Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Linda C. Hofstad Helleland, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Prop. 39 L
(2018–2019) Endringer i jordlova mv. (klimahensyn ved nydyrking).
Komiteen viser til at lovendringen
innebærer at hjemmelsgrunnlaget for å kunne gi regler om nydyrking gjennom
forskrift utvides fra å «unngå skade på natur- og kulturlandskap»
til også å omfatte hensynet til klima. Endringene åpner for at departementet
kan gi nærmere regler om nydyrking begrunnet ut ifra behovet for
redusert utslipp av klimagasser.
Komiteen viser til at det er
beregnet at norske myrer lagrer karbon tilsvarende minst 3 500 millioner tonn
CO2-ekvivalenter. Myr bidrar med et stort naturmangfold.
I alt 183 truede arter lever i myr og annen våtmark. Blant de truede
naturtypene i Norge er ti av disse ulike typer myr.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, vil understreke at det
er et effektivt tiltak for å redusere karbonutslipp å ta vare på
norsk myr og våtmark.
Siden dette forslaget
innebærer et inngrep i privat grunneiers rett til å disponere egen
grunn, mener komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet,
at kompensasjonsordninger bør vurderes. Kompensasjonsordningene
skal kun gjelde for bortfalt areal tilknyttet allerede eksisterende
dyrket grunn.
Komiteen understreker
at det er myndighetenes ansvar å dokumentere både klimagassreduserende
effekter og gjennomsnittsdybde av myr da store arealer i Norge ikke
er jordsmonnskartlagt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, merker
seg at proposisjonen inneholder konkrete forslag til dispensasjoner
fra lovverket. Flertallet stiller
seg positivt til en dispensasjonsordning for å sikre forutsigbarhet,
begrense merkostnader og byråkrati.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet går ikke inn for et forbud,
og ser derfor ikke grunnlag for å omtale kompensasjonsordning eller
dispensasjonsadgang.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, vil
imidlertid understreke at det bør utredes om et forbud mot omdisponering
av myr som klimatiltak, med forskriftsfestet regelverk for dispensasjonsadgang,
bør gjelde alle samfunnssektorer og ikke bare for landbruket.
Flertallet vil påpeke at uttak
av torv ikke reguleres av nydyrkingsforskriften, men reguleres som
mineraluttak etter plan- og bygningsloven. Slikt uttak omfattes
dermed ikke av det foreslåtte forbudet.
Flertallet mener det er viktig
at Norge kan rapportere mest mulig presist under klimakonvensjonen om
den samlede virkningen av tiltaket, og oppfordrer departementet
til å få på plass rutiner for hvordan kommunene kan rapportere inn
hvilke dispensasjoner som gis til nydyrking av myr.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener et eventuelt forbud mot omdisponering av myr blir mindre inkonsekvent
om det gjelder alle samfunnssektorer og ikke bare landbruk.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til proposisjonen og mener blant annet disse punktene bør
vektlegges i ny forskrift:
-
1. Dispensasjon vil
kunne gis i «særskilte tilfeller», og dispensasjonsordningen som
skal administreres av kommunen, skal knyttes opp mot søkers behov.
-
2. Dispensasjon kan
gis når eieren mister andre produksjonsarealer på grunn av tap av
leiejord, utbygging, samferdselstiltak eller lignende.
-
3. Dispensasjon kan
gis i landbruksområder der eneste dyrkingsressurs er myr, eller
for å ivareta særskilte produksjoner i myr på fjellgrunn.
-
4. Dispensasjonsadgangen
skal bygge på vurderinger knyttet til myrarealets størrelse, arrondering,
tilgang på andre dyrkingsarealer og om det er mulig å ta i bruk
dokumenterte klimagassreduserende dyrkningsmetoder.
-
5. Søkeren må dokumentere
at det omsøkte tiltaket er av vesentlig betydning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet ser det som viktig å
balansere hensynene til klima, biologisk mangfold og matproduksjon
på en god måte. Det må nedfelles tydelige kriterier knyttet til
nydyrking av myr, men disse medlemmer er
bekymret for at regjeringens forslag om et generelt forbud mot nydyrking,
og med dispensasjonsadgangen flertallet her foreslår, i ytterste
konsekvens kan resultere i økte utslipp dersom ikke politikken er
gjennomarbeidet med et godt nok beslutningsgrunnlag.
