2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Arild Grande, Eigil Knutsen og Hadia Tajik,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, fra Venstre, Terje Breivik, og fra
Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, viser til at
det avgis to innstillinger, Innst. 250 L (2018–2019) og Innst. 251
S (2018–2019), i forbindelse med komiteens behandling av Prop. 49
LS (2018–2019) Endringer i skipsarbeidsloven mv. og samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning nr. 258/2018 av 5. desember 2018 om
innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2015/1794 om arbeidsrettigheter
for sjøfolk.
Komiteen viser til at det
i proposisjonen fremmes lovforslag som følge av EØS-komiteens beslutning av
5. desember 2018 om å innlemme europaparlaments- og rådsdirektiv
(EU) 2015/1794 om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/94/EF,
2009/38/EF, 2002/14/EF og rådsdirektiv 98/59/EF og 2001/23/EF i
EØS-avtalen. Endringene gjelder arbeidsrettigheter for sjøfolk.
Komiteen viser til at direktivet
endrer fem horisontale arbeidsrettsdirektiver og styrker arbeidsrettighetene
til sjøfolk blant annet ved virksomhetsoverdragelser og ved masseoppsigelser.
Lovendringene foreslås i skipsarbeidsloven, NIS-loven og lov om
europeiske samarbeidsutvalg m.v.
Komiteen mener lovendringene
vil kunne få positive konsekvenser for skipsfarten ved at det kan
bli enda mer attraktivt å jobbe til sjøs.
Komiteen viser til at det
avgjørende ved gjennomføringen er at kravene bygger på et kompromiss mellom
Den europeiske rederiorganisasjonen (ECSA) og Den europeiske transportføderasjonen
(ETF). Næringen, representert av både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden,
støtter gjennomføringen av endringsdirektivet. Komiteen viser til at forslagene
til endringer er et resultat av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen,
og at de vil gi en generell styrking av sjøfolks arbeidstakerrettigheter.
Komiteen vil fremheve at både
arbeidstaker- og arbeidsgiversiden støtter at direktivet skal gjennomføres,
men er uenige om hvorvidt det bør innføres mer omfattende verneregler
enn det som følger av direktivet om virksomhetsoverdragelser. Dersom
man senere skulle ønske å innføre mer omfattende verneregler, forutsetter
dette at spørsmålene utredes sammen med partene.
Komiteen merker seg at sjømannsorganisasjonene
i høringsrundene har etterspurt en ytterligere styrking, blant annet
ved at tariffavtalen som helhet bør gå over fra overdrageren til
erververen. Dette er en nasjonal særregel i arbeidsmiljøloven som
ikke stammer fra direktivet, men fra en anbefaling fra et eget lovutvalg. Det
er ikke foretatt en tilsvarende utredning på skipsfartens område.
De nasjonale særreglene som arbeidstakersiden etterspør, kan derfor
ikke innføres uten en nærmere konsekvensvurdering i samråd med partene.
Komiteen viser for øvrig til
Innst. 251 S (2018–2019), der EØS-komiteens beslutning av 5. desember 2018
om å innlemme europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2015/1794 om
endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/94/EF, 2009/38/EF,
2002/14/EF og rådsdirektiv 98/59/EF og 2001/23/EF i EØS-avtalen
blir behandlet.
Komiteen støtter de fremlagte
lovforslagene.