Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid
Nøklebye Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Sosialistisk Venstreparti, Sheida Sangtarash, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til representantforslaget i Dokument 8:62 S (2018–2019). Helseminister
Bent Høie uttalte seg om forslaget i brev til komiteen av 25. januar
2019. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Det har
kommet inn i alt 58 skriftlige innspill til saken.
Komiteen viser til anbefalinger
fra Helsedirektoratet, der morsmelk pekes på som den beste maten
for spedbarnet, og at barnet trygt kan få morsmelk de første seks
månedene med tilskudd av D-vitamin dersom barn og mor trives med
det. Nordiske ernæringsanbefalinger (NNR 2012) sier følgende om
lengden av fullammingsperioden:
«Eksklusiv amming
i omkring seks måneder anbefales av de fleste offisielle organer,
inkludert Den amerikanske barnelegeforening (AAP, 2008, og 2012),
Det europeiske mattrygghetsorganet (EFSA, 2009), Den europeiske
barnelegeforening (ESPGHAN, 2008 og 2009), Den britiske vitenskapskomiteen
for ernæring (SACN, 2011) og Verdens helseorganisasjon (WHO).»
Komiteen viser videre til at
Verdens helseorganisasjon løfter fram amming som et av få kostnadseffektive
tiltak for å redusere risikoen for ikke-smittsomme sykdommer. Norge
har sluttet seg til WHOs mål om å redusere for tidlig død av disse
sykdommene med 25 pst. innen 2025.
Komiteen viser til Nasjonal
handlingsplan for bedre kosthold (2017–2021), der det er et mål
å øke andelen barn som fullammes til 60 pst. de første fire månedene
og til 25 pst. de første seks månedene. Videre er det et mål at
andelen barn som ammes i hele første leveår, økes til 50 pst.
Komiteen er kjent med at det
er en stor andel av spedbarn i Norge som ammes, og Norge har høy
ammeforekomst sammenliknet med mange andre vestlige land. Likevel
ammer mange kvinner i Norge betydelig kortere enn anbefalt av Helsedirektoratet
og de fleste offisielle organer, inkludert Verdens helseorganisasjon (WHO).
Komiteen ønsker et ytterligere
fokus på å fremme amming i alle deler av befolkningen. Dette gjelder
særlig kvinner med dårlig sosioøkonomisk bakgrunn, hvor det er vist
at flere slutter å amme tidlig. Komiteen anerkjenner samtidig
at for noen kvinner er amming vanskelig og svært slitsomt eller
ikke mulig å gjennomføre. En god barselomsorg skal klare å følge
opp disse kvinnene på en god måte, samtidig som det legges til rette
for at flere ammer.
Komiteen viser til at det er
kommet inn mange høringsinnspill fra enkeltpersoner til dette representantforslaget
som mener at tredelingen av foreldrepermisjon er til hinder for
å kunne følge opp de nasjonale faglige rådene om spedbarnsernæring.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet ved Stortingets
behandling av Prop. 4 L (2018–2019), jf. Innst. 44 L (2018–2019),
fremmet forslag om å be regjeringen ved utgangen av 2020 foreta
en evaluering av foreldrepermisjonsordningen som trådte i kraft
1. juli 2018. Evalueringen skal primært ta for seg foreldrenes erfaringer,
barneperspektivet, helsemessige konsekvenser for mor samt erfaringer
med amming som følge av endringen i fedre- og mødrekvoten. Forslaget
fikk ikke flertall.
Komiteen viser
til at Norge har en høy ammeforekomst sammenliknet med mange andre
vestlige land, men at det ifølge anbefalinger fra Helsedirektoratet
og Verdens helseorganisasjon fortsatt er behov for å øke andelen
som ammer. Ammeforekomst er blitt kartlagt i to perioder, fra 1998–1999
(Spedkost 1) og i 2006–2007 (Spedkost 2). Per i dag finnes ikke
oppdaterte tall for ammeforekomst i Norge. Høsten 2018 og våren
2019 skal det gjennomføres en ny Spedkost-undersøkelse (Spedkost
3). Resultat fra denne forventes å foreligge våren 2020 og vil gi
oss et innblikk i hvordan ammeforekomsten i Norge utvikler seg.
