Representantforslag – Dokument
8:94 S (2018-2019)
Jeg viser til brev
av 09.04.2019 fra Familie- og kulturkomiteen med oversendelse av
representantforslag Dokument 8:94 S (2018-2019) fra stortingsrepresentant Hulda
Holtvedt om å redusere kropps- og skjønnhetspress blant unge. Komiteen
ber om departementets vurdering av forslaget. Representanten har
fremmet følgende forslag:
-
1.Stortinget ber
regjeringen revidere forskrift om miljørettet helsevern i skoler
og barnehager med formål om å påby reklamefrie soner rundt skoler
og sikre at skoler og barnehager er frie for produktreklame.
-
2.Stortinget ber
regjeringen gjennomgå forskrift om markedsføring av kosmetiske inngrep
med formål om å innføre et forbud mot markedsføring av kosmetisk
kirurgi.
-
3.Stortinget ber
regjeringen vurdere et forbud mot markedsføring av slankemidler.
-
4.Stortinget ber
regjeringen gi Forbrukertilsynet mandat til å slå hardere ned på
brudd på markedsføringsloven kapittel 4 om særlig beskyttelse av
barn.
-
5.Stortinget ber
regjeringen gi Forbrukertilsynet mandat til å slå ned på bruk av
mannekengdukker med medisinsk uforsvarlig kroppsproporsjoner.
-
6.Stortinget ber
regjeringen innhente mer kunnskap om barn og unges sårbarhet for
reklamepåvirkning.
-
7.Stortinget ber
regjeringen fremme forslag om nødvendige endringer i opplæringslova
§ 1-1 for å gi loven et normkritisk utgangspunkt.
-
8.Stortinget ber
regjeringen utrede muligheten for å regulere målrettet reklame i
sosiale medier for norske brukere, herunder vurdere forbud mot å
målrette og filtrere reklame etter alder.
Å motvirke
kroppspress blant barn og unge er en viktig målsetning for regjeringen.
I Granavolden-plattformen er det fastslått at regjeringen vil gjennomføre tiltak
for å motvirke usunt kroppspress og fremme positivt selvbilde og
selvfølelse hos barn og unge. Jeg er glad for at kroppspress blant
barn og unge for alvor er blitt satt på dagsorden. Forskning viser
at barn og unge føler på et stort press i hverdagen, både knyttet
til å prestere på skolen og til kropp og utseende. Dette presset
kan igjen virke inn på barn og unges psykiske helse.
I juni 2018 fattet
Stortinget en rekke anmodningsvedtak for å motvirke kroppspress
blant barn og unge (vedtak 839 og 849-853 (2017-2018), se dokument
8:174 S (2017-2018), jf. Innst. 348 S (2017-2018) og dokument 8:187
S (2017-2018) jf. Innst. 344 S (2017-2018)). Regjeringen er godt
i gang med å følge opp disse anmodningsvedtakene. Det arbeides blant
annet med forslag til endringer i markedsføringsloven for å innføre
krav om merking av retusjert reklame, og regelverket for markedsføring
av kosmetisk kirurgi gjennomgås.
I 2018 tok regjeringen
også initiativ til å utarbeide etiske retningslinjer mot kroppspress
i sosiale medier. På oppdrag fra regjeringen har Medietilsynet,
i samarbeid med Forbrukertilsynet, utarbeidet en skisse til etiske
retningslinjer som skal gjelde for påvirkere, deres nettverk og
annonsører. Påvirkerbransjen arbeider for tiden med å ferdigstille
retningslinjene og å etablere et fagutvalg som skal håndheve retningslinjene.
Målsetningen er at påvirkerbransjen skal ta et større ansvar for den
påvirkningen de har på barn og unge i sosiale medier.
Vurderingen av forslag
1 er utarbeidet i samråd med Helse- og omsorgsdepartementet og Kunnskapsdepartementet.
Helse- og omsorgsdepartementet har også bidratt i vurderingene av
forslag 2 og 3. Vurderingen av forslag 7 er utarbeidet i samråd
med Kunnskapsdepartementet.
Forslag nr. 1:
Stortinget ber regjeringen revidere forskrift om miljørettet helsevern
i skoler og barnehager med formål om å påby reklamefrie soner rundt
skoler og sikre at skoler og barnehager er frie for produktreklame.
Forskrift om miljørettet
helsevern i barnehager og skoler regulerer miljømessige forhold
som har innvirkning på folkehelsen. Forskriften skal blant annet
fremme folkehelsen og bidra til gode miljømessige forhold. Etter
min vurdering vil et påbud om reklamefrie soner i og rundt skoler
og barnehager ligge utenfor dette formålet.
