Skyldevne
Komiteen vil vise til at 22. juli-saken
reiste en omfattende og prinsipiell diskusjon om straffelovens regler om
tilregnelighet og om rettspsykiatriens rolle ved avgjørelsen av
om tiltalte er tilregnelig. Tilregnelighetsutvalget ble oppnevnt
25. januar 2013 og fikk i mandat å vurdere straffelovens utilregnelighetsregler,
psykiatrisk sakkyndighet og særreaksjonene. Tilregnelighetsutvalget
konkluderte sitt arbeid med at psykosevilkåret og den medisinske
modellen for utilregnelighet ved psykisk sykdom skulle beholdes.
Det ble i tillegg foreslått en regel som dels angir en rettslig
presisering av lovens psykosekriterium, dels angir at tilstander
som likestilles med psykose, skal omfattes.
Komiteen vil vise til at i
Prop. 154 L (2016–2017) Skyldevne, samfunnsvern og sakkyndighet
som ble sendt til Stortinget våren 2018, følger Justis- og beredskapsdepartementet
opp utvalget og foreslår lovendringer som er ment å gi større treffsikkerhet
ved identifisering av lovbrytere som ut fra begrunnelsen for straff
ikke bør være ansvarlige – de utilregnelige som ikke kan klandres
for sine handlinger. I et forsøk på å fange opp kritikken av den
medisinske metode i etterkant av 22. juli- saken, har departementet
i proposisjonen valgt å fremme et helt nytt forslag hvor straffelovens begrep
«psykotisk» erstattes med et ikke-medisinsk, rettslig grunnvilkår
«alvorlig sinnslidelse», som skal omfatte både alvorlige psykiske,
somatiske og organiske lidelser med virkninger på sinnet. Loven
oppstiller tilleggsvilkår om at personen er utilregnelig på grunn
av lidelsen. Ved å forlate psykosebegrepet peker departementet på
at en beveger seg bort fra dagens medisinske prinsipp og Tilregnelighetsutvalgets
modifiserte medisinske prinsipp.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil vise til at de med andre ord fremmer et helt nytt forslag, nytt
begrep og ny lovparagraf som ikke har vært på høring før saken ble
sendt til Stortinget.
Flertallet vil peke på at
departementet har høstet massiv kritikk for sitt forslag etter fremleggelsen
av proposisjonen. Dels retter kritikken seg mot at et så vidt inngripende
og betydelig lovforslag blir lagt frem i en proposisjon for Stortinget
uten forutgående høringsrunde, dels at lovteksten og drøftingen
av denne er uklar og overlater for mye til domstolens frie skjønn,
og dels ved at det pekes på farene for vilkårlighet og forskjellsbehandling.
Det hevdes også at man ved dette forslaget utvider muligheten til
å erklære personer utilregnelige, noe som ikke har vært et politisk
ønske.
Komiteen vil
understreke at det ikke er politiske uenigheter om sakens mål. Komiteen mener
at personer i størst mulig utstrekning bør stilles til ansvar for sine
handlinger. Dette var et uttalt ønske også etter terrorangrepene
og 22. juli-rettssaken. Komiteen ønsker også å tydeliggjøre
domstolenes rolle og ansvar. Slik komiteen ser det, har samfunnet
full rett til å verne seg mot farlige utilregnelige, og det gjør
man da også i dag. Komiteen er
også enig i det de oppfatter som intensjonen med forslaget, at færre
skal frifinnes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil derfor understreke at uenigheten først og fremst handler om
prosess, og at forslaget anses å være vilkårlig. Flertallet er kritisk til at
et så alvorlig, inngripende og betydelig lovforslag blir lagt frem
i en proposisjon for Stortinget uten forutgående høringsrunde. Flertallet viser
til at saken har vært under behandling i Stortinget i over ett år
og mener det i seg selv viser hvor lite gjennomtenkt forslaget til
ny § 20 i straffeloven var fra regjeringens side. Flertallet mener dette henger
sammen med mangel på høring av forslaget før det ble bearbeidet
og sendt til Stortinget for behandling.
Flertallet sitt standpunkt
har derfor siden saken ble oversendt til justiskomiteen, vært at
saken burde vært sendt tilbake til regjeringen for ny behandling. Dette
har ikke blitt tatt til følge.
Flertallet registrerer at
regjeringspartiene har tatt inn over seg noe av kritikken mot lovforslaget. Flertallet mener
det burde resultert i at saken ble sendt tilbake til Justis- og
beredskapsdepartementet for ny behandling og påfølgende høring. Flertallet vil peke
på at dersom det hadde blitt gjort allerede for ett år siden, kunne
saken stått annerledes i dag. Det har vært et uttalt ønske fra opposisjonspartiene
og flere høringsinstanser som flertallet er skuffet over
at regjeringspartiene ikke har ønsket å lytte til.
