Sammendrag
Europaparlamentet
og EUs råd vedtok 7. mars 2017 forordning (EU) 2017/458 om endringer
i forordning (EU) 2016/399 (EUs grenseforordning) artikkel 8. Endringene
innebærer at det nå innføres en plikt til også å kontrollere personer
som har rett til fri bevegelighet etter EU-retten. Dette gjelder
borgere av EU-/EØS-stater, Sveits og tredjelandsborgere med særlig
familiemessig tilknytning til en EU- eller EØS-borger eller en sveitsisk
borger (heretter kalt EU-/EØS-borgere), mot nasjonale og internasjonale
dataregistre ved passering inn- og utover Schengen-områdets ytre
grenser. Kontrollene skal også omfatte verifikasjon av den reisendes
rette identitet og reisedokumentenes ekthet og gyldighet.
Norge er tilknyttet
Schengen-samarbeidet gjennom avtale med EU av 18. mai 1999 om Norges
og Islands tilknytning til gjennomføringen, bruk og videreutvikling
av Schengen-regelverket. Det følger av punkt 20 i forordningens
fortale at den ansees å være en videreutvikling av Schengen-regelverket.
I henhold til avtalen
om deltakelse i Schengen-samarbeidet har Norge deltatt i utformingen
av rettsakten gjennom diskusjoner i rådsstrukturen. Norge skal på selvstendig
grunnlag ta stilling til om rettsakten skal godtas fra norsk side
og gjennomføres i norsk rett.
Forordningen anses
å være en sak av særlig stor viktighet. Stortingets samtykke til
godtakelse av rettsakten er derfor nødvendig i henhold til Grunnloven
§ 26 andre ledd.
Frem til vedtakelsen
av forordning 2017/458 var EU-/EØS-borgere underlagt et lempeligere
kontrollregime ved inn- og utpassering over Schengen-områdets ytre
grenser.
For disse personers
vedkommende skulle kontrollene som en hovedregel fastslå rett identitet
ved fremvisning av gyldig og godkjent identitetsdokument, og gjennom
søk i relevante dataregistre bringe på det rene at dette dokumentet
ikke er meldt tapt eller stjålet. Disse personene kunne dessuten
undergis ikke-systematiske søk i dataregistre for å kontrollere
om personen kunne utgjøre en fare for den alminnelige sikkerheten.
I de senere år har
det vist seg at borgere av EU-/EØS-stater har vært involvert i terrorhendelser
i Europa, og at således også egne borgere kan utgjøre en fare for
Schengen-områdets indre sikkerhet. Det har i sammenheng med dette
videre oppstått behov for i større grad å kunne kontrollere EU-/EØS-borgere
ved inn- og utreise over de felles yttergrensene for å avdekke fremmedkrigere som
ønsker å returnere til Europa. De vedtatte endringene i artikkel
8 innebærer at også EU-/EØS-borgere ved inn- og utreise over ytre
land- og sjøgrenser og i lufthavner ved ankomst og avgang til ikke-Schengen-destinasjoner
skal kontrolleres på linje med tredjelandsborgere. Det vil si at
reisedokumentet skal granskes for å fastslå at det er ekte og gyldig
og at personens identitet er sikker. Dessuten skal de reisende kontrolleres
mot relevante nasjonale dataregistre samt Schengen informasjonssystem
(SIS) og Interpols database over stjålne og tapte pass. Hensikten
er å kunne avdekke og stanse personer som kan utgjøre en fare for
den alminnelige sikkerheten i Schengen-området.
Forordningen slår
fast at kontrollene skal gjennomføres i full overensstemmelse med
EUs regler for personvern og med respekt for den reisendes integritet.
Det var om lag fem
millioner reisende ved norske lufthavner som passerte inn og ut
over ytre Schengengrense i 2015. Det anslås at i gjennomsnitt om
lag 70 pst. av disse er EU-/EØS-borgere. Hovedtyngden av slik trafikk
skjer ved Oslo lufthavn.
Når EU-/EØS-borgere
skal kontrolleres grundigere enn i dag, vil det ta lengre tid å
få alle reisende gjennom kontrollprosessen. Politidirektoratet anslår
at en vanlig passkontroll av EU-/EØS-borgere på lufthavner i dag
tar ca. syv og et halvt sekund. Det er usikkerhet knyttet til hvor
mye mer tid som vil gå med til en grundigere kontroll av hver person,
men det anslås at tidsbruken vil kunne øke betydelig. I Norge er
det om lag 25 lufthavner (i praksis er ca. 95 pst. av trafikken
ved Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim) og ved sjøgrensen om lag
280 godkjente grenseoverganger (særlig cruisetrafikk til Oslo og
Bergen) som berøres av endringene. I tillegg kommer landegrensen
over Storskog i Finnmark.
Det anslås at politiet
vil påføres merutgifter på om lag 118 mill. kroner i 2018 som følge
av regelverksendringene. I statsbudsjettet for 2018 ble det bevilget 104,3
mill. kroner til formålet. Politiets utgifter til gjennomføring
av endringene dekkes således innenfor politiets budsjett. I tillegg
kommer utgifter til utvidet areal/infrastruktur og noe utstyr på
flyplassene. Dette dekkes av flyplasseier.
Personkontroller
på Schengen-områdets yttergrenser er et helt sentralt bidrag til
å oppnå trygghet og sikkerhet innad i området. Kontrollene skal
sikre at personer som kan utgjøre en trussel mot borgernes sikkerhet, kan
stanses ved inn- og utreise til og fra Schengen-området. Terrorangrepene
i Europa har vist at også borgere av EU-/EØS-stater kan utgjøre
en alvorlig trussel mot sikkerhet og trygghet. De såkalte «fremmedkrigerne»
har vist at det er nødvendig å skjerpe reglene for personkontroll
ved kryssing av ytre grenser. Til nå har EU-/EØS-borgere kunnet
nyte godt av regler om forenklet personkontroll ved at det bare
har blitt kontrollert at personen bærer et gyldig reisedokument.
Utviklingen har vist at det nå er nødvendig å underkaste også denne
gruppen reisende en mer grundig og omfattende kontroll. Det er nødvendig
å kontrollere at alle som krysser en ytre Schengen-grense, oppgir
rett identitet, er i besittelse av et ekte og gyldig reisedokument
og ikke kan knyttes til alvorlig kriminalitet, herunder terrorisme.
Det er også viktig å understreke at dersom kontrollen på en del
av yttergrensen er svakere enn resten, vil den samlede kontrollskjerpingen
ikke være bedre enn det svakeste området. Det må antas at i et slikt
tilfelle vil kriminelle og terrorister forsøke å reise inn i Schengen-området
der kontrollen er svakest. Det er derfor viktig at Norge har en kontroll
på yttergrensen som er like god som de andre deltakerne i Schengen-samarbeidet.
Den skjerpede kontrollen
av EU-/EØS-borgere medfører at trygghet og sikkerhet i Schengen-området økes,
noe som er til fordel for Norge som del av dette området.
Grenseforordningen
gir rammeverket for hvordan reisende over Schengen-samarbeidets
yttergrenser skal kontrolleres. Endringene i grenseforordningen
artikkel 8 skal sikre en mer grundig og systematisk kontroll av alle
reisende. Dette innebærer at også norske borgere vil bli kontrollert
grundigere ved inn- og utreise til Norge over Schengen-samarbeidets
yttergrenser. Saken anses således å være en sak av særlig stor viktighet
i henhold til Grunnloven § 26 andre ledd. Stortingets samtykke til tilslutningen
er derfor nødvendig.