Oppsummering
Departementet påpeker
at det er knyttet betydelig usikkerhet til hvilke konsekvenser Vinmonopolets overtakelse
av taxfree-salget vil ha for lufthavnøkonomien, både sett i forhold
til videreføring av dagens drift av taxfree-salget og i forhold
til andre alternative måter å drive salget på etter at dagens avtaler
med taxfree-operatørene utløper.
Departementet konstaterer
at det er stor uenighet mellom Avinor og Vinmonopolet om hva som
vil bli de økonomiske konsekvensene av at Vinmonopolet overtar taxfree-salget.
Etter departementets vurdering er det betydelig usikkerhet knyttet
til om en ordning hvor Vinmonopolet overtar, kan sikre samme inntekter
til lufthavnene som i dag. Dersom det velges en ordning hvor Vinmonopolet
får enerett til salg av alkoholholdig drikk på lufthavnene, vil
dette innebærer en aksept av en betydelig risiko for at dette vil
få negative effekter for lufthavnøkonomien.
Distrikts-Norge er
helt avhengig av fly, og det er innenrikstrafikken som gjør at nordmenn
flyr mest i verden. Dersom Avinors taxfree-inntekter reduseres,
vil dette antageligvis føre til nedleggelser av ulønnsomme lufthavner
over hele landet. Bortfall av taxfree-inntektene vil også bety færre
flyruter, fordi start- og passasjeravgiftene vil måtte økes. Det
er begrensede muligheter for å finansiere ulønnsomme lufthavner
over statsbudsjettet og lite trolig at man vil kunne kompensere
bortfall av inntekter fullt ut. Sandefjord lufthavn Torp er mer
avhengig av taxfree-inntekter enn Avinor, og Torp vurderer en nedleggelse
av lufthavnen som sannsynlig dersom Vinmonopolet skal overta.
Departementet peker
også på at et eventuelt valg av vinmonopolordningen vil bety at
andre ordninger velges bort. Dette kan være løsninger som innebærer
en annen organisering av salget, herunder valg av annen operatør
enn i dag. Dette kan også være løsninger hvor man i enda større
grad enn i dag setter alkoholpolitiske rammer for hvordan driften
av taxfree-salget skal foregå, for eksempel i anbudsdokumenter eller
i tillatelsene til taxfree-salg uavhengig av hvem som er operatør.
I tillegg til de
økonomiske konsekvensene for blant annet Avinor, private lufthavner,
Vinmonopolet og staten vil det også være ikke-prissatte konsekvenser
av en ordning hvor Vinmonopolet overtar taxfree-salget av alkohol
på lufthavnene.
For at en ordning
hvor Vinmonopolet overtar taxfree-salget skal kunne gjennomføres,
går det fram at det er grunnleggende at den må være i tråd med i
EØS-regelverket alkoholpolitisk sett og i tråd med regelverket om
offentlige anskaffelser og statsstøtte.
Dersom Vinmonopolet
overtar salget av alkoholholdig drikk på lufthavnene, oppstår det
et spenningsfelt mellom ulike formål. På den ene siden forutsetter Vinmonopolets
enerett og rolle som alkoholpolitisk virkemiddel at selskapet skal
bidra til begrenset omsetning av alkohol i kontrollerte former,
og at privatøkonomiske interesser ikke skal være styrende for salg
av alkohol. På den andre siden har taxfree-virksomheten stor betydning
for Avinors og private lufthavners økonomi og bidrar til å finansiere
drift og investeringer ved lufthavnene. De kommersielle inntektene
utgjør en av hovedkildene til samfinansieringsmodellen til Avinor,
der lønnsomme lufthavner bidrar til å finansiere ulønnsomme lufthavner.
Fra et alkoholpolitisk
og EØS-rettslig perspektiv er det ikke aktuelt med en ordning hvor
Vinmonopolets drift skal ha som grunnleggende formål å bidra til
inntekter til lufthavnene. Begrunnelsen for og den faktiske utformingen
av ordningen vil kunne ha betydning både for muligheten for opprettholdelse
av de alkoholpolitiske virkemidlene, herunder monopolordningen,
og for muligheten for overføring av midler fra Vinmonopolet til
lufthavnene etter reglene om statsstøtte. En overtakelse basert
på Vinmonopolets alkoholpolitiske samfunnsoppdrag vil imidlertid
kunne styrke konsistensen i alkoholpolitikken og øke Vinmonopolets
legitimitet. Dette forutsetter at Vinmonopolets virksomhet, også
på lufthavnene, drives med det alkoholpolitiske samfunnsoppdraget
i fokus, og at Vinmonopolet ikke bærer den økonomiske risikoen ved
eventuell lavere inntjening enn estimert. Vinmonopolet kan med andre
ord ikke garantere for Avinors inntekter. Det må legges til grunn at
hvordan salget og husleien innrettes, ikke kan tilpasses med det
formål å bidra mest mulig til drift av lufthavnene. Det kan for
eksempel ikke settes inn tiltak kun med det formål å øke salget
for å øke inntektene til lufthavnene.
For å sikre at statsstøtteregelverket
overholdes, vil det være avgjørende at avtalen mellom Vinmonopolet og
Avinor (og tilsvarende for lufthavner som ikke er eid eller drevet
av Avinor) inngås på markedsmessige vilkår. Dette kan innebære en
begrensning av inntektene Avinor kan få fra Vinmonopolet. Dersom
Vinmonopolet skal gis enerett til taxfree-salget, anbefales det
å innhente en ekstern økonomisk analyse av hva antatt markedspris
er, og at denne innhentes før beslutningen fattes.