Samferdselsdepartementet
fremmer i proposisjonen forslag til endringer i lov 21. juni 2002
nr. 45 om yrkestransport med motorvogn og fartøy. Forslaget til endringer
er knyttet til regelverk som gjelder drosjetransport.
Ifølge departementet
har det over tid vært indikasjoner på at drosjemarkedet ikke fungerer
optimalt. I tillegg har EFTAs overvåkingsorgan (ESA) pekt på at
deler av regelverket er i strid med EØS-avtalen. Forslagene til
lovendringer innebærer en stor revisjon av drosjereguleringen og
har til formål å legge til rette for velfungerende konkurranse i
drosjemarkedet, noe som skal bidra til gode tilbud til de reisende.
Samtidig er det viktig å sikre et tilfredsstillende drosjetilbud
i hele landet. De foreslåtte lovendringene skal gjøre det enklere
å etablere seg i næringen og drive virksomhet på en god måte, også
basert på forretningsmodeller som tar i bruk ny teknologi. Et nytt
regelverk skal ivareta de reisendes sikkerhet og bidra til at det
er en ryddig og seriøs drosjenæring. Regelverket skal være i overensstemmelse
med EØS-retten.
Hovedpunktene i forslaget
til lovendringer er å:
-
Oppheve antallsreguleringen
med tilhørende driveplikt.
-
Gi fylkeskommunene
adgang til å tildele eneretter for drosjetransport i kommuner med
innbyggerantall og befolkningstetthet under en viss terskelverdi.
-
Videreføre krav om
drosjeløyve, men lempe på innholdet i løyvekravet ved å fjerne kravet
om faglig kompetanse for løyvehavere.
-
Innføre ti-årige
drosjeløyver.
-
Oppheve sentraltilknytningsplikten
for drosjer og innføre en plikt til loggføring av alle drosjeturer.
-
Innføre fagkompetansekrav
for fører av drosje.
-
Innføre krav om at
søker til kjøreseddel må ha hatt førerkort i klasse B i minst to
år før vedkommende kan tildeles kjøreseddel for drosje.
-
Justere hjemmelen
for fylkeskommunene til å kunne stille miljøkrav til drosjer, slik
at miljøkrav må knyttes til kommunegrensene.