1
|
Stortinget
ber regjeringen sørge for at forbud mot fossil gass til oppvarming
av bygninger gjeldende fra 2020, vedtas første halvdel av 2019,
slik at bransjen kan forberede innføringen.
|
Naturgass
og LPG er underlagt CO2- avgift. Fra 2016 har det gjennom byggteknisk
forskrift vært forbud mot all installasjon av fossil energi, herunder
fossil gass, i nye boliger og bygg.
Som
varslet i Meld. St. 41 (2016—2017) Klimastrategi for 2030 — norsk omstilling
i europeisk samarbeid vil regjeringen i tillegg til dette
utrede mulighetene for reduksjon av utslipp fra bruk av gass til
oppvarming av bygninger. Det følger av utredningsinstruksen at nye
regelverk må utredes før de kan vurderes innført. En utredning vil
inneholde en beskrivelse av omfanget av bruken av gass til oppvarming
og en vurdering av hensiktsmessige virkemidler. Hensynet til forsyningssikkerhet må
også vektlegges. Vurderinger av nye virkemidler må ta hensyn til næringens
mulighet til å tilpasse seg. Et forbud mot bruk av fossil gass til
oppvarming allerede fra 2020, er ikke mulig hvis man skal gi byggeiere
tilstrekkelig tid til å forberede og gjennomføre utskifting av energiløsning.
Regjeringen vil orientere stortinget på egnet måte når utredningene
er ferdigstilt.
|
2
|
Stortinget
ber regjeringen utvide forbudet mot fossil oppvarming fra 2020 til
å gjelde forbud mot oppvarming i midlertidige bygg, og at endringen
vedtas i løpet av 2018, slik at bransjen kan forberede innføringen.
|
Et slikt
forbud er allerede vedtatt. Regjeringen vedtok i sommer forskrift
om forbud mot bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger. Forskriften
inkluderer også oppvarming i midlertidige bygninger.
|
3
|
Stortinget
ber regjeringen innlemme innendørs byggvarme under byggefasen, inkludert
betongherding og fasadetørk, som en del av forbudet mot fossil oppvarming
fra 2020, og vedta denne endringen i løpet av 2018, slik at bransjen
kan forberede innføringen.
|
Mineralolje,
naturgass og LPG er underlagt CO2-avgift.
Det
må være et mål at bygge- og anleggsplassene blir fossilfrie i fremtiden.
Regjeringen har satt i gang utredninger knyttet til dette for å
se hvilke tiltak som er hensiktsmessige for å redusere utslipp fra
bygge- og anleggssektoren. Som varslet i Meld. St. 41 (2016—2017)
Klimastrategi for 2030 — norsk omstilling i europeisk samarbeid
har regjeringen satt i gang utredning av mulighetene for reduksjon
av bruk av mineralolje til oppvarming og bygningstørking ved bygge-
og anleggsplasser. Miljødirektoratet har levert et kunnskapsgrunnlag
om utslipp og tilgjengeligheten av alternativ teknologi. Utredningen
viser at det i de fleste tilfeller finnes gode alternativer til
fossil byggvarme. Regjeringen arbeider også med en handlingsplan
for fossilfrie bygge- og anleggsplasser innen transportsektoren,
som varslet i NTP. Transportetatene, Nye Veier og Avinor har levert
et kunnskapsgrunnlag, som nå er til vurdering i departementene.
Regjeringen vil se disse to prosessene i sammenheng før det eventuelt
foreslås nye virkemidler for bygge- og anleggssektoren. Det følger
av utredningsinstruksen at nye tiltak/regelverk må utredes før de
kan vurderes innført. Vurderinger av nye virkemidler må ta hensyn
til næringens mulighet til å tilpasse seg. Et forbud mot bruk av
mineralolje til byggvarme, allerede fra 2020, er ikke mulig hvis
man skal gi byggeiere tilstrekkelig tid til å forberede og gjennomføre
utskifting av energiløsning. Regjeringen vil orientere stortinget
på egnet måte når utredningene er ferdigstilt.
|
4
|
Stortinget
ber regjeringen i løpet av 2019 varsle forbud mot både fossil olje og
gass i fjernvarmeanlegg fra senest 1. januar 2020.
|
Det
har over mange år vært benyttet sterke virkemidler for å fase ut
fossile brensler i fjernvarme. Det betales grunnavgift på mineralolje,
og CO2-avgift for gass og mineralolje. Enova har siden
2002 støttet utbygging av fjernvarme, herunder også konvertering
fra mineralolje til biobrensel. Mineralolje i fjernvarmeanlegg framstår
i dag som uaktuelt til grunnlast, og stadig mindre aktuelt til spisslast.
I 2017 utgjorde mineralolje kun 0,9 prosent av brenselsmiksen ifølge
SSB. Naturgass brukes hovedsakelig som en spisslastkilde om vinteren,
og utgjorde ifølge SSB 3,8 prosent i 2017. Fjernvarmeselskaper over
hele landet jobber med å fase ut bruken av fossile kilder og erstatte
dem med grønne alternativer.
Olje-
og energidepartementet redegjorde for virkemidler for å fase ut mineralolje
i fjernvarme i Prop 1 S (2017-2018), jfr. anmodningsvedtak nr. 455,
17. mars 2015. Departementet vil komme tilbake til spørsmål om nye
virkemidler for å fase ut mineralolje i fjernvarme. Utfasing av naturgass
i fjernvarme er ikke utredet. Vurderinger av nye virkemidler må
ta hensyn til næringens mulighet til å tilpasse seg. Et forbud mot bruk
av fossil olje og gass i fjernvarmeanlegg fra 1. januar 2020 er
ikke tilrådelig.
|
5
|
Stortinget
ber regjeringen endre regelverket for offentlige anskaffelser, slik
at det i alle byggeprosjekter som lyses ut på offentlig anbud, stilles
krav om nullutslippskjøretøy og -maskiner der dette er teknisk mulig.
Dersom det ikke er mulig, skal det krav om bærekraftig fornybar
energi.
|
Regjeringen
har, som redegjort for i punkt 3, satt i gang flere prosesser hvor
det vurderes tiltak og virkemidler for å redusere utslipp fra bygge- og
anleggssektoren, herunder utarbeidelse av en handlingsplan for fossilfrie
bygge- og anleggsplasser i transportsektoren.
I det
nye anskaffelsesregelverket, som trådte i kraft 1.1.2017, er det
inntatt miljøbestemmelser både i loven og tilhørende forskrifter.