Flertallet registrerer at
regjeringspartiene i komiteens innstilling i stedet fremmer et nytt
forslag til straffeloven § 20 som avviker fra regjeringens forslag
i proposisjonen. Flertallet merker
seg at det begrepet som er foreslått endret, er «alvorlig sinnslidelse»
til «sterkt avvikende sinnstilstand». Dette endrer ikke flertallets primære
standpunkt. Flertallet mener det
er uansvarlig å vedta endringer i straffeloven uten at forslaget
har vært ute på alminnelig høring.
Flertallet er derfor tilfreds
med at komiteen inviterte til nok en høring, som fant sted 30. april
2019, denne gangen med et snevrere utgangspunkt, nemlig å få frem
synspunkter på det nye fremlagte forslaget til utformingen av straffeloven
§ 20. Høringen bekreftet at heller ikke dette forslaget er tilstrekkelig
gjennomarbeidet, og at nesten samtlige av høringsinstansene opprettholder
sin opprinnelige kritikk og ønsker at forslaget sendes tilbake slik
at forslaget kan bli sendt ut på en ytterligere høring. Flertallet er
enig i dette.
Flertallet mener en tilregnelighetsregel
må være mest mulig treffsikker, sikre god likebehandling og gi god
rettsikkerhet. Flertallet mener
dette ikke oppnås med regjeringens opprinnelige forslag i proposisjonen og
heller ikke med komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet
sine nye forslag i denne innstillingen. Flertallet viser også til
kritikken av forslag til innhold i straffeloven § 20 som flere av
de som kom med innspill på høringen 30. april fremmet. Særlig vil flertallet peke
på at Riksadvokaten har sterke innvendinger som flertallet mener det er viktig
å merke seg. På høringen kom det frem at Riksadvokaten mener at
vurderingen av tilregnelighet blir for åpen og rimelighetsorientert,
på bekostning av hensyn som tradisjonelt står sterkt på strafferettens
område, nemlig forutberegnelighet og likhet for loven. Videre mente
han at verken ordlyden eller forarbeidene oppstiller et klart kriterium
for hva tilregnelighet skal bety. Når det åpnes for at det avgjørende
og styrende skal være om det i enkelte tilfeller er «rimelig og
rettferdig» å holde en lovbryter strafferettslig ansvarlig, åpnes
det opp for en helhetsvurdering hvor det – tross departementets
ønske – vil være en reell fare for at utenforliggende hensyn kan
få betydning for når skyldevne skal fastlegges i den enkelte sak.
Flertallet er enig med Riksadvokaten
i at det kan medføre at det blir uforutsigbart hvem som anses å
ha slik skyldevne eller ikke og dermed fare for at resultatet blir
ulikt, ikke på grunn av ulike omstendigheter, men på grunn av ulike
vurderinger.
Flertallet har også merket
seg at Riksadvokaten mener at det foreliggende forslaget vil medføre
kompetanseforskyvning fra lovgiver til domstol når det overlates
til domstolen å fastsette utilregnelighetsvilkåret. Flertallet mener
i likhet med Riksadvokaten at det er uheldig når det gjelder en
så grunnleggende forutsetning for straff som skyldevne, og det er
dessuten rettssikkerhetsmessig betenkelig. Det vil dessuten være
uheldig og i strid med det som synes å være departementets intensjon
hvis dommerne i større grad vil måtte lene seg på de sakkyndige.
Flertallet vil også peke på
at Riksadvokatens eksempel på hvordan begrepet «sterkt avvikende
sinnstilstand» som skal forstås som alvorlig sinnslidelse kan føre
til uheldige og ikke tilsiktede resultater. Riksadvokaten skriver:
«En naturlig forståelse
av sterkt avvikende sinnstilstand på handlingstidspunktet vil kunne
foreligge hos mange. Et eksempel er partnerdrap hvor mange av dem begås
i affekt og dermed i en sinnstilstand som er svært avvikende fra
det normale, uten at gjerningspersonene mangler skyldevne. Et slikt
uklart vilkår vil medføre en fare for uheldige og tilfeldige resultater
i begge retninger – at enkelte tilfeller som etter dagens regler
bør straffes går fri, og omvendt.»
Med så alvorlige
innsigelser om forslag til innhold i straffeloven § 20 mener flertallet det
vil være uansvarlig å vedta forslaget som er fremmet av regjeringspartiene
i Stortinget. Flertallet mener
at lovforslaget må bruke begreper som sikrer forutberegnelighet
og likhet for loven.
