Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne Marthinsen,
Leif Audun Sande og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Trond Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy
Amundsen, Hans Andreas Limi og Christian Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet,
Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
fra Venstre, Abid Q. Raja, og fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild
Hareide, viser til at Stortinget 18. april 2017 anmodet regjeringen
om å ta initiativ til å gjennomføre en evaluering i egnet form av
den norske militære og sivile deltakelsen i operasjonen i Libya
i 2011. Denne anmodningen ble vedtatt i forbindelse med Stortingets
behandling av Afghanistan-rapporten.
Komiteen viser til utenriksministerens
og forsvarsministerens redegjørelser i Stortinget 8. januar 2019 om
evalueringen av Norges deltakelse i operasjonene i Libya i 2011.
Komiteen viser til at redegjørelsene tok for seg beslutningsprosessen
og beslutningsgrunnlaget, det folkerettslige grunnlaget og etterlevelsen
av humanitærrettslige forpliktelser, norske bidrag til NATOs beslutningsprosesser
og den politiske og sivile innsatsen.
Komiteen mener det er gjort
en meget grundig og god jobb i utarbeidelsen av rapporten «Evaluering
av norsk deltakelse i Libya-operasjonene i 2011». Rapporten gir
en grundig gjennomgang av beslutningsprosesser og en helhetlig evaluering
av norsk deltakelse i Libya-operasjonene i 2011. Komiteen mener rapporten gir viktige
føringer og erfaringer for framtidige norske bidrag. Komiteen mener
også at rapporten er med på å bidra til en bedre og mer opplyst
offentlig debatt om norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk. Komiteen mener
det er riktig og viktig at den type operasjoner som ble gjennomført
i Libya, blir evaluert og gjennomgått. Det vil kunne medføre forbedringer
for fremtidige operasjoner av denne typen og gi økt tillit i befolkningen. Komiteen mener
Afghanistan- og Libya-rapportene er gode eksempler på hvordan man
kan evaluere operasjoner av tilsvarende størrelse og karakter.
Komiteen viser til at selv
om beslutningen om norsk deltakelse i Libya-operasjonene i 2011
ble tatt på svært kort tid, ble det foretatt konsultasjoner med
Stortinget. Utvalgets gjennomgang har vist at selv om konsultasjon
med Stortinget fungerte tilfredsstillende og fleksibelt for sentrale
aktører, indikerer de offentlige reaksjonene på beslutningsprosessen
at det utenfor kretsen av sentrale aktører oppsto usikkerhet om
hvorvidt regjeringen hadde opptrådt konstitusjonelt riktig overfor
Stortinget. Et spørsmål i den offentlige debatten var om konsultasjonen
ble gjennomført i tide når norske styrkebidrag alt var annonsert
og norske fly var sendt ut av landet. Komiteen mener det ikke ville
vært unaturlig med et møte i den utvidede utenriks- og forsvarskomiteen
i tråd med tidligere praksis for slike saker. Komitén mener en god konsultasjonsordning
kan være med på å gi større tillit i befolkningen til kritiske og
viktige beslutninger om deltakelse i internasjonale operasjoner. Komiteen vil
samtidig fremheve at utvalget konkluderer med at de formelle prosessene
som ledet fram til beslutningen om å delta med norske styrker, oppfylte
alle konstitusjonelle krav, selv om regjeringens beslutning om å
delta ble tatt på svært kort tid.
Komiteen viser til at rapporten
fra Libya-utvalget også inneholder anbefalinger om hvilke opplysninger og
vurderinger kongelige resolusjoner om norske styrkebidrag til internasjonale
operasjoner bør inneholde for å sikre et best mulig beslutningsgrunnlag,
og forutsetter at regjeringen på egnet måte følger opp dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at det følger en klar ansvarsfordeling mellom storting og regjering
knyttet til norsk deltakelse i internasjonale operasjoner. Flertallet mener
det er riktig at ansvarsfordelingen ligger fast, der det er regjeringen
som den utøvende makt som beslutter eventuell norsk deltakelse i
internasjonale operasjoner. Flertallet viser til at det
ikke kreves vedtak fra Stortingets side. Flertallet mener det er viktig at
det gjennomføres en reell konsultasjon med Stortinget, men flertallet understreker
samtidig at dette ikke fratar regjeringen det fulle ansvaret for
beslutningen. Flertallet vil
likevel understreke den positive og lange praksis fra ulike regjeringer
med at det legges avgjørende vekt på bred støtte i viktige utenriks-
og sikkerhetspolitiske spørsmål.