Oppdragsgiverne skal innrette sin anskaffelsespraksis slik at den
bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige
løsninger der det er relevant. Dette stiller krav til at den enkelte
oppdragsgiver gjennomgår sin anskaffelsespraksis, vurderer hvordan
miljø- og klimahensyn skal ivaretas i sin organisasjon og at dette
igjen reflekteres i de enkelte anskaffelsene.
Hvordan
miljøhensyn bør tas i de enkelte anskaffelsene vil variere. I regelverket
gis derfor oppdragsgiverne nødvendig fleksibilitet til å vurdere
på hvilken måte miljøkrav og -kriterier bør stilles for å ha best klima-
og miljøeffekt til lavest mulig kostnad.
Representantforslaget
virker i overkant detaljert. I hvilket omfang og på hvilket nivå
det er hensiktsmessig å stille krav til oppdragsgiverne om klima-
og miljøvennlige anskaffelser i regelverket eller på annen måte,
er tema i den kommende stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser
og vil bli drøftet der.
Direktoratet
for forvaltning og ikt (Difi) har utarbeidet grundig veiledning
til hvordan oppdragsgiverne kan gjennomføre anskaffelser for utslippsfrie
byggeplasser.
|
6
|
Stortinget
ber regjeringen legge frem en plan for Stortinget om hvordan man skal
redusere klimagassbelastningen fra byggematerialer, som grunnlag
for neste revidering av byggteknisk forskrift (TEK).
|
Byggteknisk
forskrift legger viktige føringer for oppføring av nye bygninger.
Flere av forskriftens bestemmelser er relatert til områdene miljø
og energibruk, og det er blant annet forbud mot installasjon av varmeinstallasjon
med fossilt brensel. Produksjon, transport, bruk og avvikling av
byggematerialer kan ha en klimagassbelastning, der deler av denne
kan være knyttet til andre lands klimaregnskap, gjennom import av
byggevarer. Kommunal- og moderniseringsdepartementet vurderer løpende
virkemiddelbruken ut fra hva som er hensiktsmessig. Ny byggteknisk
forskrift (TEK17) er fremdeles under innfasing, og obligatorisk
fra 1. januar 2019. Kommunal- og moderniseringsdepartementet har
ikke besluttet hvordan neste utgave av TEK skal innrettes.
|
7
|
Stortinget
ber regjeringen vurdere et krav til bruk av en viss andel resirkulerte materialer
i alle offentlige byggeprosjekter.
|
Det
stilles ikke generelle krav til offentlige byggeprosjekter (kommuner,
fylkeskommuner og staten) på dette området. Når det gjelder statlige
byggeprosjekter i regi av Statsbygg stilles det heller ikke spesifikke krav
til andel resirkulerte materialer. Det vektlegges imidlertid at
materialbruk ses i en helhetlig miljømessig sammenheng. Omfanget
og mulighetene for miljøvennlige materialer vil variere fra prosjekt
til prosjekt. Statlige byggeprosjekter har ulik karakter og skal
dekke ulike behov (f.eks. sikkerhet). Det er på nåværende tidspunkt
ikke hensiktsmessig med generelle krav til materialbruk.
|
8
|
Stortinget
ber regjeringen legge fram en utredning om hvordan det offentlige som
leietaker kan stille krav om minst energiklasse A i alle nye leiekontrakter.
|
Offentlige
leietakere består av kommunale, fylkeskommunale og statlige virksomheter.
For
ordinære kontorlokaler skal statlige virksomheter leie dette i markedet
forutsatt at det er et velfungerende marked på den aktuelle lokalitet.
Krav om energiklasse A for eksisterende lokaler vil mange steder begrense
markedet betydelig og redusere muligheten for en helhetlig vurdering
av anskaffelsen. I tillegg er det grunn til å være varsom med å
stille for detaljerte og spesifikke krav som generelle føringer.
|
9
|
Stortinget
ber regjeringen sikre at staten bidrar med 70 prosent av finansieringen av
store kollektivinvesteringer, mot at byene forplikter seg til tiltak
for begrensning av biltrafikken gjennom byvekstavtaler.
|
I Nasjonal
transportplan 2018-2029 er det lagt til grunn at staten skal dekke
50 pst. av investeringskostnadene for de viktigste kollektivtransportløsingene
i de fire største byområdene. I NTP 2018-2029 er det lagt til grunn
statlig delfinansiering av følgende fem prosjekter i neste planperiode;
Fornebubanen, Metrotunnel, Bybane til Fyllingsdalen, Metrobuss trinn
1 og Bussveien på Nord-Jæren.
Hvis
staten skal dekke 70 prosent av kostnadene ved disse prosjektene, må
det statlige bidraget økes med om lag 10 mrd. kr, gitt gjeldende kostnadsanslag.
Ved å øke det statlige bidraget til 70 pst. i viktige kollektivprosjekter
nedprioriteres andre infrastrukturtiltak og drift av kollektivtransport,
gitt rammene i NTP.
Regjeringen
legger ikke opp til å øke det statlige bidraget til 70 pst. i viktige
kollektivprosjekter.
|
10
|
Stortinget
ber regjeringen framskynde arbeidet med å utvide tilbudet om byvekstavtaler
til flere byer, i tråd med fagetatenes anbefaling.
|
Rammeverket
for byvekstavtalene er omtalt i Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal
transportplan 2018-2029. Her går det fram at ordningen er avgrenset
til de ni største byområdene.
Arbeidet
med byvekstavtalene krever store administrative og økonomiske ressurser
både fra staten og lokale myndigheter. I Nasjonal transportplan
2018-2029 er det lagt til grunn at en slik organisering bør avgrenses
til de største byområdene, der miljø- og mobilitetsutfordringene
er mest omfattende.
En eventuell
utvidelse til flere byer med utgangspunkt i de økonomiske rammene
som er lagt til grunn i Nasjonal transportplan 2018-2029, vil måtte
gi en reduksjon i de statlige bidragene
til
de ni største byområdene, der utfordringene er størst. I tråd med
Nasjonal transportplan 2018-2029 vil regjeringen rette hovedinnsatsen mot
de ni største byområdene også fremover, og legger ikke nå opp til å
utvide ordningen til å gjelde flere byområder. Om ordningen skal
utvides til flere byområder kan være aktuelt å vurdere ved neste
rullering av transportplanen.
|
11
|
Stortinget
ber regjeringen om at arbeidet med byvekstavtalene også støtter opp
under målsetningene om fossilfri kollektivtrafikk og mål om nullutslipp på
bussene.
|
Byvekstavtalene
er et viktig verktøy for å få flere til å reise kollektivt, sykle
og gå i byområdene, og for å sørge for en målrettet arealbruk som reduserer
transportbehovet og gir bedre utnyttelse av dagens kapasitet i transportsystemet.
