Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Sigurd Hille, Mari Holm Lønseth og
Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig
Folkeparti, Per Sverre Kvinlaug, viser til Representantforslag
73 S (2018–2019).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at representantforslaget ble sendt til Kommunal- og moderniseringsdepartementet
til uttalelse 7. februar 2019. Flertallet viser til svarbrev
fra departementet datert 27. mars. Flertallet registrerer at departementet
hadde behov for 34 arbeidsdager eller nesten 7 uker på å forfatte
et svarbrev på 11 linjer som ikke konkret vurderer forslagene departementet
blir forelagt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at når departementet
ikke gir en konkret vurdering av de ulike forslagene, verken de
praktiske eller økonomiske konsekvensene, så vil det gjøre det vanskelig
for Stortinget å ta stilling til forslagene. Disse medlemmer mener departementet
med en slik praksis setter Stortinget i en vanskelig situasjon.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at bostøtten er et viktig verktøy i arbeidet mot fattigdom,
og for at alle skal ha et sted å bo. Bostøtten er et effektivt virkemiddel
fordi den retter seg inn mot de som både har lav inntekt og høye boutgifter.
Flertallet viser til at strømprisene
denne vinteren har vært uvanlig høye, og at man må tilbake til 2010 og
2011 for å finne like høye strømpriser. Flertallet viser til at den
rød-grønne regjeringen i 2011 brukte 320,5 mill. kroner på å gi
en engangsutbetaling til mottakere av bostøtte for å gi en ekstrautbetaling
når strømprisen var svært høy. Det ble fremlagt i Prop. 61 S (2010–2011)
og ble enstemmig vedtatt.
Flertallet viser til at Stortinget
allerede i forbindelse med debatten om regjeringens erklæring i
slutten av januar hadde mulighet til å følge opp på tilsvarende måte
som i 2011. Stortinget behandlet 30. januar 2019 forslag om å be
regjeringen bruke engangsutbetaling av ekstraordinær bostøtte for
å avhjelpe situasjonen for de som rammes hardest av den kraftige
økningen i strømprisene, og komme tilbake til Stortinget med forslag
om nødvendig tilleggsbevilgning. Flertallet registrerer at regjeringspartiene
i Stortinget stemte ned dette forslaget, og at regjeringen ventet
til 15. mars 2019 med å fremme Prop. 54 S (2018–2019) med forslag
til økt bostøtte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er opptatt
av at alle trenger en god og trygg bolig, og at alle er avhengige
av strøm i sin hverdag. Strømregningen kan være en stor utgiftspost
for mange, og vinteren 2018–2019 var det i Norge strømpriser langt
høyere enn det man har vært vant til de seneste årene.
Disse medlemmer deler bekymringen
for at særskilt høye strømpriser kan være spesielt utfordrende for
mange vanskeligstilte på boligmarkedet. Det var derfor gledelig
at regjeringen 15. mars 2019 la frem Prop. 54 S (2018–2019) med
et forslag om en ekstraordinær tilleggsbevilgning på 274 mill. kroner
til økt bostøtte som resultat av høye strømpriser vinteren 2018–2019. Tiltaket
omfattet dem som inngikk i Husbankens bostøtteordning per februar
2019. Proposisjonen ble vedtatt i Stortinget 2. april 2019.
Disse medlemmer viser til at
bostøtten skal være et viktig virkemiddel for å sikre at vanskeligstilte personer
har råd til å bli boende i en god bolig, og viser videre til at
bostøtten hver måned når frem til omkring 90 000 husstander med
lav inntekt og høye boutgifter. En slik ekstraordinær tilleggsutbetaling
som ble vedtatt 2. april 2019, kan være en håndsrekning til disse
husstandene når omstendighetene tilsier det og strømprisene er ekstraordinært
høye.
Disse medlemmer mener økt bostøtte
gjennom Husbanken er en effektiv og ubyråkratisk måte å bevilge
midler på. Den når frem til mange vanskeligstilte når situasjonen
krever det, selv om man gjennom dette ikke når alle som trenger
det. Disse medlemmer vil
peke på at kommunene har plikt til å vurdere sosialhjelp dersom
en husstand får akutt behov for økonomisk bistand, også som følge
av høye strømpriser. Disse
medlemmer mener det ikke er hensiktsmessig å opprette en egen
ordning for dette, at det vil være svært ressurskrevende og ta tid
å gjennomføre i praksis.
