Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal
og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Henrik
Asheim, Vetle Wang Soleim, Aleksander Stokkebø og Camilla Strandskog,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Bård Hoksrud og Jan Steinar
Engeli Johansen, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve
Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski,
fra Venstre, Abid Q. Raja, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, fra
Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Rødt, Bjørnar Moxnes,
viser til Prop. 15 S (2018–2019) Samtykke til å sette i kraft en
multilateral avtale for å gjennomføre endringer i skatteavtaler
for å motvirke uthuling av skattegrunnlaget og overskuddsflytting,
med foreslåtte valg og forbehold, undertegnet i Paris 7. juni 2017.
Komiteen viser til at selskapsskattegrunnlaget over
lengre tid har vært under press, og at temaet har stått høyt på
dagsordenen i internasjonale organisasjoner som EU, G20 og OECD
de siste årene. I 2015 la OECD/G20 frem 15 rapporter om tiltak for
å motvirke overskuddsflytting og uthuling av selskapsskattegrunnlaget,
de såkalte BEPS-anbefalingene.
Komiteen viser til at Stortinget
ved flere anledninger har uttrykt utålmodighet og et ønske om en
rask implementering av BEPS-anbefalingene i Norge, blant annet gjennom
skatteforlikets punkt 10 (jf. Innst. 273 S (2015–2016)):
«Regjeringen skal
påse en rask og mest mulig fullstendig implementering av BEPS-anbefalingene
i det norske regelverket.»
Komiteen viser til at flere
av BEPS-anbefalingene krever endring av skatteavtalene (anbefalingene
2, 6, 7 og 14). Reforhandling av skatteavtaler er imidlertid en tidkrevende
øvelse som ofte innebærer lange bilaterale prosesser. Ved å følge
den tradisjonelle måten å endre skatteavtaler på, ville det tatt
år å få implementert anbefalingene.
Komiteen har derfor med interesse
fulgt oppfølgingen av anbefaling nummer 15 om å utvikle et multilateralt
folkerettslig instrument (MLI) for å forenkle prosessen med å gjennomføre
nødvendige endringer i skatteavtalene og er tilfreds med at Norge
har deltatt i forhandlingene om MLI, og at finansministeren på vegne
av Norge undertegnet avtalen 7. juni 2017.
Komiteen viser til at Norge
har mer enn 90 skatteavtaler med andre land. De fleste av disse
bygger på OECDs mønsteravtale. Hensikten med disse avtalene har
vært å unngå dobbeltbeskatning, og dette er presisert i avtaletekstenes
omtale av formål. Gjennom MLI blir formålet utvidet til også å unngå
dobbel ikke-beskatning. Komiteen mener
dette er en viktig presisering.
Komiteen merker seg at 28 av
Norges skatteavtaler er foreslått omfattet av den multilaterale
avtalen. Regjeringen foreslår videre at der hvor vi allerede har
en pågående generell reforhandling av skatteavtalen, blir BEPS-tiltakene
innlemmet i denne prosessen. Komiteen ser at dette kan være
hensiktsmessig, men vil understreke at det er viktig at BEPS-tiltakene
blir prioritert fra norsk side under disse reforhandlingene.
Komiteen har merket seg at
MLI er en frittstående traktat som skal virke ved siden av og i
tillegg til de skatteavtalene den gjelder for, og at avtalen gir
mulighet til å endre inngåtte skatteavtaler på ulike områder – blant
annet gjennom innføring av ulike minstestandarder i tillegg til
en rekke bestemmelser som landene står fritt til å velge. Når to
land ønsker å implementere de samme bestemmelsene, blir deres bilaterale
skatteavtale automatisk endret. Hvis Norge og Norges motpart i en
skatteavtale ikke har gjort like valg for den enkelte bestemmelse
i sin felles skatteavtale, vil avtalen forbli uendret på dette punktet. Komiteen mener
dette er en hensiktsmessig og effektiv fremgangsmåte for å oppnå
raske endringer i skatteavtalene i tråd med BEPS-anbefalingene,
og støtter derfor Norges tilslutning til avtalen.
Som en naturlig konsekvens
av MLIs utforming har Norge måttet ta stilling til en rekke enkeltbestemmelser og
hvorvidt de skal gjøres gjeldende for Norges skatteavtaler eller
ikke. Dette er spørsmål det er interessant for offentligheten å
mene noe om.
Komiteen slutter seg til denne
vurderingen, men vil understreke viktigheten av at intensjonen om
å inkludere bestemmelser om avskjæring av fordeler gjennom bilaterale
avtaler følges opp.