Det overordnede målet for avtalene er nullvekst i persontransport
med bil i byområdene. Sammen med en satsing på null- og lavutslippskjøretøy,
vil en slik utvikling redusere klimagassutslippene fra bytransporten.
I byvekstavtalene vil staten bidra med 50 pst. av prosjektkostnadene
i de viktigste fylkeskommunale kollektivtransportprosjekter i de
fire største byområdene.
Fylkeskommunene
er ansvarlige for valg av teknologi og drivstoff for lokal kollektivtransport.
I de fire største byområdene, som er aktuelle for statlig delfinansiering
av store kollektivtransportprosjekter, har lokale myndigheter og
kollektivselskapene allerede satt seg ambisiøse mål. I Nasjonal
transportplan 2018- 2029 har regjeringen satt mål om at nye busser
skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass i 2025. Den statlige
delfinansieringen av lokal kollektivtransport (50/50-ordningen)
i byvekstavtalene vil bidra til at det bygges ut kollektivtransportløsninger
som på en kostnadseffektiv måte reduserer klimagassutslipp og lokale
miljøproblemer. Ved behov kan det ev. vurderes om retningslinjene
for slik statlig delfinansiering må justeres hvis utviklingen i
byområdene ikke går i ønsket retning, jf. handlingsplanen for kollektivtransport
som utarbeides av regjeringen.
|
12
|
Stortinget
ber regjeringen legge fram en stortingsmelding om arbeidet med å kutte
utslipp fra transportsektoren basert på transportetatenes klimamål
for ulike kjøretøygrupper arbeidet med Nasjonal transportplan, som
Stortinget har sluttet seg til. Meldingen må presentere en konkret
opptrappingsplan for virkemiddelbruken for ulike kjøretøygrupper,
framdriftsplaner for opptrappingen på kortere sikt, samt inneholde en
plan for hvordan man skal gjennomføre infrastrukturinvesteringer
for å nå målsetningene. Meldingen må særlig vektlegge hvordan sikre
tilstrekkelig framdrift for å nå 2025-målet om at nye privatbiler,
bybusser og lette varebiler være nullutslippskjøretøy.
|
I Jeløya-plattformen
går regjeringen inn for å halvere utslippene fra transportsektoren
innen 2030. Dette forutsetter forbedringer av teknologisk modenhet
i ulike deler av transportsektoren.
De borgerlige
partienes miljøomlegging av engangsavgiften, samt videreføringen
av avgiftsfordelene for nullutslippsbiler, har ført til store utslippskutt.
Gjennomsnittlig CO2-utslipp
for nye personbiler er redusert fra 123 gram/km i 2013 til 82 gram/km
i 2017. Det betyr at Stortingets svært ambisiøse mål om 85 gram
per kilometer innen 2020 ble nådd tre år før tiden. Gjennomsnittlig
CO2-utslipp for alle nye
personbiler registrert fra januar til september i 2018 var 74 gram/km.
Nye elbiler hadde en markedsandel på 28 prosent de tre første kvartalene
i 2018 og inkluderer vi bruktimporten av elbiler, er andelen vel
31 prosent. Det er ingen tvil om at Norge er verdensledende på dette
området.
Regjeringen
vil legge frem en handlingsplan for infrastruktur for alternative
drivstoff der fremtidig utvikling av infrastruktur for alternative drivstoff
i transport vil omtales. Enova gjør en betydelig innsats for å fremme
investeringer i infrastruktur for nullutslippskjøretøy, herunder
vurderinger av behov og lønnsomhet. Regjeringen arbeider med en
handlingsplan for fossilfri kollektivtrafikk innen 2025, og i Nasjonal
transportplan 2018- 2029 har regjeringen satt mål om at nye busser
skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass i 2025.
Regjeringen
rapporterer årlig på utviklingen av andelen nullutslippskjøretøy
ifht. måltallene og vil ifølge Klimastrategimeldingen vurdere behovet
for endringer i virkemidler i lys av utslippsutviklingen.
Samferdselsdepartementet
er videre i gang med planleggingen av neste NTP, en stortingsmelding
der oppfølging av utviklingen av nullutslippskjøretøy vil ha en
naturlig plass.
|
13
|
Stortinget
ber regjeringen legge fram forslag om hvordan offentlige anbud skal
brukes til å fremme nullutslippsløsninger i kollektivtransporten,
slik at all offentlig transport blir fossilfri innen 2025.
|
Regjeringen
arbeider med en plan for å nå målet om en fossilfri kollektivtrafikk
innen 2025. Også anmodningsvedtak 663, mai 2018 vil bli vurdert
i arbeidet med planen:
Stortinget ber regjeringen
sikre, gjennom krav og/eller støtteordninger, at fergestrekninger
og hurtigbåter på offentlig anbud benytter null- eller lavutslippsteknologi,
der det ligger til rette for det.
|
14
|
Stortinget
ber regjeringen ekskludere biodrivstoff med høy avskogingsrisiko fra
det avgiftsfrie biodrivstoffmarkedet.
|
Ved
behandlingen av Meld. St. 2 (2016 – 2017) Revidert nasjonalbudsjett
2017, jf. Innst. 401 S (2016–2017), fattet Stortinget følgende anmodningsvedtak
(nr. 1104):
«Stortinget ber regjeringen
utrede muligheten for differensiert avgift på biodrivstoff utenfor
omsetningskravet med sikte på å fremme bærekraftig biodrivstoff.
EØS-rettslige konsekvenser må vurderes nærmere.»
Oppfølgingen
av anmodningsvedtaket er nærmere omtalt i Prop. 1 LS (2018-2019)
Skatter, avgifter og toll 2019:
«Biodrivstoff
omsatt innenfor omsetningskravet er ilagt veibruksavgift med samme
satser som tilsvarende fossile drivstoff. De siste årene har omsatt
mengde biodrivstoff vært høyere enn omsetningskravet, og en betydelig
andel av omsatt mengde biodrivstoff har derfor ikke blitt ilagt
veibruksavgift.
Omsetningskravet
er fastsatt økt fra 12,0 pst. i 2019 til 20 pst. i 2020. Det forventes
at omsetningskravet overoppfylles for 2019, men det er sannsynlig
at det alt vesentligste av biodrivstoffet som omsettes i 2020, vil
bli omsatt innenfor omsetningskravet. I 2020 vil derfor veibruksavgiften
i praksis omfatte det alt vesentligste av omsatt biodrivstoff.