Disse medlemmer viser videre
til at reelle utgifter til oppvarming aldri har vært grunnlag for
bostøtteberegning. Slike utgifter varierer mye fra måned til måned,
og det vil være krevende stadig å dokumentere endringer. Når det
gjelder endring av grensene for beregning av bostøtten slik at personer
som i 2013 var omfattet av ordningen, igjen skal inn i ordningen,
vil disse medlemmer gjøre
oppmerksom på at regjeringen løpende vurderer forbedringer i bostøtten
i forbindelse med de årlige budsjettprosessene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener de høye strømprisene kunne vært unngått dersom
avgiftsnivået på strøm hadde vært lavere. Regjeringen har økt el-avgiften
med 36 pst. de senere år, noe som har en direkte innvirkning på
folks strømregning. Videre ivrer regjeringen for økt strømeksport
gjennom bygging av en ny eksportkabel mellom Norge og Skottland,
selv om flere kraftkabler vil kunne gi høyere økninger i strømprisen. Disse medlemmer mener kraften
må forvaltes slik at det i Norge er en lavere kraftpris enn i det
europeiske markedet. Norge er kaldt, og mange har ikke noe annet
alternativ enn strøm når de skal holde boligen varm. Rimelig kraft
er også avgjørende for å styrke vår egen produksjon og skape norske
arbeidsplasser. Dagens politikk for høyere strømpris rammer vanlige
folk og gjør at industrien vår blir svakere. Samlet sett rammer
høye strømpriser både industri og privatpersoners økonomi, og rammer
særlig hardt personer med trang økonomi. Disse medlemmer viser til at
Senterpartiet har vært kritiske til endringene i avgiftspolitikken
og bostøtteordningen, og mener det er en uheldig politikk som rammer
dem med trangest økonomi hardest.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at bostøtten er ment
å være et viktig verktøy i arbeidet mot fattigdom, og for at alle
skal ha et sted å bo. Bostøtten er et effektivt virkemiddel fordi
den retter seg inn mot dem som både har lav inntekt og høye boutgifter.
Imidlertid har bostøtten de siste årene blitt kraftig svekket som
boligsosialt virkemiddel. Stadig færre får bostøtte på tross av
at befolkningen og de økonomiske forskjellene har økt, boutgiftene
har økt og inntektene til lavinntektsgruppene har sakket akterut. Dette
er en villet utvikling hvor stadig færre får bostøtte, og hvor den
store andelen har en inntektsutvikling hvor de mister kjøpekraft.
I en slik situasjon slår økninger i strømutgiftene svært hardt ut
for vanskeligstilte.
Dette medlem viser til at siden
regjeringen overtok i 2013, har antallet som mottar bostøtte, falt,
og det vil ikke lenger være tilstrekkelig kun å gi økt bostøtte
for å avdempe problemene med høye energipriser. I gjennomsnitt var
det 123 700 husstander som mottok bostøtte i gjennomsnitt i 2011.
I Prop. 20 S (2018–2019) om saldering av budsjett for 2018 fastslår
regjeringen at nytt anslag er nede på 88 800 personer, altså er
det blitt 34 900 færre husstander som i gjennomsnitt mottar bostøtte.
I Prop. 54 S (2018–2019) dokumenteres ytterligere forverring. I
januar 2019 var gjennomsnittsinntekten for husstander som fikk bostøtte,
kun 130 900 kroner i året, og gjennomsnitt i boutgift tilsvarte
97 200 kroner i året. Dette viser at å kun gi dem som i dag får
bostøtte, en ekstrautbetaling for høye strømutgifter nå, ikke på
noen måte dekker behovet. Det er derfor vanskelig å nå alle som
trenger hjelp med å klare høye strømutgifter, kun ved å gi ekstra
til dem som allerede kvalifiserer for bostøtte. Dette medlem vil minne om at
for eksempel vil de som er blitt uføre siden 2015, i hovedsak ikke
få bostøtte.
Dette medlem viser til at det
er ulike måter å styrke bostøtten på for å nå flere med lave inntekter
og høye bo- og strømutgifter. En av mulighetene for å regulere bostøtten
er å øke det øvre taket for boutgifter ut over prisreguleringen.
