2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Linda C. Hofstad Helleland, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Meld. St.
15 (2018–2019) Noregs fiskeriavtalar for 2019 og fisket etter avtalane
i 2017 og 2018. Meldingen omtaler fiskeriavtalene Norge har inngått med
andre land for 2019, og fisket etter avtalene i 2017 og 2018. Komiteen mener
at meldingen gir en nyttig innføring i viktige tema i det internasjonale
fiskerisamarbeidet, som det havrettslige rammeverket, internasjonale
havmiljøprosesser, kontrollsamarbeid og kampen mot ulovlig, uregulert
og urapportert fiske og fiskerikriminalitet. I tillegg redegjøres
det i meldingen for status og vitenskapelige råd for de viktigste
bestandene vi deler med andre land.
Komiteen viser til at Norge
i 2018 eksporterte villfanget fisk og fiskeprodukter for rekordstore
28 mrd. kroner. På verdensbasis er overfiske av viktige fiskebestander
en stor utfordring, og Norge har de siste tiårene engasjert seg
tungt i internasjonalt samarbeid for å sikre en bærekraftig fiskeriforvaltning. Komiteen ser
det som viktig at Norge, også i årene som kommer, prioriterer dette.
Komiteen er kjent med at vi
deler om lag 90 pst. av de fiskeressursene vi høster av, med andre
land. Det er forvaltningen av disse ressursene som er tema for de
årlige fiskeriavtalene. Komiteen understreker betydningen
av at avtalene sikrer at høsting av fiskebestandene er bærekraftig.
Komiteen viser til at den
samlede fangstverdien av fiskeriavtalene Norge inngikk med andre
land i 2018, er anslått til om lag 50 mrd. kroner. Norges del utgjorde en
tredel av totalen, eller om lag 16,5 mrd. kroner. I tillegg kommer
verdiene som blir skapt av videreforedling av fangsten.
Komiteen merker seg at torsken
i Barentshavet er den viktigste bestanden for Norge kommersielt,
og den norske kvoten hadde i 2018 en verdi på om lag 7,3 mrd. kroner.
27 pst. av verdiene
fra avtalene totalt skriver seg fra kyststatsavtalene for de tre
pelagiske bestandene. Makrellen er nå den viktigste med en verdi
på om lag 2,4 mrd. kroner i 2018. Avtalen med EU om forvaltningen av
fellesbestandene i Nordsjøen stod for 9 pst. av verdiene. Skagerrak-avtalen
med EU stod for nesten 3 pst. av de samlede verdiene i 2018.
Komiteen merker seg at det
i meldingen fremgår at norske fiskere generelt utnytter kvotene
godt, noe som er positivt. Tilgangen til å fiske i andre lands soner blir
utnyttet i ulik grad, bl.a. utnyttes sonetilgangen i russisk sone
lite, siden vi har god tilgang i egen sone på de fleste bestandene
vi deler med Russland.
Komiteen ser det som positivt
at Norge har tatt en aktiv rolle i internasjonalt havsamarbeid,
både med å utvikle internasjonalt regelverk og i forbindelse med forvaltningen
av fiskeriene og havmiljøet. Komiteen merker seg med tilfredshet
at det i meldingen fastslås at Norge erfaringsmessig har stor påvirkning
globalt gjennom faglige bidrag.
Komiteen er kjent med at havmiljøspørsmål
de siste årene har fått økt interesse i FNs generalforsamling, i
globale miljøkonvensjoner og i opinionen. Arbeidet som pågår i internasjonale
havmiljøprosesser, som FNs årlige resolusjoner om havmiljø og fiskerispørsmål, påvirker
også handlingsrommet for vår egen havressursforvaltning, og det
er derfor viktig at Norge prioriterer å delta.
