Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Arild Grande, Eigil Knutsen og Hadia Tajik,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Laila Reiertsen og lederen Erlend Wiborg,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk Venstreparti, Solfrid
Lerbrekk, fra Venstre, Terje Breivik, og fra Kristelig Folkeparti,
Geir Sigbjørn Toskedal, viser til at Stortinget i 2010 vedtok
nye regler for samordning mellom fleksibel folketrygd og offentlig
tjenestepensjon. Disse endringene trådte i kraft fra og med 2011. Komiteen viser
til at endringene blant annet innebar at det fra og med årskullet
1944 ble innført levealdersjustering av offentlig tjenestepensjon
samt fleksibel alderspensjon fra folketrygden.
Komiteen viser til at partene
ved tariffoppgjøret i offentlig sektor i 2009 inngikk «avtale om
offentlig tjenestepensjon og AFP i offentlig sektor» med følgende innhold:
«Dagens regler for
offentlig tjenestepensjon (bruttoordningen) og AFP i offentlig sektor
videreføres med nødvendige tilpasninger til innføring av fleksibel
alderspensjon i folketrygden fra 2011 og med de tilpasninger som
følger av Stortingets vedtak fra mai 2005.
I tråd med Stortingets
vedtak skal alderspensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger
levealdersjusteres og reguleres etter nye regler på samme måte og
fra samme tidspunkt som alderspensjon fra folketrygden.
Levealdersjustering
i dagens offentlige tjenestepensjon gjennomføres slik at grunnlovsvernet
ivaretas. Det gis en individuell garanti for opptjente rettigheter
i tjenestepensjonsordningene pr. 1. januar 2011 som sikrer at medlemmer
av offentlige tjenestepensjonsordninger med 15 år eller mindre igjen
til 67 år er sikret 66 prosent av pensjonsgrunnlaget ved 67 år etter
30 års opptjening.
Personer som velger
å ta ut alderspensjon fra folketrygden før 67 år kan ikke i tillegg
ta ut folketrygd- eller tjenestepensjonsberegnet AFP.
Beregning av tjenestepensjon
– herunder samordning med alderspensjon i folketrygden – skal skje
slik at tjenestepensjonen ikke påvirkes av når den nye fleksible
alderspensjonen fra folketrygden tas ut. Det gis anledning til å
kompensere for levealdersjusteringen av tjenestepensjonen ved å
stå i stilling ut over 67 år.
Det vises til at
Fornyings- og administrasjonsdepartementet har en pågående prosess
i samarbeid med partene i arbeidslivet for vurdering av særaldersgrensene og
fratreden ved disse. Det avtales ikke endringer i gjeldende særaldersgrenser
i forbindelse med lønnsoppgjøret 2009.»
Komiteen viser til at tariffoppgjøret
i 2009 innebar en videreføring av bruttoordningen og et nei til
fleksibel tjenestepensjon og ny fleksibel AFP. En konsekvens av
dette er at en ikke får høyere pensjonsnivå ut over full opptjening
selv om en fortsetter i arbeid. Komiteen viser videre til at
avtalen ble fulgt opp og konkretisert gjennom behandlingen av Prop.
107 L (2009–2010), og innebar i hovedtrekk videreføring av offentlig AFP-ordning,
at bruttopensjonen levealdersjusteres når tjenestepensjonen tas
ut, men tidligst fra 67 år, en anledning til å kompensere for levealdersjusteringen
ved å jobbe lenger og at samordningsfradraget levealdersjusteres
som om folketrygden tas ut samtidig med tjenestepensjonen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at offentlig tjenestepensjon er en bruttoordning som lover
et samlet pensjonsnivå fra folketrygden og tjenestepensjonsordningen.
Vurderingen av hvorvidt det hersker en «urett i dagens lovverk»,
slik forslagsstiller viser til i representantforslaget, må derfor
etter flertallets syn, baseres på om
samlet pensjon fra folketrygden og tjenestepensjonsordningen er
i tråd med det man med rimelighet kunne forvente etter at samordningsreglene
ble tilpasset ny fleksibel folketrygd fra 2011, ikke ved å se på
tjenestepensjonsordningen isolert. Ei heller kan man måle en slik
eventuell urett ved å sammenligne med hva den enkelte pensjonsmottaker
kunne fått med en annen pensjonsordning.
