Verdiskaping
og omstilling
Næringspolitikken
skal legge til rette for størst mulig samlet verdiskaping i norsk
økonomi, innenfor bærekraftige rammer. De generelle rammebetingelsene skal
bidra til effektiv bruk av ressursene i samfunnet. Gode reguleringer
av enkeltnæringer bør ta utgangspunkt i kjennetegn og særtrekk ved
den aktuelle næringen og hvorvidt det finnes effektive og treffsikre
reguleringstiltak.
Handelsnæringens
størrelse gjør at selv små utslag i produktiviteten kan få merkbare
konsekvenser for norsk økonomi og verdiskaping. En velfungerende
handelsnæring ivaretar i tillegg viktige funksjoner som bindeledd
mellom produsenter og konsumenter eller mellom produsent og bedrifter,
og er derfor av betydning for verdiskapingen i det øvrige næringslivet.
Varehandelen finner
sitt tyngdepunkt i byer og tettsteder, men er lokalisert i hele
landet. I et byutviklingsperspektiv spiller varehandelen en sentral
rolle for å skape attraktive byrom. Et bysentrum er mer enn handel,
men veldig lite uten. Det er av stor betydning at handelsnæringen
får delta i planprosesser som berører næringen.
Nye teknologiske
løsninger har gitt handelsnæringen nye muligheter til å selge varer
i det lokale, nasjonale og globale markedet. Dette innebærer at
deler av næringen beveger seg fra skjermet til konkurranseutsatt sektor.
En driver for denne utviklingen er blant annet at konsumentene i
større grad enn tidligere importerer varer direkte fra utenlandske
butikker eller produsenter. Skal norske bedrifter hevde seg i den
internasjonale konkurransen fremover, er det viktig at teknologi
brukes til å kutte kostnader, og like viktig er det at vi bruker teknologi
til å utvikle nye forretningsområder. For å få til dette er det
av stor betydning at kompetansen til arbeidskraften videreutvikles
for å møte endringene.
Økt internasjonal
konkurranse gjør at internasjonal regulering og rammebetingelser
fastsatt utenfor Norges grenser får økt betydning. Norske virksomheter
som skal lykkes internasjonalt, må sette seg inn i gjeldende reguleringer
i markedene der de ønsker å konkurrere. Avtalen om Det europeiske
økonomiske samarbeidsområdet (EØS-avtalen) er den mest omfattende
og dyptgripende internasjonale avtalen Norge har.
Det pågår regelverksutvikling
for felles løsninger på europeisk nivå som har betydning for norsk
handelsnæring. Mange av forslagene blir omtalt i meldingen. Eksempler
på dette er de nye personvernreglene som trådte i kraft i 2018,
og at regjeringen vil redusere muligheten for diskriminering og
fremme likebehandling av kunder i det indre markedet ved å ta inn
geoblokkeringsforordningen i norsk rett. Det er viktig at Norge deltar
i disse prosessene og påvirker når beslutninger skal tas, slik at
norsk handelsnæring og norsk næringsliv står rustet til å konkurrere
i EUs indre marked.
Når netthandelen
i økende grad skjer på tvers av landegrenser, blir kostnader ved
å sende pakkepost et konkurranseelement. Verdenspostforeningen (Universal
Postal Union, UPU) regulerer prisene for pakkepost mellom medlemslandene.
Norges forhandlinger
om nye frihandelsavtaler har betydning for næringen. Nyere frihandelsavtaler
inkluderer i økende grad også bestemmelser som skal legge til rette
for elektronisk handel og digitale transaksjoner. Slike bestemmelser
i frihandelsavtalene innebærer ikke harmonisering av regelverk,
men har som formål å fjerne handelshindringer og bidra til større
tillit ved grensekryssende elektronisk handel.
Næringen må omstille
seg. Transformasjonen næringen gjennomgår, kan sammenliknes med
den som mediebransjen og finansnæringen har gjennomgått og står
i som følge av digitaliseringen av papiravisene og banktjenester.
Dette har blant annet utfordret gjeldende forretningsmodeller, arbeidsmetoder
og konkurransesituasjonen i bransjene.
Bedrifter som opererer
i næringer som er eksponert for internasjonal konkurranse, opplever
ofte økt press på marginene. Det innebærer at de er mer følsomme
for reguleringer som bidrar til å svekke konkurransekraften, enn
bedrifter som opererer i mer skjermede markeder, der kostnader ofte
kan veltes over til neste ledd i verdikjeden. Dette har implikasjoner
for det regulatoriske handlingsrommet overfor en næring.
I forhandlingene
om statsbudsjettet for 2019 ble det enighet om å avvikle den avgiftsfrie
grensen for import av varer fra utlandet fra 1. januar 2020. En
avvikling av den avgiftsfrie grensen innebærer at norsk handelsnæring
blir bedre rustet til å møte konkurransen fra utenlandske nettbutikker.