Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Magne Rommetveit og Kristian Torve,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Ulf Leirstein og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Nils T.
Bjørke, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes,
viser til Dokument 3:5 (2018–2019) Riksrevisjonens undersøkelse
av tilgjengelighet og kvalitet i eldreomsorgen.
Målet med undersøkelsen
har vært å vurdere om eldre får kommunale helse- og omsorgstjenester
i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger om likeverdig
tilgjengelighet og god kvalitet. Det har også vært fokus på hvordan
de statlige virkemidlene er innrettet for å understøtte kommunenes
arbeid med å forbedre tjenestene.
Komiteen viser til lov om
kommunale helse- og omsorgstjenester m.m., som pålegger kommunene
å tilby nødvendige tjenester til personer som bor eller oppholder
seg i kommunen. Kommunene har stor frihet til å innrette tjenestetilbudet
sitt ut ifra lokale forhold og prioriteringer, forutsatt at de oppfyller
Stortingets krav til tilgjengelighet og kvalitet. Komiteen viser også til at
norsk helsetjeneste er organisert etter LEON-prinsippet (laveste
effektive omsorgsnivå-prinsippet). Ifølge samhandlingsreformen,
som ble innført i 2012, skal en større del av pasienters utredning,
behandling og oppfølging utføres i primærhelsetjenesten i kommunene. Det
innebærer at ingen skal henvises til spesialisthelsetjenesten hvis
helsehjelp og omsorg kan gis på en forsvarlig og god måte i kommunenes
primærhelsetjeneste. Mange eldre får utført sine helse- og omsorgstjenester
i kommunene. Over 60 pst. av dem som blir tildelt helse- og omsorgstjenester
i kommunene, er over 67 år.
Komiteen vil understreke at
når eldre søker om helse- og omsorgstjenester, må det i tillegg
til faglige vurderinger og behov legges vekt på deres ønsker og meninger.
Dessverre viser undersøkelsen at mange kommuner svikter når det
gjelder dette viktige punktet. I de 12 kommunene som Riksrevisjonen
har undersøkt, kom det frem at i tre av ti saker var det fattet
vedtak uten at brukerens ønsker ble hensyntatt, og i én av fire
saker var ikke kommunen i kontakt med brukeren før vedtaket ble
gjort.
Komiteen viser til hovedfunnene
i undersøkelsen, som kan oppsummeres slik:
-
Eldre blir tildelt
helse- og omsorgstjenester uten at behovene og ønskene deres er
godt nok utredet.
-
Det mangler nødvendig
kunnskap om kvaliteten i eldreomsorgen.
-
Det er store utfordringer
med pasientsikkerheten i eldreomsorgen.
-
Mer kunnskap om
forbedringsarbeid vil bidra til å styrke kvaliteten i eldreomsorgen.
-
Staten har ikke
god nok oversikt over kommunenes arbeid med å sikre riktig kapasitet
i eldreomsorgen.
Komiteen viser
til at mange kommuner fortsatt ikke prioriterer å ta i bruk ny velferdsteknologi.
Dette er nedslående lesing, for det er en kjensgjerning at utviklingen
på dette området har bidratt til at vi har fått nye verktøy og virkemidler
som bidrar til at eldre kan bo hjemme lenger. I tillegg bidrar bruk
av velferdsteknologi til økt grad av trygghet for den eldre og de
pårørende og en mer effektiv drift av hjemmetjenestene.
Komiteen mener det er bekymringsfullt
at undersøkelsen avdekker store utfordringer med pasientsikkerheten
i eldreomsorgen. Det vises til underernæring hos mange eldre, feil
i bruk av legemidler og fallskader.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det en rekke ganger
har vært avslørt svært alvorlige tilstander i norske sykehjem og
i hjemmetjenesten. Det er derfor ikke nytt, men likevel et stort
alvor knyttet til Riksrevisjonens funn, hvor det avdekkes store
utfordringer med pasientsikkerheten i eldreomsorgen. Sosialistisk
Venstreparti har flere ganger fremmet forslag om en full gjennomgang
av menneskerettssituasjonen i norske sykehjem og i hjemmetjenesten,
uten at flertallet har støttet dette. Dette medlem er bekymret over
den manglende viljen blant flertallet på Stortinget til å undersøke
omfanget av brudd på menneskerettighetene i eldreomsorgen.