Regjeringen
vil arbeide videre med spørsmålet om å innføre veibruksavgift på
biodrivstoff utenfor omsetningskravet og komme tilbake til saken
i statsbudsjettet for 2020.»
|
15
|
Stortinget
ber regjeringen forhandle fram en forpliktende avtale med tilhørende
CO2-fond for næringstransporten, etter modell fra NOx-fondet.
|
Arbeidet
med CO2-fond er omtalt i
Prop. 1 S (2018-2019) Klima- og miljødepartementet:
«I samband
med Stortingets behandling av Nasjonalbudsjettet 2017 ba Stortinget
regjeringen «igangsette
en prosess med berørte næringsorganisasjoner om etablering av en
miljøavtale med tilhørende CO2-fond» (vedtak
108, punkt 1).
I Revidert
nasjonalbudsjett 2017 rapporterte regjeringa om prosess, innretning
og mogleg tidsløp for eit CO2-fond.
Her vart det mellom anna uttrykt at eit eventuelt CO2-fond finansierast gjennom
ei løyving på utgiftssida til statsbudsjettet, og at det ikkje vert
gjeve heilt eller delvis fritak for CO2-avgift
for verksemder knytte til eit eventuelt CO2-fond, slik næringslivet
har ønskt.
Ved
Stortingets handsaming av Revidert nasjonalbudsjett 2017 ba Stortinget
regjeringa i vedtak 1110 mellom anna om å:
«…starte forhandlinger
med berørte næringsorganisasjoner om etablering av en miljøavtale
med tilhørende CO2-fond for næringstransport, med
sikte på oppstart i løpet av 2019. Forhandlingene skal ta utgangspunkt
både i de argumenter og løsninger som fremføres i RNB og de forslag
næringslivet har spilt inn om en modell basert på NOx-fondet.
Et privat fond skal vurderes, samtidig som det må foretas en grensedragning
mellom et CO2-fond og eksisterende virkemidler,
herunder Enova.»
Klima-
og miljødepartementet har, saman med næringslivet, hatt ein prosess
med drøftingar om eit CO2-fond
for næringstransport og tilhøyrande miljøavtale. Drøftingane har
pågått mellom Klima- og miljødepartementet og næringslivet ved NHO
og fleire av dei transportrelaterte næringsorganisasjonane. Det
er utarbeidd eit kunnskapsgrunnlag for eit mogleg CO2-fond, og det har blitt utgreidd
fleire ulike innretningar av eit CO2-fond
og ulike typar finansieringsmodellar. Miljødirektoratet har utvikla
ein tiltaksmodell for å berekne kostnader og potensial for utsleppsreduksjonar
som del av kunnskapsgrunnlaget. Kluge Advokatfirma har utgreidd
statsstøtterettslege problemstillingar
for
ulike modellar av eit privat CO2-fond.
Thema Consulting har på oppdrag frå NHO med fleire, utarbeidd ein
rapport om teknologiutvikling og insentiv for klimavennleg næringstransport.
Regjeringa
er oppteken av at klimapolitikken er basert på verkemiddel ut frå
kriteriet om at forureinar skal betale og at klimamåla blir nådd
til lågast mogleg kostnad og med størst mogleg sikkerheit. Hovudverkemidla
i norsk klimapolitikk er sektorovergripande verkemiddel i form av
klimagassavgifter og omsettbare kvoter. Regjeringa har derfor signalisert
at det ikkje blir gitt redusert CO2-avgift
for verksemder tilslutta eit eventuelt CO2-fond, og at den har som
utgangspunkt at eit eventuelt CO2-fond
blir finansiert over statsbudsjettet si utgiftsside og blir administrert
av Enova.
Å leggje
ordninga til Enova har fleire fordelar. Transportsektoren er allereie
i dag eit av dei største områda under Enova, og det er kompetanse
og system på plass for å løyse oppgåva på ein effektiv måte. Ei miljøavtale
med tilhøyrande CO2-fond
forvalta av Enova vil kunne komme raskt i gang med tanke på avklaringar
med ESA. Støtte til investeringar i nullutsleppsteknologiar til
køyretøy og fartøy må òg sjåast i samanheng med støtte til utbygging
av lade- og fylleinfrastruktur for nullutsleppstransport, og Enova
vil kunne koordinere dette godt. Ei ordning gjennom Enova vil kunne
innrettast slik at den er svært enkel å bruke både for store og
små transportselskap.
|
|
|
Departementet
har invitert næringslivet til å gi innspel på korleis dei kan ha
ein føremålstenleg medverknad på utformingar av ordningar under
Enova. Næringslivet har primært ønskt ein modell der det blir gitt
avgiftsfritak frå CO2-avgifta
og oppretta eit privat CO2-fond.
Eit slikt privat fond vil kunne innebere høge administrasjonskostnader
og utfordringar med omsyn til kontroll.
Utgreiingane
frå Kluge Advokatfirma viser òg at tildelingar frå eit privat fond
truleg også vil utgjere statsstøtte og dermed bli avgrensa av statsstøtteregelverket
på same måte som støtte frå Enova. Dersom all næringstransport på
land og sjø skulle få fritak for CO2-avgift,
vil det årlege provenytapet kunne bli 4,5 mrd. kroner. Provenytapet
må dekkast inn gjennom auka skatter på andre grunnlag og/eller reduserte
løyvingar til andre føremål på statsbudsjettet.
Drøftingane
med næringslivet pågår framleis. Det er semje om behovet for å stimulere
innfasinga av låg- og nullutsleppsteknologi på nye område.
Enova
har frå og med 2015 gitt støtte til klimatiltak i transportsektoren.
Støtta er trappa kraftig opp og i 2017 fikk 177 prosjekt i transportsektoren
samla om lag 1,1 mrd. kroner i støtte frå Enova. I tillegg kjem støtte
til andre sektorar. Regjeringa foreslår ei auka overføring til Enova
gjennom Klima- og energifondet på 344,5 mill. kroner, samanlikna med
saldert budsjett for 2018. Midlane skal prioriterast til tiltak
som gir størst mulig utsleppsreduksjonar i ikkje-kvotepliktig sektor.
Særleg innan transportsektoren er det mogleg å skalere opp innsatsen
på å fase inn null- og lågutsleppsteknologi. Regjeringa ser denne
satsinga i samanheng med drøftingane med næringslivet, og ønskjer
å halde fram dialogen om gode samarbeidsløysingar mellom myndigheitene og
næringslivet.»
|
16
|
Stortinget
ber regjeringen følge opp Stortingets vedtak om å utarbeide krav
i forskrift til lov om offentlige anskaffelser om at alle nye ferger
og rutebåter benytter lav- eller nullutslippsteknologi når situasjonen
tilsier at det er mulig.
|
I dag
stiller staten krav til nullutslippsløsninger der det er mulig i
riksveifergeanbud.