Komiteen viser
til at utvalget tydelig bekrefter at det norske styrkebidraget etterlevde
Norges humanitærrettslige forpliktelser. Det er klart at regjeringen
la til grunn at FNs sikkerhetsrådsresolusjon var et tilstrekkelig
folkerettslig grunnlag for bruk av militærmakt i Libya. Komiteen har
merket seg at regjeringen ikke ble forelagt noen skriftlige vurdering
av hvilke rammer sikkerhetsrådsresolusjonen satte for anvendelse
av militærmakt. Komiteen vil
påpeke at mangel på skriftlig dokumentasjon vanskeliggjør Stortingets
kontrolloppgave i ettertid og kan medføre svekket tillit til beslutningsgrunnlaget
i befolkningen.
Komiteen har merket seg at
utvalget positivt fremhever at det folkerettslige grunnlaget for
norsk deltakelse i den internasjonale koalisjonen mot ISIL i Syria i
sin helhet ble nedfelt skriftlig og offentliggjort. Komiteen mener
dette bør være fremtidig praksis. Samtidig har komiteen forståelse for at
ikke alt rundt disse operasjonene kan offentliggjøres, og at den
utvidede utenriks- og forsvarskomité i den forbindelse fyller en viktig
funksjon. Komiteen mener
vi bør tilstrebe større åpenhet rundt disse viktige debattene og
beslutningene, og at dette vil gi økt tillit i befolkningen. Komiteen mener
også det vil være en fordel om viktige beslutninger knyttet til
bruk av norsk militærmakt i utlandet debatteres mer i Stortingets
sal. Komiteen merker
seg også at utvalget anbefaler at konsultasjoner bør suppleres med
regelmessige redegjørelser for åpent storting for å tilrettelegge
for offentlig debatt, medvirkning og demokratisk kontroll.
Komiteen viser til at Norge
de siste tiårene har deltatt i flere internasjonale militæroperasjoner sammen
med allierte styrker. Grunnloven §§ 25 og 26 inneholder i dag de
rettslige konstitusjonelle rammer for norsk utenrikspolitikk og
bruk av forsvarsmakt. Komiteen vil
påpeke at grunnlovsparagrafene imidlertid er blitt til i en annen
tid. Komiteen viser
til at utvalgets rapport tydeliggjør at Grunnlovens eldre ordlyd ikke
gjenspeiler det som er den herskende rettsoppfatning om hvilke rammer
og prosesser som gjelder for norsk deltakelse i internasjonale militæroperasjoner.
Komiteen mener dette har den
ulempen at det lett oppstår uklarhet – og i ettertid også større
mulighet for både rettslig og politisk uenighet om hvilke rettslige
rammer som gjelder, og hvilke prosedyrer som skal følges ved norsk
deltakelse i internasjonale militæroperasjoner.
Komiteen merker seg at denne
problemstillingen kommer tydelig frem i rapporten:
«Videre registrerer
utvalget at det i Libya-saken, som i flere andre norske bidrag til
internasjonale operasjoner, er blitt stilt spørsmål ved om norsk
deltakelse i slike operasjoner er forenlig med Grunnloven §§ 25
og 26. Utvalgets evaluering og den vedlagte utredningen viser at
ordlyden i de to nevnte grunnlovsbestemmelsene reiser sammensatte
tolkningsspørsmål, som kan skape tvil om innholdet i de konstitusjonelle
rammene for norsk deltakelse i internasjonale operasjoner. Konstitusjonell
praksis over flere tiår har ført til at Grunnlovens ordlyd på flere
punkter ikke lenger gir et dekkende uttrykk for gjeldende rett.»
