Generelt
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser
til at ILOs kjernekonvensjoner inneholder grunnleggende menneskerettigheter og
utgjør et minimum av rettigheter som skal respekteres i arbeidslivet.
Norge har signert og ratifisert alle åtte konvensjonene og er fullt
ut forpliktet etter konvensjonenes innhold. Disse medlemmer presiserer
at ILOs kjernekonvensjoner dermed forplikter Norge allerede i dag.
De er viktige rettskildefaktorer i norsk rett, og presumpsjonsprinsippet
sikrer oppfyllelsen av konvensjonene langt på vei.
Disse medlemmer viser til at
hensikten med menneskerettsloven blant annet var å inkorporere Den europeiske
menneskerettighetskonvensjon (EMK) i norsk rett. Dette inkluderte
enkelte tilleggsprotokoller og rettigheter som er gitt i andre konvensjoner
som sikrer grunnleggende økonomiske, sosiale, kulturelle og politiske
rettigheter; FNs internasjonale konvensjon om sivile og politiske
rettigheter (SP), FNs internasjonale konvensjon om økonomiske, sosiale
og kulturelle rettigheter (ØSK), FNs kvinnediskrimineringskonvensjon og
FNs barnekonvensjon, hvorav de to sistnevnte ble tatt inn i menneskerettsloven
på et senere tidspunkt.
Disse medlemmer merker seg
at forslagsstillerne fra Arbeiderpartiet mener det burde ha blitt
gjort mer fra myndighetenes side for å sikre at norske lønns- og
arbeidsvilkår blir håndhevet. Videre viser også Arbeiderpartiet
til at det er en politisk oppgave å motvirke at useriøsitet, sosial
dumping og arbeidslivskriminalitet får fotfeste i norsk arbeidsliv. Disse medlemmer mener
det er en misforståelse å tro at dette forslaget vil påvirke håndhevelsen
eller hindre at arbeidslivskriminalitet får fotfeste i norsk arbeidsliv. Disse medlemmer viser
til at regjeringen tar kampen mot arbeidslivskriminalitet på alvor
i form av praktiske tiltak og andre virkemidler for å få bukt med
alle typer kriminalitet i arbeidslivet, eksempelvis ved opprettelsen
av arbeidslivskriminalitetssentre, økt kontrollinnsats og styrket
samarbeid mellom myndighetene og arbeidslivets parter. Regjeringen
ønsker også å redusere markedet til de som driver kriminell virksomhet,
ved at det skal bli lettere å finne fram til de seriøse aktørene
og vanskeligere for de useriøse aktørene å tilby sine tjenester.
Det arbeides også med den grenseoverskridende og organiserte arbeidslivskriminaliteten.
EU arbeider blant annet med et europeisk arbeidsmarkedsbyrå (European
Labour Authority) som regjeringen tar sikte på å implementere. Disse medlemmer mener
en innlemmelse av de nevnte rettighetene i menneskerettsloven i
praksis bare har betydning for hvilket trinnnivå rettighetene skal
ligge på, og hvilken relevans de tillegges ved fastleggelsen av
rettstilstanden. Disse
medlemmer mener derfor det er misvisende å gjøre dette om
til en kamp om arbeidstakernes rettigheter, all den tid arbeidstakernes rettigheter
i henhold til ILOs kjernekonvensjoner for alle praktiske formål
er oppfylt.
