Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til tilrådinger
fra Samferdselsdepartementet av 10. april 2019 i Prop. 86 L (2018–2019) Lov
om havner og farvann (havne- og farvannsloven), og i Prop. 108 L
(2018-2019), som er et tillegg til førstnevnte proposisjon.
Komiteen merker seg at Samferdselsdepartementet
foreslår ny havne- og farvannslov til erstatning for lov nr. 19
om havner og farvann av 17. april 2009. Departementet foreslår i
proposisjonen dessuten at losloven innarbeides i den nye havne-
og farvannsloven.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for proposisjonen bygger på NOU 2018:4 Sjøveien videre – forslag
til ny havne- og farvannslov. Havne- og farvannslovutvalget la frem
sin utredning 1. mars 2018. Utredningen har vært på høring, og det
kom inn totalt 125 høringsinnspill. Høringsinstansene har vært særlig
opptatt av ansvars- og myndighetsfordeling mellom stat og kommune
knyttet til farvannsforvaltning, regulering av kommunale havners
økonomi og mottaksplikt.
Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet har
utarbeidet et forslag til endringer i losloven for å fjerne rettslige
hindre for autonom kystseilas. Forslaget følger opp lovutvalgets
anbefaling om å gjennomgå bestemmelsene om losordningen med sikte
på å gjøre loven teknologinøytral. Forslaget til endringer i losloven ble
sendt på høring 30. april 2018, og departementet mottok 26 høringsinnspill.
Komiteen viser til at det er
blitt gjennomført en skriftlig høring som del av komiteens behandling
av saken. Det kom inn 10 høringssvar til komiteen.
Komiteen viser til at flertallet
i havnelovutvalget (NOU 2018: Sjøveien videre) var enige om en modell
for utbytte som balanserer kommunens ønske om å kunne ta utbytte
med begrensninger som gjør at havnenes viktige rolle som regional
og nasjonal infrastruktur blir ivaretatt på en god måte.
Komiteen kan ikke se at regjeringens
forslag til lovtekst på dette området er like omfattende og tydelig som
det havnelovutvalgets forslag til lovtekst var.
Komiteen vil understreke at
dersom havnene skal håndtere de transportpolitiske utfordringene
de er satt til ut fra sin samfunnsrolle, vil det være viktig at
de sikres både hensiktsmessige arealer og en robust og langsiktig
økonomi.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener at
det som hovedregel skal kunne deles ut utbytte fra havnevirksomheten
dersom det etter utdelingen er tilstrekkelig midler til forsvarlig
drift og vedlikehold av havnen. Flertallet legger til grunn
at det også bør settes av tilstrekkelige midler til investeringer
som er direkte knyttet til tjenesteyting rettet mot fartøy, gods-
og passasjerhåndtering før det deles ut utbytte. Lovens formålsbestemmelse
vil være førende for hva som menes med «tilstrekkelig». For øvrig
bør kravet til egenkapital gjelde slik det er presisert i særmerknaden
til lovforslaget.
Flertallet mener på denne bakgrunn
at lovteksten bør presiseres og fremmer følgende forslag:
Ǥ 32 tredje ledd
skal lyde:
Det kan deles ut
verdier fra den kommunale havnevirksomheten dersom det er avsatt
tilstrekkelige midler til drift og vedlikehold av havn, samt midler
til investeringer som er direkte knyttet til tjenesteyting rettet
mot fartøy, gods- og passasjerhåndtering. Som utdeling regnes enhver
overføring av verdier som direkte eller indirekte kommer eieren
til gode.»
Flertallet viser
videre til sikkerhetsavgiften som omtales i lovforslagets § 34.
Dette er en avgift som fartøyene betaler for bruk av farvann som
overvåkes av sjøtrafikksentralene.
Flertallet viser til at det
er noen havner som ivaretar et særskilt ansvar med overvåkning av
fartøyer til ankers i havnens nærområde.
Flertallet ber regjeringen
gjennom forskrift legge til rette for at de havner som ivaretar
et slikt ansvar, gis adgang til dette etter særskilt tillatelse
fra departementet. Samtidig må det legges til rette for at disse
kan avkreve en avgift for de fartøyene som benytter ankerplasser
tilknyttet havnen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag til ny havne- og farvannslov.