Komiteen merker
seg at Norge bidro aktivt på alle nivåer i NATO, og at kontrollen
med anvendelsen av styrkebidraget fungerte godt og i tråd med politiske og
rettslige rammer. Komiteen vil
berømme personellet som deltok i Libya i 2011, og som utførte oppdraget
på meget profesjonelt vis. Komiteen merker seg at utvalget
påpeker svakhet i formalisering av enkelte ordre og instrukser som
må følges opp.
Komiteen viser til at utvalget
har lagt frem en rekke gode konklusjonspunkter og viktige erfaringer
fra Libya-operasjonene. Komiteen ber
regjeringen vurdere disse anbefalingene nøye og sørge for at de
følges opp på en måte som best mulig sikrer kvalitetssikring av
beslutningsprosesser og kvalitet på Norges deltakelse i fremtidige
internasjonale operasjoner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, merker seg
også utvalgets råd om at Norge bør videreutvikle kompetanse og kapasitet
for å delta i internasjonale operasjoner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Afghanistan-evalueringen («En god alliert – Norge i Afghanistan
2001–2014, NOU 2016:8) og rapporten fra Libya-utvalget og mener
det er positivt at det nå etableres en fast praksis for gjennomføring
av denne typen evalueringer av Norges utenlandsoppdrag. Etter rapportene
om Afghanistan og Libya mener disse medlemmer at det er naturlig
at neste steg er å gjennomføre en tilsvarende evaluering av Norges
deltakelse i anti-ISIL-koalisjonen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen å ta initiativ til å gjennomføre en evaluering i
egnet form av Norges bidrag i anti-ISIL-koalisjonen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at både de
ulike internasjonale operasjonene og Norges deltakelse varierer
i omfang, og det er etter disse medlemmers oppfatning
i utgangspunktet ikke nødvendig å etablere et rigid system for denne
typen evalueringer.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet meiner at det for framtida ikkje bør gjevast
lovnader om deltaking i militære operasjonar utan at det er formelt politisk
forankra i Stortinget.
Denne medlemen viser til partiet
sin merknad i Innst. 247 S (2015–2016), som syner at det er viktig
at norsk deltaking i militære operasjonar og krigshandlingar på
framand jord blir debatterte og godkjende av Stortinget i form av
eit protokollert vedtak, fordi folk har krav på ein open debatt
blant politiske leiarar når avgjerder om å sende norske styrkar
i krig skal takast. Senterpartiet meiner ei stortingsbehandling
i plenum vil gje avgjerdene større tyngde og sterkare demokratisk
forankring. Denne
medlemen meiner ei slik behandling vil kunne tilføre avgjerda
det alvoret ho fortener. Samstundes vil det seie at kvar einaste
representant må stemme for og stå for sitt syn. Denne medlemen meiner difor
at avgjerder om norsk deltaking i krigføring bør takast i form av
ei plenumsbehandling i Stortinget.
Denne medlemen viser til at
målet om å ta ut Gaddafi ikkje var eit tema i avgjerda om ein militær intervensjon
i Libya. Denne
medlemen meiner Noreg i framtidige avgjerder må ha eit heilskapleg
skriftleg grunnlag når avgjerda om norsk deltaking i krig skal takast.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er glad for at en omfattende
rapport om Norges deltakelse i krigen i Libya i 2011 endelig foreligger. Dette medlem viser
til at vedtaket som ble gjort våren 2017 om en evaluering, kom etter
forslag fra Sosialistisk Venstreparti, som også hadde foreslått
dette i Stortinget i 2016. Dette medlem viser videre til
at Sosialistisk Venstreparti senest våren 2018 fremmet et forslag
i Stortinget i forbindelse med ISIL-redegjørelsen fra utenriksministeren
om at Norges bidrag i koalisjonen mot ISIL i Irak og Syria skal
evalueres, som ikke fikk tilstrekkelig støtte. Dette medlem ser svært positivt på
at det nå er ser ut til å være enighet om at det er etablert sedvane
om evalueringer av store internasjonale militære oppdrag for Norge,
slik Sosialistisk Venstreparti også har foreslått flere ganger i
Stortinget at bør være fast praksis.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innarbeide en fast praksis med ekstern evaluering
etter at Norge har hatt betydelige bidrag i internasjonale militære
operasjoner.»