Disse medlemmer vektlegger
betydningen av å ha matproduksjon i hele landet og sikre framtidsmuligheter
på bruk med ulikt ressursgrunnlag. Norge har begrenset areal som
egner seg til matproduksjon, med bare 3 pst. dyrket mark. Disse medlemmer viser
til at mulighetene for matproduksjon og tilgang til jordressurser
de senere årene er blitt et stadig mer sentralt geopolitisk spørsmål.
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) peker også på at mat og fôrressurser
kan bli strategisk viktige varer i årene som kommer, sett i lys
av en mer uforutsigbar verden. Disse medlemmer mener at vi ikke
kan ta for gitt at vi gjennom handel kan sikre import av mat og
fôr i årene som kommer.
Disse medlemmer er opptatt
av at matproduksjon basert på norske ressurser må være en del av
løsningen på klimautfordringene, og ønsker ikke å innføre tiltak
som fører til at vi mister muligheten til å sikre egen matproduksjon.
For den samlede beredskapen er det viktig med mangfold og at vi
opprettholder landbruket på varierte typer areal. Disse medlemmer viser til at vi
under tørkekrisen i fjor sommer fikk erfart at en del arealer som
har vært dyrket på myr, har gitt gode avlinger under tørken. Det
er også viktig å ta med seg at dersom et forbud mot nydyrking fører
til mer fôrimport, kan karbonlekkasje gi økte klimautslipp.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at dette prinsipielt er viktige
spørsmål som bør belyses bedre før det eventuelt innføres et forbud
slik regjeringen foreslår.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet stiller også spørsmål
ved om regjeringens forslag om et generelt forbud mot nydyrking
av myr er i tråd med de føringer som ble gitt av Stortinget under
behandlingen av jordbruksmeldingen i 2017, jf. Innst. 251 S (2016–2017),
der det slås fast at det skal stimuleres til økt bruk av nasjonale
ressurser i matproduksjonen, og at bærekraft skal vektlegges sterkere.
Disse medlemmer mener regjeringen
legger til grunn at import av fôr og fôrråvarer kan fortsette som før,
noe som vil være i strid med de målene Stortinget har satt, og som
heller ikke vil være en god løsning for klimaet.
Disse medlemmer viser videre
til at det under den åpne høringen i næringskomiteen kom en rekke motforestillinger
til regjeringens forslag. Det ble bl.a. stilt spørsmål ved kunnskapsgrunnlaget
forslaget baseres på. Disse
medlemmer har merket seg at også NIBIO, som regjeringen i
stor grad har basert forslaget på, selv har påpekt at det er mangel
på kunnskap og dermed også usikkerhet om flere forhold knyttet til
myr og myrdyrking. Disse
medlemmer vil understreke at siden det her foreslås et forbud
som får store konsekvenser for næringen, er det ekstra viktig med
tilstrekkelig kunnskap og en grundig saksutredning.
Disse medlemmer registrerer
at det i departementets høring av saken var betydelig motstand mot
et generelt forbud mot nydyrking av myr. Innspillene som kom under
høringen, er i liten eller ingen grad hensyntatt av departementet.
Under næringskomiteens høring av saken var det også stor motstand
mot forslaget. Disse
medlemmer vil særlig peke på at Møre og Romsdal var tungt
representert under høringen, og at Møre og Romsdal er et fylke som
vil rammes særlig hardt av forbudet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet støtter derfor ikke et generelt forbud
mot nydyrking av myr, men mener at hensynet til biologisk mangfold
og utslippskutt må veie tungt dersom det skal gis tillatelse til
nydyrking av myr.