Komiteen har også merket seg
at Norge tar forbehold om ikke å ta i bruk artikkel 9 om skattlegging
av gevinster ved salg av aksjer eller andre eierinteresser i enheter
hvor de underliggende verdiene kommer fra fast eiendom, fordi man
mangler internrettslig hjemmel til å skattlegge personer som ikke
er skattemessig bosatt i Norge. Komiteen er enig i at man på
dette grunnlaget må ta forbehold, men vil presisere at dette ikke
avskjærer Norge fra muligheten til å vedta en slik internrettslig hjemmel
på et senere tidspunkt dersom Stortinget skulle ønske det.
Komiteen er tilfreds med at
MLI inneholder innstramminger i bestemmelsene om etablering av fast driftssted
gjennom bruk av agenter, og at Norge har valgt å slutte seg til
disse. Reglene for når fast driftssted oppstår, er avgjørende for
fordeling av beskatningsretten. Med endring av skatteavtalene på
dette punktet vil det blir bedre samsvar mellom reell aktivitet
og fast driftssted.
Komiteen vil allikevel understreke
at problematikken rundt fast driftssted og allokering av beskatningsrett
mellom land langtfra er løst med disse forbedringene,
og at digitaliseringen av økonomien gjør det prekært å finne nye
løsninger.
Komiteen vil peke på OECDs
beyond BEPS-agenda og generalsekretærens rapport til G20-lederne
i desember 2018. Der ble det blant annet slått fast:
«After the delivery
of the OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) Package
of 15 Actions, the key issues for the international tax community
in 2018 remains how to adress the tax challenges arising from digitalisation.»
Nye kriterier for
å slå fast når et selskap har fast driftssted i et land, er nøkkelen
til en internasjonal løsning for skattlegging av digitale selskaper.
OECD har ambisjoner om å presentere en langsiktig løsning på denne
utfordringen i 2020. Komiteen har
en klar forventning om at Norge tar en pådriverrolle i denne prosessen,
og at Stortinget holdes orientert om fremdriften i arbeidet.
Komiteen støtter for øvrig
de valg og forbehold som er tatt. Komiteen er oppmerksom på at
avtalen ikke gir anledning til å utvide eller å ta nye forbehold som
er mer vidtrekkende enn de forbeholdene som blir tatt på det tidspunktet
avtalen ratifiseres av Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt vil påpeke at det er vanskelig å forstå
hvorfor regjeringen først offentliggjorde norske valg etter å ha
blitt kritisert i mediene for å være det eneste landet blant de
68 som hadde signert avtalen, som har praktisert hemmelighold rundt
dette. Eksempelvis Andorra, Guernsey, Isle of Man, Jersey, Seychellene
og Sveits – alle kjent for hemmelighold – har valgt å praktisere
full åpenhet rundt sine valg, men med forbehold om at det kan skje endringer
når instrumentet skal vedtas i henhold til nasjonal lovgivning. Disse medlemmer mener
dette var uheldig og i dårlig samsvar med vår ambisjon om å fremme
åpenhet på skatteområdet.
Disse medlemmer har merket
seg de forbeholdene regjeringen har meldt inn knyttet til artikkel
7 om særlige bestemmelser for vurdering av hva som er hovedformålet
med et arrangement eller en transaksjon (Principle Purpose Test
– PPT). Denne bestemmelsen medfører at en skatteavtalefordel skal
avskjæres i tilfeller hvor det er rimelig å anta at hovedformålet
med transaksjonen eller arrangementet var å oppnå en slik fordel,
når dette ikke er i samsvar med formålet til de relevante bestemmelsene
i skatteavtalen. Punktene 8–13 angir noen forenklede, objektive
kriterier for å avskjære skattyters tilgang til skattefordel. Regjeringens
vurdering er at slike kriterier er bedre egnet for bilaterale forhandlinger
enn som tema i en multiavtale fordi de bør ta hensyn til hvordan
skattesystemet i Norge og det aktuelle avtalelandet virker sammen.
Disse medlemmer viser til at
BEPS inneholder flere forslag som kan virke positivt i arbeidet
mot skattetilpasning, overskuddsflytting og uthuling av skattegrunnlaget,
men at disse tiltakene dessverre ikke er tilstrekkelige for å bekjempe
denne typen aktivitet. Det er for lite samsvar mellom alvorligheten
og omfanget av skattetilpasning og den politiske innsatsen som legges ned
for å stoppe dette, både nasjonalt og internasjonalt. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn understreke behovet for en større selvstendig
innsats fra Norge, ut over enighetene i BEPS, for å bekjempe uthuling av
skattegrunnlagene. Disse
medlemmer peker på at økt åpenhet er et effektivt virkemiddel
i kampen mot skattetilpasning og omgåelse av regelverk.