Dette medlem viser
til at det var tungtveiende grunner for å delta i militæroperasjonene
med grunnlag i mandatet fra FNs sikkerhetsråd om å beskytte sivilbefolkningen
i Libya i 2011. En bølge av protester hadde i desember, januar og
februar skylt over Midtøsten og Nord-Afrika og utfordret flere autoritære
ledere. Responsen til demonstrantene fra de ulike regimene varierte.
Demonstrantene ble møtt av ulik grad av vilje til reform og ulik
grad av voldsbruk fra myndighetshold. I Libya var Gaddafis svar
til demonstrantene voldelig og kontant og uten vilje til dialog
eller reform. Rapporteringen fra FN viste systematiske angrep på
sivilbefolkningen fra regimets side. Truslene tiltok utover vinteren,
og i Gaddafis tale 22. februar 2011 uttalte han at han ville «rense
Libya hus for hus» og ta «kakerlakkene» som demonstrerte mot ham.
Trusselen om overgrep mot sivile ble vurdert som reell og akutt,
og Gaddafis regime ble møtt av fordømmelse og sanksjoner fra FNs
sikkerhetsråd, EU, Den afrikanske union (AU), FNs generalsekretær,
Menneskerettighetsrådet og Den arabiske liga.
Dette medlem viser til FNs
sikkerhetsråds resolusjoner 1970 og 1973 fra 2011. Resolusjon 1970
fra 26. februar fordømte voldsbruken mot sivilbefolkningen og krevde
at den opphørte umiddelbart, i tillegg til å innføre en rekke sanksjoner
mot Libya. Voldsspiralen tiltok imidlertid, og presset for å igangsette
internasjonale reaksjoner vokste. Den 12. mars 2011 bad Den arabiske
liga FNs sikkerhetsråd om å etablere en flyforbudssone i Libya.
FNs sikkerhetsrådsresolusjon 1973 fra 17. mars gav som den første
i sitt slag mulighet til å anvende militærmakt («all necessary measures»)
for å beskytte sivile. Dette var også bakteppet for beslutningen om
at Norge skulle delta i militæroperasjonen i Libya –å beskytte sivilbefolkningen
i Libya fra det som FN advarte om ville bli en massakre i Benghazi.
Dette medlem viser til Libya-utvalgets
entydige konklusjon om at regimeendring aldri var et mål for norske
myndigheter på noe tidspunkt i løpet av Norges deltakelse i intervensjonen.
Norges klare holdning gjennom denne perioden var at Gaddafi burde
gå av, men at regimeendring ikke var en del av FN-mandatet og dermed
ikke et mål for krigen. Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti i utgangspunktet ga støtte til norsk deltakelse, med
klart forbehold om at hensikten var beskyttelse av sivile og ikke
regimeendring. Sosialistisk Venstrepartis landsmøtevedtak fra 27. mars
2011 gav støtte til FN-resolusjonens formulering om bruk av makt,
og også til Norges bidrag til gjennomføringen av resolusjonen –
gitt at det strenge mandatet ble fulgt.
Dette medlem viser til at
selv om Norge var tydelig i sin holdning, stod flere av stormaktene
for en annen politikk. Tvilen om hvorvidt FN-mandatet ble respektert
av alle deltakende land i koalisjonen ble stadig sterkere utover
i april måned. Den 14. april 2011 uttalte de daværende presidentene
Sarkozy og Obama og statsminister Cameron at selv om FN-mandatet
var å beskytte sivile, ville de ikke innstille militæroperasjonen
før sikkerhetsrådsresolusjonene var gjennomført og det libyske folk
selv kunne avgjøre sin framtid. De vestlige stormaktene varslet
dermed at Gaddafi ikke hadde noen framtid som leder i Libya.