Flertallet mener fremdeles
at proposisjonen og forslagene til ny § 20 i straffeloven må sendes
på alminnelig høring før behandling i Stortinget.
Flertallet fremmer derfor
følgende forslag:
«Prop.
154 L (2016–2017) – Endringer i straffeloven og straffeprosessloven
mv. (skyldevne, samfunnsvern og sakkyndighet) – sendes tilbake til
regjeringen.»
Medlemene i komiteen
frå Høgre og Framstegspartiet viser til at det er lovgjevar
som fastset vilkåra for når nokon skal reknast for utilrekneleg,
ikkje domstolane. I framlagt forslag vert det lagt opp til ei to-trinns
vurdering der § 20 bokstav a, b eller c vil vere gjenstand for den
første vurderinga. Desse
medlemene understrekar at vilkåret om «sterkt avvikende sinnstilstand»
bokstav a, skal tolkast på same måte som det opphavlege føreslåtte
uttrykket «alvorlig sinnslidelse» som er nytta i proposisjonen.
I den andre vurderinga, utilreknelegheitsvurderinga etter § 20 tredje
ledd, skal graden av svikt i verkelegheitsforståing og funksjonsevne
vektleggast.
Desse medlemene meiner dette
er ei rettsleg vurdering som best vert avgjord, av domstolane. Desse medlemene meiner
vidare at det er opp til domstolane å fylle omgrepa i lovteksten
med endeleg innhald og teikne opp linjene for vidare praktisering
og forståing av lovteksten. Å avgjere om nokon er utilrekneleg og
derfor ikkje skal straffast med fengsel, er eit av dei meir kompliserte
spørsmåla vi møter i straffesakene. Også etter gjeldande rett er
det i prinsippet domstolane som skal ta stilling til om gjerningspersonen
er psykotisk i rettsleg forstand og dermed utilrekneleg. Det er
likevel desse medlemene si
oppfatning at det i praksis er rettspsykiatrien – og ikkje domstolane
– som i dag definerer korleis omgrepet psykotisk skal forståast,
ikkje berre i medisinsk, men også i rettsleg forstand. Eit slik
system, der innhaldet i eit av grunnvilkåra for straffansvar i praksis vert
fortolka og utvikla av rettspsykiatrien, er ikkje eigna til å sikre
rettsavklaring og rettseinskap.
Desse medlemene meiner at
terskelen for kor alvorleg ein tilstand må vere for å kunne bli
rekna som utilrekneleg, skal definerast av domstolane. Desse medlemene meiner
derfor at det er heilt avgjerande at vilkåra i lova vert beskrivne
i allmennspråklege termar, og ikkje gjennom ein medisinsk term som
psykotisk.
Desse medlemene har merka
seg at departementet sitt forslag har blitt kritisert for å vere
for ope og rimelegheitsprega. Som desse medlemene har framheva
ovanfor, ligg det i vilkåret om at gjerningspersonen må være utilrekneleg
som følge av den aktuelle tilstanden, eit krav om symptomtyngde.
Det må med andre ord gjerast ei kvalitativt heilskapleg vurdering
av om sinnstilstanden er så sterkt avvikande frå det som vert oppfatta
som normalt, at vedkommande må reknast for å vere utilrekneleg. Desse medlemene understrekar
at terskelen for kor sterkt avvikande sinnstilstanden må vere for
at gjerningspersonen skal reknast for utilrekneleg, er generell
og gjeld likt for alle. Det avgjerande er om sinnstilstanden for
den enkelte gjerningsperson er så avvikande at han når opp til denne terskelen.
I så tilfelle skal gjerningspersonen reknast for utilrekneleg, uavhengig
av andre forhold som for eksempel alvoret i lovbrotet.
I og med at denne
terskelen vil vere avgjerande for om den aktuelle gjerningspersonen
skal kunne reknast for utilrekneleg, meiner desse medlemene at det ikkje
er grunn til å vere uroa for eventuelle utilsikta verknader av å
nytte uttrykket «sterkt avvikende sinnstilstand» som inngangsvilkår,
slik mellom anna Riksadvokaten har åtvara mot.
Vidare meiner desse medlemene at
lovbrukaren er utstyrt med tilstrekkelege haldepunkt for å kunne tolke
føresegna og fylle henne med innhald. Desse medlemene viser til
tilvisingane i innstillinga til proposisjonen der det er beskrive
korleis føresegna skal tolkast. Lovgjevar trekkjer her opp ei ramme
og har full tillit til at domstolane med hjelp frå sakkunnige er
best eigna til å gjere desse vurderingane som gir rettseinskap og
rettsavklaring.