Komiteen merker seg, og støtter,
at regjeringen vil arbeide videre med å legge til rette for at mer
av sjøarealet globalt skal kunne brukes til bærekraftig matproduksjon
fra både fiskeri og havbruk. Komiteen viser til at en voksende
befolkning globalt har behov for mer mat, og at mye av denne maten
må hentes fra havet. Komiteen understreker
betydningen av at Norge i 2017 fikk gjennomslag for en resolusjon
under FNs generalforsamling sitt miljøprogram for å redusere plastforurensing
av havet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
registrerer at regjeringen i oppfølgingen av Brexit legger vekt
på å sikre norske interesser på alle områder, inkludert fiskeri.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti forutsetter
at regjeringen i oppfølgingen av Brexit sikrer norske interesser
innenfor fiskeri.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er problematisk at
bytteforholdet mellom Norge og EU medfører at Norge gir bort fiskeslag
som de mindre flåtegruppene kan fiske på, og bytter mot fiskeslag
som er utilgjengelige for disse gruppene. Det har vært et mønster
hvor man har tatt torsk fra kyst- og fjordfiskere i nord og fått
i bytte fiskeslag som bare havgående fartøy på Vestlandet kan dra
nytte av. Bytteforholdet blir med det urettferdig, hvor man tar
fra den enes lommebok og gir til den andre.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at ved bytte
av fiskekvoter mellom land etter at kvotene er fastsatt, skal det
tas hensyn til at fisken man bytter til seg, i så stor grad som
mulig kan fiskes av de samme fartøysgruppene som den fisken man
bytter fra seg.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at 90 pst. av bestandene som Norge fisker på, deles med
andre land, og legger til grunn at tredjelandskvoter og kvotebytte
i hovedsak er basert på historiske rettigheter og en enighet mellom kyststatene
som har gitt stabilitet i om lag 40 år. Det vises til kapittel 3.2
i meldingen som beskriver at tredjelandskvoter/bytte i hovedsak
er kvoter basert på historiske rettigheter fra før opprettelsen
av 200-mils økonomiske soner, og at dette dreier seg om rettigheter i
farvann som den gang var internasjonale og utenfor enkeltstaters
fiskerijurisdiksjon. I prosessen med 200-mils soner ble det avtalt
å legge til grunn disse historiske forholdene og andelene av fisket
og redusere tredjelandskvoter i norsk sone til et nivå der det var
balanse mellom norske historiske rettigheter i EU-farvann, og EU-flåtens
rettigheter i norske farvann. Dette medførte at EU-flåtens fiske
i Norges økonomiske sone ble redusert med en tredjedel, og at land
som hadde ensidig fastsatte kvoter, ble utelukket. EU-kvoten avstemmes
mot reelle balanseforhold, og det vises til at om lag 7 920 tonn
av torskekvoten blir holdt tilbake i 2019.
I forbindelse med
EØS-avtalens inngåelse ble disse avtalene revidert med utgangspunkt
i avtalene fra 1980, der Norge påtok seg en folkerettslig forpliktelse
for de gjensidige kvoteutvekslingene. I tillegg er det også historiske
rettigheter og bytte knyttet til Smutthavet og grønlandsk farvann
som er regulert ved avtale med Island i 1999 og Grønland i 1992.
Tredjelandskvotene
går ikke på bekostning av kystflåten. Disse kvotene har i hovedsak
aldri vært en del av fordelingen mellom norske fartøygrupper, fordi
de historisk ikke har vært beskattet av norske fartøyer, men av andre
lands fartøyer. Det er derfor ikke riktig å si at disse kvotene
tas fra noen fartøygrupper, de har i hovedsak aldri vært en del
av noen norsk fartøygruppes tildeling, eller vært med i grunnlaget
for tildeling av kvoter til norske fartøyer.
Flertallet vil understreke
at å rokke ved disse grunnleggende, historiske rettighetene og inngåtte
avtaler vil kunne sette i fare tilsvarende norske, historiske rettigheter
og en enighet som har eksistert i 40 år mellom de aktuelle kyststatene.
I tillegg vil det kunne true et komplisert og følsomt avtaleverk.
Det vil kunne øke sannsynligheten for at enkeltland fastsetter egne
kvoter og kvoteandeler, uavhengig av historisk og reell fordeling,
slik vi har sett enkelteksempler på. Dette kvotebyttet er en del
av grunnlaget for etableringen av 200-mils økonomiske soner og eksisterende
avtaler, som har gitt kyststatene bedre kontroll med bestandene
og gitt grunnlag for et bærekraftig fiske.