Samboeres arverett
Komiteen viser til at visse
samboere har rett til arv etter hverandre, og at denne retten er
mer begrenset enn for ektefeller. Komiteen er kjent med at Arvelovutvalget
foreslo en ordning der samboere i større grad skulle likestilles
med ektefeller når det gjelder fordeling av arv, og merker seg at
departementet har foreslått en videreføring av dagens arveregler
for samboere.
Komiteen viser til at det
er samboere som har, har hatt eller venter barn sammen, som har
arverett etter hverandre i kraft av loven. Arven utgjør fire ganger folketrygdens
grunnbeløp, og den kan begrenses ved testament. Samboere uten felles
barn, men med minst fem års samboerskap, har ikke arverett etter
hverandre etter loven, men kan gi hverandre arverett ved testament.
Innenfor en grense på fire ganger grunnbeløpet går denne arveretten
foran eventuelle livsarvingers pliktdelsarv. Også samboere uten
barn og med kortere samboerskap enn fem år kan gi hverandre arverett
ved testament, men en slik arverett vil ikke gå foran fordeling
etter pliktdelsreglene dersom arvelateren etterlater seg særskilte
livsarvinger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise
til at kun et fåtall skriver testamente i dag. Disse medlemmer mener forslaget
om en samboeravtale vil være forenklende. En avtale kan utformes
som en standardkontrakt som skal fylles ut med den informasjonen som
behøves, og som kan attesteres digitalt gjennom for eksempel Altinn. Disse medlemmer ønsker
å gjøre mer for å styrke samboeres rettigheter og mener derfor det
ville vært fornuftig å utrede dette forslaget.
Disse medlemmer mener det
et positivt at regjeringen har forenklet arveloven språklig. Likevel
vil disse medlemmer hevde
at lov om arv og dødsboskifte fremdeles ikke kan anses å være en
enkel lov å sette seg inn i. Disse medlemmer mener derfor
vårt forslag om en standardisert samboerkontrakt som attesteres
for eksempel digitalt via Altinn, vil være en forenkling og gjøre
det enklere for samboere som ønsker å være likestilt med gifte i
arveloven. Arven vil på denne måten fordeles på grunnlag av lov,
men da gjennom en aktiv handling for de som ønsker det. Disse medlemmer mener
dette vil modernisere og forenkle. Disse medlemmer foreslår å
utrede forslaget da vi er åpne for at dette kan løses på ulike måter. Disse medlemmer sin
intensjon er uansett at det skal gjøres på en enkel og tilgjengelig
måte.
Disse medlemmer mener det
ikke nødvendigvis er slik at ekteskap er den foretrukne samlivsformen og
vil vise til at svært mange i dag velger å leve i samboerskap. Disse medlemmer vil
vise til at samboere som har barn sammen eller venter barn sammen,
i dag har tilnærmet like rettigheter som gifte i arveloven. Samboere
uten felles barn eller samboere helt uten barn har ikke samme rettigheter.
Det mener disse
medlemmer det er mulig å gjøre noe med, uten at det skal få
de negative konsekvensene som forslagene fra Arvelovutvalget ville
få.
Disse medlemmer merker seg
at det å definere hva en samboer skal være i arverettslig forstand
gjennom tidligere utredninger har vist seg vanskelig. Disse medlemmer vil
vise til at den mest grundige utredningen på dette området kom med
NOU 1999:25 Samboerne og samfunnet – (Bugge Fougner-utvalget). Her slås
det fast at det da ikke fantes noen rådende, entydig definisjon
av samboerskap. Utvalget fant at mens det i dagligtalen er nokså
klart hva folk tenker på når de snakker om samboere, er det svært
vanskelig å foreta en presis avgrensning av gruppen. Disse medlemmer merker
seg at Arvelovutvalget ikke har løst denne problemstilling i nevneverdig
grad. Disse medlemmer mener
også det er grunn til å understreke at Bugge Fougner-utvalgets innstilling
er 20 år gammel, og utviklingen med flere samboende har vært sterk
på disse 20 årene.
Disse medlemmer foreslår at
samboeres rettigheter og stilling kan styrkes gjennom en innføring
av en rettskraftig frivillig samboeravtale/samboerkontrakt, som
bekrefter samboerskapet og attesteres av en offentlig myndighet.
På denne måten vil man gjennom en aktiv handling kunne velge å få
de samme rettigheter og plikter i arveloven som for gifte. Et slikt
forslag vil bety at man likestiller tidspunktet for undertegnelse
av en slik kontrakt på samme måte som en vigselattest. Disse medlemmer vil
vise til at det vil si at dersom man aktivt velger å inngå en slik
avtale, så vil man som samboer få de samme rettigheter og plikter
som ektefeller, den dagen avtalen attesteres av en offentlig myndighet.
Dette mener disse
medlemmer kan være den beste løsningen for å styrke samboeres
rettigheter uten å la det gå på for stor bekostning av livsarvinger
og særkullsbarn, slik konsekvensen av Arvelovutvalgets forslag ville blitt.