"Stortingets
vedtak" er en henvisning til anmodningsvedtak nr. 957 (2016-2017).
Ved
behandlingen av Klimastrategimeldingen vedtok Stortinget et nytt
vedtak om samme tema (nr. 663 (2017-2018)): Stortinget ber regjeringen sikre,
gjennom krav og /eller støtteordninger, at fergestrekninger og hurtigbåter
på offentlig anbud benytter null- eller lavutslippsteknologi, der
det ligger til rette for det."
Vedtaket
vil bli behandlet i arbeidet med plan for fossilfri kollektivtrafikk
innen 2025, jf. prop. 1 S (2018-2019) side 22, der også ferger og
hurtigbåter omtales. Videre jobber regjeringen med en handlingsplan
for grønn skipsfart.
Representantforslaget
går lenger enn dagens situasjon og Stortingets nylige vedtak ettersom
det foreslår å pålegge null-
og lavutslippskrav til fylkeskommunale ferger og hurtigbåter. Dette
innebærer at støtte fra Enova og/eller NOx-fondet trolig
ikke vil være mulig da eventuell støtte ikke vil være utløsende
for å realisere investeringen.
|
17
|
Stortinget
ber regjeringen stoppe planlagte økninger i baneavgifter for godstransport
på jernbane eller kompensere godsselskapene for de planlagte økningene
i baneavgifter for godstransport på jernbane, for eksempel etter
modell fra Danmark.
|
Infrastrukturavgiften
for jernbanen er det etter reformen Bane NOR som krever inn. Avgiften
utgjør en liten andel av godsselskapenes kostnader, og inntektene
fra avgiften brukes blant annet på drift og vedlikehold av jernbanesporet,
som kommer godstransporten til gode. Brukeravgift er også viktig
for å gi optimal bruk av infrastrukturen. Begrunnelsen for å ta
betalt for bruk av jernbanesporet er at togselskapene skal dekke
slitasjen de selv påfører infrastrukturen. Dette er en viktig del
av jernbanereformen hvor en ønsker å gi riktige insentiver med et
mer forretningsmessig forhold mellom infrastrukturbruker (togselskapene)
og infrastruktureier (Bane NOR). Det er nedsatt en arbeidsgruppe
som ser på mulighetene for en eventuell støtteordning for godstransport
på jernbanen.
|
18
|
Stortinget
ber regjeringen utrede en avgift på fossil plastemballasje, men
med mulighet å forhandle fram en forpliktende bransjeavtale for
utslippsreduksjon med myndighetene.
|
En mulig
avgift på plastemballasje basert på fossilt CO2-innhold, ble vurdert i budsjettet
for 2016, jf. Prop. 1 LS (2015-2016) Skatter, avgifter og toll 2016,
side 151. Der ble det påpekt at de fleste varer er pakket i plast.
En ny avgift på plastemballasje ville innebære at det avgiftspliktige
vareomfanget blir meget stort. Dette vil gi store økonomiske og
administrative konsekvenser for både importører, produsenter og avgiftsmyndighetene.
En slik omfattende avgiftsplikt ville også blitt svært vanskelig
å avgrense og kontrollere. Toll- og avgiftsdirektoratets vurdering
var at en ny avgift på plastemballasje ikke er gjennomførbar. Regjeringen
konkluderte derfor med at det ikke bør innføres en slik avgift.
Finanskomiteens flertall sluttet seg til regjeringens forslag.
|
19
|
Stortinget
ber regjeringen foreslå krav til eller miljøvekting av resirkulert
og fossilfri (plast- og) materialbruk for alle offentlige anskaffelser
der det er mulig.
|
Reduksjon
av miljøkonsekvenser som følge av bruk av plastprodukter er et område
regjeringen prioriterer høyt. Regjeringen har gitt Difi i oppdrag
å utarbeide veiledning til hvordan offentlig sektor kan kutte unødvendig
plastbruk i sine anskaffelser. Veiledningen skal være tilgjengelig
på nett innen 31.12.2018.
Difi
planlegger også å komme med veiledning om sirkulære anskaffelser
neste år. Da vil det bli innarbeidet hvordan oppdragsgiverne kan stille
krav eller vekte resirkulerbart materiale i alle kriteriesettene
der det vil være relevant. Eksempelvis vil gjenbruk av byggematerialer være
relevant å legge inn i miljøkriteriesettene for byggeanskaffelser.
Fossilfri
plast kan være både resirkulert plast og bioplast. Å bruke mer resirkulert
plast til å produsere plastemballasje kan gi reduserte klimagassutslipp
og energibruk sammenlignet med bruk av jomfruelig råvare. I et lavutslippssamfunn
bør biologiske råvarer erstatte fossile råvarer så langt det er
praktisk og økonomisk forsvarlig. Gitt en begrenset tilgang, bør
imidlertid biomasse brukes på områder der det totalt sett gir størst
positive klima- og miljøeffekter. For å sikre at de klima- og miljømessige
konsekvensene av å stimulere til økt bruk av biobasert plast er
bedre samlet sett, vi det være behov for økt kunnskap om alle klima-
og miljøeffekter over hele livsløpet.
Klima-
og miljødepartementet har bedt Miljødirektoratet utarbeide en rapport
hvor det redegjøres for dagens status for produksjon og bruk av
plast basert på biologisk materiale. Rapporten skal redegjøre overordnet
for produksjon og bruk av slik plast nasjonalt og globalt, herunder
beskrive aktuelle råvarer og bruksområder. Konsekvenser av slike
typer plast for avfallsbehandling, inkludert materialgjenvinning av
plast, skal beskrives overordnet med vekt på norske forhold. Miljødirektoratet
leverer sin rapport i løpet av høsten 2018.
|
20
|
Stortinget
ber regjeringen sørge for at man i tillatelser for nye oppdrettsanlegg stiller
krav om nullutslipp av klimagasser eller bruk av fornybart bærekraftig drivstoff
for anlegget og driftsfartøy for disse anleggene senest fra 2020.
|
All
bruk av mineralske produkter i oppdrettsnæringen, både i fartøy
og i aggregater, er omfattet av den generelle satsen i CO2-avgiften
som i 2018 tilsvarer 500 kroner per tonn CO2. Avgiftssatsene
foreslås prisjustert i 2019. I Jeløya-plattformen varsles det at
regjeringen vil trappe CO2-avgiften gradvis opp i perioden.