Komiteen vil påpeke at ammepresset
også kan bli for stort. Kvinner som ikke kan eller ønsker å amme, må
få en opplevelse av at det også må være greit.
Komiteen mener Ammehjelpen
er et viktig supplement til den offentlige barselomsorgen. Organisasjonens
formål er at mødre skal få all den hjelp og støtte de trenger til
å amme så lenge de selv ønsker, til beste for barnas, mødrenes helse
og samfunnet for øvrig. Ammehjelpen består av 160 aktive ammehjelpere
som veileder mødre. All rådgivning ut mot mødre i alle kanaler (telefon,
e-post, digitale kanaler) gjøres på fritiden uten vederlag. Ammehjelpen
er gjennom sitt veiledningsarbeid viktig for å øke andelen barn
som ammes og fullammes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett for 2019, der det ble satt av 0,65 mill. kroner i
økt tilskudd til Ammehjelpen for blant annet å løfte kvaliteten
på ammehjelpen.no og tilby kurs til ammehjelpere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
forslagsstillerne i at det må legges til rette for å øke andelen
barn som ammes og fullammes.
Disse medlemmer viser til at
den positive helseeffekten ved amming er godt dokumentert. Helsedirektoratet
oppgir at amming er et av de mest effektive tiltakene for å fremme
helse og forebygge sykdom hos både mor og barn. Morsmelk er den
beste maten for spedbarn og gunstig for utviklingen av barnets imunforsvar
og hjerne. Morsmelk reduserer barnets risiko for infeksjoner på
kort sikt og risiko for overvekt og diabetes på lengre sikt. Det
er også vist at amming kan bidra til å redusere sosiale forskjeller
i helse.
Disse medlemmer viser til at
gode ordninger med foreldrepermisjon for mange er viktig for å gjøre amming
praktisk mulig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet i regjering
har dannet grunnlag for dagens ordning med høy lønnskompensasjon
og lang foreldrepermisjon.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at fødsel og livets start er en stor begivenhet, men også en
sårbar situasjon for mange. Kvinner skal oppleve et trygt og godt
tilbud under fødsel og i barsel. Tidlig utreise fra sykehus etter
fødsel kan ha negative konsekvenser for amming. Disse medlemmer mener at utreise
fra føde-/barselavdeling skal tilpasses familiens behov, og at utreisevurderingen
alltid skal gjøres sammen med kvinnen. Kommunenes jordmortjenester
og helsestasjoner må rustes opp, slik at alle blir fulgt opp med
hjemmebesøk. Disse
medlemmer mener at gjeldene retningslinjer for barselomsorgen
må gjøres til en realitet for alle kvinner og barn. Disse medlemmer mener
at arbeidet med ammekyndig helsestasjon må styrkes, og at samtlige helsestasjoner
må ha kompetanse på amming og tilfredsstillende bemanning for å
kunne gi et godt tilbud.
Disse medlemmer mener det er
et stort behov for å styrke jordmortjenesten i kommunene. Dette
er nødvendig for å sørge for at de som skrives ut fra sykehus med
dagens gjennomsnittlige liggetid, blir fulgt opp slik retningslinjene
tilsier, med hjemmebesøk og annen oppfølging.
