbeidstakere på korte oppdrag i Norge, og forutsatte
at fagforeninger lokalt skulle føre kontroll med dette. I samsvar
med avtalen ble det stilt som forutsetning for innvilgelse av arbeidstillatelse
at de utenlandske arbeidstakerne fikk likeverdige lønns- og arbeidsvilkår
sammenlignet med norske arbeidstakere.
Tariffnemnda ble
etablert ved ikrafttredelsen av allmenngjøringsloven av tariffavtaler,
1. januar 1994. I allmenngjøringsloven § 4, Krav om allmenngjøring
av tariffavtaler mv., er det et vilkår at kravet er fremsatt av
en arbeidstaker- eller arbeidsgiverorganisasjon som er part i avtalen
og har innstillingsrett etter arbeidstvistloven § 39 første ledd. Dette medlem viser
til at Tariffnemnda også av eget tiltak kan treffe vedtak om allmenngjøring
dersom allmenne hensyn krever slik regulering.
I henhold til allmenngjøringsloven
§ 5 kan Tariffnemnda treffe vedtak om at en landsomfattende tariffavtale
helt eller delvis skal gjelde for alle arbeidstakerne som utfører
arbeid av den art avtalen omfatter, i en bransje eller en del av
en bransje, med de begrensninger som følger av eller i medhold av
arbeidsmiljøloven § 1-7 som definerer utsendte arbeidstakere.
Dette medlem viser til allmenngjøringsloven § 1:
«Lovens formål er
å sikre utenlandske arbeidstakere lønns- og arbeidsvilkår som er
likeverdige med de vilkår norske arbeidstakere har, og å hindre
konkurransevridning til ulempe for det norske arbeidsmarkedet.»
Dette medlem viser til at allmenngjøring
av tariffavtaler er et inngripende tiltak, blant annet fordi det i
en viss grad fraviker prinsippet om at lønnsdannelsen er partenes
ansvar. Allmenngjøringsloven ble første gang tatt i bruk i 2003.
Etter de store utvidelsene av Den europeiske union (EU) i 2004 og
2007 har stadig flere områder av norsk arbeidsliv fått allmenngjort
minstelønn, mens arbeidstid bare er allmenngjort i skips- og verftsindustrien.
Dette har vært nødvendig.
Dette medlem mener det er behov
for ytterligere tiltak i lavlønnsbransjer der det er et ekstra press
på lønns- og arbeidsvilkår som følge av den omfattende tilgangen
av arbeidskraft fra EØS-området i det norske arbeidsmarkedet. Dette medlem viser
til at Tariffnemnda etter § 4 i allmenngjøringsloven av eget tiltak
kan treffe vedtak om allmenngjøring dersom allmenne hensyn krever
slik regulering. Tariffnemndas vedtak skal bygge på et reelt og
aktuelt faktagrunnlag. Teknisk beregningsutvalg (TBU) legger hvert
år frem et omforent beregningsgrunnlag for lønnsoppgjørene. Dette medlem viser
til at det er vanlig at lavlønnstillegg gis til grupper av arbeidstakere
som har lønn under for eksempel 85 pst. av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn i
LO–NHO-området.
Dette medlem mener Tariffnemnda
av eget tiltak etter § 4 i allmenngjøringsloven bør treffe vedtak om
allmenngjøring av lønnsbestemmelsene i tariffområder der minstelønn
ligger under 80 pst. av industriarbeiderlønn i LO–NHO-området. Reglene
for gyldighetstiden av slike vedtak i Tariffnemnda følger det som fremgår
av allmenngjøringsloven § 7.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om nødvendig lovendring som sikrer
at lønnsbestemmelsene i tariffavtaler som har et lavere lønnsnivå
enn 80 pst. av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, automatisk
skal allmenngjøres.»
Dette medlem vil
understreke at dette forslaget er å forstå som et supplement til
dagens lov. Forslaget erstatter ikke nåværende muligheter for at
Tariffnemnda treffer vedtak om allmenngjøring, men vil sikre effektiv
allmenngjøring av lønnsbestemmelser av flere tariffavtaler.
Dette medlem viser til statsrådens
vurdering av forslaget. Statsrådens vurdering er et eneste langt
forsvar for at dagens allmenngjøringsordning fungerer svært godt.
Representantforslaget har imidlertid som utgangspunkt at ordningen
ikke fungerer godt nok, og slik sett er det riktig at forslaget
innebærer «en helt annen form for allmenngjøring enn det vi har
i dag». Forslaget bryter med det byråkratiske og praktisk svært vanskelige
kravet om dokumentasjon fra enkeltpersoners lønnsslipper av «uheldige
lønns- og arbeidsvilkår eller konkurransevridning». I tillegg utvides
allmenngjøring til å bli et mer generelt virkemiddel mot at det uorganiserte
arbeidslivet skal kunne konkurrere på uakseptabelt lav lønn.
Dette medlem viser til at
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti
i sine merknader blant annet er inne på at kravene til dokumentasjon
må forenkles, og at allmenngjøringsordningen må forbedres, men at
de for øvrig går inn for at prinsippene i dagens ordning videreføres.