Desse medlemene har registrert
kritikken knytt til at straffelovas opphavlege uttrykk «psykotisk»
i Prop. 154 L (2016–2017) vert endra til «alvorlig sinnslidelse»
jf. § 20 andre ledd bokstav a. Kritikarar av dette forslaget har
hovudsakleg poengtert at uttrykket kan skape forvirring om forskjellen
mellom forståinga av uttrykket «alvorlig sinnslidelse» i strafferetten
og det likelydande uttrykket som vert brukt i psykisk helsevernlov.
Desse medlemene meiner at
ved å endre uttrykket «alvorlig sinnslidelse» jf. § 20 andre ledd
bokstav a til det meir allmennspråklege uttrykket «sterkt avvikende
sinnstilstand» vil ein unngå at ei slik forvirring oppstår.
Desse medlemene vil understreke
at det er viktig å sikre at retten i praksis ikkje overlet til dei
sakkunnige å ta stilling til om ein person er å rekne som utilrekneleg
og dermed skal fritakast frå straff. Eit skarpare skilje mellom
det allmennspråklege, rettslege uttrykket og det medisinfaglege
uttrykket vil tydlegare underbygge dette.
Desse medlemene meiner vidare
at det er viktig å unngå uheldige koplingar og assosiasjonar mellom psykisk
sjukdom og kriminell åtferd. Ei endring av uttrykket «alvorleg sinnslidelse»
– eit uttrykk som i stor grad vert assosiert med tvungen psykisk
helsevern etter psykisk helsevernlov – til «sterkt avvikende sinnstilstand»
vil i mindre grad skape slike assosiasjonar.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
«I
I lov 22. mai 1981
nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker gjøres følgende endringer:
§ 147 første
ledd skal lyde:
Enhver som tjenestegjør
som sakkyndig i rettsmedisinske spørsmål, skal straks sende den
rettsmedisinske kommisjon avskrift av den skriftlige erklæring som denne gir
retten eller påtalemyndigheten. For foreløpige erklæringer som
nevnt i § 165 fjerde ledd gjelder dette bare dersom erklæringen
skal legges frem i retten. Innsendelsesplikten gjelder også for
erklæringer om rettspsykiatriske forhold som er utarbeidet av personer
som partene fremstiller for retten etter § 149, dersom erklæringen
skal legges frem i retten.
§ 165 annet ledd
nr. 2 og 3 skal lyde:
§ 165 annet ledd nr. 4 oppheves.
§ 165 fjerde
ledd skal lyde:
Er det tvil om det
er nødvendig med rettspsykiatrisk undersøkelse, kan påtalemyndigheten
eller retten beslutte å innhente en foreløpig erklæring fra en sakkyndig
til veiledning om dette.
Kravet til habilitet i § 165 a annet ledd gjelder så vidt mulig
tilsvarende for den sakkyndige.
Ny § 165 a skal
lyde:
§ 165 a. Det skal
oppnevnes to sakkyndige for å foreta en rettspsykiatrisk undersøkelse
etter § 165 første og annet ledd, med mindre retten finner at det
er tilstrekkelig med én, eller at saken krever flere enn to. Én
av de sakkyndige må være godkjent spesialist. Hvis det er oppnevnt
flere sakkyndige, må én av dem arbeide klinisk.
Den som ville ha
vært inhabil som dommer i saken etter domstolloven §§ 106 eller
108, skal ikke oppnevnes som sakkyndig for å foreta en rettspsykiatrisk
undersøkelse etter § 165 første og annet ledd. Oppnevning bør unngås
når tilknytningen til en annen sakkyndig i saken er egnet til å
svekke tilliten til den sakkyndiges uavhengighet.
Før oppnevning skal
den sakkyndige fremlegge en egenerklæring for retten. I egenerklæringen
skal den sakkyndige opplyse om sin utdannelse, kliniske erfaring og
forhold av betydning for habilitets- og uavhengighetsvurderingen
etter annet ledd.
Kongen kan gi forskrift
om krav til sakkyndiges kompetanse, sakkyndiges egenerklæring, om
krav til den rettspsykiatriske erklæringen og om oppgavene til Nasjonal
enhet for rettspsykiatrisk sakkyndighet.
§ 167 første
ledd annet og nytt tredje og fjerde punktum skal lyde:
Retten fastsetter en frist for
varigheten av innleggelsen. Fristen skal være så kort som
mulig og ikke overstige åtte uker. Fristen kan forlenges ved kjennelse
med inntil fire uker av gangen.