Disse medlemmer mener at lovverket
jevnlig må revideres for å tilpasses brukernes behov og myndighetenes
plikt til å lovregulere farvannsforvaltningen, sikre fremkommelighet,
tilpasse lovverket den teknologiske utviklingen, samt hensynta klima-
og miljøforhold.
Disse medlemmer viser til at
mange havner på vegne av sine eierkommuner gjør en viktig jobb for
å ta vare på den lokale sjøsikkerheten langs Norges langstrakte
kyst. En tydelig rollefordeling mellom stat og kommune og en nøytral
kostnadsdekning vil bidra til fortsatt god lokal sjøsikkerhet.
I forslaget til
ny lov om havner og farvann innlemmes også losloven. Dette er områder
som naturlig hører sammen og er en riktig tilpassing.
Disse medlemmer mener at et
nytt lovverk må helt klart avklare ansvarsforhold mellom stat og
kommune i de kystnære farvann.
Det vises til at
de offentlige havnene, som er en del av den sentrale infrastrukturen,
har mange viktige roller i samfunnet. En forutsetning for at de
offentlige havnene skal kunne utøve sin samfunnsrolle, er at de
har en solid økonomi og relevante arealer og eiendommer.
For disse medlemmer er
det et mål at en større del av frakt av gods skal over fra veg til
sjø. Det betyr at havnene skal tilrettelegge for sjøtransport, og
de havner som ligger ved jernbane, må utvikle logistikkløsninger hvor
jernbane og sjøtransport kan samhandle.
Disse medlemmer mener at den
teknologiske utviklingen innenfor maritim virksomhet knyttet til elektrisk
framdrift av fartøy har tatt store utviklingssteg. Vi ser det innenfor
ferge- og hurtigbåtdrift hvor batteridrift brukes i kombinasjon
eller som eneste fremdriftsmiddel. For havnene betyr det at det
må legges til rette for ladestrøm, hvor fartøy som er elektrisk
drevet, kan lade opp sine batterier. Videre må det også legges til
rette for landstrøm, slik at fartøy som ligger ved kai kan slå av
sine lysmotorer og annet fossilt drevet maskineri, og kobles til
strøm fra land.
Disse medlemmer viser til
at Stortinget ved flere anledninger har uttrykt at det er en sentral
målsetting å få overført mest mulig av godstransporten fra veg til sjø
og bane. Ifølge grunnprognosen for godstransport i NTP 2018–2029
vil lastebiltransporten få en økning på 70 pst. fra i dag fram til
2050. Med de utfordringene dette gir blant annet i forhold til trafikksikkerhet
og slitasje på veginfrastrukturen, er de offentlige havnene viktig for
å få til et effektivt godsomslag slik at vegnettet kan avlastes
mest mulig.
Disse medlemmer viser til
at stadig strengere krav fra myndighetene og kunder vil medføre
stadig større etterspørsel etter miljøvennlige transportalternativer.
Sjøtransport er den mest energieffektive transportformen og har
et energibehov som ligger 30–50 pst. under tilsvarende transport
med bil, og vil derfor være viktig for det grønne skiftet.
Disse medlemmer registrerer
at lovforslaget vil endre anløpsaviften og videreføre den under
betegnelsen farvannsavgift. Disse medlemmer vil peke på
at denne endringen ikke må føre til at havnene får mindre inntekter.
Disse medlemmer registrerer
at det foreslås at staten har det fulle ansvar for hovedled og biled,
og støtter dette.
Disse medlemmer viser også
til det raske teknologiske skiftet som skjer på transportsektoren.
Autonome skip fordrer havner tilpasset autonomi for å hente ut effekten.
Det genererer også store datamengder som skal håndteres forsvarlig.
Dette krever investeringer i teknologi og kompetanse. Den teknologiske
utviklingen mot autonome seilaser i norske farvann krever lovregulering.
Lovverket må regulere autonom kystseilas slik at sjøsikkerheten
ivaretas. Teknologiutviklingen skjer raskt, og det kan være behov
for hyppig revidering av lovverket, i takt med utviklingen.
Komiteens medlemmer
Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer at
lovforslaget åpner for at det kan deles ut verdier fra havnevirksomheten
dersom havnen beholder en forsvarlig kapital som sikrer havnens
videre drift og virksomhet.
