Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Erlend
Larsen, Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Knut Magne Flølo, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Sheida Sangtarash, fra Venstre,
Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til representantforslaget i Dokument 8:87 S (2018–2019). Daværende
eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen har uttalt seg om forslaget
i brev til komiteen av 26. mars. Brevet følger som vedlegg til denne
innstillingen. Komiteen har
i tillegg anmodet om skriftlige innspill til representantforslaget
og har mottatt 5 innspill.
Komiteen deler visjonen om
et samfunn der alle kan delta, og at for å komme dit må det legges
til rette for at personer med nedsatt funksjonsevne i arbeidsliv
og dagligliv kan fungere.
Komiteen viser til at Stortinget
rettighetsfestet brukerstyrt personlig assistanse (BPA) fra 1. januar
2015. Rettighetsfestingen skulle sikre BPA til mennesker med funksjonsnedsettelser
som trenger mer enn 25 timer assistanse i uka, og som er under 67
år. BPA kan bidra til at man kan ta en utdanning, stå i jobb, fylle
sin rolle i relasjon til venner og familie og engasjere seg politisk
eller i lokalsamfunnet. Ordningen er også ment som et verktøy som
skal bidra til at borgere med assistansebehov, på like vilkår som
øvrige innbyggere, får mulighet til å leve et selvstendig og aktivt
liv.
Komiteen viser videre til at
BPA-ordningen i dag ligger under Helse- og omsorgsdepartementet,
og at det er kommunene som er ansvarlige for behandling og tildeling. Komiteen er
også kjent med at det har kommet mange klager og henvendelser til
pasient- og brukerombudene og til fylkesmennene om forskjellsbehandling
og manglende oppfyllelse av rettigheter.
Komiteen merker seg at regjeringen
erkjenner at BPA ikke fungerer slik den skal etter at den individuelle rettigheten
ble innført i 2015, og at regjeringen har omtalt flere tiltak for
å rette opp i dette i Granavolden-erklæringen.
Komiteen viser til at regjeringen
vil
-
definere BPA-ordningen
som et likestillingsverktøy, og ikke en helseordning.
-
at innvilgelse av
timetall for BPA skal være en faglig vurdering, slik at flytting
mellom kommuner ikke skal påvirke timetallet som er innvilget.
-
fjerne den øvre aldersgrensen
på 67 år for rett til brukerstyrt personlig assistanse for dem som
allerede har fått innvilget ordningen.
-
gjennomføre en NOU
for å sikre at ordningen fungerer etter hensikten, herunder utrede
hvordan den kan utvides for å sikre deltagelse i fritidsaktiviteter.
-
at ordningen skal
være reelt brukerstyrt.
Komiteen merker
seg at forslagsstilleren er bekymret for at dette ikke er tilstrekkelig
for å tette det store gapet mellom antallet mennesker med behov
for personlig assistanse og de som mottar det.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Stortingets behandling av Dokument 8:172 S (2017–2018) fra representanter
fra Kristelig Folkeparti om utviklingshemmedes rettigheter, jf.
Innst. 377 S (2017–2018). I denne behandlingen fattet et flertall,
mot stemmene fra Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet, følgende
vedtak:
«Stortinget ber regjeringen
legge frem en Stortingsmelding om sikring av utviklingshemmedes
rettigheter der det legges vekt på å sikre at FN-konvensjonen om rettighetene
til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) fullt ut skal gjennomføres
på alle relevante samfunnsområder, blant annet gjennom en helhetlig
tilnærming på departementsnivå for hvordan man skal nå politiske
målsettinger for utviklingshemmede, og sikre en koordinert innsats.»
Disse medlemmer forventer
at dette arbeidet snarlig kommer i gang.
Disse medlemmer viser også
til Innst. 11 S (2018–2019) fra helse- og omsorgskomiteen til statsbudsjettet
for 2019. I behandlingen av budsjettdokumentene for 2019 er blant
annet følgende merknad:
«Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
har merket seg at Norges Handikapforbund (NHF) i sitt høringsinnspill til
statsbudsjettet påpeker at flere evalueringer, inkludert NHFs egen
rapport «Likestilling og deltakelse i revers?», dokumenterer helt
andre erfaringer og funn enn regjeringen beskriver, og viser en
virkelighet der rettighetsfestingen av brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
ikke fungerer etter intensjonene. Disse medlemmer mener dette er
en bekymringsfull situasjon, som det dessverre ikke ser ut til at
regjeringen i tilstrekkelig grad erkjenner.
Disse medlemmer mener
regjeringen må sørge for at forvaltningen av BPA utredes, slik at
praksis blir i tråd med Stortingets intensjoner. Disse medlemmer
vil understreke viktigheten av at representanter for funksjonshemmedes
organisasjoner involveres i utredningsgruppen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til den varslede NOU-en
og helseministerens svarbrev til komiteen om mandatet. Mandatet
skal ifølge helseministeren sikre en utredning av spørsmål som har
vært reist av brukere og brukerorganisasjoner, og bidra til en ordning
som er bærekraftig for tjenesten. Mandatet skal utformes på en måte
som gir anledning til å se alle spørsmålene i sammenheng uten at
man i forkant skal binde seg opp til konkrete løsninger. Disse medlemmer forutsetter at
mandatet for NOU-en blir bredt, og ser fram til resultatet av dette
arbeidet.