Ny § 168 a skal
lyde:
Nødvendige opplysninger
knyttet til siktedes helse kan gis videre til de sakkyndige som
foretar en rettspsykiatrisk undersøkelse, selv om siktede ikke samtykker
til slik utlevering. Dette gjelder bare i saker om lovbrudd som
kan medføre fengsel i mer enn seks år og hvor utfallet kan avhenge
av om siktede er tilregnelig eller ikke.
II
I lov 2. juli 1999
nr. 62 om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern gjøres
følgende endringer:
§ 5-3 annet ledd
tredje punktum skal lyde:
Dersom den domfelte
er dømt etter Almindelig borgerlig Straffelov 22. mai 1902 nr. 10
§ 39 nr. 1 eller 2 eller straffeloven § 62 første ledd, skal det legges særlig
vekt på behovet for samfunnsbeskyttelse.
§ 5-3 nytt tredje
ledd skal lyde:
Dersom særlige hensyn
tilsier det, skal faglig ansvarlig konsultere påtalemyndigheten
før domfelte overføres mellom ulike sikkerhetsnivåer innen samme
institusjon eller får permisjon.
§ 5-4 første
ledd annet punktum skal lyde:
Kontrollkommisjonen
prøver om vedtaket fremstår som
urimelig ut fra hensynet til den domfelte, andres liv, helse og
frihet, plasseringsalternativene og forholdene ellers.
§§ 5-6, 5-7 og
5-8 oppheves.
III
I lov 18. mai 2001
nr. 21 om gjennomføring av straff mv. gjøres følgende endringer:
§ 10 første og
annet ledd skal lyde:
Fengselsstraff og forvaring kan gjennomføres
-
a)i fengsel med
høyt sikkerhetsnivå (lukket fengsel),
-
b)i fengsel med
lavere sikkerhetsnivå (åpent fengsel),
-
c)i overgangsbolig,
-
d)utenfor fengsel
med særlige vilkår etter § 16, eller
-
e)som prøveløslatt
med vilkår etter § 43 annet ledd.
Avdeling i fengsel
med høyt sikkerhetsnivå kan tilrettelegges for innsatte med særlige
behov, herunder personer som er idømt forvaring,eller innrettes
med særlig høyt sikkerhetsnivå.
§ 11 tredje ledd
skal lyde:
Domfelte med særlige
behov, herunder personer som er idømt forvaring, bør settes
inn i avdeling tilrettelagt for dette etter § 10 annet ledd.
IV
I lov 20. mai 2005
nr. 28 om straff gjøres følgende endringer:
§ 20 skal lyde:
§ 20 Skyldevne
Den som på handlingstidspunktet
er under 15 år, er ikke strafferettslig ansvarlig.
Det samme gjelder den som på handlingstidspunktet er
utilregnelig på grunn av
-
a) sterkt avvikende sinnstilstand
-
b) sterk bevissthetsforstyrrelse
eller
-
c) høygradig psykisk utviklingshemming.
Ved utilregnelighetsvurderingen
etter annet ledd skal det legges vekt på graden av svikt i virkelighetsforståelse og
funksjonsevne.
Den som forbigående er utilregnelig
som følge av selvforskyldt rus, fritas ikke for straff, med mindre
særlige grunner tilsier det. Den som har en vedvarende tilstand som
nevnt i annet ledd bokstav a og som selvforskyldt fremkaller en
utilregnelighetstilstand, kan straffes dersom særlige grunner tilsier
det.
§ 25 tredje ledd
skal lyde:
Det ses bort fra
uvitenhet som følge av selvforskyldt rus. I slike tilfeller bedømmes
lovbryteren som om denne hadde
vært edru. Tilsvarende
gjelder dersom vedkommende var i en selvforskyldt utilregnelighetstilstand.
§ 62 skal lyde:
§ 62 Vilkår for å idømme
overføring til tvungent psykisk helsevern
En lovbryter som er utilregnelig
etter § 20 annet til fjerde ledd kan ved dom overføres til tvungent
psykisk helsevern når denne har begått eller forsøkt å begå et lovbrudd
som krenker andres liv, helse eller frihet eller kunne utsette disse
rettsgodene for fare, særreaksjonen er nødvendig for å verne samfunnet,
og faren for en ny og alvorlig integritetskrenkelse er nærliggende.