Økt CO2-avgift vil forsterke insentivene til å ta i bruk
lav- og nullutslippsløsninger i alle sektorer, også i oppdrettsnæringen.
Videre
gir Enova støtte til energi- og klimatiltak i næringslivet, herunder
i oppdrettsnæringen. Enova gir støtte til å erstatte dieselaggregater
på oppdrettsanlegg med landstrøm. Siden 2014 har Enova støttet 36
prosjekter som omfatter 82 lokaliteter. De samlede merkostnadene ved
tiltakene har vært på vel 211 mill. kroner og Enova har støttet
prosjektene med 44,4 millioner kroner – i snitt 21 prosent av merkostnadene.
Prosjektene har bidratt til å redusere dieselforbruket i oppdrettsnæringen
med nær 6 mill. liter og CO2-utslippene med om lag 16
000 tonn. Enova har også gitt støtte til energi- og klimatiltak
i skip, herunder oppdrettsnæringens arbeidsbåter og brønnbåter.
Verdens første batterihybrid arbeidsbåt til bruk i oppdrettsanlegg
ble sjøsatt og tatt i bruk i 2017 og en batterihybrid slaktebåt
er planlagt satt i drift høsten 2018. Begge fartøyene har mottatt
støtte fra Enova. Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2019
å øke overføringene til Enova med 344 mill. kroner. Enova skal også
spisses som klimavirkemiddel i neste styringsavtale med staten.
Kombinasjonen
av CO2-avgift og støtte fra Enova til energi- og klimatiltak
gir allerede oppdrettsnæringen insentiver til å utvikle og ta i
bruk lav- og nullutslippsløsninger. En videre opptrapping av CO2-avgiften, slik
som varslet i Jeløya-plattformen, og en styrking av Enova, vil forsterke
disse insentivene.
Forslaget
fra Stortinget om krav kan ha flere ulemper. Slike krav kan komplisere
forvaltningen av havbruksnæringen, både ved klarering av lokaliteter
og i driftsfasen. Videre kan slike krav bidra til å redusere næringens
innsats for å redusere andre aktuelle miljøutfordringer, slik som
lakselus. Dagens lokalitetsstruktur må anses som en medvirkende årsak
til de lakselusutfordringene næringen nå opplever, og etablering av
nye lokaliteter eller anlegg med ny teknologi som bidrar til å bedre strukturen
eller redusere utslipp av lakselus er i den sammenheng viktig. Det
vises i den forbindelse til at flere aktører nå arbeider med å flytte
produksjonen lenger til havs eller inn i lukkede anlegg, og det
er viktig at disse aktørene ikke skal oppleve det som mindre attraktivt
å investere i slike tiltak.
I forbindelse
med Stortingets behandling av Klimastrategimeldingen (Meld. St.
41 (2016-2017) 3. mai 2018 fattet Stortinget følgende vedtak:
"Stortinget ber
regjeringen utrede virkemidler for at oppdrettsnæringen kan kutte
sine klimagassutslipp, og komme tilbake til Stortinget med det."
Regjeringen
arbeider med oppfølging av anmodningsvedtaket av 3. mai 2018, og
vil foreta en helhetlig vurdering i tråd med Stortingets vedtak.
Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet tidspunkt.
|
21
|
Stortinget
ber regjeringen innarbeide i Enovas mandat et mål om etablering
av landstrøm/ladestrøm i de 20 havnene med størst utslipp, i 9 anløpshavner
for Kystruta og i sårbare fjorder med mye cruisetrafikk.
|
I styringsavtalen
med Enova for perioden 2017-2020 ligger det et særlig vilkår om
at Enova skal bidra til utvikling av drivstoffinfrastruktur for
utslippsfri land- og sjøtransport, herunder el og hydrogen. Siden Enova
i 2016 lanserte sitt program for støtte til utbygging av landstrøm har
de til sammen tildelt over 415 millioner kroner til 66 landstrømprosjekter.
Enova ønsker gjennom satsingen å legge til rette for varige markedsendringer
slik at det blir rutine å koble skip til strøm når de ligger i havn.
Hurtigrutehavner som hittil har fått støtte til bygging av landstrømanlegg
er Bergen, Trondheim, Ålesund og Tromsø. I tillegg har havner i
blant annet Drammen, Kristiansund, Stavanger og Båtsfjord fått støtte
til utbygging av landstrømanlegg. Det er viktig at landstrøm blir
en del av en bredere satsing på teknologi og løsninger som kan redusere
utslipp fra maritim sektor generelt. Gjennom blant annet Enova skal
staten være med å hjelpe innovative aktører som er villige til å
ta risiko for å utvikle en mer klimavennlig næring.
|
22
|
Stortinget
ber regjeringen stille krav til at cruiseskip, kystruteskip og øvrige
skip som brukes i turistsammenheng i sårbare områder og viktige
turistfjorder som f.eks. verdensarvfjordene og Trollfjorden, med
umiddelbar virkning ikke kan operere på tungolje.
|
Sjøfartsdirektoratet
har på oppdrag fra KLD utredet og foreslått strengere krav til utslipp
til luft og sjø fra skip som seiler i verdensarvfjordene. Som en
del av dette arbeidet har direktoratet foreslått nye krav som i
praksis vil bety et forbud mot bruk av tungolje som drivstoff i
verdensarvfjordene fra 1.1. 2019. Forslaget er nå på høring med
høringsfrist 7. desember 2018.
Som
et neste skritt vil det være aktuelt å vurdere tilsvarende krav
for skip også i andre fjorder.
|
23
|
Stortinget
ber regjeringen gi Miljødirektoratet i oppdrag å vurdere endret
utslippstillatelse til Kårstø-terminalen – med sikte på elektrifisering
av terminalen med kraft fra nettet, og legge fram en egen sak til
Stortinget om dette.
|
Eksisterende
rammeverk gir sterke insentiver til at selskapene velger energiløsninger
med så lave utslipp som mulig, herunder at de vurderer spørsmål
om forsyning med kraft fra nettet. Tiltaket "Delelektrifisering
av Kårstø prosesseringsanlegg" ble utredet i Klimakur 2020. Basert på
tiltakets reduskjonspotensial og kostnad, ble ikke dette tiltaket
inkludert i Miljødirektoratets rapport fra 2015 (Klimatiltak og
utslippsbaner mot 2030 M-386).