Flertallet viser i den anledning
til at pensjonsreformen er et resultat av tverrpolitiske kompromisser mellom
arbeidslivets parter, med de fordeler og ulemper som de ulike partene
har måttet gi og ta i forhandlingene. Dagens lovverk for medlemmer
i offentlige tjenestepensjonsordninger født i årene 1944–1953, er blant
annet et resultat av at partene i 2009 sa nei til fleksibel tjenestepensjon
og ny fleksibel AFP og heller ville videreføre dagens bruttoordning
og dagens AFP. Flertallet viser
til at dette i praksis utgjorde et kompromiss, der partene prioriterte
dem som ønsket å slutte i jobb før fylte 67 år, på bekostning av
dem som ønsket å stå i jobb etter fylte 67 år. Konsekvensen av dette
var altså at personer som sluttet i jobb ved 62 år, slapp å betale for
tidligere uttak i form av lavere årlig pensjon, mens personer som
står i jobb etter 67 år, ikke får noen gevinst i form av økt årlig
samlet pensjon etter at de har kompensert for levealdersjusteringen
i tjenestepensjonen.
Flertallet mener at hovedpremisset
for representantforslaget, nemlig at effektene av samordningsreglene
for offentlig ansatte som er født mellom 1944 og 1953, og som står
i jobb utover fylte 67 år, ikke var godt nok belyst, er galt. Flertallet mener
det fremgår klart av Prop. 107 L (2009–2010) at samlet pensjon for
denne aldersgruppen ikke vil øke ved utsatt uttak etter at en har
kompensert for den fulle effekten av levealdersjusteringen.
Flertallet viser i den sammenheng
til at det gjennom flere medieoppslag har blitt fremvist eksempler
på enkeltpersoner som etter samordningsreglene står igjen med null
i tjenestepensjon på grunn av de nye samordningsreglene. Flertallet mener
en slik utregning av tjenestepensjonen isolert sett blir svært misvisende,
all den tid bruttoprinsippet gir en garanti for samlet pensjon,
der én del kommer fra folketrygden og en annen fra tjenestepensjon,
eksempelvis Statens pensjonskasse, KLP eller kommunale pensjonskasser.
Dess større andelen fra folketrygden er, dess mindre blir andelen
fra tjenestepensjonen. Hvor stor andel som kommer fra folketrygden,
og hvor stor andel som kommer fra tjenestepensjonen, vil således
variere fra person til person. Det spesielle for denne aldersgruppen
er at beregningen av samlet offentlig tjenestepensjon gjør at den
teoretiske folketrygdpensjonen for enkelte vokser seg så stor at
den «spiser opp» tjenestepensjonen. I motsetning til påslagsmodellen
i ny offentlig tjenestepensjon, der tjenestepensjonen kommer på
toppen av folketrygden, følger denne aldersgruppen bruttoprinsippet,
der samlet offentlig tjenestepensjon ligger fast etter full opptjening.
Ettersom bruttopensjonen ikke øker, mens både alderspensjonen fra
folketrygden og samordningsfradraget øker ved økt uttak, får vi
den situasjonen at samordningsfradraget overstiger tjenestepensjonen.
Det betyr derimot ikke at samlet pensjon blir mindre, men at sammensetningen
av pensjonen blir annerledes.
Flertallet viser til at økt
uttak etter full opptjening ikke ga høyere årlig ytelse før 2011.
Årskullene dette forslaget henviser til, får altså en pensjon som
er høyere enn bruttogarantien på 66 pst. dersom de utsetter uttaket
av pensjon til de har kompensert for effekten av levealdersjusteringen,
og de får like høy samlet pensjon som de ville fått før pensjonsreformen
ble vedtatt. Flertallet viser
til at det medfører riktighet at offentlig ansatte som står i jobb
etter 67 år, ville fått høyere samlet pensjon dersom partene i 2009
hadde sagt ja til fleksibel tjenestepensjon. Flertallet mener imidlertid
at det blir feil å omgjøre den negative konsekvensen i et forlik
for én gruppe, beholde de positive konsekvensene for alle de andre
og sende regningen for dette til fremtidens pensjonister og yrkesaktive.