Overføring til tvungent psykisk
helsevern kan også idømmes en lovbryter som er utilregnelig etter
§ 20 annet til fjerde ledd når denne har begått gjentatte lovbrudd
av samfunnsskadelig eller særlig plagsom art, særreaksjonen er nødvendig
for å verne samfunnet mot slike lovbrudd, faren for nye lovbrudd
av samme art er særlig nærliggende, og andre tiltak har vist seg
åpenbart uhensiktsmessige.
Ved vurderingen av gjentakelsesfaren
skal det legges vekt på det begåtte lovbruddet sammenholdt særlig
med lovbryterens øvrige adferd, sykdomshistorie, aktuelle psykiske
tilstand og forhold til rusmidler.
Overføring til tvungent psykisk
helsevern kan idømmes også når utilregnelighetstilstanden har medført
at lovbryteren var i faktisk villfarelse, jf. § 25, eller at lovbryteren
ellers var i en tilstand som ikke er forenlig med å ha forsett.
§ 63 første ledd
skal lyde:
På vilkår som nevnt
i § 62 kan den som er utilregnelig etter § 20 annet til fjerde ledd, idømmes
tvungen omsorg.
§ 65 tredje ledd
annet punktum skal lyde:
Ved særreaksjon
idømt på grunnlag av lovbrudd som nevnt i § 62 annet ledd, kan det ikke begjæres
opphør før seks måneder etter at overføringsdommen eller dom som
nekter opphør er endelig.
§ 65 fjerde ledd
tredje punktum skal lyde:
Særreaksjon idømt
på grunnlag av lovbrudd som nevnt i § 62 annet ledd skal senest opphøre
tre år etter overføringsdommen.
§ 78 bokstav
d skal lyde:
-
d) lovbryteren på
handlingstidspunktet har redusert virkelighetsforståelse på
grunn av avvikende
sinnstilstand, lettere psykisk utviklingshemming, bevissthetsforstyrrelse eller en sterk
sinnsbevegelse,
§ 80 bokstav
f og g skal lyde:
-
f) på handlingstidspunktet
har en betydelig
svekket virkelighetsforståelse
på grunn av sterkt avvikende sinnstilstand, psykisk utviklingshemming
eller bevissthetsforstyrrelse, men ikke er utilregnelig etter § 20 annet ledd,
-
g) har handlet under selvforskyldt
rus eller i en selvforskyldt utilregnelighetstilstand etter § 20
fjerde ledd, og det foreligger særdeles formildende omstendigheter,
Nåværende bokstav
i og j blir bokstav h og i.
V
-
1. Loven gjelder
fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte
bestemmelsene til forskjellig tid.
-
2. Domfelte som
er overført til anstalt under kriminalomsorgen i henhold til psykisk
helsevernloven § 5-6, skal tilbakeføres til det psykiske helsevernet innen
ett år etter at opphevelsen av § 5-6 er trådt i kraft.
-
3. Kongen kan gi
nærmere overgangsregler.»
Desse medlemene vil
understreke at uttrykket «sterkt avvikende sinnstilstand» er meint
å omfatte dei same tilstandane som uttrykket «alvorlig sinnslidelse» slik
det går fram av regjeringa sitt forslag til endring av straffelova
§ 20 i Prop. 154 L (2016–2017). Uttrykket «Sterkt avvikende sinnstilstand»
skal med andre ord forståast på same måte som uttrykket «alvorlig
sinnslidelse» brukt i proposisjonen, og endringsframlegget er såleis
ikkje meint å innebere ei realitetsendring samanlikna med det opphavelege
forslaget i proposisjonen.
Desse medlemene vil i denne
samanheng vise til dei alminnelege merknadane i punkt 4.8.3.2 s.
66 flg. i Prop. 154 L (2016–2017), der det går fram kva vurderingar
som ligg til grunn for valet av uttrykket «alvorlig sinnslidelse»
i straffelova, og der innhaldet i uttrykket er nærmare utpensla.
I punktet vert det i tillegg diskutert og vurdert kva tilstandar
som vert definerte inn under uttrykket og dermed vil kunne gi grunnlag
for straffridom, og kva tilstandar som fell utanfor. Desse medlemene vil
presisere at uttrykket «sterkt avvikende sinnstilstand» skal forståast
på same måte som uttrykket «alvorlig sinnslidelse», slik at den
same framstillinga og nærare utpenslinga av innhaldet skal liggje
til grunn for forståinga av uttrykket.
