Svar på representantforslag
1 S (2018-2019) om en bjørneforvaltning som er i tråd med rovviltforliket
Jeg viser til brev
fra Energi- og miljøkomiteen av 10. oktober 2018 vedrørende representantforslag
1 S (2018-2019) fra stortingsrepresentantene Marit Arnstad, Heidi
Greni, Ole André Myhrvold, Sandra Borch og Emilie Enger Mehl om
en bjørneforvaltning som er i tråd med rovviltforliket.
Det fremmes følgende
forslag:
-
"1. Dagens yngleområde
for bjørn utvides ikke (jf. rovviltforliket pkt. 2.2.14).
-
2. I beiteprioriterte
områder må alle tilgjengelige virkemidler tas i bruk for å ta ut
skadedyr (jf. rovviltforlikets pkt. 2.2.19). Dette inkluderer utvidelse
av fellingstillatelse, bruk av løs, på drevet halsende hund, bruk
av helikopter og andre nødvendige tiltak for et effektivt uttak.
-
3. Det etableres
et nytt system for bestandsregistrering av bjørn som er mer dekkende
og effektivt enn dagens system."
I pkt. 1 i
forslaget foreslås det at dagens yngleområde for bjørn ikke utvides,
jf. rovviltforlikets punkt 2.2.14.
Rovviltnemndene
har myndighet til å fastsette forvaltningsplaner for rovvilt innenfor
sin region, jf. rovviltforskriften § 6, og disse planene skal inkludere
avgrensninger av forvaltningsområdene for rovviltartene som regionen
har et bestandsmål for. Ved fastsettelsen av henholdsvis rovviltprioriterte
områder og beiteprioriterte områder, tar nemndene både hensyn til
rovviltet og andre samfunnsinteresser slik som beitenæringene. Dette
innebærer vanskelige avveiinger og valg. Det kan blant annet bety
at enkelte områder som både er gode rovviltområder og beiteområder
blir beiteprioriterte områder. Og tilsvarende at gode beiteområder
og rovviltområder blir rovviltprioriterte områder.
Samtidig må forvaltningsplanen
sikre at bestandsmålene for rovvilt som er fastsatt av Stortinget
nås innenfor den enkelte region. Det betyr at de prioriterte rovviltområdene
både må være store nok til å dekke arealkravet til den aktuelle
arten, samtidig som det må bestå av egnede leveområder for den aktuelle
rovviltart. Rovviltnemndene må i sin utforming av forvaltningsområdene,
for å sikre at bestandsmålene nås, også se lokaliseringen av området
i sammenheng med utbredelsen av arten i tilgrensende regioner eller
land. Det betyr at de områdene som settes av til bjørn må være egnet
til en stabil måloppnåelse for bjørn i de regioner som har mål om
ungekull av bjørn. Samtidig skal nemndene også sette av gode nok
områder for beitedyr, og legge vekt på hensynet til levedyktig næringsvirksomhet.
Rovviltforlikets
punkt 2.2.14 fra 2011 sier blant annet at "Det legges til grunn at virkeliggjøring
av bestandsnivå for bjørn ikke vil kreve areal ut over omfanget
av dagens yngleområder. …". Samtidig heter det i samme rovviltforlikets
punkt 3.1 "Bestandsmålet
for bjørn settes til 13 årlige ynglinger. Det skal tilstrebes et
jevnere forhold mellom binner og hannbjørn enn i dag, jf. pkt 2.2.17
og 2.2.18, og det settes et tak på antall hannbjørn slik at dette ikke
skal overstige 1,5 ganger antallet binner. Dog ikke slik at uttak
av hannbjørn tas innenfor binneområdene. Antall binner settes til
6,5 pr. yngling." Dette innebærer at områder med binner gis
en særskilt beskyttelse ved lisensfelling og skadefelling. Disse
to punktene viser med tydelighet at ingen punkter i rovviltforlikene
kan forstås og vurderes isolert. Det som står i ett punkt må sees
i sammenheng med andre punkter i rovviltforlikene, slik som for
eksempel rovviltartenes bestandsmål, at vi skal ligge så nær bestandsmålet
som mulig, at det ikke skal være rovdyr som representerer et skadepotensial
i prioriterte beiteområder for husdyr og kalvingsområde for tamrein
og behovet for en tydelig soneforvaltning.
I dag er vi langt
under bestandsmålet for bjørn, og en økning i bestanden vil kreve
en særlig beskyttelse av binner. Tilveksten og utbredelsen av bjørn
øker svært sakte, noe som har sammenheng med binnenes reproduksjons-
og spredningspotensial. Sentralt i dette er at kun 32-46 prosent
av de unge binnene forlater moras hjemmeområde for å etablere eget
hjemmeområde, og disse vandrer i gjennomsnitt kun 16 km vekk fra
moras hjemmeområde. I tillegg er reproduksjonsfrekvensen lav hos
bjørn. Norge ligger helt i randsonen av større bestander i våre
naboland, noe som gjør at antall binner fremdeles er svært lavt.
