Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne Marthinsen,
Leif Audun Sande og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Trond Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Hans Andreas Limi og Christian Tybring-Gjedde, fra
Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Venstre, Abid Q. Raja, og fra Kristelig Folkeparti,
Knut Arild Hareide, viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene
Trygve Slagsvold Vedum, Marit Arnstad, Liv Signe Navarsete og Emilie
Enger Mehl om «nødvendig styrking av Heimevernet og politiet».
Komiteen viser til at de syv
konkrete forslagene fremmet i dokumentet av nevnte representanter,
berører et utvalg av samfunnets beredskapsressurser, og ellers annen
tematikk knyttet til feltet. Herunder omhandler forslagene Heimevernet,
politiet, grunnsikring av skjermingsverdige objekter, et ikke nærmere
spesifisert arbeid med å bedre samvirket mellom politiet og Forsvaret,
samt en ikke nærmere spesifisert transportberedskap for politiet
i Nord-Norge.
Komiteen viser til at nevnte
tematikk, herunder landets forsvar og justissektor, samt landets
beredskap og samfunnssikkerhet, har vært behandlet i en rekke ulike
utredninger og politiske prosesser de seneste årene. Komiteen ser
positivt på den økte offentlige og politiske oppmerksomheten omkring
spørsmål tilknyttet landets sikkerhet og beredskap, gitt et forverret
trusselbilde som bakteppe. Komiteen viser til at bred
politisk debatt og økt offentlig oppmerksomhet omkring landets forsvar,
politi, beredskap og samfunnssikkerhet også har gitt økt kunnskap
om feltet i befolkningen, så vel som høyere politisk prioritering
av samfunnets evne til å beskytte seg. Komiteen understreker at dette
er et gode som ikke kan tas for gitt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til brev fra statsråden datert 30. januar 2019. Flertallet viser
til behandlingen av Innst. 50 S (2017–2018), der Stortinget besluttet
at Heimevernet skal bestå av 40 000 soldater, herunder en områdestruktur
på 37 000 soldater og en innsatsstyrke på 3 000 soldater.
Flertallet viser til at Heimevernet
aldri har vært dimensjonert for å beskytte samfunnets samlede portefølje
av skjermingsverdig infrastruktur til samme tid, og at prioriteringer
knyttet til hvilke objekter som skal sikres, vil være situasjonsbestemt
og avhengig av den aktuelle trusselen. Det vil være opp til forsvarssjefen
og Forsvaret for øvrig å prioritere, slik at styrkene på basis av operative
vurderinger samlet sett gir den beste responsen i det aktuelle trussel
scenariet, og dermed det sterkeste forsvaret av landet.
Flertallet understreker at
Heimevernet fortsatt skal være landsdekkende, men at den sikkerhetspolitiske
situasjonen tilsier økt satsing på Heimevernet i Nord-Norge. Flertallet viser
til regjeringens tydelige satsing på Heimevernet i nord, herunder
at avdelinger i nord skal utrustes med tyngre våpen som lett luftvern og
tyngre panservernvåpen.
Flertallet viser videre til
det pågående arbeidet med å styrke Heimevernet. Det påpeker at regjeringen har
bevilget midler til å øke lengden på områdestrukturens øvelser. Flertallet merker
seg de omfattende pågående materiellanskaffelsene i Heimevernet,
herunder anskaffelsen av 360 nye feltvogner, overføringen av multivogner
til HV-distriktene i Trøndelag, Sør-Hålogaland og Troms, anskaffelse
av nytt samband og anskaffelse av moderne håndvåpen til hele Heimevernets
områdestruktur. Flertallet viser
til at Heimevernet styrkes med 216,5 mill. kroner i 2019.
Flertallet viser til at bemanningen
i politiet er økt vesentlig, med nær 2800 flere ansatte siden 31. desember
2013, hvorav om lag 1 650 politiutdannede. Det understreker at mer
enn 1 400 politiårsverk er tilført politidistriktene. Flertallet viser
til at regjeringen arbeider med en stortingsmelding om politiets
kapasitets- og kompetansebehov. Flertallet understreker at
det må vurderes hvorvidt den beste måten å utnytte de samlede økonomiske
og menneskelige ressursene i politiet på, er å gjøre måltallet om
to politifolk per tusen innbyggere gjeldende per enkelt politidistrikt.
Flertallet viser til at kriminaliteten
har endret seg drastisk på få år, og at politireformen derfor omorganiserer
politiet slik at det er bedre tilpasset dagens kriminalitetsbilde. Flertallet påpeker
at den tradisjonelle vinningskriminaliteten til dels har flyttet
seg fra gatene, over i det digitale rom og på tvers av landegrensene. Flertallet påpeker
at det er nødvendig å kraftsamle politiressurser til en viss grad,
skal politiet kunne håndtere dette. Flertallet viser til at enkelte
politidistrikt nødvendigvis vil ha flere ansatte enn andre relativt til
folketall og kriminalitetsomfang.