Desse medlemene vil vidare
vise til at det same vil gjelde for uttrykket som er nærare omtalt
i særmerknadane i punkt 8.4 s. 229 i Prop. 154 L (2016–2017):
«I annet ledd bokstav
a er begrepet «psykotisk» erstattet med det rettslige begrepet ‘alvorlig
sinnslidelse’. Det vises til punkt 4.8.3 ovenfor. En ikke-medisinsk
term er bedre egnet til å skille skarpt mellom den medisinsk-faglige
og den rettslige bedømmelsen. Det tydeliggjøres at det er retten
som avgjør skyldspørsmålet og at domstolen utøver et skjønn i denne
sammenheng. Kjernen i begrunnelsen for strafferettslig utilregnelighet
er en massiv sykdom på sinnet. Også andre tilstander enn aktive
psykoser vil omfattes av lovens hovedvilkår, i likhet med reguleringen
i psykisk helsevernloven. Hvilke grensetilfeller dette gjelder,
bør baseres på en helhetsvurdering der ikke bare selve sykdomstilstanden,
men også utslagene den gir seg, må tillegges vekt.
Begrepet ‘alvorlig
sinnslidelse’ er ment å kunne omfatte både alvorlige psykiske, somatiske
og organiske sykdommer som gir seg utslag på sinnet. Det er således uten
betydning hvordan tilstanden oppstod, enten den skyldes akutt og
forbigående psykose (reaktiv psykose), paranoid psykose, psykoser
som ledd i bipolar lidelse, schizofreni, nevrologiske lidelser (hjernesvulst,
demens, Parkinsons eller Alzheimers), hjerneskade (etter slag mot
hodet eller flåttbitt), infeksjons- og parasittsykdommer (malaria),
seksuelt overførbare sykdommer (herpes eller syfilis), feberdelirier
eller autismeforstyrrelser. Departementet utelukker heller ikke
at enkelte er så syke på grunn av sammensatte (komorbide) diagnoser
at vilkåret om ‘alvorlig sinnslidelse’ er oppfylt. Det avgjørende
er symptomtyngden.
Straffrihet kan
bare tilstås de aktivt syke. Begås lovbruddet mens lidelsen er i
en inaktiv fase, for eksempel på grunn av medikamentell behandling,
vil ikke lovbestemmelsen kunne anvendes. At symptomene må være av
en viss mengde og styrke, blir markert ved at sinnslidelsen etter
rettens vurdering må være ‘alvorlig’. Det fremgår dessuten av momentene
i utilregnelighetsvurderingen i bestemmelsens tredje ledd.»
Desse medlemene finn grunn
til å presisere at uttrykket «sterkt avvikende sinnstilstand» i
likskap med «alvorlig sinnslidelse» ikkje er meint å omfatte personlegdomsforstyrringar
jf. Prop. 154 L (2016–2017) s. 67:
«Det er svært mange
innsatte i norske fengsler som har ulike typer personlighetsforstyrrelser,
for eksempel av dyssosial eller paranoid art, og departementet mener i
utgangspunktet at det ikke bør være grunnlag for straffrihet i disse
tilfellene, jf. også NOU 1974:17 side 61, der det slås fast at psykopatene
bør holdes utenfor straffrihetsreglene.»
Vidare vil desse medlemene vise
til punkt 4.9.3 s. 76–78 i Prop. 154 L (2016–2017) der uttrykket
«alvorlig sinnslidelse» og tilstandar med tilsvarande symptomtyngd
som psykosar er nærare omtalt. «Sterkt avvikande sinnstilstand»
skal også her forståast på same måte som uttrykket «alvorlig sinnslidelse»:
«Departementet vil
understreke at begrepet «alvorlig sinnslidelse» er ment å kunne
omfatte både alvorlige psykiske, somatiske og organiske sykdommer
som gir seg utslag på sinnet. Det er således uten betydning hvordan
tilstanden oppstod, enten dette skyldes akutt og forbigående psykose
(reaktiv psykose), paranoid psykose, psykoselidelser (schizofreni),
nevrologiske lidelser (hjernesvulst, demens, Parkinsons eller Alzheimers), hjerneskade
(etter slag mot hodet eller flåttbitt), infeksjons- og parasittsykdommer
(malaria), seksuelt overførbare sykdommer (herpes eller syfilis),
feberdelirier eller autismeforstyrrelser. Departementet utelukker heller
ikke at enkelte er så syke på grunn av sammensatte (komorbide) diagnoser
at de samlet sett burde kvalifisere til psykisk helsevern og ikke
fengsel. Det avgjørende er symptomtyngden, slik at det foreligger
en vesentlig brist i virkelighetsforståelsen og/eller funksjonsevnen.
Det vil bero på en helhetsvurdering hvorvidt denne svikten er av
en slik art og tyngde at vedkommende kan anses å være ‘utilregnelig’.
