Svar på Representantforslag
Dokument 8:14 S (2017-2018) om nasjonal satsing for flere lærere
i skolen
Gode lærere er viktige
for elevenes læring. Regjeringen jobber både for sikre nok lærere,
men også for at vi skal få enda bedre lærere. For oss henger disse
tingene sammen: en god skole og god lærerutdanning gjør både yrket
og utdanningen attraktiv. Vi tror at en langsiktig satsing på kvalitet
er det viktigste virkemidlet for å rekruttere lærere. Det er flere
tydelige tegn på at vi er på rett vei: Søkertallene til lærerutdanningene
går opp og norske elever har nå bedre resultater blant annet i de
internasjonale undersøkelsene PISA og TIMMS, og flere fullfører
og består videregående opplæring.
Fordi gode lærere
er så viktig for elevenes læring er mangel på kvalifiserte lærere
en alvorlig utfordring. Jeg er enig i med representantene at dette
krever innsats, men jeg mener vi bør ha andre tiltak enn de som
ligger i representantforslaget. Vi må ikke la tiltakene gå på bekostning
av kvalitet i skolen. Det er allerede gjort mye, men sammen med
universiteter, høyskoler, kommuner og relevante organisasjoner vil
jeg vurdere om det er tiltak som bør styrkes og om vi må finne nye.
Forslaget fra representantene
inneholder 13 punkter og mine kommentarer til det enkelte forslag
følger nedenfor:
1 Stortinget ber regjeringen fjerne
firerkravet i matematikk for opptak til grunnskolelærerutdanningen
2 Stortinget ber regjeringen i samarbeid
med utdanningssektoren vurdere andre og mer egnede former for opptakskrav
enn dagens opptakskrav til grunnskolelærerutdanningen
Det er viktig med
motiverte og gode lærerstudenter. Det er sammenheng mellom hva studentene
kan når de begynner og hva de kan når de avslutter studiet. Dersom studentene
har gode karakterer fra videregående skole, ser vi at de i større
grad fullfører lærerutdanningen.
I Sundvollen-erklæringen
2013 var skjerping av karakterkrav i matematikk, norsk og engelsk
et tiltak for å satse på lærerens kompetanse. I 2016 ble det innført
karakterkrav 4 i matematikk for opptak til grunnskolelærer- og lektorutdanningene.
Å skjerpe karakterkravene i flere fag er foreløpig ikke aktuelt,
men vil kunne vurderes senere.
Opptakskravet til
grunnskolelærerutdanning og lektorutdanning som ble innført i 2016
er 35 skolepoeng, karakteren 4 i fellesfaget matematikk (eventuelt
bestått programfag i matematikk) og 3 i norsk.
Kritikere har fremhevet
at norskferdigheter er like viktig som matematikkferdigheter, og
argumenterer derfor mot å sette krav til 4 i matematikk og ikke
i norsk. Andre har vektlagt at mange skoleflinke elever kan ha et høyt
antall skolepoeng uten å klare matematikkravet. Det er imidlertid
gode argumenter for å beholde dagens opptakskrav:
-
Vi vet at lærerstudenter
har slitt med matematikk i utdanningen. I en periode var det mye
oppmerksomhet fordi mange studenter strøk i matematikk. Svake matematikkferdigheter
kan gjøre at flere faller fra lærerutdanningen. Det vil derfor være
uheldig å gå bort fra et krav som skal sikre at de er i stand til
å gjennomføre. Vi må vite at studentene har forutsetninger for å
gjennomføre utdanningen. Karakterkravet gir et tydelig signal til
de kommende studentene om at lærerstudiet er faglig krevende og
at de må ha gode forkunnskaper for å ha gode muligheter til å fullføre.
Karakterkravet er derfor en investering i at det uteksamineres flere
lærere. Det er stadig flere søkere til utdanningene, og en stadig
større andel møter kravet. Kravet ser derfor ikke ut til å ha en
negativ effekt, tvert imot.