Dette medlem mener dette var
en dreining hvor de ledende stormaktene som deltok i krigen, endret
operasjonens karakter til å bli en krig for regimeendring med militære
virkemidler. Utvalget peker også i sin rapport på en spenning mellom
landene som deltok, hvor flere av de allierte var tydelige på at
de ønsket Gaddafis fall som en konsekvens av krigføringen. Selv
om Norge var klar i sin holdning på at det strenge FN-mandatet måtte
følges, var det ikke den samme holdningen hos flere av de allierte. Dette medlem er
enig med utvalget, som i rapporten konkluderer med at dette i større grad
burde vært problematisert og kommunisert utad.
Dette medlem viser til at
Den arabiske liga og Den afrikanske union, som i utgangspunktet
støttet intervensjon i Libya, snudde i løpet av våren og ble stadig mer
kritiske.
Dette medlem vil peke på at
uttalelsene fra de vestlige statslederne, dreiningen av bombemål
for å ramme regimet og det at Den arabiske liga og Den afrikanske
union snudde i sin entydige støtte til operasjonene, var foranledningene
for Sosialistisk Venstrepartis landsstyrevedtak fra 7. mai 2011
om at Norge måtte trekke ut styrkebidraget så snart første tremånedersperiode
var over. Vedtaket tok sterk avstand fra disse uttalelsene, som
gav bekymring for at FN-mandatet var i ferd med å bli misbrukt.
Sosialistisk Venstrepartis vedtak og reaksjon på stormaktenes holdning
og dreiningen av operasjonen til å ramme regimet var også avgjørende
for at regjeringen besluttet først å redusere for så å avslutte
det norske bidraget i løpet av juli 2011, slik utvalget også vektlegger
i sin evaluering.
Dette medlem mener at NATOs
krigføring etter hvert utviklet seg til en krig for regimeendring,
noe som utgjorde et misbruk av FN-mandatet. Det var derfor riktig
og viktig at Norge vedtok å trekke seg ut av Libya-krigen sommeren
2011.
Dette medlem viser videre
til at NATO-landene ikke hadde noen plan for varige politiske løsninger
for Libya etter regimets fall. I en kort periode i 2011–2012 var
det en viss optimisme i Libya, og det ble gjennomført vellykkede
valg til nasjonalkongressen. Bildet endret seg imidlertid raskt,
og motsetninger både langs etniske og religiøse skillelinjer kom
raskt til overflaten. I dag er Libya politisk ustabilt med en rekke
konkurrerende militser, det er høy terrorfare og en alvorlig sikkerhetssituasjon. Dette medlem viser
til Libya-rapporten, som også peker på mangelen på en exit-strategi i
Libya, og mangelen på politisk vilje til å bistå med fredsbevarende
styrker og annen politisk bistand som kunne bidratt til en stabil
utvikling. Dette gjelder spesielt fra de stormaktene som var pådriverne
for de militære operasjonene.
Dette medlem viser til at
måten NATO forvaltet FN-resolusjon 1973 på, har bidratt til den
fastlåste situasjon som i dag hersker i FN, hvor det nå er nærmest utenkelig
at Sikkerhetsrådet skal klare å samle seg om håndtering av framtidige
kriser på tilsvarende vis som det gjorde i mars 2011.
Dette medlem viser til den
britiske evalueringen Libya-krigen, som er svært kritisk til den
manglende situasjonsforståelsen hos britiske myndigheter før beslutningen
ble fattet om å bidra militært. Ifølge rapporten hadde regjeringen
manglende forståelse av opprøret, og manglende kunnskap om konteksten
på bakken. Dette
medlem viser til at også den norske evalueringen sier at Norge
hadde lite selvstendig kunnskap og forståelse om Libya, og at dette
illustrerer hvor avhengig et lite land som Norge blir av stormaktenes
agenda og kunnskap i en slik situasjon.