Opplæringslova har
imidlertid regler om markedsføring på skolens område. Opplæringslova
§ 9-6 slår fast at:
"Skoleeigaren skal sørgje for at
elevane ikkje blir utsette for reklame som er eigna til å skape
kommersielt press, eller som i stor grad kan påverke holdningar,
åtferd og verdiar, mellom anna på skolens område, i lærebøker og
andre læremiddel som blir nytta i opplæringa."
I forarbeidene er
"skolens område" beskrevet som "bygningsmassen innvendig og utvendig,
skolegarden og eventuelt anna uteareal". Opplæringsloven sikrer derfor
at barn og unge ikke skal utsettes for et markedsføringspress mens
de oppholder seg på skolen.
Jeg har ikke informasjon
som tilsier at det er noe utstrakt problem at barn og unge utsettes
for reklame i barnehager eller på skoleveien. Jeg er derfor skeptisk
til å gjøre endringer i gjeldende regelverk før vi vet mer om reklame
i barnehager eller på skoleveien er et problem for barn og unge.
Forslag nr. 2:
Stortinget ber regjeringen gjennomgå forskrift om markedsføring
av kosmetiske inngrep med formål om å innføre et forbud mot markedsføring av
kosmetisk kirurgi.
Jeg viser til Stortingets
behandling av representantforslag 174 S (2017-2018), jf. Innst.
348 S (2017-2018) hvor Stortinget fattet følgende vedtak (Vedtak
839):
"Stortinget ber regjeringen foreta
en gjennomgang av og fremme forslag om regulering av tilbud og bruk
av kosmetiske injeksjoner. Aldersbegrensninger, krav til behandlere
og lokaliteter må være del av denne. Videre må sanksjonsmuligheter
tydeliggjøres. Forbud mot markedsføring av kosmetiske injeksjoner
og mot bestilling og bruk i private hjem bør være del av beslutningsgrunnlaget som
fremlegges for Stortinget."
Ved Stortingets
behandling av representantforslaget viste eldre- og folkehelseministeren
til flertallets vurdering av behovet for å gjennomgå og foreslå endringer
i dagens regelverk, og uttalte at hun vil følge opp dette i tråd
med flertallets vedtak og komme tilbake til saken på egnet måte.
Jeg viser også til
Stortingets behandling av representantforslag 187 S (2017-2018),
jf. Innst. 344 S (2017-2018), hvor Stortinget blant annet fattet
følgende vedtak (Vedtak 851):
"Stortinget ber regjeringen utrede
innstramming i reguleringen av kommersiell markedsføring av kosmetisk kirurgi,
særlig reklame som bidrar til usunt kroppsideal og som også når
barn og unge."
Ved Stortingets
behandling av dette representantforslaget uttalte barne- og likestillingsministeren
at oppfølging av forslagene ville skje i samarbeid med eldre- og
folkehelseministeren.
Helse- og omsorgsdepartementet
har påbegynt et arbeid med oppfølging av Vedtak 839 og Vedtak 851. Det
er foreløpig for tidlig å si når dette arbeidet vil være avsluttet,
men vurderinger som følger av representantforslag 94 S (2018-2019),
forslag nr. 2, om å "gjennomgå forskrift om markedsføring av kosmetiske
inngrep med formål om å innføre et forbud mot markedsføring av kosmetisk
kirurgi" vil naturlig inngå som en del av dette arbeidet.
Forslag nr. 3:
Stortinget ber regjeringen vurdere et forbud mot markedsføring av
slankemidler
Regelverket på matområdet
er i stor grad harmonisert i EØS-området gjennom EU-regelverk. Dette
gjelder også for krav til markedsføring av slankemidler som måltidserstattere
og totale kosterstatninger for vektkontroll. Det er derfor helt
begrensede muligheter til å gi nasjonale reguleringer på området.
Det stilles et generelt
krav til at alle matvarer skal være trygge for mennesker etter matloven
§ 16. I tillegg gjelder en rekke spesifikke EU-baserte krav i forskriftsregelverket,
gitt med hjemmel i matloven, til produktene når det gjelder blant
annet sammensetning, merking og markedsføring. Eksempelvis skal
informasjon som gis om produkter ikke være villedende og det kan
for eksempel ikke gis informasjon om hvor mange kilo det kan forventes
at en kan gå ned ved bruk av slankeprodukter.
Forslag nr. 4:
Stortinget ber regjeringen gi Forbrukertilsynet mandat til å slå
hardere ned på brudd på markedsføringsloven kapittel 4 om særlig
beskyttelse av barn.