Ved å øke taket for boutgifter vil flere få bostøtte, og det kan
økes i prosenter i alle de ulike satsene i kommunene. Det vil også
være med på å ta igjen etterslepet. Andre alternativer er å kunne
differensiere på grupper, endre vektingen for inntekten til flerpersonhusholdninger
eller endre dekningsprosenten for hvor høy andel av utgiftene som
skal dekkes. Den er i dag på 73,7 pst., men en endring i denne vil
kun gi de som i dag får bostøtte, en høyere andel. En annen regulering
er endring i formuespåslaget. I 2015 ble påslaget for formue endret
slik at de som i dag eier sin egen bolig, får beregnet en høyere
inntekt enn før endringen. Har man netto formue ut over fribeløpene,
blir 65 pst. av overskytende formue lagt til ens inntekt i form
av et formuestillegg. Før 2015 var påslaget på 16 pst. Et høyt påslag
gjør at spesielt eldre mennesker som bor i eide boliger, men med
svært lav inntekt og høye boutgifter fort faller utenfor grensene
for bostøtte. Til slutt er det også mulig å regulere sjablonger,
for eksempel å la sjablongen for oppvarming gjelde alle. Men dette
forutsetter også at boutgiftstaket blir økt, siden omtrent 76 pst.
har utgifter ut over boutgiftstaket, noe som gjør at et sjablongtillegg
ikke vil ha en effekt.
Dette medlem viser til at tidligere
var utgifter til oppvarming en del av det som ble beregnet i bostøtten, mens
det nå kun er alders-, uføre- og etterlattepensjonister som ikke
har dekket utgifter til oppvarming i felleskostnadene, som får lagt
til grunn 6 230 kroner per år til dekning av utgifter til oppvarming.
Svært mange med lave inntekter og høye boutgifter har allerede i
dag nådd taket for boutgifter i dagens bostøtte. I svar på spørsmål til
statsbudsjett for 2019, nr. 338 til Sosialistisk Venstreparti, svarer
Finansdepartementet at per 1. juni 2018 hadde 74 pst. av alle bostøttemottakere
boutgifter over taket. I noen kommuner og bydeler har opp mot 100 pst.
utgifter over taket. Det lave boutgiftstaket i dag gjør at økninger
i strømprisen ikke vil gi økt bostøtte til husstandene, og det vil
dermed heller ikke gi økt bostøtte selv om strømutgifter medregnes.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at oppvarmingsutgifter
bør være en del av vurderingen ved beregningen av bostøtten for
alle. For at endringen skal kunne føre til at folk reelt sett får
kompensert høyere oppvarmings- og strømkostnader, må boutgiftstaket økes.
Disse medlemmer vil derfor
foreslå at regjeringen må vurdere ulike løsninger for å nå flere
og også dem som ikke lenger kvalifiserer for bostøtte, og på den måten
sikre hjelp til flere – både som en engangsløsning og som varig
gir flere mulighet til å håndtere strømutgiftene og boutgiftene.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprette en midlertidig ordning hvor også de som
i dag ikke mottar bostøtte, kan søke om dekning av høye oppvarmingskostnader dersom
de har lav inntekt og høye boutgifter.»
«Stortinget
ber regjeringen endre bostøtteordningen slik at oppvarmingsutgifter
inngår i beregningen av utbetalt bostøtte for alle mottakergrupper.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke boutgiftstaket og/eller andre elementer i bostøtteordningen
for beregning av bostøtten, slik at flere personer kommer inn under
ordningen og minst på nivå med andelen av befolkningen som fikk
bostøtte i 2013.»
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet mener
det er vanskelig å bruke andelen av befolkningen som mottar bostøtte
som et målekriterium for hvor mange som har behov for å motta bostøtte,
og på denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre boutgiftstaket og om nødvendig endre andre
elementer i bostøtteordningen for beregning av bostøtte, slik at
flere personer kommer inn under ordningen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at bostøtte er et viktig virkemiddel for å nå regjeringens mål
om at alle skal kunne skaffe seg og beholde en god bolig. Bostøtten
er et effektivt virkemiddel for å bekjempe fattigdom. Disse medlemmer viser
til at bostøtten er styrket og målrettet under den borgerlige regjeringen.
Mange svakheter som den rød-grønne bostøtteordningen hadde, er fjernet.
Særlig større barnefamilier får mer enn under den rød-grønne regjeringen.