-
Matematikk som undervisningsfag
er obligatorisk i grunnskolelærer 1–7 (GLU 1-7). I grunnskolelærerutdanningen
5–10 (GLU 5-10) og lektorutdanning kan alle velge matematikk. Vi
skal imidlertid ha enhetlige opptakskrav til lærerutdanning. Å fjerne matematikkravet
for GLU 5-10 og lektorutdanningen, og opprettholde det for GLU 1-7,
kan svekke rekrutteringen til GLU 1–7. Det vil være uheldig fordi
vi særlig vil ha behov på trinnene 1. til 4.
-
Regning er en ferdighet
som skal inngå i alle fag i skolen, altså uansett hvilket fag lærerstudenten
velger å utdanne seg i. Det er ekstra viktig at lærerstudenter som
ikke skal ha matematikk som en del av sin lærerutdanning, har et
godt grunnlag i faget fra videregående.
Det er
også innført muligheter for å bruke intervju ved opptak til lærerutdanningene,
men søkerne må uansett oppfylle kravene nevnt over for å bli tatt
opp.
3 Stortinget ber
regjeringen fremme forslag om endring av opplæringslova og friskolelova
slik at det gjeninnføres et unntak fra kompetansekravet i undervisningsfag
for allmennlærere som oppfylte kravene for å bli ansatt i undervisningsstilling,
inkludert allmennlærere som har påbegynt utdanningen før 1. januar
2014
Kompetansekravene
i undervisningsfag i grunnskolen ble endret høsten 2015. Det ble
samtidig tatt inn i loven at de som har fullført allmennlærerutdanningen,
og de som kunne tilsettes før 1. januar 2014, har dispensasjon fra
kompetansekravene i undervisningsfag frem til 1. august 2025. I
tiden frem til dette skal det være mulig for alle lærere som ønsker
å undervise i fagene norsk, matematikk og engelsk også etter skoleåret
2024-2025, å ta nødvendig videreutdanning. Regjeringen har satt
i gang kraftig satsing på videreutdanning. Siden 2015 har opp mot
16 700 lærere fått tilbud om videreutdanning i matematikk, engelsk
og norsk, og de siste tre årene har mer enn 4 000 lærere i disse
fagene fått tilbud hvert år.. Skoleeierne fikk ti år på seg for
å oppfylle kravet, og må arbeide for dette gjennom planlegging,
bevisst rekruttering og bruk av videreutdanningssystemet. Med det
antallet lærere som får tilbud om videreutdanning ligger skoleeierne
an til å oppfylle kompetansekravene innen 2025.
Det er godt dokumentert
at lærernes kompetanse er av stor betydning for elevenes læring.
Kravene sikrer at de som underviser elever i grunnskolen har relevant kompetanse
i fagene de underviser i. At lærerne har riktig og tilstrekkelig
kompetanse, er en forutsetning for at elevene skal få opplæring
som har høy kvalitet. Regjeringen og flertallet på Stortinget har
ønsket disse kompetansekravene og lagt til rette for overgangsordningen frem
til august 2025. Nå er det fornuftig å gi skoleeierne og lærerne
ro i denne saken, slik at det skapes forutsigbarhet for at skolene
og de som arbeider der.
4 Stortinget ber
regjeringen forskriftsfeste den nasjonale veiledningsordningen for
nyutdannede lærere
Denne regjeringen
er opptatt av at alle nyutdannede nytilsatte lærere skal få en god
overgang fra utdanning til yrke, slik at de fortsetter å arbeide
i barnehagen og skolen. Regjeringen følger opp Stortingets vedtak
om i samarbeid med partene å utforme nasjonale rammer for en veiledningsordning
for nyutdannede lærere. I dette arbeidet har Kunnskapsdepartementet
i samarbeid med organisasjoner for barnehage, skole og høyere utdanning
kommet til enighet om noen anbefalinger om veiledning av nyutdannede
nytilsatte lærere.
Enigheten inkluderer
om prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte
lærere i barnehage og skole. Sammen uttrykker vi ambisjoner for
hvordan veiledning skal gjennomføres. Det anbefales både at det
settes av tid til planlegging og gjennomføring av veiledningen,
og at veiledningen skjer med en hyppighet og et omfang som bidrar
til læring og utvikling. Aktørene har gjennom dette dokumentet forpliktet
seg til å arbeide for forankring i egne organisasjoner, og støtte
opp om ansvaret eiere og ledere i barnehage og skole har for veiledning
av nyutdannede. Omfang og kvalitet av veiledning av nyutdannede
skal evalueres. Vi vil ha dialog med aktørene underveis om resultatene
og videre oppfølging.