Dette medlem viser til at
Sosialistisk Venstreparti også har fremmet en rekke forslag for
bedre ernæring i eldreomsorgen i kommunene, uten at disse fikk flertall.
Et eksempel er forslaget om å fremskynde lanseringen av tilskuddsordningen
for lokale kjøkken på sykehjem til 2019. Regjeringen skal bruke
enda et år på å vurdere hvordan et slikt tilskudd skal innrettes. Dette medlem mener
at dette illustrerer problemet med meldingen Leve hele livet: at
gode intensjoner ikke følges opp med midler, og at ansvaret for
å gjennomføre kostbare tiltak skyves over på kommunene.
Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen løfter frem kommuner som har lykkes med å
forbedre kvaliteten i eldreomsorgen. Det vises til gode eksempler
på hvordan forbedringsarbeid bør ledes og gjennomføres. Grimstad
kommune og Oppsalhjemmet i Oslo trekkes frem som gode eksempler.
I Grimstad har det vært fokus på å ta i bruk ny velferdsteknologi,
og på Oppsalhjemmet har de jobbet med pasientsikkerheten. Selv om
målene med forbedringsarbeidet i Grimstad og på Oppsalhjemmet har
vært ulike, viser undersøkelsen at det er flere felles suksessfaktorer
i måten ledere i tjenestene har gjennomført endringer på.
Fellestrekk er at
lederne:
-
viser vilje til
å gjennomføre kvalitetsforbedringer og støtter medarbeidere som
tar initiativ til endring
-
tar i bruk etablert
kunnskap om forbedringsprosesser og arbeider systematisk med endringer
-
utnytter muligheter
for erfaringsutveksling og samarbeid med andre aktører
-
sørger for god involvering
av ansatte i alle faser av forbedringsprosessen
Komiteen mener
det må være større oppmerksomhet og fokus på tilgjengelighet og
kvalitet i tjenestene til eldre. Kommunene har i dag et stort ansvar
for helse- og omsorgstilbudet til innbyggerne, jf. innføring av
samhandlingsreformen. Derfor er det viktig at kommunene sikrer seg
nødvendig kunnskap og faglig kompetanse på fagområdet. For å få
oversikt over behov og kapasitet må det jobbes strategisk med planarbeid
når det gjelder omsorgsutfordringer for eldre og kvalitet i tjenestene.
Det finnes statlige virkemidler som kommunene i større grad bør
benytte. Et eksempel er det statlige pasientsikkerhetsprogrammet
som har tiltakspakker med anbefalte metoder for å forebygge underernæring, sikre
riktig legemiddelbruk og forebygge fall i sykehjem.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til rapportens omtale
av at det er behov for flere ansatte i helse- og omsorgssektoren framover.
Det gjør det ekstra viktig at den tilgjengelige arbeidskraften brukes
best mulig. Derfor er det bekymringsverdig at det har utviklet seg
en deltidskultur i denne sektoren, av hensyn til både kvaliteten
i tjenestene og lønns- og arbeidsvilkårene til de ansatte. Sosialistisk Venstreparti
fremmet nylig en rekke forslag for å styrke retten til heltid i
Dokument 8:11 S (2018–2019). Dette medlem mener det er
et paradoks at regjeringspartiene stemte ned disse forslagene uten
å legge alternative forslag på bordet såpass kort tid etter at Riksrevisjonen har
slått fast at omfattende bruk av deltid er en stor utfordring i
de kommunale helse- og omsorgstjenestene som krever stor oppmerksomhet
fra nasjonale myndigheter. Dette medlem mener at denne
situasjonen neppe vil endre seg av seg selv, men at det vil kreves
flertall for nye politiske initiativer framover for å sikre at flere
kan og vil jobbe heltid i eldreomsorgen.