Generelt mottar bostøttemottakerne mer bostøtte under denne regjeringen,
enn under den rød-grønne regjeringen. Disse medlemmer er glade for
at boutgiftstaket er økt hvert år siden 2013. Videre viser disse medlemmer til
at bostøtteadgangen for bokollektiv er utvidet, barns inntekt regnes
ikke med i inntektsgrunnlaget og bostøtten beregnes basert på oppdaterte inntektstall
fremfor opplysninger fra opptil to år gamle skatteoppgjør. Dette
har ført til at mottakerne får den bostøtten de har krav på, fremfor
at mange får store tilbakebetalingskrav som det kan være svært vanskelig
å håndtere. Disse
medlemmer viser også til at det i 2017 ble vurdert å kreve
tilbake om lag 213 mill. kroner fra 9 100 mottakere som følge av
feilutbetalinger i 2016, blant annet på grunn av bruk av gamle ligningstall.
På bakgrunn av forslag
fra regjeringen i Prop. 1 S (2018–2019) bevilget Stortinget 60 mill.
kroner ekstra til bostøtte for barnefamilier. Denne endringen medfører at
en barnefamilie kan få opptil 5 190 kroner mer i bostøtte. Kompensasjonsordningen
for uføre etter uførereformen ble også gjort varig. Regjeringspartiene
sikret også at personer som får økt minstepensjon i september 2019,
beholder bostøtten.
Disse medlemmer viser til at
antallet bostøttemottakere var fallende hele perioden fra 2011 til
2016.
Disse medlemmer viser også
til at satsene for beregning av bostøtte fra 2009 til 2017 ikke
holdt følge med prisveksten og økende boutgifter. Mottakere falt
ut av ordningen, selv om de hadde samme støttebehov. Dette har vært
en svakhet ved støtteordningen helt siden 2009. Den borgerlige regjeringen
rettet opp svakheten i 2017 og sikret en jevnlig justering av regelverket. Omleggingen
av inntektsgrunnlaget har gjort bostøtten mer målrettet og har redusert
feilutbetalinger fra og med 2017.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at under behandlingen
av Prop. 54 S (2018–2019) ønsket Bjørnar Moxnes på vegne av Rødt
å fremme følgende to forslag:
«Stortinget ber
regjeringen utrede differensiert elavgift på ny, med lavere sats
for normalt forbruk og høyere sats for luksusforbruk, innrettet
på en måte som ikke blir en ekstra byrde for de med svak økonomi
og dårlig isolerte hus og som tar høyde for antall personer i husstanden,
for deretter å komme tilbake til Stortinget på egnet vis.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan støtteordninger for ENØK-tiltak bedre
kan tilpasses personer med svak økonomi, inkludert, men ikke avgrenset
til, støtteordninger der egenandel differensieres basert på husholds
inntekt, og tiltak hvor de som ikke eier egen bolig kan få redusert
strømutgifter gjennom pålegg overfor utleier, og komme tilbake til
Stortinget på egnet vis.»
Under behandlingen
av Prop. 54 S (2018–2019) ble forslagene likevel ikke fremmet, men
Rødt ønsket at forslagene ble bragt videre til behandlingen av dette
representantforslaget.
Dette medlem viser til at
det første forslaget tar sikte på å gi mennesker som sløser med
strøm og bruker svært mye til luksusforbruk, høyere strømpris for
dette forbruket, og tilsvarende kunne gi rimeligere strøm til nødvendig
forbruk til mennesker med lav inntekt. Dette medlem støtter intensjonen
i forslaget. Et slikt toprissystem har imidlertid vært utredet flere
ganger fordi det har vært et ønske om å kunne differensiere på denne
måten, men det har ikke vært mulig å finne en god løsning på dette
som ikke rammer dem forslaget er ment å hjelpe.
I NOU 2004 nr. 8 fremgår
det blant annet:
«Differensiering
etter både forbruk og antall husholdningsmedlemmer har noe bedre
fordelingsegenskaper enn differensiering kun etter forbruk. Imidlertid er
det utvalgets oppfatning at denne fordelingsgevinsten er såpass
begrenset at den ikke forsvarer de administrative kostnader som
differensiering etter antall husholdningsmedlemmer vil måtte innebære.
Utvalget vil derfor fraråde innføring av en differensiert el-avgift basert
på antall husholdningsmedlemmer. En differensiert el-avgift basert
på samlet forbruk vil være enklere å administrere enn en differensiert
el-avgift som også tar hensyn til antall husholdningsmedlemmer.