Dette medlem viser til at
for Sosialistisk Venstreparti som parti har erfaringene fra Libya
resultert i endring i partiets politikk når det gjelder internasjonale
militære operasjoner. Sosialistisk Venstreparti har nå politiske
vedtak om at Norge ikke skal delta i NATO-krigføring «out-of-area»,
at all norsk deltakelse i NATO-bidrag «out-of-area» må avsluttes,
og til sist at eventuell norsk deltakelse i militære operasjoner
må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Et absolutt vilkår er uansett
at operasjonen har et FN-mandat.
Dette medlem viser til utenriksministerens
uttalelse i redegjørelsen i denne saken i Stortinget om at Norge
og det internasjonale samfunnet ikke har gjort nok for å stabilisere
Libya etter krigen, og den manglende politiske viljen blant Sikkerhetsrådets
medlemmer til å opprette fredsbevarende styrker. Dette medlem viser også til
høringsuttalelsen fra Norges Røde Kors, som omtaler at udetonerte
eksplosiver fra NATOs krigføring fremdeles utgjør en humanitær utfordring
i Libya. Rapporten fremholder at Norge har oppfylt sine forpliktelser
for å sikre at udetonert ammunisjon ikke er en risiko for libysk
sivilbefolkning, ved å følge etablerte rapporteringsprosedyrer.
Røde Kors setter likevel spørsmålstegn ved hvordan Norge kan ha
god kontroll med denne oppfølgingen gitt den ustabile situasjonen
i landet og den pågående væpnede konflikten.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en redegjørelse
for hvordan Norge arbeider med å følge opp sine forpliktelser for
å sikre at udetonert ammunisjon ikke er en risiko for libysk sivilbefolkning,
og hvordan dette arbeidet faktisk har ført til at de nevnte eksplosivene
er blitt ryddet.»
Dette medlem viser
til Libya-utvalgets konklusjon om at
«de fleste angrepene
som har vært gjenstand for kritikk for å ha forårsaket unødige sivile
dødsfall, skjedde etter at norske jagerfly var trukket tilbake.
Det foreligger derfor ingen holdepunkter for å hevde at norske tokt har
skjedd utenfor rammene av Norges humanitærrettslige forpliktelser,
eller at det foreligger utilsiktede sivile dødsfall som resultat
av norske flytokt. Samtidig kan det ikke med 100 % sikkerhet utelukkes
at norske tokt har ført til sivile tap, for man har ikke hatt personell til
stede på bakken.»
Dette medlem viser
også til de eksterne undersøkelsene som er blitt gjort av NATOs
krigføring, både kommisjonen nedsatt av FNs menneskerettighetsråd, International
Commission of Inquiry on Libya (ICIL) og undersøkelser gjort av
Human Rights Watch i 2012. FNs undersøkelse fant fem tilfeller av
angrep der det ble vurdert sannsynlig at angrepene hadde resultert
i sivile følgeskader. De spesifiserer ikke hvilke, men Libya-utvalget har
konkludert med at det er lite sannsynlig at Norge er ansvarlig for
følgeskader i disse angrepene. Human Rights Watch (HRW) fant at
72 sivile ble drept som følge av angrep fra NATO i åtte tilfeller.
Nesten halvparten av disse dødsfallene stammet fra ett angrep den
8. august 2011, altså etter at norske fly var trukket ut. HRW kritiserer
NATO for manglende åpenhet og etterlyser informasjon om hva slags
vurderinger NATO har gjort i hvert enkelt tilfelle, og vurderingene
som lå til grunn for klassifiseringen av bombemålene som lovlige
militære mål.
Dette medlem mener at selv
om rapporten konkluderer på bakgrunn av den informasjon som foreligger,
med at Norge har handlet innenfor sine humanitærrettslige forpliktelser
i Libya, så bør Norge etterstrebe betydelig mer åpenhet om militære
operasjoner. Det danske forsvaret, som også deltok sammen med Norge
i Libya, oppdaterte daglig sine nettsider med detaljerte rapporter
fra sine tokt. Dette
medlem mener dette ville vært et viktig bidrag til åpen offentlig
debatt om Norges militære operasjoner utenlands om Norge hadde gjort
det samme.