Disse medlemmer mener det
må legges til grunn at nydyrking av myr kun kan skje etter godkjent søknad,
hvor man i dag vektlegger hensynet til natur og kulturlandskap,
med et nytt tillegg om at klima inntas i hjemmelsgrunnlaget for
nydyrking. Disse
medlemmer vektlegger at nydyrking bare kan skje gjennom en plan
godkjent av den enkelte kommune. Det må også legges til rette for
mer forskning for å innhente mer kunnskap om konsekvenser ved nydyrking
av myr.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«I lov 12. mai
1995 nr. 23 om jord gjøres følgende endring:
§ 11 andre ledd
skal lyde:
For å unngå skade
på natur- og kulturlandskap eller for å redusere utslepp av
klimagassar kan departementet gi føresegner for nydyrking. Søknad om nydyrking av myr kan berre skje gjennom
ein plan godkjen av den enkelte kommune. Eit generelt forbod mot
nydyrking av myr kan ikkje fastsetjast i føresegna.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at forslaget fra regjeringen innebærer
et betydelig inngrep i den private eiendomsretten. Ut fra forbudets
inngripen i eiendomsretten og legalitetsprinsippet bør et eventuelt
forbud fremgå av lovteksten.
Det er stor usikkerhet
knyttet til klimaeffekten av det forbudet som foreslås, og hvilken
betydning forbudet vil ha for utviklingen i jordbruket.
Disse medlemmer mener klima
i enkelte tilfeller kan begrunne at det ikke gis tillatelse til
nydyrking av myr, men er sterkt imot et generelt forbud slik regjeringen
legger opp til. Disse
medlemmer foreslår at klima tas inn som et hensyn i jordlova
§ 11 andre ledd, men på en måte som ikke gir hjemmel til å innføre
et generelt forbud.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«I lov 12. mai
1995 nr. 23 om jord gjøres følgende endring:
§ 11 andre ledd
skal lyde:
For å unngå skade
på natur- og kulturlandskap eller for å redusere utslepp av
klimagassar kan departementet gi føresegner for nydyrking. Forbod mot nydyrking av myr kan ikkje fastsetjast
i føresegna.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet har merket seg at det ikke
skal innføres et generelt forbud mot omdisponering av myr til andre
formål enn matproduksjon. Det innebærer altså at en myr som ikke
kan dyrkes for å brukes til matproduksjon, uten hinder av jordlova
kan nyttes til boligbygging eller parkeringsplasser.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen legger opp til en snever dispensasjonsadgang. Dette,
kombinert med at det er søker som har dokumentasjonsplikten, vil
gjøre dispensasjoner både kostbare og byråkratiske.
Disse medlemmer viser til
at komiteens flertall peker på noen forhold som kan begrunne en
dispensasjonsadgang i særskilte tilfeller. Disse medlemmer registrer
at flertallet kun vektlegger «søkers behov», og at nydyrkingens
betydning for klimaet ikke skal vektlegges.
Disse medlemmer registrerer
at flere av regjeringspartiene i media har uttrykt motstand mot
forslaget, men likevel i all hovedsak gir sin tilslutning til forbudet.
Det er vanskelig å se at de føringer som flertallet gir i denne
komitéinnstillingen om dispensasjon, har noen stor reell betydning.
Siden disse medlemmer ikke
ønsker et forbud mot nydyrking av myr, har man ikke funnet det hensiktsmessig
å beskrive hvilke kriterier som bør ligge til grunn for en dispensasjon.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at myra er såpass viktig
for både naturmangfold og klimagassutslipp at den fortjener et sterkere
vern enn i dag. Norske myrer er levesteder for en rekke arter, er
en naturlig og gratis flomdemper og er et enormt karbonlager. Myr
dekker 5 pst. av landarealet i Norge og lagrer minst 950 millioner
tonn karbon. Dette
medlem er positiv til forslaget fra regjeringen, men vil peke
på at nydyrking av myr bare er en del av problemet knyttet til ødeleggelse
av myr. Nedbygging av myr er også et stort problem. Dette medlem viser til
forslaget fra Sosialistisk Venstreparti i Innst. 138 S (2018–2019)
om å be regjeringen komme tilbake til Stortinget med et lovforslag
om forbud mot generell nedbygging av myr, ikke bare jordbruk.
Generelle opprettinger
av lovverket
Komiteen viser til at lovforslaget
også inneholder opprettinger i lovverket som reparerer feil som
har oppstått som en følge av organisasjonsendringer og endringer
i annet regelverk.
Komiteen slutter seg til disse
forslagene til endringer i lovverket da endringene kun er av redaksjonell
karakter.