Men også differensiering basert på samlet forbruk vil gi ekstra administrativ
kompleksitet i forhold til dagens system. Videre viser de analyser
utvalget har utført at økt barnetrygd er et alternativt fordelingspolitisk
virkemiddel som også kan motvirke uheldige fordelingsvirkninger av
økte kraftpriser på en relativt treffsikker måte. Myndighetene disponerer
også andre fordelingspolitiske virkemidler som minstefradrag, minstepensjon
og bostøtte. Det er grunn til å tro at økninger i disse, i kombinasjon
med økt barnetrygd, vil kunne motvirke uheldige fordelings virkninger
av økte kraftpriser på en meget treffsikker måte, og uten den ekstra
administrative kompleksitet som en differensiert el-avgift vil medføre.»
Disse utredningene
viser at økt bostøtte vil være et godt virkemiddel i perioder med
høye strømutgifter. Det forutsetter at strømutgiftene er inkludert
i beregningene for alle, og at boutgiftstaket økes slik at flere
får bostøtte, slik det er foreslått i denne innstillingen. Dette medlem mener
derfor at det er bedre å utvide og forbedre bostøtten enn å gå videre
med et toprissystem for strøm.
Når det gjelder
det andre forslaget som Rødt ønsket å fremme, støtter dette medlem dette
forslaget og viser til Representantforslag 82 S (2018–2019) fra
Karin Andersen, Arne Nævra, Audun Lysbakken, Kari Elisabeth Kaski
og Lars Haltbrekken om mer effektiv bruk av strøm, der det vises
til Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetenes arbeid med energieffektivisering
av bygg, Dokument 3:4 (2015–2016), og til en rekke rapporter som
dokumenterer energisparepotensialet i eksisterende boligmasse.
Dette medlem viser til at
Enova er delfinansiert av husholdningene i Norge, gjennom et ørepåslag
på nettariffen. Derfor er det et paradoks at Enova får betydelig
mer penger fra husholdningene enn det foretaket gir tilbake til
boligeierne i form av energitiltak i boliger. Årlig kommer det inn
ca. 400 mill. kroner fra husholdningenes nettariff-innbetaling,
mens husholdningsstøtten som ble utbetalt i 2017, bare var på om
lag 165 mill. kroner. Satsingen på energieffektivisering i folks
hjem må trappes opp.
Dette medlem viser til at
Norske boligbyggelag (NBBL) for ett år siden la fram en fersk rapport
som viste at om boligblokker blir energirehabilitert, vil dette
alene kunne gi 1,5 TWh i energisparing fram mot 2030. Til tross
for dette viser rapporten at lite Enova-støtte utbetales til borettslag
og sameier.
Dette
medlem vil vise til merknad i Innst. 231S (2018–2019) fra
energi- og miljøkomiteen til Representantforslag 82 S (2018–2019)
fra komitémedlemmet i Sosialistisk Venstreparti om at personer i
husstander med lav inntekt også må kunne få tilgang til midler for energieffektivisering. Dette medlem viser
til at forslagene som skal behandles i energi- og miljøkomiteen, er
svært sammenfallende med forslag nr. 2 fra Rødt, og mener det er
et godt forslag som må vurderes sammen med Sosialistisk Venstrepartis
forslag under behandlingen i den komiteen. Dette medlem viser til innstillingen
til Representantforslag 82 S (2018–2019), der det foreslås at:
«Stortinget ber
regjeringen sikre at Enova-satsingen på energitiltak i folks hjem
trappes opp til minst det nivået som husholdningene bidrar med til
Enova i innbetalinger over nettariffen. Den økte satsingen bør særlig
inkludere tiltak på bygningskroppen som etterisolering og skifte
til passivhusvinduer. Bygningskomponentene som fornyes, bør holde
en energistandard opp mot hva som kreves i nybygg. Disse tiltakene
må også omfatte borettslag og sameier.»
«Stortinget
ber regjeringen etablere et prøveprosjekt med støtte til håndverkere
som tilbyr energieffektiviseringstiltak, med mål om å få i gang
marked for energieffektivisering blant boligeiere som skal sette
i stand og pusse opp boligen sin.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre et prøveprosjekt hvor husholdninger
som bruker mer enn 15 prosent av disponibel inntekt på energiutgifter
får økonomisk støtte og energilån for å gjennomføre enøktiltak.
Alternativt gi økonomisk støtte og energilån til husholdninger med
en samlet inntekt under 5 G.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede en ordning med energilån til energieffektivisering-tiltak
gjennom Husbanken som kan gis i kombinasjon med, eller uavhengig av
Enovatilskudd.»
Dette medlem mener disse forslagene
i hovedsak er sammenfallende med de løse forslagene fra Rødt som
ikke ble fremmet under behandlingen av Prop. 54 S (2018–2019).