Det foreslås en
ny hjemmel for å kunne stille krav til havnene for å hensynta miljø
og sikkerhet.
Disse medlemmer viser til
at høringssvarene viser stor bekymring for regjeringens forslag
om å ta utbytte fra havnekapitalen. Begrunnelsen er frykten for press
på havnearealet og behovet for en robust og langsiktig økonomisk
styring av havnene, samt sikring av en framtidsrettet utvikling
av havnene. Regjeringens forslag oppfattes av mange som en full
liberalisering av havnene, hvor ingen nasjonale myndigheter har
noen verktøy for å gripe inn og sørge for at de offentlig eide havnene
inngår i en nasjonal havneinfrastruktur.
Maritimt Forum sier
i sitt høringsinnspill til komiteen at:
«Maritimt Forum
er i hovedsak positiv til forslaget til ny havne- og farvannslov.
Forslaget innebærer at en får en mer oversiktlig, enkel og praktisk
anvendbar lov. At reguleringen av losordningen foreslås tatt inn
i havne- og farvannsloven er særlig positivt, da man samler regulering
av statens tjenester for å ivareta sikkerhet i farvannet i én lov.
Maritimt Forum er
imidlertid svært kritisk til forslaget som omhandler kommunale havners
kapitalforvaltning, den såkalte havnekapitalen.
Regjeringens forslag
innebærer i praksis at det ikke er begrensninger for hvor mye areal
og kapital som kan tas ut av havnevirksomheten.
Utviklingen av den
enkelte havn vil med dette forslaget veies opp mot andre kommunale
oppgaver, som for eksempel boligbygging, undervisning, helse og omsorgsoppgaver
og lignende. Det er ikke kommunepolitikernes oppgave å ta nasjonale
hensyn. Derfor øker sjansen for at havnearealene bygges ned, og
at denne kapitalen blir brukt til helt andre formål enn til utbygging
av miljøvennlig havneinfrastruktur. Full liberalisering av havnekapitalen
er svært uheldig for satsingen på sjøveien.
Infrastruktur i
havner er svært kostbart og bygging av ny infrastruktur krever store
investeringer. Omleggingen til lavutslippssamfunnet krever også
ekstraordinære investeringer i havnene som skal tilby ulike typer grønne
drivstoffløsninger til skip i fremtiden. Etter vår vurdering innebærer
regjeringens forslag at det i praksis ikke gjelder noen begrensninger
for hvor mye areal og kapital som kan tas ut av havnevirksomheten.
Det er god grunn til å tro at havnevirksomheten vil bli nedprioritert
når den skal veies opp mot andre kommunale oppgaver.»
Norges Rederiforbund
uttaler seg i samme retning og sier i sin høringsuttalelse:
«Regjeringen har
i lovproposisjonen foreslått endringer som i praksis innebærer en
full avvikling av de begrensningene som i dag gjelder for den såkalte havnekapitalen.
Norges rederiforbund vil sterkt advare mot disse endringene, som
følge av at:
Disse medlemmer deler denne
bekymringen og mener at det må vedtas ytterligere beskrankninger før
kommunene kan ta ut kapital fra havnene, slik at havnene er sikret
både en økonomisk trygghet og økonomisk handlingsrom som gir utviklingsmuligheter. Disse medlemmer viser
her til at flertallet i havnelovutvalget (NOU 2018:4 Sjøveien videre)
var enige om en modell for utbytte som balanserer kommunenes ønske
om å kunne ta utbytte, samtidig som havnenes viktige rolle som lokal,
regional og nasjonal infrastruktur ivaretas.
Disse medlemmer kan ikke se
at forslaget til lovtekst på dette området er like omfattende og
tydelig som det havnelovutvalgets flertallsforslag til tekst var.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
Ǥ 32 tredje
ledd skal lyde:
Det kan bare deles
ut verdier fra den kommunale havnevirksomheten dersom gjenværende
egenkapital er tilstrekkelig til å ivareta forsvarlig drift, vedlikehold og
utvikling av havnevirksomheten i tråd med lovens formål. Som utdeling
regnes enhver overføring av verdier som direkte eller indirekte
kommer eieren til gode. Ved realisasjon av den kommunale havnevirksomhetens
eiendom skal det gjøres tilstrekkelige avsetninger til nødvendige
nyanlegg før utdeling etter første punktum kan foretas.»
