Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til lovforslaget
med tilhørende kommentarer og høringsdokumentet av 1. oktober 2018.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til høringsdokumentet, hvor det fremgår at Samferdselsdepartementet
i tillegg til lovendringene også foreslår endringer i forskrift
26. mars 2003 nr. 461 om yrkestransport med motorvogn og fartøy
og mindre endringer i forskrift 30. september 2010 nr. 1307 om takstberegning
og maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport med motorvogn.
Flertallet viser til at lovendringen
innebærer oppheving av behovsprøvingen ved tildeling av drosjeløyve. Flertallet vil
imidlertid bemerke at det fortsatt vil være krav om løyve for persontransport
med kjøretøy med inntil 9 seter. Flertallet vil videre vise
til viktigheten av at lovforslaget i § 4 likestiller transport rettet
mot allmenheten enten den er fysisk eller skjer via digitale plattformer.
Dette tetter et viktig smutthull i gjeldene lov, som kun knyttet
kravet om løyve til offentlig plass. Flertallet vil videre peke
på at den som har eller søker om løyve, fortsatt må oppfylle krav
til etablering, vandel og økonomi. Flertallet vil i denne sammenheng
vise til gjeldende § 4 andre ledd a-c, som opprettholdes med dagens
ordlyd:
«Løyve kan tildeles
den som
Flertallet har merket seg at
kravet til faglig kompetanse hos løyvehaver fjernes. Dette kompenseres
ved at det stilles strengere krav til fører av bilen, slik det fremkommer
av sammendraget her og endringene i lovforslaget § 37.
Flertallet har merket seg at
deler av kravet til økonomisk evne opprettholdes. Det nærmere innholdet
i kravet til økonomi reguleres imidlertid i yrkestransportforskriften
§ 7. Av denne grunn fremgår det ikke i loven hva som ligger i økonomikravet
– kun at det gjelder en form for økonomikrav. Høringen inneholdt forslag
til endringer både i yrkestransportloven og yrkestransportforskriften.
Forslaget om fjerning av garanti var et av forslagene til endring
av forskriften.
Flertallet støtter forslaget
om fjerning av økonomisk garanti for løyvehaver. Flertallet kan vanskelig se
gode begrunnelser for at søkere som kanskje har svak økonomi, skal
fratas muligheten til å drive inntektsskapende virksomhet, så lenge
de ivaretar kravene om god vandel og ikke har vesentlige utestående
restanser hos det offentlige.
Flertallet har videre merket
seg at departementet understreker at formålet med kravet om tilfredsstillende
økonomisk evne er å sikre at løyvehaveren har tilstrekkelig ordnet
økonomi til å kunne ivareta næringsvirksomheten på en tilfredsstillende
måte. Flertallet legger
til grunn at dette ivaretas.
Flertallet vil i likhet med
departementet påpeke at det er stor forskjell på drosjemarkedet
i de største byene/byområdene og de mer grissgrendte delene av landet.
Det er viktig at det i et system med ny drosjeregulering er muligheter
for å sikre et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet. Enerettsmodellen
gir fylkene et økt ansvar for denne delen av drosjepolitikken. Dersom
det er ønskelig å sikre et visst beredskapsnivå og/eller opprettholde
en viss transportstandard i den enkelte fylkeskommune, er det derfor
nødvendig å sørge for at fylkeskommunene har verktøy for å sikre
en viss drosjedekning. Det fremgår av loven at dette kan fylkeskommunene
regulere gjennom fylkeskommunale forskrifter og inngåelse av enerettsavtaler.
Flertallet har merket seg at
fylkeskommunene fortsatt kan stille miljøkrav til drosjene, men
at det må knyttes til den enkelte kommune. Det er et mål at også drosjer
skal tilfredsstille de til enhver tid gjeldene miljøkrav på linje
med annen transport. Dette er noe som først og fremst blir initiert
gjennom avgiftspolitikken.
Flertallet har merket seg at
det nå innføres ti-årige drosjeløyver. Dette vil åpne for at flere
nye aktører kan komme inn på markedet, noe som vil være svært positivt.
Drosjeløyver kan heller ikke gå i arv etter det nye regelverket.
Den som skal inneha drosjeløyve, må selv oppfylle alle de objektive
kravene.
Flertallet har merket seg at
det åpnes for at taksameteret kan erstattes av en annen løsning.