Jeg viser igjen
til Stortingets behandling av representantforslag 187 S (2017-2018),
jf. Innst. 344 S (2017-2018), hvor Stortinget blant annet fattet
følgende vedtak (Vedtak 850):
"Stortinget ber regjeringen sikre
et forsterket tilsyn med usunn reklame som retter seg mot barn og
unge, særlig reklame som promoterer urealistiske skjønnhetsidealer
og bidrar til kroppspress."
Fra 1. januar 2018
fikk Forbrukertilsynet sterkere virkemidler til å slå ned på ulovlig
markedsføring etter markedsføringsloven. De nye reglene gir blant
annet Forbrukertilsynet vedtakskompetanse i alle saker. I tillegg
kan tilsynet ilegge gebyr i flere saker enn tidligere. Dette gjør
at Forbrukertilsynet raskt og effektivt kan gripe inn mot ulovlig
markedsføring. Dette gjelder også markedsføringslovens regler om
markedsføring rettet mot barn og unge.
Regjeringen har
styrket Forbrukertilsynets budsjett for 2019 med 6 millioner kroner.
Midlene skal hovedsakelig benyttes til å veilede og føre tilsyn
med markedsføring i digitale kanaler. Tilsyn med markedsføring mot barn
og unge i sosiale medier og på blogger vil være sentralt i dette
arbeidet. I tildelingsbrevet til Forbrukertilsynet for 2019 har
BLD presisert at Forbrukertilsynet skal prioritere tilsynsoppgaver
knyttet til markedsføring mot barn og unge som bidrar til uønsket
kroppspress.
Jeg vil også nevne
at regjeringen, som ledd i oppfølgingen av anmodningsvedtak 853
(2017-2018) (dokument 8:187 S (2017-2018) jf. Innst. 344 S (2017-2018)), arbeider
med forslag til endringer i markedsføringsloven for å tydeliggjøre
at markedsføring som bidrar til kroppspress kan rammes av markedsføringslovens
regler om særlig beskyttelse av barn. Høringsnotat med forslag til
endringer skal etter planen sendes på høring før sommeren.
Forslag nr. 5:
Stortinget ber regjeringen gi Forbrukertilsynet mandat til å slå
ned på bruk av mannekengdukker med medisinsk uforsvarlige kroppsproporsjoner.
Forbrukertilsynet
har mandat til å slå ned på markedsføring som strider mot markedsføringsloven.
Dette omfatter blant annet markedsføring som strider mot likeverdet
mellom kjønnene, utnytter det ene kjønns kropp eller gir et inntrykk
av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann.
Markedsføring må for øvrig ikke krenke allmenne etikk- og moraloppfatninger.
Dette innebærer
at mannekengdukker med uforsvarlige kroppsproporsjoner allerede
i dag vil kunne være i strid med markedsføringsloven etter en konkret vurdering
av helhetsinntrykket bruken av mannekengdukker gir. Det er opp til
Forbrukertilsynet å vurdere hvorvidt et konkret tilfelle skal anses
i strid med markedsføringsloven og hvorvidt tilsyn med slike mannekengdukker
skal prioriteres.
Jeg vil også nevne
at regjeringen som ledd i oppfølgingen av anmodningsvedtak 852 (2017-2018)
arbeider med forslag til endringer i markedsføringsloven § 2, for å
presisere at reklamen ikke skal vise et urealistisk eller usunt
skjønnhetsideal.
Forslag nr. 6:
Stortinget ber regjeringen innhente mer kunnskap om barn og unges
sårbarhet for reklamepåvirkning.
Jeg er enig med
forslagstiller i at det er viktig å få kunnskap om barn og unges
sårbarhet for reklamepåvirkning. Dette gjelder særlig barns sårbarhet
for nye markedsføringsstrategier, for eksempel i sosiale medier. Regjeringen
er allerede i gang med dette arbeidet. På oppdrag fra BLD, har Forbruksforskningsinstituttet SIFO
i 2018 blant annet undersøkt hva slags markedsføring som rettes
mot barn i sosiale medier og barnas erfaringer med slikt kommersielt
innhold. Undersøkelsene viste blant annet at barna lett identifiserte
tradisjonell markedsføring, forventet å finne det og behandlet det kritisk.
Barna var imidlertid mindre kritiske til den markedsføringen de
møtte mest av på sosiale medier: sponsede linker, kjendissponsing
og rabattkoder. Disse markedsføringsstrategiene opplevdes som noe
mer personlig, hvilket gjorde dem mer sårbare for denne typen markedsføring.