Flertallet understreker at
kriminalitetsbildet i Norge er variert og at antall politifolk må
variere deretter. Det påpeker at ved å sette måltall distriktsvis
slik Senterpartiet ønsker, risikerer man en feilfordeling og feilprioritering
av politiets ressurser. Videre viser flertallet til at det vil koste
mer enn 2,4 mrd. kroner å gjøre måltallet gjeldende per distrikt. Flertallet understreker
at de ikke kan se at Senterpartiet har budsjettert med dette i sine
alternative statsbudsjett i år eller årene forut. Flertallet understreker at
å ansette politifolk der behovet ikke er tilstede, blant annet går
på bekostning av ressursallokering til dedikerte fagmiljøer, som eksempelvis
arbeider for å avdekke store overgrepsnettverk, jf. operasjon «Dark
Room» i Vest politidistrikt.
Flertallet viser også til justiskomiteens
behandling av Dokument 8:10 S (2017–2018), jf. Innst. 143 S (2017–2018),
der Senterpartiet blant annet foreslo at hvert lensmannskontor skulle
oppbemannes ytterligere:
«Disse medlemmer
viser videre til at det må ansettes mellom 25 og 30 polititjenestefolk
på hvert enkelt tjenestested for å oppnå intensjonen med Senterpartiets
forslag. For å unngå å fragmentere fagmiljøer og tvangsflytte etablerte
politifolk til nye arbeidssteder må det ansettes rundt 2500 nye
personer, noe som har en kostnad på ca. 2,5 mrd. kroner. Disse medlemmer
vil i den forbindelse minne om § 4 i reglementet for økonomistyring
i staten, som presiserer at alle offentlige virksomheter skal sikre
at ressursbruken er effektiv. Disse medlemmer vil understreke at
det er ansatt og skal ansettes flere politifolk, jf. regjeringens
mål om 2 politifolk per 1 000 innbyggere.»
Flertallet viser til at regjeringen
tar Riksrevisjonens undersøkelse om oppfølging av objektsikring
på dypeste alvor, og at det er en prioritert oppgave å styrke samarbeidet
mellom Forsvaret og politiet. Flertallet merker seg at Forsvaret
og politiet nå trener mer sammen og deltar i hverandres kontraterrorøvelser. Flertallet viser
til at samarbeidet mellom Forsvaret og politiet fra og med 2017
ble enklere regulert ved at vi fikk en ny bistandsinstruks, og at
det nå er enklere for politiet å be Forsvaret om bistand.
Flertallet viser til at det
er avsatt totalt 450 mill. kroner til det landsomfattende programmet
for sikring av skjermingsverdige objekter i Forsvaret, og at regjeringen
i 2019 har avsatt 180 mill. kroner til forsering av programmet. Flertallet viser
til at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett for 2019 vil redegjøre
for videre fremdrift i arbeidet med å sikre skjermingsverdige objekter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til vedtakene
om Heimevernet fattet av Stortinget i behandlingen av landmaktproposisjonen
høsten 2017 gjennom Innst. 50 S (2017–2018), jf. Prop. 2 S (2017–2018):
«V
Stortinget ber regjeringen
gjennomføre en kvalitetsreform for Heimevernet med økte midler til
utstyr og trening.
VI
Stortinget ber regjeringen
sikre at Heimevernet har 40 000 soldater inkludert områdestruktur
og innsatsstyrker. Det foretas en ny politisk vurdering etter at regjeringen
har innhentet en helhetlig faglig vurdering av Heimevernets behov
for bemanning, trening og utstyr for å løse sine oppgaver samt hvordan
sikring og vakthold av objekter i kystsonen best kan ivaretas etter nedleggelsen
av Sjøheimevernet.»
Disse medlemmer vil understreke
at en kvalitetsreform for Heimevernet må innebære friske midler til
moderne utstyr, øving og trening, ikke bare en teknisk justering
av budsjettene basert på Stortingets vedtak om måltall for heimevernsstrukturen.
Disse medlemmer viser til «den
helhetlige faglige vurdering av Heimevernets behov for bemanning, trening
og utstyr for å løse sine oppgaver» omtalt i Stortingets vedtak.
Den aktuelle studien er igangsatt med Forsvarets forskningsinstitutt
og Heimevernet selv som sentrale aktører.