Justervesenet har ledet en arbeidsgruppe som har kommet med et forslag
som er til behandling i departementet. Det vises her til formuleringen
i § 9 fjerde ledd:
«Departementet kan
gje forskrifter om korleis ei motorvogn skal vere utstyrt, herunder
krav til taksameter eller andre kontrollutrustningar, når ho vert
nytta til løyvepliktig transport etter denne paragrafen.»
Flertallet vil påpeke at det
er viktig at også alternativer til taksametre ivaretar formålene
med taksameter så langt det er hensiktsmessig, og har merket seg
at departementet inntil videre foreslår å videreføre kravet til
taksameter i yrkestransportforskriften § 48.
Flertallet vil før øvrig vise
til at Oslo Economics konkluderer med at litteratur og erfaringer
fra andre land i all hovedsak understøtter forslagene til endringer i
den norske drosjereguleringen. Studiene Oslo Economics har gjennomgått,
tyder på at det fortsatt vil være markedsgrunnlag for å drive drosjevirksomhet
på heltid, men at det trolig vil skje en dreining av tilbudet mot tidspunkter
og områder der etterspørselen er høyest, og at tjenestetilbudet
vil bli mer differensiert. En stor andel av drosjetransporten i
dag genereres dessuten fra kontrakter med offentlige og private
organisasjoner, noe som også legger til rette for å utøve drosjeyrket
på heltid.
Flertallet vil peke på at det
er på høy tid å modernisere lovverket knyttet til persontransport
med drosje. Nye teknologiske løsninger stiller nye krav også til
denne næringen. Flertallet legger
imidlertid vekt på at lovendringene kan ivareta målet om et tilstrekkelig
tilbud i hele landet og like konkurranseregler for alle aktørene.
Flertallet viser til proposisjonen,
der det gjøres rede for hvordan regjeringen vil følge opp Stortingets vedtak
om alkolås i kjøretøy som driver transport mot vederlag på vei. Flertallet viser
til at saken har sin bakgrunn i anmodningsvedtak nr. 582 av 2. juni
2015 om å innføre krav om installering av alkolås i alle kjøretøy
som benyttes til persontransport mot vederlag på vei. Flertallet er
opptatt av å sikre rask og smidig innfasing av alkolås i de kjøretøy
som blir omfattet av en regelendring, og at det derfor bør vurderes
om det er behov for overgangsordninger eller statlige insentivordninger
for taxibransjen i tråd med Stortingets anmodningsvedtak fra 2015. Flertallet viser
til at påbudet om alkolås i dag kun gjelder for buss. Flertallet legger til
grunn at alle kjøretøy som benyttes til persontransport mot vederlag
på veg, på sikt skal ha alkolås installert.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vurderer forslaget som et knefall for
Venstres politikk for å slippe til app-selskaper som Uber, Lyft, Cabify
og lignende forretningsmodeller i det norske markedet. Forslaget
bærer preg av manglende konsekvensutredning og at det er en markedsliberalistisk
ideologi som ligger til grunn.
Disse medlemmer viser til at
dagens lovgivning innebærer både driveplikt og krav om sentraltilknytning
for løyvehaver. Dette innebærer blant annet at drosjesentralene
har ansvar for at det er drosjer tilgjengelig hele døgnet. Et minimum
«vaktdrosjer» er alltid på veien på tider med lite kunder. Sentraltilknytningen
gjør det også mulig for det offentlige å forholde seg til en gruppe
sjåfører som kan levere transport av både funksjonshemmede, pasienter
og skoleelever når, og der, det er behov for det. Når det er mye
å gjøre, er det ikke noen utfordring at alle bilene er ute, da er
problemet ofte at det er mangel på drosjer ute. Det har vært en
av utfordringene som ny lovgivning skulle løse.
Videre viser disse medlemmer til
at drosjesentralene har GPS-sporing av sine tilknyttede drosjer,
som inneholder data med viktig informasjon som lagres i sentralens
datasystemer. Denne informasjonen har det offentlige tilgang til
ved behov. Sentralene er ofte kooperative selskap, mens andre er
organisert som aksjeselskap eller eid av aktører som ikke selv er
tilknyttet drosjevirksomhet annet enn gjennom eierskap i sentralen.