I sum gjør dette at ivaretakelse av binner er avgjørende for å oppnå
en videre vekst mot bestandsmålet.
Rovviltnemndene
reviderer sine egne forvaltningsplaner med jevne mellomrom. Rovviltnemnda
for forvaltningsregion 6 (Trøndelag, Møre og Romsdal), som forslagsstiller
nevner spesielt i sin bakgrunn for representantforslaget, reviderte
sin forvaltningsplan i 2013. De valgte å innskrenke forvaltningsområdet
for bjørn sammenlignet med tidligere forvaltningsplan som var gjeldende
da rovviltforliket i 2011 ble vedtatt. Forvaltningsplaner for rovvilt
skal sendes Miljødirektoratet for uttalelse før den vedtas av nemnda.
I 2013 signaliserte Miljødirektoratet at området som ble foreslått
tatt ut av forvaltningsområdet for bjørn lå i tilknytning til områder
med kjent forekomst av binner, og at endringen i forvaltningsplanen
ikke ville utgjøre noen vesensforskjell i skadesituasjonen i området.
I mars 2018 fastsatte rovviltnemnda i regionen en revidert forvaltningsplan, der
forvaltningsområdet for bjørn fastsatt i 2013 ble videreført uendret.
Miljødirektoratet viste i sin faglige uttalelse til planen i 2018
til innspillet de hadde til planen i 2013, der de frarådet innsnevringen
av forvaltningsområdet slik det ble gjort i 2013. Videre pekte Miljødirektoratet
på at området sannsynligvis ikke er stort nok for stabil oppnåelse
av bestandsmålet for bjørn.
Dersom det prioriterte
rovviltområdet ikke tar tilstrekkelig hensyn til muligheten for
å nå bestandsmålet for regionen, får det som en konsekvens at hensyn
til å nå bestandsmålet også må ivaretas i beiteprioriterte områder.
Dette er svært utfordrende med tanke på mulighetene for å føre en
tydelig soneforvaltning, og det skaper også langt mindre forutsigbare
rammebetingelser for alle berørte. Dette vil også være konfliktdrivende,
fordi tapstallene kan øke samtidig som man er nødt til å prøve å
nå målet også utenfor rovviltprioritert område.
Klima- og miljødepartementet
har, som overordnet myndighet, anledning til å instruere rovviltnemndene og
kalle inn forvaltningsplaner dersom det er nødvendig. I forvaltningsregion
6 har departementet bedt rovviltnemnda om å se nærmere på forvaltningsområdet for
bjørn, og at dette skjer i samarbeid med Miljødirektoratet. Jeg
avventer en tilbakemelding fra Miljødirektoratet og rovviltnemnda
i region 6 om veien videre.
I pkt. 2 i
forslaget foreslås det at alle tilgjengelige virkemiddel må tas
i bruk for å ta ut dyr som gjør skade i beiteprioriterte områder,
jf. pkt. 2.2.19 i rovviltforliket. I forslaget nevnes utvidelse
av fellingstillatelse, bruk av løs, på drevet halsende hund, bruk
av helikopter og andre nødvendige tiltak for et effektivt uttak.
Jeg forstår forslaget
slik at det ønskes endringer i bruk av virkemiddel for å øke effektiviteten
ved skadefellingsforsøk av bjørn i beiteprioriterte områder. Dagens
praksis er at skadefellingsforsøk oftest igangsettes på bakgrunn
av pågående skadesituasjoner på beitedyr, samtidig som det også
gjennomføres skadefellinger i forkant av beitesesongen i beiteprioriterte
områder der rovvilt utgjør et skadepotensial. Det er ikke bare hensynet
til beitedyr som skal vektlegges i slike situasjoner, men det skal
også tas hensyn til dyrevelferd for skadegjører, jf. dyrevelferdsloven
og viltloven. Avlivingen skal være effektiv og human, og allmenne
prinsipper for god jaktutøvelse skal også i størst mulig grad ivaretas under
skadefelling.
Jeg har registrert
at det også tidligere har kommet forslag om åpning for bruk av løs,
på drevet halsende hund i felling av bjørn. Representanter fra Senterpartiet har
også tidligere lagt fram forslag i Stortinget om å tillate løs,
på drevet halsende hund ved lisensfelling av bjørn, jf. Representantforslag
23 S (2013-2014). Forslaget ble ikke vedtatt i Stortinget, jf. Innst.
197 S (2013-2014).
I viltforvaltningen
er det åpnet for bruk av løs, på drevet halsende hunder på hjort,
rådyr, hare, rødrev og gaupe. Fra 2017 har Fylkesmannen og Miljødirektoratet hatt
anledning til å gi tillatelse til bruk av løs, på drevet halsende
hunder i skadefellingsforsøk på ulv.