Haugalandet
er et område med lite kraftproduksjon og stort kraftforbruk, hvorav
industriforbruket utgjør en betydelig andel. I Statnetts konseptvalgutredning
"Forsyning av økt kraftforbruk på Haugalandet" (2015) viser Statnett
til at industriforbruket er særlig sårbart for strømavbrudd. Dagens
nivå på forsyningssikkerhet innebærer at kraftforsyningen kan opprettholdes
selv om en av ledningene inn til området er utkoblet, og Statnett
mener at det minimum må være dagens nivå på forsyningssikkerhet
i området.
Ifølge
Statnetts nettutviklingsplan (2017) vil en forbruksvekst på mer enn
ca. 400 MW på Haugalandet innebære at dagens forsyningssikkerhet
ikke kan opprettholdes. Deler av Kårstø-terminalen forsynes med kraft
fra nettet i dag. Ifølge Gassco vil fullelektrifisering innebære
at kraftbehovet til prosesseringsanlegget på Kårstø øker med en
god del mer enn 400 MW.
Det
er derfor vanskelig å pålegge Kårstø prosessanlegg å elektrifisere terminalen
ytterligere med kraft fra nettet, jf. besvarelsen på representantforslag
16 S (2017-2018) av november 2017.
I tillegg
er det flere planer om forbruksvekst i kraftintensiv industri på Haugalandet.
Olje- og energidepartementet har til behandling Equinors konsesjonssøknad
for å forsyne Johan Sverdrup-prosjektets fase 2 med kraft fra land,
noe som vil øke Utsirahøydens kraftuttak fra land med 200 MW.
Hydro
er i tillegg i gang med å teste ny produksjonsteknologi på Karmøy.
Dersom Hydro utvider pilotanlegget til et nytt fullskala aluminiumsverk,
vil det innebære en ytterligere forbruksøkning på 385 MW. Videre
er det planer om økt forbruk fra annen næringsvirksomhet på Haugalandet.
I august
2017 sendte Statnett melding til Norges vassdrags- og energidirektorat
om en ny kraftledning for å legge til rette for økt kraftforbruk
på Haugalandet. En ny ledning har en anslått kostnad på 1150 – 1350
millioner kroner. Statnett skal etter planen søke om konsesjon for
ledningen i 2020 og forventet byggetid er tre år. En ny ledning
vil derfor ikke ferdigstilles innen 2020.
En eventuell
ny ledning vil kunne legge til rette for alle de andre kjente forbruksplanene
i regionen, men dagens nivå av forsyningssikkerhet vil ikke kunne
garanteres dersom hele terminalen skal forsynes fra nettet i tillegg.
|
24
|
Stortinget
ber regjeringen utrede ulike finansieringsmodeller for karbonfangst, i
dialog med industrien og de involverte aktører, og våren 2019 legge
frem forslag for Stortinget til prinsipper for finansieringsmodell
av det/de første karbonfangstanlegg(ene).
|
I Stortingsvedtak
nr. 1007, 15. juni 2018 står det: "Stortinget ber regjeringen ferdigstille
kvalitetssikringen knyttet til CO2-fangstprosjektet
til Fortum Oslo Varme, gitt at den kvalitetssikrede informasjonen
tilsier forprosjektering av Fortums anlegg som omtalt i Prop. 85
S (2017-2018). Stortinget ber regjeringen på egnet måte i løpet
av våren 2019 legge fram en orientering om aktuelle finansieringsmodeller
for fullskala fangst, lagring og transport av CO2". Olje- og energidepartementet
vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte i løpet av våren
2019 med en orientering om aktuelle finansieringsmodeller for fullskala
CO2-håndtering.
|
25
|
Stortinget
ber regjeringen legge frem forslag til forpliktende fremdriftsplan for
investeringsbeslutning om CO2-fangst
og -lagringsløsning basert på optimal industriell fremdrift, slik
at man muliggjør investeringsbeslutning senest våren 2020. Forslaget
skal legges fram for Stortinget til behandling våren 2019.
|
Regjeringen
har en ambisjon om å realisere en kostnadseffektiv løsning for fullskala
CO2-håndtering, gitt at dette
gir teknologiutvikling i et internasjonalt perspektiv. Det gjennomføres
nå forprosjektering av CO2 fangst
ved Norcem og Fortum Oslo Varmes anlegg. Videre skal Equinor, i
samarbeid med Shell og Total, gjennomføre forprosjektering av transport
og lagring av CO2. Når forprosjektering
er fullført og ekstern kvalitetssikring er gjennomført, vil regjeringen
vurdere om et demonstrasjonsprosjekt bør realiseres. Regjeringens
vurdering vil legges fram for Stortinget. En investeringsbeslutning
kan fattes i 2020/2021.
Både
staten og industriaktørene er opptatt av å følge et godt industrielt prosjektløp
for demonstrasjonsprosjektet. Det innebærer at vi må bruke nødvendig
tid på planleggingen av prosjektet. Regjeringen ønsker ikke å øke
risikoen i prosjektet ved å forsere tidsplanen. Regjeringen ønsker
at industriaktørene og staten får tilstrekkelig tid til å gjennomføre
nødvendig planlegging før en beslutning fattes.
|
26
|
Stortinget
ber regjeringen utarbeide en forskrift som varsler et forbud mot
bruk av fossil olje til varmeformål i industrien fra senest 2023.
Forskriften må legges fram av regjeringen i stortingsperioden 2017–2021.
|
Det
er allerede på plass virkemidler for å redusere klimagassutslipp
fra industrien, både prosessutslipp og utslipp fra oppvarming av
bygninger.
Prosessutslipp
fra industrien omfattes av EUs kvotesystem. Kvotesystemet vil tvinge
fram betydelige utslippsreduksjoner på felleseuropeisk nivå. Det
betyr at også norske kvotepliktige virksomheter må omstille seg.
En omstilling av kvotepliktig virksomhet til produksjon med betydelig
lavere utslipp enn i dag forutsetter langsiktige teknologiutviklingsløp.
Videre
har norsk prosessindustri i sitt veikart satt seg en visjon om å øke
verdiskapingen betydelig gjennom økt produksjon og utvikling av nye
prosesser og produkter, samtidig som at klimagassutslippene skal reduseres
til null. Dette skal skje blant annet ved å fase ut fossile brensler
med fornybare brensler.