Det finnes i dagens
regelverk ingen plikt for skoleeier eller barnehageeier til å tilby
nytilsatte lærere veiledning. Regelverket gir heller ikke den nytilsatte
noen rett til veiledning. Forslagsstillerne ber om at det forskriftsfestes
en nasjonal veiledningsordning for nyutdannede lærere. Dette forutsetter
imidlertid et lovarbeid. Det finnes i dag ingen hjemmel i lovverket
for forskriftsregler om dette.
Både arbeidsmiljøloven,
opplæringsloven og friskoleloven inneholder imidlertid generelle
formuleringer om arbeidsgivers ansvar for å ivareta arbeidstakerne. Ansvaret
for å ivareta nyutdannede nytilsatte lærere, inkludert det å gi
veiledning, ligger først og fremst lokalt.
Regjeringen kan
ikke gå inn på tema som ligger til arbeidstidsforhandlingene mellom
partene. Det har vært viktig for oss at prinsippene og de øvrige
elementene i de nasjonale rammene skal gi rom for lokal tilpasning.
Arbeidsgiver bør benytte det handlingsrommet som er fremforhandlet
lokalt, til å lage gode veiledningsordninger. Avsatt tid eller andre
forhold knyttet til veiledning kan også fremgå av den enkeltes arbeidskontrakt
med sin arbeidsgiver.
Vi vet fra forskning
at det er viktig at veiledningen holder god kvalitet. En lovpålagt
plikt eller forskriftsfesting er ingen garanti for at veiledningen
blir god. Anbefalingene vi gir i prinsippene sier mye om hva vi
mener kjennetegner god veiledning, og vi tror derfor at dette vil
gi mer retning for de som skal gi veiledningen i barnehager og skoler.
I løpet av våren kommer Utdanningsdirektoratet dessuten med en faglig
veileder som vil gå mer inn på tips og gode eksempler på hvordan gode
veiledningsordninger kan utformes og gjennomføres lokalt. Det skal
også utarbeides en faglig veileder og rammer for utdanningstilbud
for veiledere, som en del av de nasjonale rammene.
På bakgrunn av dette,
og at vi nå skal følge opp utviklingen rundt de ferske nasjonale
rammene sammen med partene, mener vi at det ikke er hensiktsmessig
å regulere veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere gjennom lov
eller forskrift nå.
5 Stortinget ber
regjeringen gjennomføre en nasjonal rekrutteringskampanje og stimulere
til lokalt rekrutteringsarbeid rettet mot lærerstudenter i siste
del av utdanningen
Departementet har
vurdert en nasjonal rekrutteringskampanje, men har konkludert med
at vi er bedre tjent med en annen type satsing. Gjennom oppfølgingen
av strategien Lærerutdanning 2025, har alle aktørene i Nasjonalt
forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling blitt enige om å
prioritere rekruttering, og foreslå og støtte opp om tiltak som
blir løftet i forumet. Saken gis bred plass i førstkommende møte,
som er 5. november. Gjennom arbeidet i det nasjonale forumet vil
vi kunne ivareta behov for koordinering nasjonalt.
Representantene
peker på betydningen av lokal rekruttering, og dette er et viktig
poeng. Det er lærerutdanningsinstitusjonene og skoleeiere som kjenner
de lokale forhold best og det er også de som har hovedansvaret for
å sikre god rekruttering til utdanning og yrke. Sammen med lokale
myndigheter kan universiteter og høyskoler nå ut til potensielle
søkere med tilpasset informasjon om studietilbud som er spisset
mot de regionale behovene. Samtidig må de lokale myndighetene passe
på å følge opp studentene underveis i studiet, og særlig i siste
fase. På denne måten kan de sikre at de får dekket behovet for lærere
lokalt. Dette legger vi vekt på når vi møter lærerutdanningsinstitusjoner
og lokale myndigheter.
