Forslag
1 i representantforslaget
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til gjennomgåelsen
av den historiske utviklingen i arbeidsformidling i Innst. 131 S
(2017–2018). Disse
medlemmer vil vise til at det i 1991 ble gitt adgang til arbeidsformidling
med og uten fortjeneste. For øvrig var arbeidsformidling en statlig
oppgave som skulle ivaretas av Arbeidsmarkedsetaten.
I ILO-konvensjon
nr. 181 fra 1997 ble det forhandlet frem at hovedregelen skulle
være at privat arbeidsformidling og utleie av arbeidstakere var
tillatt. Norge måtte så endre sine egne regler om arbeidsformidling
hvis de skulle ratifisere konvensjonen. Kilde: http://www.fafo.no/media/com_netsukii/20224.pdf.
Disse medlemmer viser til at
det i 1998 ble oppnevnt et offentlig utvalg, med Jon Blaalid som
leder, for å vurdere arbeidsformidling (NOU 1998:15 Blaalid-utvalget).
Blaalid-utvalgets forslag ble i hovedsak lagt til grunn for både
proposisjonen (Ot.prp. nr. 70 (1998–1999)) og tilhørende Innst.
O. nr. 34 (1998–1999). Lovvedtakene ble gjort gjeldende fra sommeren
2000. Ved Stortingets behandling ble det flertall for lovendringene med
partiene i regjeringen Bondevik I og Arbeiderpartiet. Høyre og Fremskrittspartiet
ønsket ytterligere liberalisering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at allerede
før 1998 skjedde mesteparten av arbeidsformidlingen utenfor den
offentlige arbeidsformidlingen. Disse medlemmer støtter dagens
praksis, hvor private foretak kan formidle arbeidskraft mot betaling,
slik blant annet bemanningsforetak gjør. I lov om arbeids- og velferdsforvaltningen
(arbeids- og velferdsforvaltningsloven) heter det i § 4. Arbeids-
og velferdsetatens hovedoppgaver fjerde ledd:
«Etaten driver vederlagsfri
arbeidsformidling.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil styrke det
offentliges formidling av arbeidskraft. Disse medlemmer registrerer
at deler av bemanningsbransjen omgår innstrammingene i innleieregelverket
Stortinget vedtok sommeren 2018 gjennom å henvise til arbeidsmiljøloven
§ 14-12 (1). Det er, etter disse medlemmers syn, en uakseptabel
utvikling og er en konsekvens av at Stortingets flertall stemte ned
forslag 1 i Innst. 355 L (2017–2018) fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en endring i arbeidsmiljøloven
§ 14-12 (1) som sikrer at innleie etter denne paragrafen begrenses
til vikariater.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil ikke ta til orde for å gjeninnføre et
offentlig formidlingsmonopol av arbeidskraft. Dette medlem mener bemanningsforetak
skal kunne formidle arbeidskraft mot betaling, samt at innleie fra
bemanningsforetak skal være tillatt i samme utstrekning som det
kan avtales midlertidig ansettelse etter § 14-9 andre ledd bokstav
b (vikariat). Dette
medlem vil på denne bakgrunn avvise forslag 1 i Representantforslag
91 S (2018–2019).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at et ryddig arbeidsliv er nødvendig for å hindre utnytting av arbeidstakere,
begrense svart arbeid og sikre nødvendig trygghet i arbeidslivet.
Den høye produktiviteten i Norge er i stor grad bygget på et arbeidsliv
med faste, direkte ansettelser som grunnlag for et samarbeid mellom
arbeidsgiver og tillitsvalgte. Organisasjonsgraden synker med en voksende
bemanningsbransje fordi arbeidstakerne har et uforutsigbart ansettelsesforhold.
Disse medlemmer viser til forslag
1 fremmet i Innst. 355 L (2017–2018) av representantene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti. Videre viser disse medlemmer til
Representantforslag 65 S (2017–2018) fra stortingsrepresentantene Solfrid
Lerbrekk, Audun Lysbakken og Nisrin El Morabit om å sikre et ryddig
arbeidsliv.
Disse medlemmer viser til at
det siden starten på 2000-tallet har vært en vekst i bemanningsbransjen. Det
har medført mer useriøsitet og sosial dumping, det skaper utfordringer
med rekrutteringen til mange fagutdannelser, og utgjør dermed en
trussel mot den langsiktige tilgangen til nødvendig kompetanse.
Disse medlemmer er bekymret
over avsløringene om at deler av bemanningsbransjen svarer på Stortingets
vedtak om forbud mot nulltimerskontrakter med å gi tilbud om svært
små stillinger ned til noen få prosent. Disse medlemmer viser til at
denne praksisen er i strid med formålet med innstrammingen. Det er
svært alvorlig at innstrammingene i reglene omgås med nye brudd
på lovens formål.
Disse medlemmer viser til at
det er på høy tid at reglene for innleie blir håndhevet. Det er
helt nødvendig at regjeringen fremskynder arbeidet med håndheving
av reglene om innleie. Disse
medlemmer viser til at det er Arbeidstilsynet som har hovedansvaret
for å sikre at arbeidsmiljøloven blir etterlevd i norsk arbeidsliv.
Gjennom Stortingets lovvedtak 4. juni 2018 ble vilkårene for lovlig
bruk av bemanningsforetak strammet inn. Lovforslaget fra Senterpartiet,
Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti om å gi Arbeidstilsynet
hjemmel i § 18-6 til å påse at lovendringene etterleves, ble imidlertid
ikke vedtatt. Disse
medlemmer viser til Innst. 185 L (2018–2019), der Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmet forslag om å gi
Arbeidstilsynet hjemmel til å håndheve reglene for innleie.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er viktig å få de
kommersielle bemanningsbyråene ut av arbeidslivet. Ved behov for vikar
bør reglene tilbake til før år 2000. På veien dit er det nødvendig
å starte med strakstiltak og forbud for særlig utsatte bransjer
og geografiske områder.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
dessuten understreke at bemanningsselskaper ikke hører hjemme i
fagopplæringen. Bemanningsselskaper kan ikke tilby den kvaliteten
eller stabiliteten lærlinger trenger. Det er derfor avgjørende at
det ikke åpnes for at bemanningsselskaper kan tilby fagopplæring. Disse medlemmer viser til
svarbrev fra kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner
på skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk, Sosialistisk Venstreparti,
datert 25. mars 2019. Her kommer det frem at statsråden mener det
bør utredes om bemanningsbyråer skal kunne godkjennes som lærebedrifter:
«Jeg mener at det
kan være hensiktsmessig å utrede nærmere om slike bedrifter bør
kunne godkjennes som lærebedrifter, og om det dermed er behov for
å endre loven og forskriften.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil advare mot en slik utredning
som åpner for at bemanningsbyråer skal kunne godkjennes som lærebedrifter
i andre fag enn de selv har produksjon i, som for eksempel kontor-
og administrasjonsfag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er nødvendig å hindre en utvikling der bemanningsbyråer får
innpass i fagopplæringen.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å fjerne den generelle adgangen
til midlertidige ansettelser.»
«Stortinget
ber regjeringen straks sikre at bemanningsbyråer ikke blir opplæringsbedrifter.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjøre de nødvendige regelendringer og legge fram
forslag om nødvendige bevilgninger for å styrke arbeidsformidling
som offentlig oppgave i forbindelse med statsbudsjettet 2020.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å innføre forbud mot generell
utleie av arbeidskraft fra bemanningsselskaper, slik at kun utleie
ved reelt vikarbehov eller utleie mellom produksjonsbedrifter tillates.»