Flertallet viser for øvrig
til at det i Granavolden-plattformen er nedfelt at regjeringen vil
gjennomføre en evaluering av pensjonsreformen, herunder utviklingen
av den reelle pensjonsalderen og kjøpekraften, for å sikre et bærekraftig
pensjonssystem for fremtiden.
Flertallet tilrår på denne
bakgrunn at forslaget ikke vedtas.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Stortingets
behandling av Prop. 61 L (2017–2018) Endringer i lov om Statens
pensjonskasse, lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser og
enkelte andre lover (tilpasning av alderspensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning
til alderspensjon fra folketrygden opptjent etter nye regler), jf.
Innst. 343 L (2017–2018). Stortinget fattet følgende enstemmige
vedtak i saken:
«Stortinget ber regjeringen
legge til rette for en helhetlig presentasjon/gjennomgang av fremtidig
levealdersjustering og samordning for personer med tjenestepensjon
fra offentlig sektor i forbindelse med fremleggelsen av nødvendige
lovendringer som følge av avtalen om ny tjenestepensjon for ansatte
i offentlig sektor.»
Disse medlemmer viser til at
saken har vært på høring med høringsfrist 9. januar 2019. Av felles
høringsuttalelse til denne saken fra LO, Unio, YS og Akademikerne
fremgår følgende:
«Vi vil påpeke at
det heller ikke nå foreslås endringer i samordningsreglene for de
som står i jobb til etter at forholdstall/justeringstall 1 er nådd,
og som er født 1962 eller tidligere. For de som er født 1963 eller senere
vil denne urimeligheten bli fjernet i kombinasjon med innføring
av fleksibelt og nøytralt uttak for opptjent bruttopensjon fra 67
år. For personer født i 1962 eller tidligere vil høyere alderspensjon
fra folketrygden fortsatt gi tilsvarende reduksjon i årlig netto
tjenestepensjon for de som arbeider lenge. Det er sterkt urimelig.
Vi imøteser at dette løses i det videre arbeidet nå som det er klarlagt
at 1962-kullet er det siste kullet som vil rammes av denne samordningsregelen.»
Disse medlemmer mener at samordningsreglene
for alle de berørte årskullene bør sees i sammenheng når ovennevnte
sak kommer til Stortinget våren 2019, med en helhetlig gjennomgang
av vedtatte og foreslåtte regler for samordning.
Disse medlemmer viser til brev
fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe til arbeids- og sosialministeren,
av 6. februar 2019, og til statsrådens svarbrev, av 15. februar
2019, der det fremgår at det pr. i dag er 570 nullpensjonister i
de offentlige tjenestepensjonsordningene.
Disse medlemmer viser til at
bakgrunnen for brevet er at KLP i Stortingets høring i saken viste
til at det finnes flere nullpensjonister i de offentlige ordningene
enn dem som er født 1944–1953, og som fortsetter å arbeide utover
den tiden som kreves for å motvirke levealdersjusteringen, og som
representantforslaget omhandler. Problemstillingen som reises i
representantforslaget, vil også gjelde tilsvarende for årskullene
1954–1962, med avtakende virkning, frem til årskullet født 1963,
da ny tjenestepensjon vil være innført. Disse medlemmer mener at alle
grupper av nullpensjonister bør sees under ett før man konkluderer
med om det skal gjøres endringer i allerede vedtatte samordningsregler.
Dette spørsmålet bør også sees i sammenheng med dem som med nye
samordningsregler kan ha fått en strengere samordning enn tidligere,
herunder personer med lave inntekter og deltidsansatte, jf. Stortingets
behandling 4. juni 2018 av Prop. 61 L (2017–2018), jf. Innst. 343
L (2017–2018).