Disse medlemmer vil vise til
at ved en slik endring vil særkullsbarn kunne få en noe mindre andel
av dødsboet dersom far eller mor velger å inngå en slik avtale med
en samboer. Likevel mener disse medlemmer dette kan
forsvares da konsekvensen ikke er større enn om mor eller far hadde
valgt å gifte seg. Disse medlemmer ser
ikke noen særskilt grunn til å skille mellom samboerskap som er
avtalefestet, og ordinært ekteskap. Disse medlemmer vil understreke
at det vil forutsette en aktiv handling hvor man selv inngår en slik
avtale. Dersom man er samboer og ikke ønsker de samme rettighetene
eller pliktene som gifte, inngår man ikke en slik avtale – på samme
måte som at om man ikke vil gifte seg, så inngår man ikke ekteskap.
Disse medlemmer mener et forslag
som dette må utredes nærmere for å få avklart hvordan en slik avtale
bør eller kan utformes, hvilken offentlig myndighet som skal attestere
på en slik avtale, hvilke regler som skal gjelde osv. Disse medlemmer mener
en mulighet vil være å sammenligne reglene for testament med reglene
for en slik avtale.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide et forslag til hvordan samboeres rettigheter
kan likestilles med ektefellers rettigheter fullt ut i arveloven
gjennom at samboere som ønsker det, kan inngå en særskilt samboeravtale som
attesteres av offentlig myndighet.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet ser at det isolert sett kan
være enkelte praktiske grunner til en adgang for samboere til å
kunne inngå en avtale for å oppnå lik rett til arv som ektefeller.
Samtidig er Norge i verdenstoppen hva gjelder å gi samboere best
arverettslig vern med tanke på de direkte rettigheter som allerede
er lovfestet i arveloven. Arveloven av i dag gir samboere med felles
barn mulighet til å utvide den lovfastsatte arveretten i testament,
jf. § 28 b. Samboere som ikke har barn, står videre helt fritt til
å sikre hverandre i testament. Det følger videre av gjeldende arvelov
§ 28 c annet ledd at en samboer i testament kan fastsette full rett
til uskifte. Disse
medlemmer viser til at forslaget til Arbeiderpartiet innebærer
at avtalen skal «attesteres av offentlig myndighet». En slik attestering
er ikke nødvendig for at avtalen skal være rettslig bindende, og
det kan tenkes at en attestering kan representere en ytterligere
terskel for å inngå en slik avtale for eksempel fordi mye privat
informasjon vil måtte gis til offentlig myndighet. Ordningen kan
videre være potensielt byråkratiserende.
Disse medlemmer mener videre
at en ordning med attestasjon skaper et mer komplisert system. Arv fordeles
etter norsk rett på grunnlag av lov eller på grunnlag av testament.
Legalarv og testamentarv er godt kjente og innarbeidede fremgangsmåter. Disse medlemmer mener
det ikke bør introduseres en tredje variant, som er ukjent for folk
flest, da det vil kunne gi opphav til nye rettslige problemstillinger
og vil gi behov for særskilte regler i arveloven som gjør arveretten
enda vanskeligere å forstå.
Disse medlemmer mener forslaget
vil være med på å utvanne ekteskapets rettslige særstilling. Videre
vil enhver styrking av samboervernet bidra til å svekke barnas arverettslige
posisjon. Disse
medlemmer mener dette er en endring som vil kreve større prinsipielle
avklaringer.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at vi i dag har to rettslige grunnlag
for arv: arveloven og testamente. En ordning der samboere som ønsker
det, kan inngå en særskilt samboeravtale som attesteres av offentlig
myndighet, ville kunne sørget for at det er en aktiv handling som
utløser arverett for samboere, slik enkelte høringsinstanser tok
til orde for. Imidlertid vil det allerede etter gjeldende rett være
mulighet for å gjøre denne type disposisjoner i testamente, og opprettelse
av nok et rettslig grunnlag for arv vil kunne bidra til å komplisere
situasjonen, ikke forenkle den.
Disse medlemmer viser til
at Arvelovutvalget var av den oppfatning at langvarig samboerskap
i seg selv burde utløse arverett, som kunne begrenses i gjensidig
testamente. Utvalget mente den gjenlevende samboeren burde få visse
minimumsrettigheter, også om samboerne ikke har felles barn. Argumentet
om at samboere står fritt til å tilgodese hverandre gjennom testament,
er ifølge utvalget teoretisk riktig, men uholdbart ettersom det
i praksis bare er et lite antall samboere som oppretter testament. Disse medlemmer mener
det finnes gode grunner for å utvide arveretten for samboere, men
vil understreke at en slik arverett kun burde utløses som følge
av et langvarig samboerskap, for eksempel på 10 år eller mer, og
at arveretten må kunne begrenses gjennom gjensidig testamente slik
at det fremdeles vil være mulig å velge samboerskap som samlivsform uten
at det får de samme økonomiske følger som ekteskap.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å komme tilbake med lovforslag som gir arverett
for samboere som har bodd sammen i et visst antall år, og at denne
arveretten kan begrenses i gjensidig testament mellom samboerne.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at en ordning der samboere
kan få likestilte rettigheter med ektefeller gjennom en samboerkontrakt,
også bør følges av en ordning der mennesker som er samboere over
lang tid, for eksempel fem år, automatisk får informasjon om ordningen
med samboerkontrakt, for å sikre oppmerksomhet rundt ordningen.