Disse medlemmer viser
til at Stortinget 24. mai 2018 behandlet et representantforslag
om åtte tiltak for å sikre trygg fødselsomsorg, jf. Innst. 280 S
(2017–2018) og Dokument 8:168 S (2017–2018). Arbeiderpartiet, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti fremmet komiteens
tilråding, som fikk flertall i Stortinget. Tilrådingen omhandlet
blant annet forslag for å styrke den kommunale jordmortjenesten,
implementering av Nasjonal faglig retningslinje for barselomsorgen
fra 2014 og liggetid. Disse
medlemmer forventer at regjeringen følger opp vedtakene som
ble fattet i denne saken.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det er ingen tvil om at amming er det beste alternativet. Samtidig
er det noen som aldri vil kunne følge opp denne anbefalingen. Disse medlemmer viser
til at mødre som av ulike årsaker er nødt til å flaskemate, etterlyser mer
informasjon og kompetanse hos helsepersonell. Kvinnene ønsker faglig
veiledning i hvordan de kan gjøre matesituasjonen god og trygg,
men opplever at kunnskapen om dette ikke er stor nok i barselomsorgen. Kompetansen
på flaskemating bør ifølge disse medlemmer økes i barselomsorgen
og blant jordmødre og helsesykepleiere, parallelt med kompetanseheving
og informasjon om amming. Disse medlemmer viser til at
omsorgsoppgavene i barselperioden er store og omfattende. Derfor
er det avgjørende at samtidig som det gis et entydig råd om at amming
er å anbefale, må informasjon om amming og flaskemating gis på en
slik måte at det ikke oppleves unødvendig skamfullt å ikke få til
ammingen. Det er avgjørende at også disse kvinnene får tett og god
oppfølging med sine utfordringer i barselomsorgen.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Helsedirektoratet i Nasjonal
faglig retningslinje for spedbarnsernæring (2016) anbefaler at spedbarn skal
ammes i hele første leveår, det vil si 52 uker, og gjerne lenger.
Det anbefales at barn fullammes til de er seks måneder. I regjeringens
Nasjonal handlingsplan for bedre kosthold (2017–2021) er det et
mål at innen 2021 skal andelen av barn som ammes i første leveår,
økes til 50 pst., og at 60 pst. skal fullammes ved fire måneders
alder og 25 pst. ved seks måneders alder. Dette medlem mener det er spesielt
at man setter målene for amming i handlingsplanen langt unna det
som er de nasjonale faglige retningslinjene. Dette medlem mener også at
Nasjonal handlingsplan for bedre kosthold mangler tiltak for å øke
andelen barn som ammes og fullammes.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette mål om at innen 2024 skal minst 75 pst. av
spedbarn i Norge få morsmelk i tråd med Helsedirektoratets faglige
retningslinjer for spedbarnsernæring, og komme tilbake til Stortinget
i løpet av 2019 med en samlet gjennomgang av tiltak for at denne
ammeandelen av spedbarn kan nås.»
Dette medlem mener
det er flere tiltak som må vurderes særskilt i en slik samlet gjennomgang
av tiltak, som også er beskrevet i representantforslaget. Det må sørges
for konkrete tiltak som bidrar til økt ammekompetanse i tjenestene,
slik at alle som arbeider med mor og spedbarn, har god kunnskap
om og opplæring i amming og spedbarnsernæring. Det må vurderes å
styrke Nasjonal kompetansetjeneste for amming (NKA), sørge for å
gjøre alle fødeavdelinger godkjent som «mor–barn-vennlige» og sette
mål om at alle helsestasjoner blir godkjent som «ammekyndig helsestasjon».
Det bør vurderes behov for opplysningskampanjer om morsmelk, amming
og ammerådene fra Helsedirektoratet. Gravide bør få god informasjon
hos jordmor om amming allerede i svangerskapet. Det bør også gjøres
en vurdering av bedre tilrettelegging for amming i arbeidslivet
osv.
Dette medlem viser til at Ammehjelpen
har vært en viktig drivkraft for å fremme og støtte amming i Norge
helt siden 1968. Dette
medlem mener at Ammehjelpen, som i dag får over 40 000 henvendelser
i året, er et unikt mor-til-mor-tilbud som må få rammer til å kunne
utvikles i alle deler av landet.