Søk

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Arild Grande, Eigil Knutsen og Hadia Tajik, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og lederen Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, fra Venstre, Terje Breivik, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, viser til at det avgis to innstillinger, Innst. 250 L (2018–2019) og Innst. 251 S (2018–2019), i forbindelse med komiteens behandling av Prop. 49 LS (2018–2019) Endringer i skipsarbeidsloven mv. og samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 258/2018 av 5. desember 2018 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2015/1794 om arbeidsrettigheter for sjøfolk.

Komiteen viser til at det i proposisjonen fremmes lovforslag som følge av EØS-komiteens beslutning av 5. desember 2018 om å innlemme europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2015/1794 om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/94/EF, 2009/38/EF, 2002/14/EF og rådsdirektiv 98/59/EF og 2001/23/EF i EØS-avtalen. Endringene gjelder arbeidsrettigheter for sjøfolk.

Komiteen viser til at direktivet endrer fem horisontale arbeidsrettsdirektiver og styrker arbeidsrettighetene til sjøfolk blant annet ved virksomhetsoverdragelser og ved masseoppsigelser. Lovendringene foreslås i skipsarbeidsloven, NIS-loven og lov om europeiske samarbeidsutvalg m.v.

Komiteen mener lovendringene vil kunne få positive konsekvenser for skipsfarten ved at det kan bli enda mer attraktivt å jobbe til sjøs.

Komiteen viser til at det avgjørende ved gjennomføringen er at kravene bygger på et kompromiss mellom Den europeiske rederiorganisasjonen (ECSA) og Den europeiske transportføderasjonen (ETF). Næringen, representert av både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden, støtter gjennomføringen av endringsdirektivet. Komiteen viser til at forslagene til endringer er et resultat av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen, og at de vil gi en generell styrking av sjøfolks arbeidstakerrettigheter.

Komiteen vil fremheve at både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden støtter at direktivet skal gjennomføres, men er uenige om hvorvidt det bør innføres mer omfattende verneregler enn det som følger av direktivet om virksomhetsoverdragelser. Dersom man senere skulle ønske å innføre mer omfattende verneregler, forutsetter dette at spørsmålene utredes sammen med partene.

Komiteen merker seg at sjømannsorganisasjonene i høringsrundene har etterspurt en ytterligere styrking, blant annet ved at tariffavtalen som helhet bør gå over fra overdrageren til erververen. Dette er en nasjonal særregel i arbeidsmiljøloven som ikke stammer fra direktivet, men fra en anbefaling fra et eget lovutvalg. Det er ikke foretatt en tilsvarende utredning på skipsfartens område. De nasjonale særreglene som arbeidstakersiden etterspør, kan derfor ikke innføres uten en nærmere konsekvensvurdering i samråd med partene.

Komiteen viser for øvrig til Innst. 251 S (2018–2019), der EØS-komiteens beslutning av 5. desember 2018 om å innlemme europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2015/1794 om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/94/EF, 2009/38/EF, 2002/14/EF og rådsdirektiv 98/59/EF og 2001/23/EF i EØS-avtalen blir behandlet.

Komiteen støtter de fremlagte lovforslagene.