I 2017 delte vi
ut 7,5 millioner til rekrutteringstiltak der lærerutdanningsinstitusjonene
ble bedt om å samarbeide med skoleeierne. Av disse gikk 4,7 millioner,
og ytterligere to millioner i kvalifiseringsmidler, til institusjonene
i Nord-Norge hvor behovet er størst. I år fordeler vi 10 millioner
kroner til rekrutteringstiltak.
I år har Utdanningsdirektoratet
fått 7,5 mill. kroner til å utrede og foreslå tiltak for at tilsatte
i grunnskolen som ikke har fullført lærerutdanning, kan fullføre
utdanningen. Som en del av utredningen skal Utdanningsdirektoratet
vurdere om det kan være aktuelt å opprette nye studietilbud som
kan kvalifisere lærere som er kvalifiserte for å undervise på 5.–13.
trinn til òg å undervise på 1.–4. trinn. I tillegg har direktoratet
fått 2,5 mill. kroner for å utrede ordninger for å rekruttere søkere
til sør- og lulesamisk og kvensk lærerutdanning. Fra tidligere har
vi god erfaring med lokalrettede tiltak, og vi vil fortsatt ha trykket
oppe i arbeidet med å understøtte lokale prosesser.
Vi støtter også
opp under samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjoner og lokale
skoleeiere. Lærerutdanningsskoler, som skal gå foran i arbeidet
med å heve kvaliteten på praksisstudiet, får en årlig bevilgning på
44,5 millioner kroner. Dette er også en støtte til relasjonsbygging
mellom lærerutdanninger, skoleeier og studenter, som gir et bedre
grunnlag for rekruttering til læreryrket. Skoleeier være tidlig
ute dersom de skal rekruttere de beste lærerkandidatene. Dette er
et lokalt ansvar, som ingen nasjonal kampanje kan ivareta.
Som representantene
er kjent med, har regjeringen innført flere ordninger for sletting
av studielån for lærere. Dette er ikke bare et tiltak for å gjøre
det attraktivt for søkerne å ta lærerutdanning. Når dette tiltaket
trer i kraft i 2025, forventer vi flere ønskede effekter: Vi får
flere søkere til grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7, studentene
fullfører på normert tid og kandidatene tar seg jobb i skolen, hvorav
flere i Nord-Norge. Tiltakene nevnt over, forsterker hverandre gjensidig.
Allerede nå har vi fått høyere søkertall og flere studenter som
tas opp. Dette indikerer at vi lykkes med å heve status for lærerutdanningene.
Vi viser også til
omtaler av anmodningsvedtak 772/17, 773/17 og 696/18 i prop.1S (2018-2019).
6 Stortinget ber
regjeringen på egnet måte komme tilbake til Stortinget med forslag
om å utvide stipendordningene og utvide området for nedskriving
av studielån etter fullført lærerutdanning
Det har vært utfordringer
med å rekruttere søkere til stipendmidlene. Departementet har bedt
Utdanningsdirektoratet gjennomgå stipendordningene med tanke på
hvordan disse fungerer i dag, og hvordan de eventuelt kan forbedres.
Når jeg får direktoratets gjennomgang vil jeg vurdere ordningenes
omfang og innretning, og komme tilbake til Stortinget gjennom ordinære kanaler.
For studenter som
startet på femårig grunnskolelærer- eller lektorutdanning i 2017–2018
eller senere er det innført en ny ordning for sletting av gjeld.
Studenter som fullfører
femårig grunnskolelærerutdanning trinn 5-10 eller lektorutdanning
på normert tid, kan få slettet 51 000 kroner av studielånet. De
som gjennomfører femårig grunnskolelærerutdanning trinn 1–7 på normert
tid, kan få slettet 106 000 kroner av studielånet. For å få slettet
gjeld er det et vilkår at man jobber som lærer i tre av de første
seks årene etter avsluttet utdanning. Dette gjelder i hele landet.