Når det gjelder den
problemstillingen som reises i representantforslaget, og tilsvarende
problemstilling for årskullene 1954–1962, viser disse medlemmer til regjeringserklæringen,
der det fremheves at det er ønskelig at folk står lenger i jobb,
og der regjeringen signaliserer at en ønsker å øke aldersgrensen
til 72 år. Det vises også til intervju med Høyres finanspolitiske
talsperson i Dagsavisen torsdag 7. februar 2019 om det samme. Disse medlemmer viser
videre til avtalen mellom partene av 3. mars 2018, der den nye løsningen
for tjenestepensjoner i offentlig sektor har gode insentiver til å
stå lenger i arbeid for personer født fra og med 1963.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med lovsak om ny offentlig tjenestepensjon
komme tilbake med vurderinger av hvordan en kan styrke arbeidslinjen
for offentlig ansatte født i årene 1944–1962.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at dette lovforslaget har engasjert
nåværende og tidligere offentlig ansatte som reagerer på at deres
tjenestepensjon reduseres ved arbeid ut over fylte 67 år. Dette medlem har
merket seg at flere har tatt kontakt for å gi sin støtte til lovforslaget.
Pensjonsreformens virkninger for
årskullene 1944–1953
Dette medlem viser til at
pensjonsreformens formål om å få folk til å stå lenger i jobb samt
å redusere statens fremtidige pensjonsutgifter er to sider av samme sak.
Slik samordningsreglene er for årskullene 1944–1953, er det kun
det å spare pensjonsutgifter det er tatt hensyn til. Insentiver
til å jobbe lenger ut over det tidspunkt når levealdersjusteringen
er kompensert, er fraværende. Dette medlem vil understreke
at dagens regelverk medfører at den opptjente tjenestepensjonen på
tidspunktet da levealdersjusteringen var kompensert, reduseres for
hver måned den ansatte jobber. Det betyr at når den ansatte slutter
etter flere år, er den tidligere opptjente offentlige tjenestepensjonen
redusert – og kanskje helt borte.
Samordningsloven
Dette medlem viser til samordningsloven
§ 24 nr. 1 tredje ledd:
«Dersom tjenestepensjonen
tas ut etter fylte 67 år, benyttes forholdstallet på uttakstidspunktet.
Dette gjelder også dersom det er tatt ut hel eller delvis alderspensjon
fra folketrygden på et tidligere tidspunkt.»
Dette medlem viser videre
til at det i tråd med avtalen med organisasjonene er bestemt at
forholdstallet som anvendes på brutto tjenestepensjon, er begrenset
nedover til 1, mens det ikke er lagt inn en tilsvarende begrensning
i forholdstallet som brukes på samordningsfradraget. Forholdstallet
for samordningsfradraget fortsetter å falle så lenge vedkommende
fortsetter i jobb, også selv om vedkommende eventuelt har valgt
å ta ut folketrygdpensjonen tidligere.
Dette medlem vil vise til
at ved å begrense forholdstallet til 1,000 for samordningsfradraget
som for bruttopensjonen bevares den opptjente, offentlige tjenestepensjonen
for utbetaling den dagen den ansatte slutter i sin jobb, dvs. at
både bruttopensjon og samordningsfradrag blir beregnet etter forholdstall
1,000 i tråd med Representantforslag 46 L (2018–2019). Forslaget
gir pensjonsleverandørene fordelen av sparte pensjonsutgifter samtidig
som arbeidstaker motiveres økonomisk til å jobbe lenger ved at den
offentlige tjenestepensjonen ikke reduseres når arbeidstaker velger
å fortsette i jobb. Pensjonsreformens to viktigste formål blir slik oppfylt.
Dette medlem vil understreke
at reglene om samordningsfradrag for årskullene 1944–1953 ikke oppfyller
pensjonsreformens formål når offentlig ansatte arbeider etter at
levealdersjusteringen er kompensert, fordi offentlig ansatte taper
opptjent tjenestepensjon hver måned den ansatte jobber videre. Dette medlem mener
samordningsreglene for årskullene 1944–1953 går for langt når det
gjelder innsparing på bekostning av medlemmenes rettigheter til
pensjon. Dette er en direkte årsak til at pensjonsreformens hensikt
med å gi insentiv til å stå lenge i jobb, ikke er oppfylt for årskullene
1944–1953 når de arbeider ut over det tidspunkt hvor levealdersjusteringen
er kompensert fullt ut.