Sjåførens kvalifikasjonskrav
er, utenom et obligatorisk førerkort, en kjøreseddel, som er en
«vandelsattest» utstedt av politiet. I tillegg er det mulig å inkludere
en «kjentmannsprøve» ved tildelingen av kjøreseddelen. Dette er
blitt mindre vanlig etter hvert som GPS er tatt i bruk for å finne
fram. Noen sentraler krever fortsatt avlagt kjentmannsprøve i tillegg
til f.eks. språktest og/eller egne praktiske prøver.
Forslaget til ny
lovgivning fjerner mye av reguleringen av drosjenæringen:
-
Fjerning av antallsbegrensning
og behovsprøving (frislipp)
-
Fjerning av reglene
for tildeling/allokering av løyver (enklere krav, bl.a. ingen krav
til garantikapital)
-
Fjerning av tilknytningsplikt
til sentral (innebærer ingen driveplikt/vaktkjøring)
-
Fjerning av krav
til foretaksform (innebærer redusert krav til løyvehaver)
-
Fjerning av taksameter
om noe tid (utvalgsarbeid ferdig, som anbefaler løsning)
Disse medlemmer mener
at regjeringen helt klart har lagt til rette for at markedet skal
regulere seg selv, gjennom at konkurransen skal føre til både billigere
og bedre drosjetilbud ved oppheving av antallsbegrensningen. Det
er riktignok innført en såkalt «enerettsmodell» i kommuner med mindre
enn 20 000 innbyggere og som har mindre enn 80 innbyggere pr kvadratkilometer. Disse medlemmer stiller
store spørsmål ved hvordan denne modellen vil fungere når det ikke
ligger såkalt kontraktskjøring obligatorisk knyttet til denne.
Disse medlemmer mener at forslaget
betyr at Norge, som et av få land, gjør app-baserte selskaper som f.eks.
Uber, Lyft og Cabify fullt tilgjengelige i vårt marked. Når det
ikke stilles krav til uniformering ut over et 40 mm høyt løyvenummer,
med mulig fjerning av taksameter om kort tid, reduserte krav til
løyvehaver og ingen driveplikt eller kjøreplikt, tyder alt på at
dette vil gå fra å være en regulert næring med mange fast ansatte
og organiserte løyvehavere til en næring uten fast ansatte og med
store utfordringer for de offentlige kontrollørene. Norsk Øko-Forum
(NØF), som har medlemmer fra ansatte i politi, påtalemyndighet,
skatteetaten, skatteoppkreverne, tolletaten, Nav, andre kontrolletater, bank,
forsikring, revisjonsselskaper med flere, advarer sterkt mot denne
utviklingen. De uttaler:
«Den foreslåtte
liberaliseringen vil i stor grad reversere og sette næringen tilbake
der de var med en svart og ukontrollerbar bransje. Det store omfanget
av svart kjøring hos Uber-sjåførene er alene et bevis på at det
er et stort arbeid og atskillige ressurser fra skattemyndigheter,
politi og NAV som i så fall må brukes i bransjen for å få risikoen
tilbake til dagens standard, dersom foreliggende forslag blir besluttet.»
Arbeidsgiveransvar,
regnskapsførsel, momsinnberetning og mange andre utfordringer gjør
at de frykter at vi går tilbake den situasjonen vi hadde i Oslo
på 90-tallet, da det florerte med brudd på skatt og moms blant løyvehaverne.
Det er i det hele tatt mange negative uttalelser som er kommet inn
i høringen. En samlet fagbevegelse er sterkt kritisk til forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener taxi fortsatt skal være en del av
det samlede kollektivtransporttilbudet med geografisk dekning over
hele landet og med rammevilkår som kan gi forutsigbarhet og stabilitet
for taxinæringa. Disse
medlemmer mener offentlig regulering av løyver, strenge kvalitets-,
sikkerhets- og miljøkrav samt regulering av takster gjør tjenesten
transparent, trygg og profesjonell. Disse medlemmer viser til
at det i 2014 var registrert 8 379 drosjeløyver i Norge. Samlet
omsatte disse for 8,8 mrd. kroner, noe som igjen ga det offentlige
inntekter på om lag 2,65 mrd. kroner. Disse medlemmer konstaterer
at lovendringen medfører økte kostnader for fylkeskommunene, spesielt
i fylker med spredt bosetting og mange potensielle enerettskommuner.
