1.4 Departementets oppfølging
Forsvarsministeren
uttaler at han i hovedsak er enig i Riksrevisjonens funn og konklusjoner,
og at han anser rapporten for å være svært nyttig.
Statsråden viser
til at konklusjonen om at det kun er mulig å produsere vel en tredel
av flytimene som det er behov for, bygger på to hovedforutsetninger:
1) økonomiske rammer i langtidsplanen og 2) erfaringer med drift
av den foreløpige versjonen av NH90. Han mener det er teknisk mulig
å dekke Forsvarets operative behov med NH90, men at dette vil koste
vesentlig mer enn tidligere antatt, noe som vil bli tatt opp i forbindelse
med ny langtidsplan.
Statsråden er enig
i at det har vært store forsinkelser, og at vedvarende mangler har
betydning for helikoptrenes militære kapasitet. At det er mangler
på helikoptre som er levert i endelig versjon, er imidlertid ikke
unormalt med så komplekse systemer som et NH90-helikopter er. Det
er viktig at avvik på leveransetidspunktet dokumenteres, og at det
er en plan med leverandøren for hvordan dette skal rettes opp. Dette
håndteres av Forsvarsmateriell, og statsråden viser til at det er
all grunn til å tro at dette blir godt ivaretatt.
Statsråden understreker
at sikkerheten knyttet til bruk av NH90 blir tatt på største alvor.
Helikoptrene som er mottatt, har gjennomgått grundige og omfattende
vurderinger og tilfredsstiller kravene for å fly. Det betyr at luftdyktigheten
til helikoptrene, inkludert mannskapets sikkerhet, er vurdert og
ivaretatt.
Forsvarsministeren
viser til at helikoptrene ikke har den ønskelige tilgjengeligheten.
Høy vedlikeholdsbelastning og mangel på reservedeler er to av hovedårsakene
til dette. Statsråden påpeker at Forsvaret fram til slutten av 2017
bare hadde helikoptre i foreløpig versjon, og at det er for tidlig
å konkludere om potensialet for flytimer for NH90-flåten. Statsråden
refererer til en fersk studie utført av Forsvarets forskningsinstitutt
som viser at det er teknisk mulig å dekke behovet for helikopterstøtte
til Kystvakten og Marinen med 14 NH90, men at dette i stor grad
er et budsjettspørsmål.
Statsråden deler
bekymringen over det høye vedlikeholdsbehovet på helikoptre i den
foreløpige versjonen og at erfaringstall fra andre land kan tyde
på at vedlikeholdsbehovet vil fortsette å være høyt. Statsråden
viser til krav i kontrakten knyttet til vedlikeholdsbelastning som
skal verifiseres gjennom en driftsperiode med norske NH90 i endelig
versjon. Det er derfor for tidlig å konkludere om hvor høyt vedlikeholdsbehovet
blir, og om det eventuelt kan settes krav mot leverandøren for manglende
oppfyllelse av kontrakten. Statsråden vil påse at FMA følger opp
denne problemstillingen videre på en god måte.
Når det gjelder
informasjonen til Stortinget om ansvaret for forsinkelsene, det
lave flytimetallet og de operative konsekvensene av forsinkelsene
for fregattvåpenet og Kystvakten, viser statsråden først til at
det er leverandøren, ved ikke å ha levert helikoptre til avtalt
tid med rett kvalitet, som er årsaken til forsinkelser og forskyvninger
i innfasingsarbeidet. Om antall flytimer viser forsvarsministeren
til at Forsvaret så langt ikke har rukket å opparbeide erfaringer
med den endelige versjonen, og at det først i 2018 ble behov for
å gjøre en ny vurdering av om langtidsplanens ambisjon med NH90 til
fregattene og Kystvakten kunne realiseres med 14 NH90. Med hensyn
til operative konsekvenser viser han til at dette er gradert informasjon
som gis til Stortinget gjennom etablerte kanaler. Statsråden viser
videre til at han nå har tatt initiativ til å utvide prosjektomtalen
av NH90 i Prop. 1 S (2018–2019) til også å omfatte noen av de nevnte
forholdene.