Derfor fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen offentliggjøre informasjon om alle bombemål for
flytokt i Libya som Norge deltok i.»
Dette medlem ser
det som særlig interessant at Libya-evalueringen tar opp behovet
for en «sjekkliste» som skal brukes ved utarbeiding av beslutningsgrunnlag
i tilfeller hvor Norge vurderer bruk av militær makt, og viser til
Sosialistisk Venstrepartis merknader i Innst. 248 S (2016–2017),
hvor Sosialistisk Venstreparti foreslår en doktrine eller et sett
betingelser som må være på plass for at Norge skal kunne bidra militært
i en konflikt. I tillegg til de punktene som Libya-utvalget foreslår i
sin rapport, inkludert punktet om tilstrekkelig forståelse av krisesituasjonen
og en definert exit-strategi, mener dette medlem at følgende kriterier
også bør inkluderes i et slikt beslutningsgrunnlag:
-
Internasjonal fred
og felles internasjonal trygghet må være truet. Hverken Norge eller
noe annet land bør sende militære styrker i en krig dersom vi ikke er
helt overbevist om at det er nødvendig for å skape fred.
-
Alle andre virkemiddel
må være utprøvd. Dersom vi skal sette liv i fare, er det et absolutt
minstekrav at alle andre virkemiddel enn de militære er prøvd først.
-
Den militære aksjonen
må ha et klart FN-mandat. Vi kan bare delta i militære operasjoner
som har et eksplisitt FN-mandat, fordi FNs sikkerhetsråd er det eneste
organet som er gitt legitim kompetanse til å utøve makt ifølge FN-pakten.
Dette medlem viser
til Libya-utvalgets uttalelse:
«Det faktum at det
ble holdt en redegjørelse i åpent storting, er etter utvalgets vurdering
et viktig grep for å sikre informasjonsdeling, offentlig debatt
og bidra til parlamentarisk kontroll.»
Dette medlem mener det er
viktig at både Afghanistan- og Libya-evalueringene følges opp med
konkrete handlinger fra Stortingets side. I Godal-rapporten om Norges
bidrag i Afghanistan ble det slått fast at
«dagens ordning
med lukkede orienteringer for Den utvidede utenriks- og forsvarskomite
og brede redegjørelser for Stortinget bør forbedres. Regjeringen bør
ved internasjonale engasjementer i konfliktområder mer systematisk
informere Stortinget om mål, midler, forventede resultater og erfaringer
underveis. En systematisk tilnærming vil også gi bedre grunnlag
for en informert debatt.»
Dette medlem mener at en sentral
lærdom for Norge må være at regjeringen, i hvert tilfelle hvor det snakk
om å sende militære bidrag, må legge frem sin begrunnelse for å
bidra i internasjonale operasjoner for Stortinget, og at dette må
komme som en sak til Stortinget med påfølgende debatt og votering
i åpen sal. Dette medlem viser
til at en slik praksis eksisterer i det danske Folketinget, med
tverrpolitisk støtte. En slik ordning vil bidra til å få belyst
argumentene for og imot deltakelse og tydeliggjøre hvilke vurderinger
de ulike partiene legger til grunn for sine standpunkt. Det vil
bidra til en bedre offentlig debatt knyttet til svært viktige beslutninger.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem sin begrunnelse for all fremtidig deltakelse
i internasjonale operasjoner for Stortinget. Redegjørelsen skal
inneholde en beskrivelse av bidragets omfang og mål samt betingelser
for å trekke seg fra oppdraget.»
«Stortinget
ber regjeringen endre praksis, slik at alle beslutninger om å sende
norske bidrag til internasjonale operasjoner legges frem som en
sak til votering for Stortinget. Denne saken vil ikke nødvendigvis
erstatte, men komplementere eventuelle orienteringer i den utvidede
utenriks- og forsvarskomiteen.»