Komiteen viser
til Riksrevisjonens anbefalinger. Helse- og omsorgsdepartementet
må:
-
sikre at statlige
virkemidler bidrar til at kommunene utreder de eldres behov og ønsker
bedre før de tildeler helse- og omsorgstjenester
-
sikre at de eldres
klagerettigheter blir bedre ivaretatt
-
bidra til mer presis
kunnskap om kvaliteten i eldreomsorgen, blant annet ved å utvikle
flere og bedre kvalitetsindikatorer
-
bidra til å spre
anerkjent kunnskap i kommunene om hvordan arbeid med kvalitetsforbedringer
bør ledes og gjennomføres
-
sørge for å ha god
informasjon om hvordan kommunene forbereder seg på konsekvensene
av den forventede økningen i antall eldre, og vurdere hvordan statlige
virkemidler best kan brukes for å bistå kommunene i arbeidet
-
se på hvordan departementets
virkemidler kan hjelpe kommunene med å redusere det høye sykefraværet
og den omfattende bruken av deltid
-
avklare, i samarbeid
med KS, hva «heldøgns omsorg» for eldre innebærer, og hvordan begrepet skal
brukes i planlegging og statistikk.
Komiteen forutsetter
at statsråden tar funnene i rapporten på alvor, og anbefaler at
statsråden og departementet følger opp Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet merker seg at statsråden i
sitt svar gir uttrykk for at Riksrevisjonens rapport beskriver viktige
utfordringer innen eldreomsorgen. Statsråden ser på anbefalingene
som viktige bidrag til bredere forståelse av tjenestene og hva som
kan vurderes av forbedringer.
Disse medlemmer merker seg
at statsråden tar Riksrevisjonens funn om utfordringene med pasientsikkerheten
i eldreomsorgen på alvor. Statsråden viser til at regjeringen har
sendt et forslag om å etablere et nasjonalt eldre-, pasient- og
brukerombud på høring. Ombudet skal bidra til å styrke oppmerksomheten
om eldres behov og rettigheter. Hun viser også til at regjeringen
arbeider med tiltak som skal støtte kommunene i arbeidet med å forebygge
fallulykker hos eldre.
Disse medlemmer viser til
at statsråden er opptatt av at det jobbes med å utvikle og forbedre
kvalitetsindikatorene i tjenestene. Det vises til kvalitetsreformen «Leve
hele livet», som skal sette gode erfaringer i system og implementeres
i alle kommuner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener rapporten er alvorlig, og viser til Riksrevisjonens anbefalinger. Flertallet registrerer
at statsråden viser til Meld. St.15 (2017–2018) Leve hele livet
– En kvalitetsreform for eldre som tiltak for å følge opp anbefalingene.
Flertallet er tvilende til
at dette er tilstrekkelig, og mener at denne meldingen ikke er en
reform for kvalitet i helsetjenesten, slik regjeringen fremstiller
den som.
Flertallet viser til at et
flertall i Innst. 43 S (2018–2019) skrev at det var bekymringsfullt
at de store utfordringer som samfunnet står overfor i helse- og
omsorgssektoren i kommunene, i liten grad er problematisert med
løsninger i meldingen. En rekke høringsinstanser savnet fokus og
tiltak rettet mot syke, pleietrengende eldre og multisyke, og flertallet
etterlyste flere og helhetlige forslag som kunne imøtekomme disse
utfordringene.
Flertallet viser også til
at KS omtalte reformen som «mest mulig politikk for minst mulig
penger» på den åpne høringen i Stortinget 1. oktober 2018. Flertallet vil
spesielt understreke at Stortinget vanskelig kan gjøre gode vedtak
uten å ha god informasjon om kvaliteten i eldreomsorgen. Flertallet vil
i tillegg til å peke på gode kvalitetsindikatorer vise til behovet
for bedre og verdibasert ledelse kombinert med en tillitsreform,
der en gir økt ansvar og tillit til folk i førstelinjetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at i arbeidet med
kvalitetsreformen «Leve hele livet» har det vært fokus på å samle
og systematisere arbeidet i noen av de kommunene som har funnet
nye og bedre løsninger i tilbudet til eldre. Sammen med allerede
igangsatte og gjennomførte satsinger og tiltak signaliserer regjeringen
gjennom «Leve hele livet» en ny og bærekraftig politikk som skal
sikre alle innbyggere en god og trygg alderdom. Det innebærer både
bedre tjenester og tilbud, men også et samfunn der eldre får brukt
sine ressurser.