Bred støtte til lovforslaget
Dette medlem viser til at
samtlige arbeidstakerorganisasjoner støtter lovforslaget. Det samme
gjør Pensjonistforbundet og Landsforbundet for offentlige pensjonister.
Kommunenes pensjonsleverandør KLP viser i sitt høringsnotat til
komiteen til at lovforslaget harmonerer med det mulige alternativet
KLP foreslo i 2009. Pensjonskassen for helseforetakene i hovedstadsområdet
(PKH) peker på at mange velger å avslutte arbeidsforholdet før pensjon
fra PKH blir redusert, selv om de egentlig ønsker å fortsette arbeidet,
fordi de gjerne vil få maksimalt igjen for sitt medlemskap i offentlig tjenestepensjon.
PKH støtter lovforslaget.
Dette medlem konstaterer på
denne bakgrunn at lovforslaget har bred støtte.
Nærmere om lovforslaget i Representantforslag
46 L (2018–2019)
Dette medlem vil understreke
at lovforslaget ikke innebærer at systemet for uttak av tjenestepensjon blir
nøytralt. Ansatte som utsetter uttaket av tjenestepensjon, vil ikke
få disse midlene igjen senere, slik et konsekvent nøytralt system
ville kreve. Forslaget respekterer bare den nøytraliteten som allerede
før 2011 var innført når det gjelder uttak av folketrygdpensjon.
Dette medlem vil videre peke
på at det ikke er sant at årskullene 1944–1953, slik statsråden
skriver, får «om lag samme nivå på samlet pensjon som de ville fått uten
pensjonsreformen». Folketrygdpensjonen for årskullene født mellom
1940 og 1943 kom automatisk til utbetaling fra fylte 67 år (for
tidligere årskull delvis fra fylte 67 år og fullt ut fra fylte 70
år). Ansatte født i 1942 som jobbet frem til fylte 73 år, fikk seks
års utbetaling av full folketrygd på toppen av sin lønn i tillegg
til en samlet pensjon fra og med avgangstidspunktet på vel 70 pst.
Pensjonsordningen for stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer
Dette medlem mener det er
svært urimelig at personer født i årene 1944–1953, og som har tjent
opp rettigheter i offentlige tjenestepensjonsordninger, får deres
opptjente tjenestepensjon inndratt når de arbeider ut over fylte
67 år. Dette medlem er
sterkt tvilende til om eksempelvis stortingsrepresentanter selv
hadde akseptert dette. Dette
medlem vil her vise til følgende sitat fra statsrådens svarbrev
av 11. februar 2019 til Senterpartiets stortingsgruppe v/Per Olaf
Lundteigen:
«Fra 1. januar 2012
er det innført ny pensjonsordning for stortingsrepresentanter og
regjeringsmedlemmer, jf. lov 16. desember 2011 nr. 60 om pensjonsordning
for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer (stortings- og
regjeringspensjonsloven). I den nye ordning beregnes pensjonen helt
uavhengig av alderspensjonen fra folketrygden, og slik opptjening
omfattes derfor ikke av problemstillingen som arbeids- og sosialkomiteen
har til behandling.»
Dette medlem mener det er
viktig å få frem at når Stortinget innførte ny pensjonsordning for
stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer (nye opptjeningsregler
ble gitt tilbakevirkende kraft til 1. oktober 2009), vedtok Stortinget
en pensjonsordning med ren tilleggspensjon som sikret at denne nye
pensjonen beregnes helt uavhengig av alderspensjon fra folketrygden
og derfor ikke rammes av samordningsloven. Dette står i sterk kontrast
til samordningsregelverkets urimelige konsekvenser, som gjelder
for offentlig ansattes tjenestepensjon etter innføringen av samordningsreglene
og levealdersjusteringen som trådte i kraft fra 1. januar 2011.
Innbetalt tjenestepensjon
Dette medlem vil vise til
at både arbeidsgiver og den enkelte arbeidstaker har finansiert
arbeidstakers opptjente tjenestepensjon.