I tillegg kommer økt administrativ ressursbruk til utredning av
enerett, utlysning av innkjøp i henhold til eneretten, innarbeiding
av pasienttransport og utskilling og anbudsutsetting av små transportoppdrag. Disse medlemmer viser
til flere avgiftsøkninger som har rammet taxinæringa negativt. Det
gjelder økt mva. på persontransport og økt drivstoffavgift. Disse medlemmer ønsker
en stortingsmelding som omhandler taxiens rolle som kollektivtilbud,
kjøreplikten, arbeidsmiljø, løyveordningen, kompetansekrav og prisregulering.
Disse medlemmer viser til
at dagens regjering har økt merverdiavgiften på persontransport
fra 8 pst. til 10 pst. i 2016 og til 12 pst. i 2018. I Granavolden-plattformen
varslet regjeringa en samordning av merverdiavgiftssatsene, og dette
kunne vanskelig bety annet enn en økning av avgiftene på persontransporten.
En ekspertgruppe ledet av Vibeke Hammer Madsen anbefaler nå en avgiftsøkning
på merverdiavgift på persontransport til 23–25 pst. Anbefalingen
ble lagt fram 15. mai 2019.
Disse medlemmer viser til
at avgiftsøkningen ser ut til å bli i det øverste sjiktet, og næringer
som allerede er hardt presset, som for eksempel taxinæringen, får
enda vanskeligere vilkår. I tillegg økte regjeringa avgiftene på
tyngre personbiler, slike som taxinæringen bruker for å kunne kjøre
rullestolbrukere, ekstremt mye under siste budsjettbehandling. For
å vise hvilken betydning avgiftsøkningen har for eksempelvis en
taxieier i en distriktskommune i Trøndelag som trenger biler som
kan ta seg fram på vinterføre, viser disse medlemmer til følgende
sitat fra taxieieren i et brev til Senterpartiet:
«Når vi skal bytte
ut 4 stasjonsvogner med 4x4 og en Sprinter 9 seter personbil kan
det komme til å koste oss ca. 650.000 kr ekstra fra 1 januar 2019,
dette er penger vi aldri klarer å tjene inn ettersom vi allerede
blir presset hardt på anbud.»
Disse medlemmer viser til
at statsminister Erna Solberg har sagt at regjeringa har økt dieselavgiften
mer på ett år enn de rødgrønne har gjort på åtte år, og også dette
er kostnadsdrivende for persontransportnæringene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at tiltakene som regjeringen foreslår, føyer seg inn i en rekke
av tiltak for liberalisering og privatisering, der markedsmekanismene
skal få råde mest mulig fritt, uten viktig offentlig styring – også
innen viktige samfunnsområder som infrastruktur. Man ser det innen
jernbanedrift, ny postlov og annet. Grepene som nå foreslås, med
fjerning av behovsprøving av antall løyver, fjerning av plikt til
å være knyttet til en sentral, oppheving av krav til fagkompetanse
for løyvehaver, oppheving av garantikrav til løyvehaver, mindre
krav til merking av drosjene, oppheving av krav til kjentmannsprøve
med mer, er slik disse
medlemmer ser det, i praksis et frislipp for en mengde useriøse
aktører i drosjenæringen.
Disse medlemmer mener at disse
grepene og fjerning av målet om drosjekjøring som hovederverv (heltidsstillinger)
uvegerlig fører oss mot et løsarbeidersamfunn – også innen denne
næringen. En mengde drosjer vil flyte rundt i storbyene når det
er penger å tjene. Endringene vil i stor grad føre til overetablering
i byene og en mer uoversiktlig næring som i tillegg blir vanskeligere
å kontrollere når det gjelder med tanke på beskatning.
Disse medlemmer vil gå imot
å oppheve behovsprøving og kjøreplikt. Det vises til at Norsk transportarbeiderforbund,
Yrkestrafikkforbundet og LO advarer på det sterkeste mot disse forslagene.
Disse medlemmer vil peke på
at Norges Taxiforbund mener at dagens ordning med behovsprøvde drosjeløyver
er den mest egnede måten å regulere drosjenæringen på. Dersom behovsprøvingen
av drosjeløyver bortfaller, er Norges Taxiforbund tydelig på at
det er svært viktig med andre tiltak som regulerer næringen, for
å sikre at kvaliteten på drosjetjenestene som skal leveres i framtiden,
er minst like høy som i dag.
