Dokument 8:237 S (2017-2018)
Representantforslag om å styrke rettsikkerheten i asylprosessen
Jeg viser til brev
av 18. juni 2018 hvor Kommunal- og forvaltningskomiteen ber om min
vurdering av representantforslag 8:237 S (2016-2017) fra stortingsrepresentantene
Torhild Bransdal, Kjell Ingolf Ropstad, Tore Storehaug og Simon
Molvær Grimstad om å styrke rettsikkerheten i asylprosessen.
Innledningsvis vil
jeg vise til at regjeringen 7. mai 2015 nedsatte et offentlig utvalg
(Særdomstolutvalget) for blant annet å utrede om oppgaver som i
dag ligger i Utlendingsnemnda (UNE), skal overføres til en forvaltningsdomstol.
I mandatet for utvalget
ble det presisert at
«Utvalget har ikke
i oppdrag å utrede mulige endringer innenfor dagens ordning med
et forvaltningsorgan som klageinstans.»
Utvalget leverte
sin utredning (NOU 2017:8) 9. mars 2017. Det fremgår av utredningen
at utvalget ikke anbefaler etablering av en egen forvaltningsdomstol
for utlendingsfeltet. Som fremholdt av forslagsstillerne har utvalget
imidlertid pekt på at de innvendingene som har vært reist mot UNE,
i det vesentligste har gått på opplevd mangel på kontradiksjon og
muntlighet i saksbehandlingen. Utvalget påpeker i denne sammenheng følgende
(s. 353):
«Utvalget har ikke
selv gjennomført noen evaluering av UNE, og har dermed ikke grunnlag
for å ta stilling til i hvilken utstrekning denne kritikken er holdbar, eller
hvorvidt saksbehandlingen i UNE tilfredsstiller lovens krav.»
Utvalget mener imidlertid
at det er et problem i seg selv at samfunnsaktører som Advokatforeningen
og flere andre organisasjoner mener at prosessformen i UNE ikke
gir tilstrekkelig god behandlingen av sakene.
Utvalget foreslår
derfor endringer og har utarbeidet «en skisse til bestemmelser»
som utvalget mener at kan bidra til å styrke kontradiksjonen i saksbehandlingen for
UNE, og til at det åpnes for muntlige innslag i flere saker enn
i dag.
Siden forvaltningsloven
allerede har bestemmelser i §§ 16-19 som stiller krav til kontradiksjon,
innebærer utvalgets forslag på dette punkt, hvorvidt reglene om kontradiksjon
skal forsterkes særskilt i utlendingssaker (se utvalgets utredning
s. 353 annen spalte, nest siste avsnitt).
I tillegg er det
altså et spørsmål om det skal brukes mer ressurser enn i dag på
saksbehandlingen, gjennom utvidet adgang til personlig fremmøte.
Utvalgets forslag
til bestemmelser om henholdsvis mer kontradiksjon og mer muntlighet,
er gjengitt i bakgrunnsteksten i representantforslaget, men for
ordens skyld gjengis de også her:
Forslag til bestemmelse om kontradiksjon:
«Utlendingsnemnda
kan ikke bygge avgjørelsen på et faktisk grunnlag som utlendingen
ikke har hatt foranledning til å uttale seg om. Avgjørelsen kan
ikke gjelde andre krav enn de som klager har tatt opp, og de faktiske omstendigheter
som avgjørelsen bygger på, må i hovedsak ligge innenfor det som
er fremhevet i saken for UNE.»
Forslag til bestemmelse
om mer muntlighet i saksbehandlingen:
«Dersom det er hensiktsmessig
for avgjørelsen av saken, innkalles utlendingen til et møte (behandlingsmøte).
Det samme gjelder dersom utlendingen krever det, og nemndleder anser
at det er av vesentlig betydning for utlendingen å få uttale seg
eller fremføre et bevis muntlig i saken.
Behandlingsmøtet
bør begrenses til å gjelde den delen av saken som tilsier at møtet
avholdes. Det kan begrenses til å gjelde fremføring av muntlige
forklaringer eller å få utlendingens syn på angitte forhold i saken.
Nemndleder skal
orientere utlendingen om hvilke forhold møtet skal omhandle.»
Særdomstolsutvalgets
utredning ble sendt på offentlig høring 26. mai 2017, med høringsfrist
1. desember 2017.
I høringsrunden
kom det flere innspill til de temaer og skisser til lovbestemmelser
som det nå er pekt på i representantforslaget. Alle høringssvarene
er publisert på regjeringens nettsider. Her ligger også kommentarene fra
UNE av 30. november 2017.
Departementet arbeider
på vanlig måte med å vurdere forslagene fra utvalget og høringsinnspillene.
Jeg vil deretter ta stilling til om noen av forslagene bør følges
opp. Dersom vurderingen av de spørsmål som reises i representantforslaget
er ferdigstilt før komiteen behandler saken, vil jeg komme tilbake
til komiteen med en redegjørelse for mitt og regjeringens syn.