Disse medlemmer er enige med
forslagsstiller i behovet for snarlig å få utredet gode løsninger
for ordningen med brukerstyrt personlig assistanse, idet ordningen
ikke fungerer godt nok etter intensjonen og fordi det er stor variasjon
mellom kommunene i praktiseringen av ordningen. Disse medlemmer mener utredningen
må foreslå tydeligere retningslinjer for praktiseringen av BPA,
og i den sammenheng vurdere eventuell forskriftsfesting og departementstilknytning for
ordningen. Videre må utredningen involvere bruker- og pårørendeorganisasjoner
for å sikre reell medvirkning. En slik utredning må likevel ikke
være en hvilepute for regjeringen, da det er behov for umiddelbare tiltak
som sørger for at ordningen praktiseres mer i tråd med intensjonen.
Disse medlemmer mener for øvrig
at noe av dagens utfordring med BPA-ordningen skyldes en svekket
kommuneøkonomi, og viser til sine partiers alternative budsjett
for 2019, som prioriterte 3,5 mrd. kroner mer til kommunene.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet ved Stortingets
behandling av Prop. 86 L (2013–2014), jf. Innst. 294 L (2013–2014), fremmet
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag til følgende endringer i pasient- og brukerrettighetslovens bestemmelser
om rett til brukerstyrt personlig assistanse (BPA):
-
at rettighet til
BPA som regel skal gis til brukere som selv kan ivareta rollen som
arbeidsleder med unntak av barn under 18 år der foreldre/foresatte ønsker
og kan ivareta arbeidslederrollen på vegne av barnet
-
at rettighet til
BPA ikke omfatter tjenester som krever flere enn én tjenesteyter
til stede eller nattjenester, og at det ikke skal gjøres unntak
fra dette
-
at rettighet til
BPA begrenses til personer som har «stort behov» for personlig assistanse
etter en individuell vurdering av brukerens hjelpebehov, fremfor
et fastsatt timetall
-
at rettighet til
BPA må gi dem som oppfylte vilkårene før oppnådd aldersgrense, rett
til at ordningen videreføres om vilkårene ellers er til stede.
-
at det stilles krav
til Norsk Standard ved anskaffelse av BPA (NS 8435), og at det settes
krav om tariffavtaler
-
at det settes tydelige
krav til opplæring av arbeidslederen i forskrift.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at utgangspunktet
for BPA har vært kampen for selvstendig liv og selvbestemmelse,
og ikke behovet for helsetjenester. Når ordningen i dag knyttes til
behovet for helsetjenester, og ordningen er lagt til kommunene uten
forskriftsfesting av gjennomføringen, oppnår en ikke det som var
hensikten, nemlig selvbestemmelse. Dette medlem viser til at BPA
var ment som assistanse for å kompensere for funksjonstap, altså
et hjelpemiddel som skulle kunne styres av den enkelte. Dette medlem mener
dette viser klart at BPA må bli et hjelpemiddel lagt til og finansiert
over folketrygden.
Dette medlem mener derfor at
ordningen med brukerstyrt personlig assistanse må over til folketrygden,
finansiert som et hjelpemiddel. Inntil dette blir gjennomført, må
det til endringer som får slutt på at ordningen ikke brukes slik
den skal, og som sikrer at rettigheter ikke tolkes ulikt i ulike
kommuner.
Mange har behov
for en ren likestillings- og selvbestemmelsesordning. Dette medlem mener
disse personene må ha tilgang til BPA på linje med andre nødvendige
hjelpemidler.
Dette medlem mener også det
bør utvikles en ny ordning med brukerstyrt personlig helsehjelp,
og at en slik ordning vil være hensiktsmessig for familier/personer
med behov for mer avansert helsehjelp, og eventuelt andre særlige
behov.
Dette medlem viser til Stortingets
behandling av representantforslag fremmet av Sosialistisk Venstreparti
om tiltak for familier med store pleie- og omsorgsbehov, Dokument
8:50 S (2018–2019), jf. Innst. 216 S (2018–2019), der det ble stemt
over blant annet forslag om å legge BPA under folketrygden og forslag
om å forskriftsfeste retten til brukerstyrt personlig assistanse. Dette medlem merker
seg at Sosialistisk Venstreparti var alene om å fremme dette forslaget
i komiteen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det under arbeids- og sosialkomiteens høring knyttet til
behandlingen av Dokument 8:50 S (2018–2019) ble vist til store kommunale forskjeller
i tildeling og utforming av BPA, og at tildelingene ligger langt
under det behovet som ble anslått i forbindelse med rettighetsfestingen.
Det samme finner vi i rapporten «Mitt liv – mitt ansvar!» fra ULOBA
– Independent Living Norge, som dokumenterer at flere opplever å
få redusert sitt tilbud, at kampen om å få nok timer er blitt hardere,
at mange gis mindre selvbestemmelse, og at det settes mer fokus
på basale krav enn selvbestemmelse. Den viser også at kontroll og rapportering
har økt, og at det har blitt mer institusjonalisering.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser videre til Sosialistisk
Venstrepartis merknader og forslag under Stortingets behandling 16. juni
2014 av Prop. 86 L (2013–2014) Endringer i pasient- og brukerrettighetsloven
(rett til brukerstyrt personlig assistanse), jf. Innst. 294 L (2013–2014).
Dette medlem ønsker primært
at BPA-ordningen legges under folketrygden, og at retten til brukerstyrt
personlig assistanse forskriftsfestet. Disse forslagene er tidligere
nedstemt i Stortinget. Dette
medlem fremmer i denne omgang følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan BPA-ordningen kan finansieres direkte
av staten, og hvordan rett til BPA-timer kan gis direkte av staten,
med mål om at det gis et likt og kontinuerlig tjenestetilbud uavhengig
av hvor i Norge brukeren bor, og på en måte som sikrer intensjonene
med ordningen.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om endring av diskrimineringslovgivningen
slik at retten til informasjon, varer og tjenester for mennesker
med nedsatt funksjonsevne inkluderes.»