Disse medlemmer finner det
oppsiktsvekkende at denne omfattende heimevernsstudien overhodet ikke
er omtalt i statsrådens fyldige uttalelse til representantforslaget,
datert 30. januar 2019. Disse
medlemmer forutsetter at Stortinget blir holdt løpende orientert
om heimevernsstudien.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til Arbeiderpartiets merknad om en heimevernsstudie utarbeidet
ved FFI. Flertallet viser
til at det i 2018 ble det igangsatt en studie ved FFI for å vurdere
ulike aspekter ved Heimevernet, planlagt ferdigstilt i 2021. Flertallet viser
til at nevnte studie skal gi et forskningsbasert bidrag til et helhetlig faglig
beslutningsgrunnlag. Flertallet understreker at
det er forsvarssjefen som fremmer de helhetlige militærfaglige anbefalingene
til Forsvarsdepartementet. Flertallet understreker videre
at nevnte FFI-studie vil inngå som et av flere innspill i departementets
poltikkutvikling, og at det er ikke etablert praksis å holde Stortinget
løpende orientert om pågående forskningsprosjekter ved FFI. Flertallet påpeker
at det ville innebære et brudd med gjeldende praksis dersom regjeringen
skulle måtte vise til status i pågående, uferdige forskningsprosjekter
som begrunnelse for sin politikk, tiltak som er gjennomført eller
tiltak som berøres i ulike representantforslag.
Medlemene i komiteen
frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti meiner
at det mest grunnleggjande ansvaret for norske folkevalde er ansvaret
for Noreg sin tryggleik. Både grunnsikring av skjermingsverdige
objekt i politiet samt Forsvaret, politiet og Heimevernet si sikring
og vern av objekt ved bruk av sikringsstyrkar er avgjerande for
tryggleiken og beredskapen i Noreg. Desse medlemene viser til
at Riksrevisjonen sin rapport om objektsikring, Dokument 3:11 (2017–2018),
har avdekka svakheiter i beredskapen i Noreg som må rettast opp.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet meiner det er paradoksalt at Landheimevernet
i ein meir spent tryggleikspolitisk situasjon er gitt fleire ansvarsoppgåver,
samstundes som stortingsfleirtalet har redusert talet på soldatar
i Heimevernet. Denne medlemen viser
til at Heimevernet sin eigenart, med stor lokalkunnskap mellom dei
tenestegjerande, er avgjerande viktig for å kunne sikre territorial
kontroll over heile landet.
Medlemene i komiteen
frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Stortinget si høyring i samband med Riksrevisjonen sin rapport
der politidirektøren gjorde det klårt at politiet forventar støtte
frå Forsvaret. Politiet føreset støtte frå Heimevernet på sikring
av om lag 25 pst. av fleire hundre objekt ifølgje politidirektøren. Samstundes
har Riksrevisjonen avdekka at Heimevernet ikkje vil ha tilstrekkeleg
kapasitet til å sikre og verne alle sivile og militære nøkkelobjekt.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet viser til at Sjøheimevernet blei vedteke
lagt ned i samband med handsaminga av langtidsplanen for forsvaret,
og at denne kapasiteten var meint å bli erstatta av mellom anna
droner. Denne
medlemen presiserer at dette ikkje har skjedd, og at me framleis
ikkje har dronekapasitet.
Denne medlemen viser til at
det i fleire politidistrikt er rapportert om krise i samband med
politireforma, og at mange tenestegjerande i politiet meiner me har
fått ei svekka polititeneste i Noreg. Denne medlemen meiner at regjeringa
må sikre eit nærværande lokalt politi over heile landet for å skape
tryggleik for alle innbyggjarane i Noreg.
Denne medlemen fremjar følgjande
forslag i saka:
«Stortinget
ber regjeringa stanse alle pågåande nedskjeringsprosessar i Heimevernet.»
«Stortinget
ber regjeringa fremje forslag om å auke Heimevernet til 45 000 soldatar.»
«Stortinget
ber regjeringa fremje forslag om å reetablere Sjøheimevernet.»
«Stortinget
ber regjeringa syte for at målet om to politifolk per 1 000 innbyggarar
vert sett per politidistrikt.»
«Stortinget
ber regjeringa syte for at det vert sett av midlar til å framskunde
arbeidet med å få på plass ei betre grunnsikring av skjermingsverdige
objekt, slik at dette seinast er klart innan 2022.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringa setje av ressursar til å sikre fortgang i arbeidet
med å betre samvirket mellom politiet og Forsvaret.»