Offentlig ansattes
pensjon består av folketrygd og tjenestepensjon. Folketrygden er
en rettighet alle ansatte i offentlig og privat sektor opptjener
etter de samme prinsipper, og betales gjennom folketrygdavgifter
og skatter. Kapital til tjenestepensjon spares opp av offentlig
ansatte ved at de betaler 2 pst. av sin bruttolønn, og ved at arbeidsgiver
som en del av arbeidsavtalen i dag betaler rundt 13 pst. av lønn
til pensjonssparing. Hvor mye arbeidsgiver har betalt, varierer
noe, og bestemmes av årlige aktuarberegninger. En må arbeide i 30
år for å oppnå full tjenestepensjon. Offentlig ansatte, som har rett
til full tjenestepensjon, kan ha oppspart pensjonskapital på 2 til
3 mill. kroner når de når pensjonsalder. Hvor mye varierer, og avhenger
av lønn og hvor lenge man har arbeidet.
Dette medlem viser til at
Stortinget i 2010 vedtok pensjonsreformen samtidig som Stortinget
vedtok en ny form for samordning av offentlige tjenestepensjoner
med folketrygden for aldersgruppene født fra 1944 til 1953. Virkningen
fra 2011 gikk ut på at dess lenger disse arbeidstakerne fortsetter
i sin stilling etter 67 år, dess lavere blir tjenestepensjonen.
Fortsetter de å arbeide til de blir 73 år, får de ingen tjenestepensjon. Dette medlem vil
vise til at ved å arbeide fra 67 år kan et medlem av en offentlig
tjenestepensjonsordning spare pensjonskassen for et betydelig årlig
beløp i seks år. Samtidig har vedkommende årlig bidratt med sparing
i disse pensjonskassene. Vedkommende kan eksempelvis ha spart den
offentlige pensjonskassen for til sammen et millionbeløp (summen
av sparte utbetalinger og årlige premieinnbetalinger) ved å arbeide
fra 67 år til 73 år, samtidig som all opptjent tjenestepensjon nulles
ut. Resultatet er at de får null offentlig tjenestepensjon – resten
av livet.
Dette medlem mener det er
viktig å få frem at eierne av pensjonskassene derfor vil spare et
betydelig beløp i utbetalinger av tjenestepensjon samtidig som pensjonskassene
får økte innbetalinger. Tapet er tilsvarende stort for arbeidstakeren
som har opptjent denne pensjonsrettigheten.
Dette medlem vil understreke
at folketrygdens samlede utgifter til pensjon ikke påvirkes av om
uttaket av pensjon gjøres fra 67 år eller utsettes til 73 år. Prinsippet
om nøytral folketrygd innebærer at en får et noe lavere beløp per
år ved uttak 67 år, men utbetalingen skjer over flere år. Tas den
ut ved 73 år, blir det større beløp per år, men en får folketrygd
i færre år. Det en mottar i sum fra folketrygden om en lever til
86 år, skal bli det samme beløpet.
Dette medlem mener det er
hevet over enhver tvil at et slikt system fordeler midler fra den
enkelte arbeidstaker til vedkommendes pensjonskasse. Pensjonskassene
har lagt til grunn at pensjonsforpliktelsene skal komme til utbetaling,
og det er derfor dobbelt urimelig at pensjonskassene både sitter
igjen med økte innbetalinger og reduserte utgifter når offentlige
ansatte født i 1944–1953 arbeider ut over fylte 67 år.
Dette medlem vil understreke
at dagens samordningsregelverk gir utilsiktede konsekvenser når
det gjelder fordeling av økonomiske verdier, men også incentiver
til arbeid.
Utilstrekkelig informasjon om konsekvensene
av å fortsette i jobb
Dette medlem mener årskullene
1944–1953 har vært gitt utilstrekkelig og mangelfull informasjon
om konsekvensene av å fortsette i jobb etter 67 år. Dette medlem mener
dette er svært uheldig. Dette medlem vil vise til
at de offentlige pensjonsleverandørene har hatt en selvstendig økonomisk
interesse av at personer født i årene 1944–1953 har fortsatt å jobbe
etter fylte 67 år.
