Dokument 8:83 S (2018-2019)
om å stanse planene om sjødeponi i Repparfjorden og Førdefjorden
Jeg viser til energi-
og miljøkomiteens brev av 7. mars 2019 hvor det bes om min vurdering
av representantforslag fra Audun Lysbakken, Kari Elisabeth Kaski,
Arne Nævra, Freddy André Øvstegard, Lars Haltbrekken, Solfrid Lerbekk,
Petter Eide, Torgeir Knag Fylkesnes, Mona Fagerås og Sheida Sangtarash.
Vurdering
I forslaget som
er lagt frem bes regjeringen om å trekke tilbake driftskonsesjon
etter mineralloven til Nussir ASA for gruvedrift ved Repparfjorden
og ikke gi driftskonsesjon til Nordic Mining for gruvedrift på Engebøfjellet.
Nordic Rutile AS,
som eies 100 pst. av Nordic Mining ASA, søkte 4.2.2019 om driftskonsesjon
etter mineralloven. Søknaden er til behandling hos Direktoratet for
mineralforvaltning. Nærings- og fiskeridepartementet vedtok 14.2.2019
å gi driftskonsesjon etter mineralloven til Nussir ASA for uttak
av kobber i Kvalsund kommune i Finnmark. For saker i Finnmark har
Sametinget anledning til å heve førstehåndsbehandlingen av saken. Sametinget
motsatte seg at driftskonsesjon skulle gis, og saken ble derfor
behandlet av departementet i første instans. Vedtaket er klaget
inn til Kongen.
Gruveprosjektet
Nussir berører to reinbeitedistrikter. Reindriftsinteressene og
hensynet til samisk kultur har vært viktig i departementets vurdering
av søknaden. Det er gjennomført konsultasjoner med berørte reinbeitedistrikt
og Sametinget. Departementet har ikke kommet til enighet med Sametinget
i konsultasjonene.
Reindriften vil
påvirkes av tiltaket, og det er derfor stilt vilkår som skal minimere
påvirkningen slik at gruvedriften ikke skal hindre eller betydelig
innsnevre reindriftsutøvelsen eller samisk kulturutøvelse. Reinen bruker
området i sommerhalvåret, og i denne perioden er det stilt krav
i driftskonsesjonen om driftshvile eller redusert aktivitet der
reinen ferdes, dvs. på veien fra industriområdet på Øyen og opp
til påhugget til Ulveryggen og mellom påhugget til Ulveryggen og
avlossingsplassen ved styrtsjakten. Det er også et lite areal som
berøres direkte. De avbøtende tiltakene er basert på forslag fra
Fylkesmannen i Finnmark, og departementet har fastsatt strengere
krav enn det Fylkesmannen har foreslått.
Det er av stor betydning
at samfunnet gjør grundige vurderinger av foreslåtte tiltak som
kan gi negative virkninger for natur og miljø. Samfunnsøkonomiske
vurderinger kan være et verktøy i slike sammenhenger. I evalueringen
av mineralloven som forelå 18.12.2018 foreslås det at samfunnsøkonomiske
vurderinger bør få en tydeligere rolle i vurderingen av mineralprosjekter.
Nærings- og fiskeridepartementet vurderer nå utvalgets forslag.
Det er viktig å
understreke at det i vurderingen av søknadene om utslippstillatelse
og driftskonsesjon er vurdert om de positive sidene ved det foreslåtte
tiltaket oppveier de negative. Det at vurderingen ikke har form av
en samfunnsøkonomisk lønnsomhetsanalyse der virkninger av tiltaket
prissettes, rokker ikke ved denne vurderingen.
Forslagsstillerne
legger i bakgrunnsbeskrivelsen for forslaget vekt på virkninger
av sjødeponiet. Tillatelse etter forurensningsloven, inkludert tillatelse
til sjødeponi for Nussir, ble gitt av Klima- og miljødepartementet 19.12.2016
og for Engebø 17.4.2015. Vedtakene er endelige og kan ikke påklages.