Disse medlemmer er av den
mening at hele lovforslaget bærer preg av store mangler. Det dreier
seg om manglende konsekvensanalyser for næringen og for alle brukerne
av drosjer i dag. Regelrådet peker på viktige poeng i sin høringsuttalelse:
«Regelrådet mener
at forslagene om å oppheve behovsprøving, driveplikt og krav om
hovederverv, er så omfattende at de kan føre til en drastisk og
vidstrakt omlegging av drosjemarkedet. Virkningene av en slik deregulering
er etter Regelrådets vurdering mangelfullt utredet sett i forhold
til hvor omfattende forslaget er. Regelrådet mener at virkningene
for næringslivet, både den eksisterende drosjenæring, nye aktører
til drosjebransjen og annet næringsliv som bruker drosjetjenester,
er for lite drøftet. Dette er en svakhet ved utredningen. Regelrådet
mener internasjonale erfaringer med deregulering av drosjemarkedet
burde vært belyst i høringsnotatet. Videre kunnedepartementet ha
drøftet om en mer gradvis og erfaringsbasert omlegging av drosjereguleringen
hadde vært hensiktsmessig.»
Disse medlemmer mener at regjeringen
i svært liten grad har tatt hensyn til og besvart høringsuttalelser fra
svært viktige og tunge aktører.
På denne bakgrunn
vil disse medlemmer fremsette
følgende forslag:
«Regjeringens
forslag til endringer i yrkestransportloven sendes i sin helhet
tilbake til regjeringen.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme en stortingsmelding om drosjenæringen som
i langt større grad enn Prop. 70L (2018–2019) tar hensyn til de
tunge, kritiske høringsuttalelsene i komitéhøringen til denne, ikke minst
uttalelsene fra næringen selv og distriktene. Stortingsmeldingen
må ta hensyn til at drosje fortsatt skal være en del av det samlede
kollektivtransporttilbudet med geografisk dekning over hele landet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er enige med
taxiorganisasjonene i Oslo når de i sin fellesuttalelse benekter
at de foreslåtte endringene må gjøres fordi dagens drosjeregulering
bryter EØS-regelverket. Disse medlemmer mener både
behovsprøvingen (antallsbegrensningen) og sentraltilknytningsplikten ser
ut til å være innenfor Norges EØS-rettslige handlingsrom.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at til forskjell fra storbykommunene i Norge, er taxiprisene
i eksempelvis Spania, Tyskland og Danmark regulert av myndighetene
og ikke av næringen. Denne reguleringen forsvarer regulering av
antallet drosjer. Alt tyder på at det er den særnorske kombinasjonen
av fri prissetting for tilbyderne og begrensning av antallet tilbydere
som er i strid med EØS/EU-avtalen, logisk nok.
Også Regelrådet
påpeker svakhetene rundt vurderingen av EØS-spørsmålet i sin høringsuttalelse:
«Departementet har
heller ikke sett på alternative tiltak som kan iverksettes for å
sikre at drosjereguleringen ikke er i strid med EØS-avtalens regler
om fri etableringsrett.»
Disse medlemmer mener at EØS-spørsmålet, som
er et viktig premiss for alle lovendringene, ikke er svart ut skikkelig
i proposisjonen. Spesielt kritikkverdig er det at taxinæringens
fellesuttalelse om dette ikke ble kommentert mer inngående av departementet.
Den gjennomgikk i høringsuttalelsen nøye hvorfor både behovsprøvingen
og sentraltilknytningsplikten oppfyller vilkårene for «lovlige restriksjoner».
Disse medlemmer mener at en
ved å adoptere systemer som i Tyskland, Italia, Belgia eller Danmark, der
prisene er regulert av myndighetene, vil kunne opprettholde både
antallsbegrensningen av løyver og kravet til sentraltilknytning.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprettholde behovsprøving av løyver og driveplikt
slik det er i dag.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til rammer
for prisreguleringer/maksimalpriser lignende det andre europeiske
land har innført.»
Disse medlemmer er
sterkt i tvil om prisene vil gå ned i byene med det foreslåtte prisslippet.
I flere land der dette er gjennomført, har prisene steget betydelig. Dette
kan trolig forklares ved at flere aktører gir færre turer, som igjen
må kompenseres med høyere priser. Dette er en næring der vanlige
konkurranseprinsipper ikke gjelder. Disse medlemmer vil vise til
Forbrukerrådets uttalelse, der det står:
«Samtidig viser
forskning og erfaringer fra land der behovsprøvingen er opphevet,
at et frislipp i antall løyver gir en risiko for overetablering,
økte priser i enkeltkundemarked, lavere kvalitet på tjenestene og
sentralisering av tjenesten geografisk og med hensyn til konsentrasjon
av taxitilbud på visse tider av døgnet.»