Dersom man arbeider
som lærer i Nordland, Troms eller Finnmark, vil man få ytterligere
55 000 kroner av lånet slettet (og dermed potensielt 161 000 totalt
hvis de har tatt GLU 1-7 på normert tid). Også de som ikke har fullført
utdanningen på normert tid kan få dette beløpet slettet. Det første
kullet som kan få slettet gjeld etter ordningen, er dermed de som
fullfører utdanningen i 2022. Deretter må de jobbe i tre år, slik
at de ikke kan søke om å få slettet gjeld før i 2025.
I tillegg er det
en midlertidig ordning for grunnskolelærere i tiltakssonen. Kvalifiserte
grunnskolelærere som arbeider i tiltakssonen får ettergitt 20 000
kroner årlig, Dette er å anse som en forlengelse av den eksisterende
ettergivelsesordningen for bosatte og yrkesaktive lærere i Nord-Troms
og Finnmark, som kan få inntil 25 000 i året ettergitt. Etter planen
skal denne ordningen avvikles i 2022 når effekten av den nye ordningen om
sletting av gjeld inntreffer. De første vil kunne søke om ettergivelse
høsten 2018, ut fra at de har startet en ettårig opptjeningstid
tidligst 1. august 2017.
Grunnen til at denne
ordningen bare gjelder i tiltakssonen, er at det er der utfordringene
er størst. Her er det høyere andel ukvalifiserte lærere og for få
søkere til de ulike lærerutdanningene. Vi må satse å tidlig innsats for
å sikre alle barn får et best mulig utgangspunkt i skolen.
En utvidelse av
begge ordningene innebærer økte kostnader, og det er viktig å vurdere
opp mot andre tiltak hva som er mest treffsikkert.
7 Stortinget ber
regjeringen gjennomføre et kompetanseløft for ukvalifiserte som
underviser i skolen
Utdanningsdirektoratet
har fått i oppgave å utvikle modeller for kvalifisering av ukvalifiserte
som jobber i skolen – i samarbeid med Nord universitet og Universitetet
i Tromsø – Norges arktiske universitet. I 2017 tildelte regjeringen
midler til universitetene for å pilotere modeller med formål om
å kvalifisere ufaglærte som mangler noe av en lærerutdanning for
å bli kvalifisert.
8 Ber regjeringen
iverksette målrettede tiltak for å få tilbake reservestyrken av
lærere som jobber utenfor skoleverket, blant annet ved å innføre
en tillitsreform i skolen som sørger for at det totale omfanget
av kartlegginger, målinger, rapportering og dokumentasjonskrav på
nasjonalt og lokalt nivå reduseres, slik at lærernes tid til eleven
og lærernes handlingsrom ivaretas
Det er viktig at
både lærerne og skolelederne får tid nok til å gjøre kjerneoppgavene
sine – god oppfølging av elevene og skoleledelse. Det er gjort mye
godt arbeid innenfor dette temaet tidligere, men jeg mener likevel det
er behov for en forsterket innsats rettet mot å identifisere årsakene
til uhensiktsmessig tidsbruk og finne frem til tiltak som kan fjerne
«tidstyver».
Jeg mener dette
arbeidet bør være organisert som en kontinuerlig prosess, og ikke
et tidsavgrenset utvalg eller et prosjekt. Jeg har derfor invitert
partene til å delta i en arbeidsgruppe sammen med Utdanningsdirektoratet
og departementet. Partene er enige i denne tilnærmingen til saken,
de har sendt oss navn på deltakere og arbeidsgruppa starter arbeidet
allerede denne høsten.
Departementet utarbeider
i disse dager mandatet til arbeidsgruppa i samarbeid med partene.
Det er enighet om at gruppa både skal vurdere nåværende dokumentasjons-
og rapporteringskrav, og tilsvarende krav som kan komme som følge
av nye reformer og tiltak, som f.eks. fagfornyelsen. Gruppa skal
vurdere både statlige og lokale tidstyver, også tidstyver som kommer
fra andre sektorer enn skolesektoren.
Tillit til lærerne
er særlig viktig i det store fagfornyelsesarbeidet vi nå er i gang
med. Vi jobber åpent og involverende, slik at lærere kan følge prosessen
og komme med innspill underveis. Jeg er også opptatt av å ivareta lærerprofesjonens
handlingsrom, og de nye læreplanene for fag skal fremdeles være
kompetansebaserte. Det betyr blant annet at lærerprofesjonen har
et handlingsrom der de kan bruke sitt profesjonelle og faglige skjønn til
å avgjøre hvilke metoder og virkemidler de bruker i undervisningen.