Miljøhensyn ivaretas
primært gjennom plan- og bygningslovens regler og forurensningsloven.
Mineralforvaltningen har også anledning til å sette vilkår i tillatelser
for å ivareta miljøet og skal vurdere enkelte miljøhensyn. Ettersom
forurensningsmyndighetene har fagkompetansen og best forutsetninger
for å foreta miljøhensyn, er det naturlig at de så langt som mulig
vurderer miljøhensynene i saken slik at det ikke gjøres overlappende
vurderinger ved behandling av ulike tillatelser. Det innebærer at
vurderinger som allerede er gjort av forurensningsmyndighetene som
hovedregel legges til grunn for de vurderinger som må gjøres av
mineralforvaltningen. I behandlingen av søknad om driftskonsesjon
har man derfor heller ikke gjort en ny vurdering av spørsmål som
allerede er vurdert og avgjort i tillatelse etter forurensningsloven.
Søknad om driftskonsesjon
utarbeides i de fleste tilfeller på et senere tidspunkt enn en utslippstillatelse,
og inneholder mer detaljert informasjon om utformingen av mineraluttaket.
Derfor kan også enkelte miljøspørsmål være relevant å regulere i
driftskonsesjonen. Eksempler kan være spredning av støv og støy
til bebyggelse. Når detaljene i det foreslåtte uttaket foreligger,
har myndighetene bedre forutsetninger for å vurdere mulige avbøtende
tiltak, som vanning, asfaltering, bygging av voller eller andre
skjermingstiltak.
Generelt medfører
gruvedrift betydelige miljøvirkninger i form av store inngrep i
naturen gjennom utgraving av verdifulle mineraler og deponering
av avgangsmasser som i hovedsak består av nedmalt stein. Selv med
tilbakefylling og alternativ bruk så langt det er mulig, vil det
være behov for deponering. Ettersom det ikke er realistisk å se
for seg mineralvirksomhet uten behov for deponi, må vi velge forsvarlige
løsninger for deponering.
I de to gruvesakene
er det et omfattende kunnskapsgrunnlag som ligger til grunn for
vurderingene. Alternativer til sjødeponering av avgangsmasser er
vurdert i begge sakene, men ingen av alternativene ble ansett å
være miljømessig bedre enn deponering i sjø.
Det er liten risiko
for partikkelspredning utenfor de to deponiområdene, og derfor vurderes
det som lite sannsynlig at deponeringen av avgangsmasser vil ha
en negativ påvirkning på marint naturmangfold utenfor deponiområdene.
Det er stilt strenge krav til overvåkning, og driften vil bli nøye
fulgt av Miljødirektoratet.
Det er også stilt
vilkår i tillatelsene om avfallshåndtering og alternativ bruk. Bedriftene
skal kontinuerlig arbeide med å redusere mengden avgang som må deponeres
gjennom å finne alternativ anvendelse for avgangen. Det følger av
tillatelsene at avfallshåndteringsplan skal godkjennes av Miljødirektoratet
før virksomhet igangsettes.
Utslippstillatelsene
etter forurensningsloven til Nussir- og Engebøprosjektene er allerede
gitt. Behandlingen av søknad om driftskonsesjon skal ikke være en ny
vurdering av spørsmål som er vurdert i utslippstillatelsen. Den
som har fått en tillatelse skal kunne regne med at den vil gjelde
over tid og kunne innrette seg etter denne.
Jeg er opptatt av
at regjeringen skal føre en god næringspolitikk som legger til rette
for verdiskaping, vekst og arbeidsplasser. Tilliten til at offentlig
forvaltning gjør saklige, faglig baserte vurderinger er viktig for
at næringslivet skal ønske å investere og utvikle næringsprosjekter
i Norge. Det gjelder selvsagt også i behandlingen av driftskonsesjonssaker.
Det vil være meget uheldig for næringslivets forutsigbarhet om Stortinget
instruerer regjeringen i saker og myndighetsområder som etter ordinær
forvaltningspraksis ligger til det enkelte direktorat eller departements
myndighetsområde.