Disse medlemmer vil også legge
vekt på at lønns- og arbeidsvilkårene blant drosjesjåførene høyst sannsynlig
vil bli dårligere ved frislippet, og vil vise til TØI-rapport 1698/2019
utarbeidet for taxinæringen i Oslo, der det står:
«Lønns- og arbeidsforholdene
forventes å blir forverret, særlig for sjåfører og løyvehavere som
ikke kjører på kontrakter for det offentlige og private, hvor en
kan anta at kriterier for lønns- og arbeidsforhold kan inngå i konkurransegrunnlaget.»
Disse medlemmer mener at distriktene
vil miste viktige drosjetilbud med forslagene i proposisjonen. Forslaget
om enerett må betraktes som et «plaster på såret» som overhodet
ikke kan svare på distriktenes behov eller gi samme tilbud som behovsprøving
av løyve og kjøreplikt i dag gir.
Disse medlemmer vil peke på
at verken fylkene, helseforetak eller næringen synes å ha noen tro
på at enerettsmodellen vil bli brukt i stor utstrekning. Det er verdiløst
for en løyvehaver å få enerett i et område uten et gatemarked, dersom
han ikke har mulighet for å ta f.eks. pasientreiser. Det kan ikke
fylkeskommunen gjøre noe med, for det er det helseforetakene som
styrer.
Disse medlemmer mener at all
offentlig drosjetransport (skolekjøring, TT-kjøring, pasientkjøring) burde
vært samordnet. Hvordan dette skal administreres og iverksettes,
bør utredes, uavhengig av vedtak i denne saken.
På denne bakgrunnen
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å utrede alternativer som sikrer bedre utnyttelse
av offentlig bestilling av drosjetransport for kjøring av pasienter,
skoleelever og TT-kjøring osv., og komme tilbake til Stortinget
på egnet måte.»
Disse medlemmer vil
påpeke at frislippet i antall drosjer vil føre til en opphopning
av drosjer i sentrale strøk. Her vil det myldre av «friåkare» som
siger rundt i bybildet i alle slags utgaver, og det vil skape stor
usikkerhet hos kundene om hvilket selskap som står bak og hvilken
sjåfør som kjører.
Disse medlemmer vil også peke
på at allerede nå er det rundt en firedel kvinner som føler seg
utrygge under en drosjetur (Forbrukerrådet 2015). Etter frislippet
vil utryggheten øke betydelig, spesielt i gatemarkedet, dette fordi
den reisende ikke kjenner verken selskapet eller sjåførens tilhørighet.
Dette vil forsterkes ved at kravet til merking av drosjene reduseres.
Disse medlemmer vil også vise
til at Norges Blindeforbund, Norges Handikapforbund og Samarbeidsforumet
av funksjonshemmedes organisasjoner mener at oppheving av krav om
hovederverv og lemping av tildelingskriteriene vil medvirke til
at fagkompetansen langsomt forsvinner og blir borte. De er bekymret
for at dette kan gå ut over service og sikkerhet for passasjerene.
Disse medlemmer viser til
at departementet har foreslått å videreføre taksameterplikten midlertidig (etter
sterk kritikk av signalene om ikke å kreve det), men en arbeidsgruppe
som ble nedsatt av departementet anbefaler nå digitale løsninger
som ikke er knyttet til montering av utstyr i bilen, selv om dette
gir et dårligere redskap for skattekontroll enn taksameter eller
digitalt utstyr montert i bilen (ifølge utvalget selv).
Disse medlemmer vil i tillegg
vise vi til at arbeidsgruppa uttrykker tvil om hvorvidt den foreslåtte alternative
løsningen til taksameter vil stå seg med hensyn til EUs måleinstrumentdirektiv
(MID). Dette er også bakgrunnen for at arbeidsgruppa foreslår å
beholde dagens taksameter som alternativ, slik at en har dette regelverket
«i bakhånd».
Disse medlemmer mener at slike
spørsmål burde vært avklart i proposisjonen. For å sikre et best mulig
system for offentlig kontroll av næringen, fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen enten opprettholde kravet til taksameter eller innføre
tekniske systemer som gir minst like gode muligheter for innsyn
og kontroll fra offentlige myndigheter som taksameteret gir.»