Disse medlemmer viser
til sjøtransportens viktige rolle i det grønne skiftet. Store deler
av reduksjon av klimagassutslippene må komme fra transportsektoren. Det
har skjedd en rivende teknologisk utvikling innen norsk maritim
sektor med hensyn til utvikling av batteripakker og elektrisk framdrift
av ferger og passasjerskip. Her er norske verft i fremste klasse
i verden. Dette fortrinnet må utnyttes enda bedre, og det må legges
til rette fra myndighetenes side for å ytterligere styrke dette
teknologiske taktskiftet gjennom en hensiktsmessig infrastruktur
knyttet til elektrisk lading langs hele norskekysten. Det samme
behov er til stede for at det skal foreligge et godt utbygd nett
for landstrøm til fartøy slik at de ikke trenger å ligge på fossilt
brensel ved kai for å holde eksempelvis lysmotorer i gang.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette av midler til oppgradering av landstrøm og
ladestrøm i offentlig eide havner.»
Disse medlemmer viser
til at Stortinget flere ganger har vedtatt at en større andel av
gods skal flyttes fra veg til sjø og bane.
Regjeringen har
ikke greid å oppfylle Stortingets vedtak på dette området for å
styrke overføringen av gods fra veg til sjø.
En samlet komité
uttalte i Innst. 13 S (2017–2018) til Prop. 1 S (2027–2018):
«…overføring av
gods fra veg til sjø er viktig for å forbedre framkommeligheten,
øke transportsikkerheten på vegnettet, redusere transportsektorens
samlede klima- og miljøpåvirkning.»
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innen utgangen av 2019 fremme forslag til tiltak
som kan styrke overføringen av gods fra veg til sjø.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at flere havner står
i en særstilling når det gjelder Norges beredskap, og det er derfor
utpekt beredskapshavner. Disse havnene vil i en beredskapssituasjon
være viktige støttepunkter for Forsvaret. Havnene og havneterminalene
kan videre ha stor betydning ved sikkerhetspolitiske kriser og krig,
og er derfor viktige elementer i norsk forsvarsplanlegging. Den
maritime infrastrukturen og sjøsikkerhetstjenestene vil kunne bidra
til å hindre uønsket aktivitet i våre farvann.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at regjeringens forslag i praksis
innebærer at det ikke er begrensninger for hvor mye areal og kapital som
kan tas ut av havnevirksomheten. Disse medlemmer viser til
at flertallet i havnelovutvalget (NOU 2018:4 Sjøveien videre) var
enige om en modell for utbytte som balanserer kommunenes ønske om
å kunne ta utbytte, samtidig som havnenes viktige rolle som lokal,
regional og nasjonal infrastruktur ivaretas.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
Ǥ 32 tredje
ledd skal lyde:
Havnekapital fra
ordinær havnedrift kan ikke nyttes til andre formål enn havnevirksomhet,
herunder drift, vedlikehold, utbedring, utbygging og utvikling.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det foreslås en egen bestemmelse som gir kommunen hjemmel
til å midlertidig begrense fartøyers opphold i havn, inkludert private
havner, av hensyn til lokal luftkvalitet. Kommunen kan etter forslaget
bare innføre begrensninger når dette er nødvendig for å unngå eller
begrense lokal forurensning, det vil si overskridelse av forurensningsforskriftens
timegrenseverdier, og når det å begrense opphold er et dokumenterbart
effektivt mottiltak.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti registrerer at det ikke foreslås
mulighet for at kommunene kan nekte adgang for cruiseskip som medfører
store utslipp til luft eller vann også når forurensningslovens timeforskrift
ikke overskrides. Kommunene har med denne loven altså ikke hjemmel
for å kreve at skip må kunne koples til landstrøm ved havneopphold,
som Sosialistisk Venstreparti og flere havner har gått inn for.
Et slikt prinsipp
støttes av en uttalelse fra Oslo kommune til NOU-en:
«Oslo kommune ber
derfor om at det gis juridisk grunnlag for at det kan stilles krav
om bruk av landstrøm ved skipsanløp i det lovarbeidet Samferdselsdepartementet
nå skal i gang med.»