Departementet har presisert at kompetansemålene skal utformes på
en slik måte at de gir lokalt handlingsrom og muligheter for tilpasning
av opplæringen.
Partene er godt
involvert i arbeider med fagfornyelsen, både gjennom en referansegruppe
som har jevnlige møter med departementet og gjennom en arbeidsgruppe
som har tett samarbeid med Utdanningsdirektoratet.
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem
skal gi et kunnskapsgrunnlag, bl.a. om elevenes læringsutbytte, både
lokalt og nasjonalt. Når fagfornyelsen er ferdig, må kvalitetsvurderingssystemet
også videreutvikles for å være i samsvar med prinsippene som gjelder
for fagfornyelsen. Departementet vil invitere partene til en gjennomgang
av kvalitetsvurderingssystemet når de nye læreplanene er ferdige
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Også i arbeidet
med revidering av opplæringslova har departementet lagt vekt på
at formålsparagrafen skal videreføres. Arbeidet med revideringen
skal gi et regelverk som er i tråd med målene og prinsippene for grunnopplæringa,
slik de er nedfelt i formålsparagrafen og andre sentrale styringsdokumenter,
f.eks. overordnet del av læreplanverket eller stortingsmeldinger.
I mandatet til utvalget
som arbeider med revideringen, er det presisert at opplæringslova
både skal hjemle og beskytte elevenes behov og rettigheter og gi profesjonsutøverne
nok rom til å utøve sitt profesjonelle skjønn.
Kunnskapsdepartementet
vil undersøke i hvilken grad målkrav og indikatorer knyttet til
elevresultater brukes i tilsettingsavtaler med skoleledere og rektorer. Departementet
vil gi Utdanningsdirektoratet denne oppgaven og komme tilbake til
Stortinget på en egnet måte.
9 Stortinget ber
regjeringen vurdere å overføre forhandlingsansvaret for lærere fra
kommune til stat
Kommuner og fylkeskommuner
er arbeidsgivere for lærere som er ansatt i offentlige grunn- og
videregående skoler. Det er arbeidsgiver, eventuelt etter eget valg gjennom
sin arbeidsgiverorganisasjon, som er forhandlingsmotpart for egne
ansatte. Det er ingen grunn til at lærere, i motsetning til andre
arbeidstakere, ikke skal forhandle om lønns- og arbeidsvilkår med
egen arbeidsgiver. Regjeringen mener det vil være svært uheldig
å gå tilbake til en situasjon der forhandlingsansvaret løsrives både
fra resten av arbeidsgiveransvaret og det øvrige ansvaret kommuner
og fylkeskommuner har for grunn- og videregående skoler.
10 Stortinget ber
regjeringen oppfordre partene til aktivt å ta i bruk handlingsrommet
i avtaleverket om å heve lærernes lønnsnivå og i samarbeid med partene utforme
en forpliktende tiltaksplan for hva staten kan bidra med
Regjeringen viser
til at det er opp til partene selv å utforme og ta i bruk avtaleverket,
slik at det sikrer nødvendig kompetanse i skoleverket. Denne regjeringen har
tiltro til at kommuner og fylkeskommuner, som skoleeiere og arbeidsgivere,
er seg sitt ansvar bevisst og bruker det lokale handlingsrommet
til å styrke og utvikle skolen.
11 Stortinget ber
regjeringen, i samarbeid med partene, sørge for at skoleeier og
skoleledelsen tar i bruk attraktive seniortiltak for at lærere skal
kunne stå lenger i jobb
Regjeringen har
de siste årene satset stort på flere ulike tiltak for å sikre muligheter
for faglige karriereveier og for videreutvikling for de som er i
læreryrket. Dette er tiltak som også kan bidra til at seniorlærere
får attraktive og interessante alternative karriereveier som bidrar til
at de kan stå lenger i jobb.