I 2019 skal SIFO,
på oppdrag fra BLD, bygge videre på sin studie fra 2018. Siktemålet
med det nye prosjektet er å kartlegge hvordan og i hvilken grad
barn eksponeres for kjønnsstereotypier i markedsføring på nett, hvordan
barn opplever og blir påvirket av dette, og hvordan barnas digitale
forbrukerkompetanse utvikles.
Forslag nr. 7:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nødvendige endringer
i opplæringslova § 1-1 for å gi loven et normkritisk utgangspunkt.
Av flere grunner
vil jeg ikke anbefale å endre formålsparagrafen i opplæringslova
på det nåværende tidspunkt.
For det første er
formålsparagrafen et resultat av et en grundig prosess som ble sluttført
i 2009. Et offentlig utvalg, Bostad-utvalget, fikk i 2006 mandat
til å analysere og vurdere de ulike delene av formålet med opplæringen
i grunnskolen og videregående. Formålsparagrafen, opplæringslovens
§ 1-1, ble vedtatt med virkning fra 1. januar 2009 etter en bred
høring. Alle partier på Stortinget sto bak vedtaket, og formålsparagrafen
har også bred oppslutning i skolesektoren.
For det andre er
det satt ned et lovutvalg som skal vurdere endringer i opplæringsloven.
Opplæringslovutvalget skal levere sin utredning i desember 2019.
I mandatet til utvalget heter det at siktemålet for arbeidet er "et
regelverk som ivaretar målene og prinsippene for grunnopplæringen slik disse er nedfelt
i opplæringslovens formålsparagraf og sentrale styringsdokumenter, som
budsjettproposisjoner og stortingsmeldinger, og som samtidig sikrer
at kommunene og fylkeskommunene som skoleeiere har tilstrekkelig
handlingsrom til å fremme kvalitetsutvikling i skolen" (min utheving).
For det tredje jobbes
det nå med å utvikle nye lærerplaner basert på dagens formålsbestemmelse.
Arbeidet med å utvikle nye læreplaner har vært åpent og involverende.
Underveis i arbeidet har det vært fire innspillsrunder, og Utdanningsdirektoratet
har til sammen fått over 14 000 innspill fra skoler, lærere, skoleeiere,
organisasjoner og andre som har hatt synspunkter på hva de nye læreplanene
bør inneholde. I lys av dette ville det vært svært uheldig å starte
et arbeidet med å endre formålsparagrafen nå.
For det fjerde er
det allerede lagt føringer på utviklingen av nye lærerplaner som
skal bidra til at elevene kan håndtere stress og press. I følge
den overordnede delen av lærerplanverket, som ble fastsatt 1. september 2017,
skal de nye læreplanene legge til rette for læring innenfor tre
tverrfaglige tema. Dette er folkehelse og livsmestring, demokrati
og medborgerskap og bærekraftig utvikling. Dette skal ikke være
egne fag, men temaene skal inngå i de fagene hvor de er en sentral
del av faget. Elevene skal utvikle kompetanse knyttet til de tverrfaglige
temaene gjennom arbeid med problemstillinger fra ulike fag. De tre
tverrfaglige temaene er beskrevet i overordnet del av læreplanverket.
Folkehelse og livsmestring
som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer
god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige
livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde
og en trygg identitet særlig avgjørende.
Livsmestring dreier
seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning
for mestring av eget liv. Temaet skal bidra til at elevene lærer
å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer
på en best mulig måte. Aktuelle områder innenfor temaet er fysisk
og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk,
og forbruk og personlig økonomi. Verdivalg og betydningen av mening
i livet, mellommenneskelige relasjoner, å kunne sette grenser og
respektere andres, og å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner
hører også hjemme under dette temaet.
Forslag nr. 8:
Stortinget ber regjeringen utrede muligheten for å regulere målrettet
reklame i sosiale medier for norske brukere, herunder vurdere forbud
mot å målrette og filtrere reklame etter alder.
Det er viktig å
begrense markedsføring rettet mot barn og unge i sosiale medier.
Markedsføringsloven gjelder all markedsføring som er rettet mot
norske forbrukere. Markedsføringsloven stiller særlig strenge krav til
markedsføring som er rettet mot barn. Det er blant annet forbudt
å rette direkte kjøpsoppfordringer til barn. I tillegg skal det
tas særlige hensyn ved utformingen av denne typen reklame. Markedsføringen
skal blant annet ikke spille på sosial usikkerhet eller dårlig samvittighet.
Hvis vi fjerner
mulighetene for at næringsdrivende kan filtrere reklame etter alder,
er det imildertid en risiko for at barn og unge eksponeres for mer
skadelig reklame enn de gjør i dag. Jeg mener derfor å utrede mulighetene
for å regulere eller forby målrettet reklame etter alder ikke er
veien å gå.