Dette medlem er blitt gjort
kjent med at Statens pensjonskasse og KLP har gitt manglende opplysninger, men
også i noen tilfeller villedende informasjon til medlemmene. Dette
er alvorlig fordi det har fratatt medlemmene muligheten til selv
å kunne gjøre valg som er riktige for dem økonomisk.
Dette medlem kan ikke se at
det finnes tilstrekkelige argumenter for at det ikke skal utbetales
tjenestepensjon til disse medlemmene den dagen de blir pensjonister.
Det er i tråd med pensjonsreformen at det skal utbetales opptjent
pensjon den dagen et medlem i Statens pensjonskasse eller KLP etc.
slutter i sitt arbeid. Opptjent pensjon må derfor beregnes etter
forholdstall 1 for både bruttopensjonen og samordningsfradraget
i tråd med Representantforslag 46 L (2018–2019) for å unngå tap
av allerede opptjente pensjonsrettigheter.
Dette medlem vil vise til
at det i de første årene etter at pensjonsreformen trådte i kraft,
ikke ble gitt tilstrekkelig og riktig informasjon om at tjenestepensjonen
ville gå tapt dersom man arbeidet etter at levealdersjusteringen
var kompensert. De som er omfattet av pensjonsreformen som trådte
i kraft 1. januar 2011, fikk dermed ikke en reell valgmulighet.
Regelverket gir
et stort personlig økonomisk tap for det enkelte medlem av tjenestepensjonsordningen,
og en tilsvarende økonomisk gevinst for pensjonsleverandørene. Folketrygden
kompenserer ikke dette tapet. Den fleksible folketrygden er allerede
opptjent ved 67 år uavhengig av tjenestepensjonen, og kan utbetales
på det tidspunktet den enkelte selv bestemmer.
Dette medlem vil understreke
at lovforslaget i Representantforslag 46 L (2018–2019) ikke innebærer
at systemet for uttak av tjenestepensjonen blir nøytralt. Ansatte
som jobber lenge og derfor utsetter uttak av tjenestepensjon, vil
ikke få disse midlene igjen senere, slik et konsekvent nøytralt
system ville kreve. Lovforslaget respekterer bare den nøytraliteten
som allerede var innført før 2011, når det gjelder uttak fra folketrygden.
Tilbakevirkning i forhold til Grunnlovens
bestemmelser
Dette medlem viser til at
det under arbeidet med pensjonsreformen ble avgitt mange uttalelser
om grunnlovsstrid fra Justisdepartementet ved Lovavdelingen på forespørsel
fra Arbeids- og sosialdepartementet. Dette medlem merker seg at
når samordningsfradraget ble levealdersjustert med forholdstall
under 1,000 mens bruttopensjonen står fast på 1,000, ble opptjent
tjenestepensjon redusert.
Dette medlem viser til at
alle organisasjoner for de ansatte i offentlig sektor protesterte
sterkt mot løsningen som ble valgt (ny § 24 i samordningsloven),
og til og med pensjonsleverandørene protesterte. De ansattes organisasjoner
påpekte at forslaget var i strid med det grunnlovsvern oppsparte
offentlige tjenestepensjoner hadde. De ansattes organisasjoner mente
at forslaget var i strid med den avtale som var inngått om pensjonsløsning
i 2009.
Dette medlem mener lovforslaget
som er fremsatt i Representantforslag 46 L (2018–2019), vil underbygge
at pensjonsreformen ikke står i motstrid til grunnlovsvernet til
oppsparte offentlige tjenestepensjonsordninger.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 6. juli 1957
nr. 26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser gjøres følgende
endring:
§ 24 nr. 1 tredje
ledd skal lyde:
Dersom tjenestepensjonen
tas ut etter fylte 67 år, benyttes forholdstallet på uttakstidspunktet.
Dette gjelder også dersom det er tatt ut hel eller delvis alderspensjon
fra folketrygden på et tidligere tidspunkt. Det skal likevel ikke benyttes lavere
forholdstall enn 1,000 ved beregning av samordningsfradragene.
II
Endringen trer i
kraft straks med virkning fra 1. januar 2011.»