Disse medlemmer mener at kvalitet
i tjenesten handler mye om at de som arbeider i eldreomsorgen, har
relevant kompetanse. For å utvikle gode kvalitetsindikatorer må
fagkunnskapen være oppdatert hos de som utøver tjenesten. Det vises
i den forbindelse til tall fra SSB som viser en vekst på om lag
5 000 årsverk i 2017, hvorav over 80 pst. hadde helse- og sosialfaglig
utdanning. Andelen årsverk med helse- og sosialfaglig utdanning
har økt i omsorgstjenestene. Samlet var det i 2017 om lag 143 000
årsverk i omsorgstjenestene, hvorav om lag 75 pst. hadde helse-
og sosialfaglig utdanning. Det har vært en stor satsing på og styrking
av bevilgningen til grunn-, videre- og etterutdanning i omsorgstjenestene
de siste årene. I 2018 ble det bevilget om lag 355 mill. kroner
til formålet, som er videreført i 2019. Til sammen bevilges det
1,5 mrd. kroner til Kompetanseløft 2020 i 2019.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at pasientsikkerhetsprogrammet må videreføres og utvides i
alle kommuner, og er bekymret for at regjeringen i en slik situasjon
vil avvikle meldeordningen og ikke utvide den til kommunene. Meldeordningen
som foreslås avviklet, er anonyme meldinger til Helsedirektoratet
om hendelser som har eller kunne ført til betydelig skade på pasient.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet synes det er viktig at pasientsikkerhetsprogrammet
videreføres og tas i bruk i alle kommunene. Disse medlemmer mener at etablering
av en undersøkelseskommisjon og utvidelse av varselordningen gjør
ordningen med å melde fra til Helsedirektoratet overflødig. En utvidelse
av varselordningen er viktigere enn å opprettholde dagens meldeplikt.
Den vil innebære at alle som yter helse- og omsorgstjenester, også
kommuner og private, får plikt til å varsle Statens helsetilsyn
om alvorlige hendelser som fører til betydelig skade og død.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet ikke har støttet
innføring av et nasjonalt eldre-, pasient- og brukerombud, da Senterpartiet
i stedet vil styrke dagens pasient- og brukerombud. Dette medlem vil
understreke at det i dag er et problem at ombudsordningen er for
lite kjent og for lite brukt av pasienter fra den kommunale helsetjenesten.
Det samme vil kunne være tilfelle når et nytt ombud skal etableres.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener det er kritikkverdig at regjeringen ikke har kommet lengre
når det gjelder legemiddelhåndtering og forebygging av fallulykker
i og med at det har vært politisk fokus på dette i flere år.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at legemiddelbruken hos
eldre er omfattende. Mange eldre har ofte flere sykdommer, tar mange
medisiner og av og til feil medisiner, noe som kan føre til dårligere
helse og lavere livskvalitet. Eldre er ekstra sårbare for skader
og bivirkninger med fall dersom man kombinerer flere legemidler.
Derfor er det viktig at legene jevnlig går gjennom pasientens medisinliste
og gjør en legemiddelsamstemming og legemiddelgjennomgang ved behov.
Fastlegen er forpliktet til å gjøre en legemiddelgjennomgang for sine
pasienter når pasienten bruker fire legemidler eller mer. Disse medlemmer viser
til pasientsikkerhetsprogrammet «I trygge hender», som har som mål
å redusere pasientskader ved hjelp av målrettede tiltak på risikoområder
i hele helsetjenesten. Sykehus og kommuner er godt i gang med å
innføre i alt 16 tiltakspakker på ulike risikoområder. Tre tiltakspakker
handler om samstemming av legemiddellister og riktig legemiddelbruk
i sykehus, hjemmetjeneste og sykehjem.