Likeså Bergen kommune:
«Bergen kommune
etterlyser på den bakgrunnen ei lovføresegn som gjev rom for å avgrense
opphald i hamn også av andre grunnar enn lokal luftforureining.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en lovendring som gir hjemmel
for kommunale myndigheter til å sette miljøkrav til skip for anløp.
Dette kan gjelde krav til kloakkrensing, avfallshåndtering og mulighet
for tilkopling til landstrøm. Om det er internasjonale avtaler til
hinder for dette, bes regjeringen komme tilbake til stortinget med
en redegjørelse for dette på egnet måte.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at det nye lovforslaget
ikke tar inn over seg at en mengde fritidsbrukere av sjøen nå ferdes
på de sterkest befolkede fjordene. Dette medlem viser til at
det nå er rundt 200 000 kanoer og kajakker her i landet. Myke sjøfarende
(padlere, roere og brettseilere) møter nå stadig oftere hurtiggående
fritidsbåter, og det nye skuddet på stammen: vannskutere. Det har vært
mange ulykker og enda flere nestenulykker. Dette medlem vil i tillegg
peke på at disse fjordene har sårbare fugle- og pattedyrarter som
ikke bør forstyrres unødvendig. Det finnes utallige oppslag på at
dette skjer. I en fellesuttalelse til NOU-en skriver Naturvernforbundet,
Norsk Ornitologisk Forening, Oslofjordens friluftsråd og Norsk Friluftsliv
dette:
«På denne bakgrunnen
finner vi det oppsiktsvekkende at et utvalg som har hatt i oppdrag
å gjøre en helhetlig gjennomgang av havne- og farvannsloven nesten ikke
har tatt opp problematikken og utfordringene rundt fritidsbruk av
havner og farvann og de behovene for regulering dette medfører.
Dette manglende fokuset illustreres også gjennom hvem utvalget har
hatt møter med og fått skriftlige innspill fra. På oversikten over disse
finnes ikke en eneste representant for natur- og friluftslivsorganisasjonene.
Vi mener tiden er
overmoden for å ta de problemene og utfordringene som er på sjøen
på alvor. Prosessen med ny havne- og farvannslov er en gylden anledning
til å gjøre noe med dette.»
Dette medlem støtter innholdet
i den nye formålsparagrafen (§ 1). Dette medlem vil likevel foreslå
et tillegg som vektlegger miljø- og frilufthensyn enda mer.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om et tillegg til lovens § 1 som
sikrer at loven også fremmer sikkerhet og trivsel for brukere av
fritidsfartøyer og andre brukere av havn og farvann, samt sikre
hensynet til miljøverdiene langs kysten.»
Dette medlem vil
også peke på et spørsmål som verken drøftes eller nevnes i lovforslaget,
men som har vært debattert med jevne mellomrom, nemlig om muligheten
for å si nei til anløp av fartøyer som fører atomvåpen. 1. juni
2016 svarte daværende utenriksminister Børge Brende dette på et
skriftlig spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (Sosialistisk Venstreparti):
«Norsk politikk
vedrørende anløp til norske havner av fremmede krigsskip med atomvåpen
ombord ble fastlagt med den såkalte Bratteli-doktrinen fra oktober 1975.
Denne anløpserklæringen lød: ‘Vår forutsetning ved anløp av fremmede
krigsskip har vært og er at atomvåpen ikke medføres ombord. Norske
myndigheter regner med at så vel allierte som andre atommakter respekterer
denne forutsetning.’ Bratteli-doktrinen har ligget fast som norsk
politikk i over 40 år, og har tjent Norge godt. Regjeringen ser
ingen grunn til å endre denne linjen.»
Dette medlem viser til at
blant allierte land er nå tidligere sjøbaserte atomvåpen enten ødelagt
eller plassert på land. Unntaket er atomvåpen som fortsatt er utplassert
om bord på strategiske ubåter, men disse anløper ikke norsk havn.
Det er derfor ikke atomvåpen om bord på allierte fartøy som kan
tenkes å avlegge besøk i norsk havn.
Dette medlem ønsker likevel,
for å nedfelle et prinsipp i pakt med norsk basepolitikk og som
et føre-var-tiltak, å fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om et tillegg på egnet sted i havne-
og farvannsloven der det slås fast at militære fartøy som har atomvåpen
om bord, ikke har adgang til norske havner.»