Gjennom IA-avtalen
har også kommunene forpliktet seg til å jobbe mot målet om at flere
skal jobbe lenger. Regjeringen har tiltro til at kommuner og fylkeskommuner
som arbeidsgivere er seg sitt ansvar bevisst, og bruker de mulighetene
avtalen gir for å oppfylle målsettingen.
12 Stortinget ber
regjeringen styrke utviklingen og driften av desentralisert yrkesfaglærerutdanning
Godt kvalifiserte
yrkesfaglærere er en forutsetning for kvalitativt god yrkesfagutdanning.
Regjeringen styrker fra 2018 av Høgskolen i Oslo Akershus (nå OsloMet) med
10 millioner kroner (permanent) for å drive desentralisert yrkesfaglærerutdanning.
Regjeringen mener
at det i fremtiden vil være et stort behov for å satse på kompetanseutvikling
for yrkesfaglærere og instruktører. Regjeringen mener at den beste
strategien for å møte behovet for videreutdanning for disse, er
å satse videre på Yrkesfaglærerløftet. I budsjettforslaget for 2019
foreslår regjeringen om lag 100 mill. kroner til kompetanseutvikling
for yrkesfaglærere gjennom Yrkesfaglærerløftet.
Fra 2019 skal også
fylkeskommunene inngå i den desentraliserte ordningen for etterutdanning.
Midlene til etterutdanning for yrkesfaglærere (hospitering og faglig
oppdatering i regi av arbeidslivet) skal legges inn i en yrkesfaglig
del av ordningen. På den måten vil fylkeskommunene få større fleksibilitet
til å bruke midlene i tråd med lokale kompetansebehov.
13 Stortinget ber
regjeringen utrede en nasjonal norm for økt lærertetthet for videregående
opplæring og komme tilbake til Stortinget på egnet måte med et forslag
til en opptrappingsplan for når og hvordan denne kan implementeres
Skolene skal organisere
opplæringen slik at elevene deles inn i grupper som ivaretar deres
behov for sosial tilhørighet. Gruppene må dessuten ikke være større
enn det som er pedagogisk forsvarlig. Dette følger av opplæringslova
§ 8-1 første ledd. Bestemmelsen regulerer ikke direkte forholdstallet
mellom antall lærere og elever i ordinær undervisning, men kravet
om pedagogisk forsvarlighet har betydning også for dette forholdstallet. Dette
betyr også at forholdstallet må ta hensyn til elevgruppa og eventuelt
spesielle lokale utfordringer.
Det er ressurskrevende
å utrede forholdstall mellom lærere og elever i videregående opplæring.
Vi vet i dag for lite om hva som dagens gruppestørrelse i videregående
opplæring, og om hva som ville være hensiktsmessige normtall for
lærertetthet i videregående opplæring. For grunnskolen er det tall
for gruppestørrelse 1 og 2 i Grunnskolenes informasjonssystem (GSI).
Vi har ikke tilgjengelig tilsvarende statistikk for videregående opplæring.
For å utrede en norm for forholdet mellom antall lærere og antall
elever i videregående, vil det derfor først måtte gjøres en større
datainnsamling om dette.
Utdanningsprogrammene
på videregående trinn er til dels svært forskjellige. Det vil derfor
antakelig være enda større variasjoner i gruppestørrelsen i videregående
opplæring, sammenlignet med variasjonene i grunnskolen.
Vi vet heller ikke
nok om hva som ville være hensiktsmessige forholdstall for gruppestørrelse
i videregående opplæring. Først når man får kunnskapsgrunnlaget
på plass, vil kostnadene ved en lærertetthetsnorm i videregående
opplæring kunne utredes.
Forskning om lærertetthet
spriker og tolkes ulikt. Flere studier viser at mindre klasser gir
beskjedne effekter, mens andre peker på at det kan ha effekt – særlig
for de yngste og for sårbare elever. For eksempel fant forskerne
som undersøkte forsøket med økt lærertetthet på ungdomstrinnet (2013-
2017) ingen tegn til effekt på elevenes læringsutbytte.Regjeringen
mener derfor at særlig når det kommer til videregående opplæring,
vil det være andre tiltak enn økt lærertetthet som er de mest relevante
tiltakene.