Bjørn er en rovviltart
som ikke er evolusjonært tilpasset langvarig jaging. Forvaltningen
har derfor hatt et behov for å se på effektene av løs, på drevet
halsende hunder før man eventuelt kan vurdere bruk av denne hundetypen
under felling av bjørn. Et forskningsprosjekt for å undersøke slike
effekter på bjørnen har vært finansiert av Miljødirektoratet og
gjennomført av Norsk institutt for naturforskning. Forskningsprosjektet
publiserte sine resultater i april 2018. Miljødirektoratet har i
etterkant kommet med en faglig vurdering av en eventuell endring
i bruken av virkemiddelet. Utover effekten av løs, på drevet halsende
hunder på bjørnen, vil det også være viktig å vurdere effekten på
annet vilt og beitedyr, og hvorvidt det er forvaltningsmessige behov for
en endring av bruken av løs, på drevet halsende hunder. Jeg vil
gå gjennom resultatene fra forskningsprosjektet og de faglige vurderingene
før jeg tar stilling til en eventuell endring i bruken av løs, på
drevet halsende hunder.
Under skadefellingsforsøk
kan Statens naturoppsyn (SNO) etter anmodning fra det kommunale/interkommunale
skadefellingslaget bistå fellingslaget både med rådgivning og praktisk
gjennomføring. SNO har også mulighet til å benytte virkemiddel som
for eksempel helikopter eller løs, på drevet halsende hunder. SNO gjør
i de enkelte tilfeller en vurdering av om dette vil kunne være et
effektivt og relevant virkemiddel, avhengig av blant annet tid på
året og område. I årets budsjettforslag legger denne regjeringen
opp til å styrke SNO med fem millioner kroner som blant annet vil
kunne styrke SNOs mulighet til å gi råd og bistand samtidig til flere
kommunale fellingslag for å sikre mer effektive skadefellingsforsøk.
Jeg deler forslagsstillers
ambisjon om å oppnå effektive skadefellingsforsøk. I Norge har vi
relativt få bjørner, og det er i stor grad bjørner på vandring som
utgjør skadepotensialet i prioriterte beiteområder. Skadefelling
av enkeltindivider av en slik fåtallig bestand er krevende, og jeg
er åpen for å vurdere virkemiddel som kan øke effektueringen av
vedtatte skadefellingstillatelser. Endringer i regelverket for å
åpne for slike virkemiddel bør likevel gjøres på et faglig grunnlag,
og være i tråd med god jaktutøvelse og human felling.
Jeg vil også understreke
at det i løpet av årene er opparbeidet mye erfaring og kompetanse
i både SNO og kommunale fellingslag. Det er viktig å bygge videre
på dette og de metoder som erfaringsvis har gitt resultater, og
jeg ønsker ikke å rette hele oppmerksomheten mot nye virkemidler
i tilfeller der resultater uteblir i et skadefellingsforsøk. Særlig
gjelder dette virkemidler med ukjente negative og positive effekter
og tiltak som ut fra en faglig vurdering ikke anbefales og kan forskuttere
pågående prosesser.
I pkt. 3 i
forslaget foreslås det at det etableres et nytt system for bestandsregistrering
av bjørn som er mer dekkende og effektivt enn dagens system.
I tråd med rovviltforliket
av 2011 har Rovdata det overordnede ansvaret for drift av overvåkingsprogrammet
for rovvilt, og er sekretariat for Fagrådet som har ansvaret for
å foreta den løpende vurderingen av best mulig overvåkingsmetodikk.
Et samlet Storting var gjennom rovviltforliket i 2011 enige om dette
og understreket dermed viktigheten av uavhengige og objektive bestandsvurderinger.
Jeg viser til at
bestandsregistreringen av bjørn i dag innebærer en landsomfattende,
årlig innsamling av ekskrement og hår fra bjørn som blir DNA-analysert
og rapportert i april det påfølgende året. Basert på disse resultatene
estimeres antall ynglinger av bjørn, som er grunnlaget for bestandsmålet.
Årlig DNA-innsamling ble gjort landsdekkende i 2009.
Vi har i dag et
svært solid overvåkingsprogram for rovvilt, som er blant det beste
i verden, og arbeidet er de senere årene betydelig styrket gjennom
etableringen av Rovdata. Sentralt i begrunnelsen for etablering
av Rovdata var at man ønsket et tydeligere skille mellom forvaltning
og overvåking.
Rovdata har også
utviklet godt tilrettelagte systemer der alle som ønsker kan melde
inn sine observasjoner av rovdyr eller spor og tegn etter disse.
Dette kan enkelt gjøres via mobiltelefon på stedet man gjør observasjonen
eller via PC. Dette i tillegg til direktekontakten hver enkelt kan
ta med rovviltpersonell i Statens naturoppsyn. Det er også tilrettelagt
for deltagelse i innsamlingen av DNA.
Jeg har stor tillitt
til overvåkingsarbeidet som gjøres i dag. Jeg mener det er avgjørende
at eventuelle endringer i overvåkingsmetodikken gjennomføres etter faglige
vurderinger av Rovdata og Fagrådet. Innspill til endring av overvåkningen
av bjørn kan gis direkte til både Rovdata og Fagrådet.