Disse medlemmer registrerer
at komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti uttrykker bekymring
for at artikkel 120 i EØS-avtalen slår fast at bestemmelsene i EØS-avtalen
går foran andre internasjonale avtaler Norge har inngått. Dette
medlem fra Sosialistisk Venstreparti hevder at det ikke står noen
ting her om at ILO-konvensjoner er unntatt, og mener at ved en innlemmelse
av ILOs kjernekonvensjoner i menneskerettsloven må disse ha forrang
ved motstrid. Disse
medlemmer mener denne påstanden ikke bygger på en riktig forståelse
av EØS-avtalens artikkel 120, og mener dette medlem fra Sosialistisk
Venstreparti legger til grunn en for vidtgående forståelse av bestemmelsen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at ILOs åtte kjernekonvensjoner inneholder grunnleggende menneskerettigheter
som alle land i Europa og store deler av verden har forpliktet seg
til å følge. De utgjør til sammen et minimum av rettigheter som
skal respekteres i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne peker på at ved å innlemme ILOs kjernekonvensjoner
i menneskerettsloven vil ILOs grunnleggende rettigheter løftes opp
og få en helt ny status, på linje med de viktigste konvensjoner
man har i norsk rett. Disse
medlemmer er enige i dette. Videre vil disse medlemmer slutte seg
til at en slik lovendring vil ha stor faktisk og rettslig betydning,
og at norske domstoler og andre aktører vil ta utgangspunkt i og
legge avgjørende vekt på de regler og den praksis som følger av
ILOs kjernekonvensjoner.
Disse medlemmer er enige med
forslagsstillerne i at ILOs kjernekonvensjoner bør innlemmes i menneskerettsloven.
Slik disse medlemmer ser
det vil konvensjonene få en sterkere formell rettslig stilling i norsk
rett, ved at de kan anvendes direkte som norsk lov, enn de har i
dag. Når konvensjonene inkorporeres med forrang foran annen norsk
lovgivning, blir stillingen særlig sterk. Disse medlemmer vil også vise
til at en innlemmelse av ILOs kjernekonvensjoner vil gi en sterk signaleffekt,
både nasjonalt og internasjonalt. Ved å ta ILOs kjernekonvensjoner
inn i menneskerettsloven vil en vise at de grunnleggende rettighetene
i arbeidslivet står på linje med rettighetene i allerede inkorporerte menneskerettskonvensjoner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem forslag om å innlemme ILOs kjernekonvensjoner
i menneskerettsloven.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
forslagsstillerne foreslår å ta inn ILOs åtte kjernekonvensjoner
i den norske menneskerettsloven, og støtter dette. De åtte ILO-konvensjonene
setter internasjonale standarder for arbeidslivet når det gjelder
organisasjonsfrihet, kollektiv forhandling, tvangsarbeid, barnearbeid
og diskriminering.
Disse medlemmer viser til at
den norske menneskerettsloven er bygd på FNs verdenserklæring om menneskerettigheter
og går foran annen norsk lov. Disse medlemmer vil peke på
at de åtte kjernekonvensjonene synes såpass godt forankret politisk
og juridisk i så mange europeiske land at det på de områdene som
de åtte konvensjonene dekker, er begrenset fare for at det skal
skjære seg mellom norsk rett og EU-retten.
Disse medlemmer viser til at
det ikke er de åtte kjernekonvensjonene som har skapt problemer
mellom Norge og EU. Så langt har striden stått om to konvensjoner
som ikke er blant kjernekonvensjonene. Det er konvensjon 94 om hvilket
lønnsnivå som kan kreves ved offentlige byggeprosjekt, og konvensjon
137 om registrerte havnearbeideres fortrinnsrett ved lossing og lasting.
Begge konvensjonene har måttet vike for EU-regler.
Selv om komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter Arbeiderpartiets forslag, er
det grunn til å påpeke at forslaget ikke vil løse de konfliktene
Norge og norske arbeidstakere står i. EØS-avtalen utfordrer både
norsk selvstyre og norsk arbeidsliv. EU-domstolen har lagt til grunn
at medlemsstatene i EU ikke kan slutte seg til ILO-konvensjoner
på saksfelt som er underlagt felles EU-regler. Det er, slik dette medlem ser
det, helt urimelig at EU skal kunne blokkere grunnleggende rettigheter
og friheter.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker på at
det som spesielt bør bekymre oss i Norge, er at artikkel 120 i EØS-avtalen
slår fast at bestemmelsene i EØS-avtalen går foran andre internasjonale
avtaler Norge har inngått. Det står ingen ting om at ILO-konvensjoner
er unntatt. Ved en innlemmelse av ILOs kjernekonvensjoner i menneskerettsloven
må disse ha forrang ved motstrid.