Når det gjelder
årsakene til forsinkelsene, mener statsråden at Riksrevisjonens
beskrivelse av leverandørens mangler og forsinkelser gir et godt
bilde av overordnede faktorer som har forårsaket forsinkelser. Han deler
også vurderingen om at viktige forutsetninger for anskaffelsen ikke
er fulgt opp godt nok, og at risikoen som fulgte med de nevnte faktorene
ikke ble behandlet grundig nok da beslutningen om å velge NH90 ble
tatt.
Videre er statsråden
enig i at det er nyttig og hensiktsmessig at også kontraktsdokumenter,
dersom disse er klare, blir gjort tilgjengelig for ekstern kvalitetssikring.
I nyere anskaffelser
der man har vært i en slik situasjon, har kontraktsdokumenter blitt
gjort tilgjengelig for ekstern kvalitetssikrer, slik som for anskaffelsen
av nye fartøy for den ytre kystvakten.
Når det gjelder
virkemidler i kontrakten og leverandørens insentiver til å overholde
kontraktsforpliktelsene, viser statsråden til at det er riktig at
mye av virkemidlene, spesielt med tanke på dagmulkt, er brukt opp.
Han viser til at det i kontrakten likevel er virkemidler igjen overfor
leverandøren. Forsvarsmateriell har fått føringer om å sikre at
tilgjengelige virkemidler overfor leverandøren kan benyttes dersom
det oppstår ytterligere avvik fra leverandørens side.
Statsråden viser
videre til at manglende eller sent utarbeidet planverk, mangelfull
bemanning i flere avdelinger og koordineringsbehov i innfasingen
er forhold som er gjenstand for særskilt oppfølging for NH90-anskaffelsen.
Han viser også til at samarbeidet mellom Forsvaret og FMA skal styrkes
gjennom opprettelsen av programstyret for NH90. Statsråden mener
at utfordringene som Riksrevisjonen påpeker, blir langt bedre ivaretatt
i dagens investeringskonsept og metodeverk enn det de ble da NHI
ble valgt som leverandør i 2001. Det er tatt lærdom av NH90-anskaffelsen,
og erfaringene benyttes i sektoren for å videreutvikle metodene
ytterligere. Opprettelsen av FMA som en egen etat underlagt Forsvarsdepartementet
er et viktig grep for å ha god kontroll med materiellinvesteringene.
Statsråden deler
ikke fullt ut den vurderingen at det tok lang tid før Forsvarsdepartementet
iverksatte tiltak mot forsinkelser som skyldtes interne forhold
i Forsvaret. Statsråden viser til tiltakene i 2014, løpende dialog om
NH90 i senere etatstyringsmøter og økt engasjement fra departementets
side i 2016 da framdriften i innfasingen av NH90 ble utilfredsstillende.
Videre deler statsråden
ikke fullt ut vurderingen om at departementets overordnede styring
av NH90-prosjektet og utøvelse av rollen som prosjekteier fram til 2016
var distansert og utydelig. NH90-prosjektet følges opp på lik linje
med andre investeringsprosjekter, og dialogen intensiveres først
når det oppstår utfordringer som ikke kan håndteres av etatene alene.
Statsråden deler
heller ikke fullt ut vurderingen om at det er sterkt kritikkverdig
at departementet som prosjekteier ikke har tatt tak i utfordringen
med at det har manglet en overordnet aktør med ansvar for effektiv samordning
og beslutningstaking. Statsråden viser til at dette ansvaret var
Forsvarets helt til opprettelsen av FMA fra 2016. Det var først
da departementet fikk behov for å engasjere seg mer direkte i spørsmål
knyttet til samordning mellom ulike aktører. Dette har også skjedd
gjennom intensivert oppfølging av NH90-anskaffelsen.
Avslutningsvis viser
statsråden til at Riksrevisjonens anbefalinger er gode og vil bli
inkludert i arbeidet med å videreutvikle rammeverk, metoder og prosesser
for investeringsvirksomheten. Det er tatt flere grep som ivaretar
anbefalingene. Statsråden trekker særlig fram opprettelsen av FMA
som egen etat underlagt Forsvarsdepartementet for å styrke den strategiske
styringen av materiellinvesteringer og materiellforvaltning i forsvarssektoren.