«Stortinget
ber regjeringa sikre transportberedskapen til politiet i Nord-Norge
på permanent basis.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for å snarest sikre skjermingsverdige objekter
i tråd med lov og forskrift, og å rapportere jevnlig til Stortinget
om hvordan arbeidet går, og hvilke budsjettmidler som kreves for
å komme i mål så raskt som mulig.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til Senterpartiets merknad om at Heimevernet er gitt flere
ansvarsoppgaver. Flertallet viser
til at den faglige vurderingen i arbeidet med landmaktproposisjonen
var at den da foreslåtte strukturen på 35 000 + 3 000 mannskaper
er tilstrekkelig for å ivareta oppdragsporteføljen. Flertallet viser til
at Stortinget i ettertid økte antall soldater i områdestrukturen
med 2 000 mannskaper, sammenliknet med den opprinnelige anbefalingen. Flertallet påpeker
at dette, sammen med de øvrige tiltakene om styrking av HV, også
bidrar til å styrke evnen til sikring av objekter i kystsonen.
Flertallet viser videre til
Senterpartiets merknad om droner. Flertallet understreker at
regjeringen ikke har fremmet forslag om at SHV skal erstattes med droner,
og at et slikt vedtak aldri har vært fattet. Flertallet viser til at det
i forbindelse med videreutviklingen av Kystjegerkommandoen nå ligger
til grunn at KJKs oppgaver og kapasiteter på sikt skal utvikles
i retning bordingsoperasjoner, langtrekkende informasjonsinnhenting
og målanvisning ved bruk av ubemannede og autonome systemer. Flertallet er
videre glade for at regjeringen opprettholder KJK med fortsatt lokalisering
i Harstad. Flertallet understreker
at det er redegjort for dette i Prop. 1 S (2018–2019), kapittel
6.1.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til følgende vedtak i
Innst. 50 S (2017–2018):
«Stortinget ber
regjeringen sikre at Heimevernet har 40 000 soldater inkludert områdestruktur
og innsatsstyrker. Det foretas en ny politisk vurdering etter at regjeringen
har innhentet en helhetlig faglig vurdering av Heimevernets behov
for bemanning, trening og utstyr for å løse sine oppgaver samt hvordan
sikring og vakthold av objekter i kystsonen best kan ivaretas etter nedleggelsen
av Sjøheimevernet.»
Dette medlem kan ikke se at
regjeringen har kommet tilbake til Stortinget med en slik helhetlig
faglig vurdering. Dette
medlem mener at hvis denne vurderingen viser at beredskapen
i kystsonen er svekket, må regjeringen komme tilbake med konkrete
tiltak som vil styrke beredskapen i kystsonen, som bør inkludere,
men ikke begrenses til, en ny vurdering av nedleggelsen av Sjøheimevernet.
Dette medlem er enig i at
det er svært viktig å sikre nok politi til alle distrikter. Dette medlem mener
at dekningen hele tiden må vurderes i tråd med at kriminaliteten
er ulikt fordelt og ikke alltid følger befolkningsstørrelsen i hvert
politidistrikt. Det vil også være uheldig hvis det utvikles et insentiv
for å flytte politiutdannede fra distrikter med høy dekning til
andre distrikter. Dette
medlem støtter en vekst i antall politiansatte, men det må
være en vurdering i hvert enkelt distrikt om hva slags type faglig
behov som er nødvendig.
Dette medlem viser til sine
merknader i Innst. 88 S (2018–2019). Dette medlem vil understreke
at Riksrevisjonen i sin rapport om dette temaet brukte begrepet
«svært alvorlig», som er den høyeste alvorlighetsgraden i Riksrevisjonens
kritikkformer, og som brukes ved forhold der konsekvensene for samfunnet
eller berørte borgere er svært alvorlige, for eksempel risiko for liv
eller helse.
Dette medlem mener dette arbeidet
bør være svært høyt prioritert av regjeringen framover. I lys av dette
er det urovekkende at omtalen av arbeidet med objektsikring er svært
lite berørt i regjeringsplattformen.
Dette medlem viser til at
Heimevernet har svakheter i sin operative evne. Det gjelder mangler
i visse materiellkategorier, bemanning og kompetanse. På den bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at antallet beredskapsklare områder økes
vesentlig framover.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til Sosialistisk Venstrepartis merknad om en helhetlig vurdering
av Heimevernets behov. Flertallet viser
til at regjeringen har svart ut dette i Stortinget i flere omganger. Flertallet viser
til at regjeringen innhenter helhetlige faglige vurderinger fra
forsvarssjefen som grunnlag i planprosessene for utvikling av forsvarssektoren. Flertallet påpeker
at det planlegges ulike tiltak for at HV skal utøve vakthold og sikring
av objekter i kystsonen slik som det blant annet er redegjort for
i Prop. 1 S (2018–2019). Flertallet viser til at dette
inkluderer kompetanseheving, småbåter og sperremateriell.