Sammendrag
Dokument 12:36 (2015–2016),
fremmet av Michael Tetzschner, Svein Flåtten, Bente Stein Mathisen
og Nils Aage Jegstad, gjelder § 95 nytt tredje ledd om at staten ikke
skal kunne skatte- og avgiftsbelegge rettslige tjenester for saker
som skal avgjøres av domstolene.
Forslagsstillerne
mener at man ved grunnlovsrevisjonen i 2014 ikke i tilstrekkelig
grad overveide hensynet bak den opprinnelige bestemmelsen da man
skrev den tidligere bestemmelsen i § 98, prinsippet om at staten
ikke måtte avgiftsbelegge adgangen til rettshjelp, ut av Grunnloven.
Hensikten med forslaget
er for det første at folk ikke skal måtte betale merverdiavgift
som legges på rettsgebyrene. Men de skal heller ikke risikere å
måtte betale merverdiavgift på advokatenes salærer når disse er
betaling for tjenester advokatene utfører i forbindelse med arbeidet
med rettssaker. En person som henvender seg til en advokat og ber
om advokatens bistand for å fremme for eksempel et erstatningskrav,
må betale advokaten et honorar som i dag medfører et tillegg av
25 pst. merverdiavgift.
Forslagsstillerne
mener det ikke er rimelig at staten skal «tjene» på denne statlige
virksomheten som rettspleien er.
Før endringen i 2014
lød Grunnloven § 98:
«Med Sportler, som
erlægges til Rettens Betjente, bør ingen Afgifter til Statskassen
være forbundne.»
Bestemmelsen hadde
da stått uforandret i Grunnloven siden den ble vedtatt i 1814.
Bestemmelsen hadde
vært foreslått opphevet en rekke ganger, men Stortinget hadde vært
tilbakeholdne med å vedta endringer. Dette kan ses i sammenheng med
den til da gjeldende norske grunnlovskonservatismen, som ga seg
mange utslag både i endringspraksis og tolkingstradisjon. Det var
også et ønske om å bevare de historiske linjene tilbake til 1814
og bevare synlige bevis på Grunnlovens alder i Grunnloven.
Det Adler-Falsenske
grunnlovsutkast hadde i § 152 en bestemmelse som lød slik:
«Da Retfærdigheden
bør administreres uden Betaling, saa bør der, saasnart muligt, skee
Forslag til alle Rets-Sportlers Ophævelse.»
Forbildet hadde Adler
og Falsen sannsynligvis funnet i den franske forfatningen av 1791
tredje del (Titre III), kapittel (Chapitre) 5 «Du Pouvoir Judicaire»,
artikkel (Article) 2, som lød:
«La justice sera
rendue gratuitement par des juges élus a temps par le peuple et
institués par des lettres-patentes du roi qui ne purra les refuser.»
Bestemmelsens forhistorie
viser at den skulle fremme rettssikkerheten. Det var borgernes frihet
og rett til en rimelig rettspleie som lå bak bestemmelsen. Dessuten
bygget den på at staten ikke skulle profittere på rettspleien. Endringene
i uttrykksmåten som skjedde under forberedelsen, må oppfattes som
et forsøk på å uttrykke korrekt hva som skulle være meningen. Sportler
var godtgjørelse for utførelsen av rettslige tjenester. Disse tjenestene
ble utført av «rettens betjente». Etter datidens språkbruk hørte
blant andre dommerne og prokuratorene (sakførerne og advokatene)
til disse. Dette kom til uttrykk i den foran omtalte forordningen
av 1788 om sportler.
Da sportelreglementet
ble opphevet ved lov av 13. september 1830 § 231, inneholdt den
nye loven bestemmelser først og fremst om sorenskrivernes rett til sportler,
se lovens første avdeling. Sorenskriverne sto nevnt først i loven,
og snart skulle et annet inntrykk av bestemmelsen i § 98 festne
seg. Bestemmelsen fikk navnet «sorenskriverparagrafen». Begrunnelsen
for bestemmelsen ble etter hvert oppfattet som en beskyttelse av
sorenskrivernes inntekter og med det også dommernes uavhengighet.
Forslagsstillerne viser til at det er mulig at dette også var tanken
bak bestemmelsen da den ble gitt, men det har ifølge forslagsstillerne
neppe vært den primære begrunnelsen for regelen. Dens bakgrunn i
den franske konstitusjon av 1790 og veien frem til dens endelige
utforming i 17. mai-grunnloven viser ifølge forslagsstillerne klart
at det var ønsket at staten ved sine skatter og avgifter ikke skulle
fordyre rettspleien. I pakt med eidsvollsmennenes pragmatiske tilnærming
til grunnlovgivningen fikk prinsippet om «fri rettspleie» en konkret
og praktisk utforming. Denne skulle imidlertid snart føre til at
bestemmelsen mistet sin praktiske betydning.
Da Stortinget opphevet
bestemmelsen i 2014, var begrunnelsen at den bare hadde historisk
interesse. Den ble satt i sammenheng med prinsippet om domstolenes selvstendige
stilling og ble ansett unødvendig da dette prinsippet skulle komme
klarere til uttrykk i en ny bestemmelse.
At bestemmelsens
prinsipielle og idémessige grunnlag også var at staten ikke skulle
tjene på rettspleien, ble ikke problematisert under arbeidet med
den anselige mengden av endringer som skulle skje til 2014-jubileet.
At advokattjenester
i dag generelt er belagt med merverdiavgift, er tatt opp av Advokatforeningen,
men det har ikke ført til noen endringer i avgiftslovgivningen. Det
betyr at advokattjenester generelt er pålagt en avgift på 25 pst.
For den vanlige kvinne og mann vil et tillegg på 25 pst. til det
som betales til advokaten, være en betydelig økonomisk belastning.
For advokaten, som kan trekke fra dette beløpet i sin virksomhet,
betyr det kanskje ikke så mye. Det oppstår imidlertid også en urimelig
ulikhet mellom klienter som kan trekke fra advokatutgifter, og dermed
reduserer grunnlag for beskatning, og privatpersoner som betaler
avgiften av allerede beskattede midler for å få fremmet sin sak
på betryggende vis.
Nå som den gamle
bestemmelsen om sportler er opphevet, er det fortsatt et spørsmål
om ikke en avgiftsfri tilgang til rettspleien er en del av Grunnlovens
«ånd og prinsipper», jf. Grunnloven § 121. Paragraf 98 hadde som
nevnt sitt forbilde i den franske forfatningen av 1791, og etter
denne skulle rettspleien være gratis. I dag heter det i Grunnloven
§ 95:
«Enhver har rett
til å få sin sak avgjort av en uavhengig og upartisk domstol innen
rimelig tid. Rettergangen skal være rettferdig og offentlig.»
Det er etter forslagsstillernes
mening ikke «rettferdig og rimelig» at staten legger en skatt på
25 pst. på det den alminnelige kvinne og mann skal betale til sin
advokat i en tvist som behandles av domstolene. Dette betyr at staten
nå nettopp tjener på rettspleien og dermed gjør det tyngre og vanskeligere
for den vanlige borger å få adgang til domstolene.
Forslagsstillerne
fremmer på bakgrunn av ovenstående resonnementer følgende forslag:
Ǥ 95 nytt tredje
ledd skal lyde:
Staten kan ikke legge
skatter eller avgifter på rettslig arbeid som utføres i forbindelse
med saker som behandles av domstolene.
–
Staten kan ikkje
legge skattar eller avgifter på rettsleg arbeid knytt til saker
som skal avgjerast av domstolane.»