Det vises til utvalgets utredning punkt 8.6.2, der det angis eksempler
på dyptgripende mentale avvikstilstander som kan være aktuelle.
Departementet vil
understreke at personlighetsforstyrrelser, herunder dyssosial personlighetsforstyrrelse (tidligere
kalt psykopati), ikke vil omfattes av begrepet ‘alvorlig sinnslidelse’.
(…)»
Det er for desse medlemene viktig
å poengtere at avgrensinga av uttrykket «sterkt avvikende sinnstilstand»
i likskap med «alvorlig sinnstilstand», slik forslaget er utforma,
ikkje åleine vil vere avgjerande for om ein gjerningsperson vil
gå fri for straff. Også tilleggsvilkår om at gjerningspersonen må
sjåast som utilrekneleg som følgje av ein slik «sterkt avvikende
sinnstilstand», må vere oppfylt. I vilkåret om at gjerningspersonen
må vere utilrekneleg som følgje av tilstanden, ligg det eit krav
om symptomtyngd. Desse
medlemene vil vise til tredje leddet i forslaget om at det
i denne vurderinga skal leggjast vekt på graden av svikt i verkelegheitsforståing
og funksjonsnedsetjing. I denne samanheng vil desse medlemene vise til punkt
4.7.3 side 52 flg. og punkt 4.8.3.3 side 68 flg. jf. Prop. 154 L
(2016–2017). I særmerknadene punkt 8.4 side 228 flg. vert dette
utdjupa:
«I tredje ledd slås
det fast at det i utilregnelighetsvurderingen etter annet ledd skal
legges vekt på graden av svikt i virkelighetsforståelse og funksjonsevne.
Her fremgår det at symptomtyngden på handlingstidspunktet er avgjørende
for om vedkommende anses å være utilregnelig. Momentene er av konkret
karakter. Det vurderes i hvilken grad tilstanden, eller kombinasjonen
av tilstander ved komorbide lidelser, hadde innvirkning på tiltaltes
funksjonsevne og virkelighetsforståelse. Samtidig fremgår det klart
at det ikke er en medisinsk diagnose som begrunner fritakelse fra
straffansvar, men den aktuelle lidelsens betydning for disse sentrale
funksjonene på handlingstidspunktet.
Begrepet ‘svikt
i virkelighetsforståelse’ tilsvarer innholdsmessig formuleringen
foreslått av utvalget (‘manglende evne til å forstå sitt forhold
til omverdenen’, se NOU 2014:10 kapittel 26.). Her pekes det på
et sentralt kjennetegn ved psykosene. Det foreligger en grunnleggende
realitetsbrist, slik at personen mangler evne til å analysere totalsituasjonen
på handlingstidspunktet.
Begrepet ‘svikt
i funksjonsevne’ er ment å omfatte både dagligdags, sosial og kognitiv
funksjon. Dagligdags funksjon kan eksempelvis være evne til å kle
på seg, pusse tennene, vaske seg, være i jobb, samt egenomsorg i
form av håndtering av egen sykdom (ved sinnslidelse) eller tilstand
(ved psykisk utviklingshemming). Sosial funksjon kan eksempelvis
være evne til å delta i sosiale aktiviteter og sosiale relasjoner
med andre. Kognitiv funksjon kan omfatte evne til læring, oppmerksomhet, tenkning,
hukommelse, problemløsning, avgjørelser, resonnering, språk og kommunikasjon.
Funksjonssvikt skal
være et moment som vektlegges i helhetsvurderingen av om tilstanden
oppfyller utilregnelighetsnormen, på lik linje med graden av svikt i
virkelighetsforståelsen. Det behøver således ikke å være nok å ha
en vrangforestilling. Det kan være vanskelig for allmennheten å
akseptere at en person som er relativt velfungerende og i stand
til å planlegge og gjennomføre kompliserte lovbrudd, ikke straffes.
Samtidig kan det tenkes at personen anses utilregnelig selv om bare
et av momentene er til stede, for eksempel der en psykisk utviklingshemmet
har stor funksjonssvikt, men det ikke foreligger realitetsbrist.
Det veiledende utgangspunktet
i utilregnelighetsvurderingen er hvorvidt det er rimelig og rettferdig
å straffe tiltalte, sett hen til personens helsemessige tilstand
på handlingstidspunktet. Spørsmålet om hvilke lovbrytere som det
i betraktning av formålet med bestemmelsen fremstår som rimelig
og rettferdig å straffe, utgjør både et grunnleggende legislativt
hensyn ved utformingen av bestemmelsen og et tungtveiende moment
i rettens konkrete avgjørelse av spørsmålet om skyld i den enkelte
sak. (…)»