Dette medlem viser til at
representantforslaget hverken griper inn i den frie forhandlingsretten
eller relative lønninger, da partene kan avtale så lave lønninger de
vil innenfor sitt område. Poenget med forslaget er at i de tariffområder
hvor avtalt lønn er lav, mindre enn 80 pst. av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn,
skal ingen tjene mindre enn det gjeldende tariffavtale tilsier.
Det vil både norske og utenlandske arbeidstakere i uorganiserte
bedrifter tjene på, og det verner tariffbundne bedrifter mot ødeleggende
lavlønnskonkurranse fra uorganiserte bedrifter.
Forslaget vil slik
sikre flere formål. For det første sikres et minstelønnsnivå i flere
bransjer, noe som vil komme både norske og utenlandske arbeidstakere
i uorganiserte bedrifter til gode. For det andre blir konkurransen
mellom tariffbundne bedrifter og uorganiserte bedrifter i mindre
grad preget av å være en lavlønnskonkurranse. For det tredje blir
allmenngjøringsordningen mer effektiv.
Dette medlem viser til at
antallet allmenngjøringsvedtak har økt, og at allmenngjøring er
gjort gjeldende også i bransjer som tradisjonelt har hatt lav tariffdekning.
Slik har allmenngjøring av lønnsbestemmelser allerede kommet uorganiserte
arbeidstakere til gode. Forslaget vil sikre en videre utvikling
av dette.
Dette medlem registrerer at
statsråden gjør et poeng av at forslagsstillerne ikke viser til
konkrete bransjer med store utfordringer som vil bli omfattet av
forslaget. Dette
medlem vil vise til at det ifølge Statistisk sentralbyrå er
om lag 80 yrker hvor gjennomsnittlig månedslønn er lavere enn 80
pst. av gjennomsnittet i industrien. De aller fleste av disse yrkene
tilhører servicesektoren. Dette er eksempler på yrker som vil bli
omfattet av forslaget.
Dette medlem vil vise til
at statsråden skriver følgende:
«Forslagsstillerne
viser til tallmateriale fra TBU om lønnsbestemmelser i tariffavtaler.
Det må baseres på en misforståelse. Utvalget gjengir noen fastsatte
satser i forskrifter om allmenngjøring og presenterer lønnsstatistikk
for noen store forhandlingsområder, men har ingen oversikt over
avtalte lønnsatser. Det finnes et stort antall tariffavtaler i arbeidslivet,
med lønnsbestemmelser tilpasset forskjellige grupper. Tariffnemnda
innhenter selv relevante opplysninger og lønnsstatistikk i forbindelse
med sine vurderinger.»
NHO skriver på sin
side blant annet følgende til komiteen:
«Avslutningsvis
vil NHO peke på at Det tekniske beregningsutvalget (TBU) hvert år
legger frem et omforent grunnlag for inntektsoppgjørene, som forslagsstillerne
peker på. TBU-rapportene gir blant annet opplysninger for årslønnsvekst
og årslønn for de store forhandlingsområdene. TBU presenterer imidlertid ikke
detaljerte opplysninger for alle tariffavtalene som gjelder i det
norske arbeidsmarkedet, som teller flere hundre avtaler. TBU er
derfor ikke egnet som kildegrunnlag slik forslaget legger opp til.»
Dette medlem mener at både
statsråden og NHO her misforstår. Dette medlem viser til at
TBU presenterer tall for lønnsnivåer og lønnsutvikling i ulike bransjer
(som kan brukes til å identifisere hvilke bransjer som trenger allmenngjøring),
mens det er lønnssatsene i de aktuelle tariffavtalene som allmenngjøres. Dette medlem vil
understreke at forslaget ikke innebærer å allmenngjøre lønnssatser/-bestemmelser
som fremkommer av TBU-rapportene. Forslaget innebærer at lønnsbestemmelsene
i tariffavtaler som er lavere enn 80 pst. av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn,
skal allmenngjøres. Forslaget skal videre ikke innskrenke dagens
muligheter for allmenngjøring – hverken av lønnsbestemmelser eller
arbeidstid.
Kjernen i forslaget
er at noe som er tilnærmet de garantibestemmelser som i dag ligger
i mange tariffavtaler i privat sektor, skal gjøres gjeldende for
alle arbeidstakere innenfor lavlønnsbransjene. Når organisasjonsgraden
i de fleste servicenæringene ligger mellom 20 og 25 pst., mener dette medlem at
dette er høyst påkrevd.
Dette medlem viser videre
til at både LO og statsråden i skriftlige innspill mener forslaget
vil være et lite treffsikkert virkemiddel for å forhindre sosial
dumping. Dette
medlem vil understreke at representantforslaget ikke bare
skal sikre utenlandske arbeidstakere i norsk arbeidsliv samme lønn
som norske arbeidstakere, men at forslaget også skal sikre alle
arbeidstakere i norsk arbeidsliv en anstendig lønn. Slik sett er
det for så vidt riktig at forslaget er lite treffsikkert for å forhindre sosial
dumping, men desto mer treffsikkert for å motvirke ulikhetsutviklingen
i samfunnet og uverdig lavlønn i deler av norsk arbeidsliv. Etter
Senterpartiets syn skal sosial dumping ikke bare stoppes på grensen,
men også inne i landet.