I tillegg
er utslippene fra bruk av fossil olje til oppvarming av bygninger omfattet
av det nylig vedtatte oljefyrforbudet. Dette gjelder også industribygninger
hvor hovedformålet med forbrenningsanlegget er oppvarming av bygningen.
|
27
|
Stortinget
ber regjeringen pålegge Enova å stimulere til økt bruk av bærekraftig trekull
i ferrolegeringsindustrien gjennom risikoavlastning og støtte til
industriskala demonstrasjonsanlegg og fullskala pilotprosjekt for
norsk produksjon av trekull.
|
Departementets
styring av Enova skjer i all hovedsak på et overordnet nivå gjennom
fireårige styringsavtaler. Styringsmodellen gir Enova muligheten
til å forvalte midlene fra Klima og energifondet på en slik måte
at pålagte oppgaver utføres mest mulig kostnadseffektivt. Det er i
styringsavtalen med Enova lagt til grunn at Enova skal bidra på
regjeringens prioriterte innsatsområder i klimapolitikken, blant
annet utvikling av lavutslippsteknologi i industrien og ren produksjonsteknologi.
I inneværende styringsavtale har innovasjon og utvikling av ny energi-
og klimateknologi fått større plass enn før. Gjennom et eget delmål
i avtalen skal Enova bidra til økt innovasjon innen energi- og klimateknologi
tilpasset lavutslippssamfunnet.
Etter
at den avtalen trådte i kraft 1. januar 2017 har Enova lansert nye programmer
som bidrar til utvikling av ny innovativ energi- og klimateknologi.
Enova har fire forskjellige programmer rettet mot forskjellige stadier
i teknologiutviklingen, fra demonstrasjons- og forprosjektfasen,
gjennom pilotfasen, til fullskala implementering og markedsintroduksjon.
Programmene legger til rette for å støtte innovative teknologiprosjekter
innenfor alle de største norske industrigrenene.
Programtilbudet
rettet mot industrien styrker innsatsen som tidligere har bidratt
til realisering av Hydros pilot for aluminiumsproduksjon på Karmøy,
TiZirs pilot for avansert smelteverksteknologi i Tyssedal, Glencores
energieffektive elektrolyseanlegg
i Kristiansand,
og Arbas demonstrasjonsanlegg for produksjon av biokull i Follum.
|
28
|
Stortinget
ber regjeringen pålegge Enova å stimulere til økt bruk av hydrogen som
reduksjonsmiddel gjennom risikoavlastning og støtte til industriskala
demonstrasjonsanlegg og fullskala pilotprosjekt.
|
Se svar
på punkt 27.
|
29
|
Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan man kan stille lavutslippskrav til
sement/betong i offentlige anskaffelser slik at materialer produsert
med CO2-fangst i større grad kan få et konkurransefortrinn
og legge saken fram for Stortinget.
|
Difi
har utarbeidet veiledning med krav- og kriteriesett til hvordan oppdragsgiverne
kan stille miljøkrav i sine byggeanskaffelser. Materialbruk i bygg
er sentralt og det gis konkret veiledning på hvordan oppdragsgiverne
kan stille lavutslippskrav til flere ulike typer byggematerialer,
herunder sement/betong, og til hvordan leverandørene kan dokumentere
miljøegenskapene til materialene.
Difi
jobber også med å utarbeide krav- og kriteriesett på anleggsanskaffelser
der lavutslippskrav til byggematerialene også vil være sentralt.
|
30
|
Stortinget
ber regjeringen styrke finansiering av arbeidet med målrettet rådgivning
på det enkelte gårdsbruk, og viser til Landbrukets Klimaselskap
SA som er etablert for å legge til rette for mer klimaeffektiv norsk
matproduksjon.
|
Det
ble satt av 20 mill. kroner til Klimasmart Landbruk over statsbudsjettet
for 2017. I Jordbruksoppgjøret 2018 ble det videre avsatt 20 mill. kroner
til arbeidet for 2019. Klimasmart landbruk skal legge frem en plan
for avtalepartene i jordbruksoppgjøret for overgangen fra utviklingsfase
til driftsfase, fremtidig finansiering skal gå frem av planen.
|
31
|
Stortinget
ber regjeringen som ledd i arbeidet med å øke karbonbindingen i jord
vurdere å slutte seg til Frankrikes «4 per 1000-initiativ» og komme
tilbake til saken i revidert nasjonalbudsjett 2019.101
|
Karbonbinding
i jord er gunstig både for klima og for matproduksjonen. Økt opptak
av karbon inngår allerede blant målene i landbrukspolitikken. Per
i dag er kunnskapen om karboninnhold i norsk jordsmonn og om mulighetene
til å øke karboninnholdet for liten. Derfor har regjeringen prioritert
arbeidet med å utvikle nødvendig kunnskapsgrunnlag. Det pågår allerede
omfattende kunnskapsutvikling om status og muligheter for karbon
i jord, og gjennom strategi for økologisk jordbruk har regjeringen
igangsatt arbeid med et jordprogram.
|
32
|
Stortinget
ber regjeringen gjennomgå støtteordningene for grøfting og drenering
slik at de er tilpasset målsetningene om klimakutt og klimatilpasning.
|
Godt
drenert jord er et viktig ledd for å tilpasse jordbruket til et
endret klima med mer nedbør. God dreneringstilstand i jorda motvirker
jordpakking, gir lavere risiko for utslipp av lystgass og gir høyere
avlingsnivå. Dreneringsordningen er gjenstand for vurdering til
de årlige jordbruksoppgjørene. I jordbruksoppgjøret 2017 ble satsene
for å gjennomføre tiltak doblet for å stimulere til økt oppslutning
om ordningen, noe som har hatt god virkning.
|
33
|
Stortinget
ber regjeringen starte forhandlinger om en avtale om klimakutt slik
jordbrukets organisasjoner har tatt til orde for og særlig vurdere
utvidelse av oljefyringsforbud til også å gjelde landbrukets bygninger.
|
Regjeringen
er i dialog med jordbrukets organisasjoner om en gjensidig avtale
om reduserte klimagassutslipp fra jordbruket. Det tas sikte på å
inngå en avtale innen 1.4.2019.
Regjeringen
har allerede vedtatt at oljefyringsforbudet skal omfatte driftsbygninger
i landbruket. Ifølge forskriften som ble fastsatt 28.6. 2018 har
driftsbygninger et tidsbegrenset unntak fra forbudet frem til 1.1.2025.
|
34
|
Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en utredning av konsekvensene for landbruket
av klimaendringene.
|
I rapporten
Landbruk og klimaendringer avgitt i februar 2016, ble det gjort
en vurdering av konsekvenser for landbruket av klimaendringene.
|
35
|
Stortinget
ber regjeringen utarbeide sektorvise handlingsplaner med utslippsbudsjett
for hvordan utslippene skal reduseres fram mot 2030.
|
I rapporteringen
etter klimaloven i årets budsjett (Prop 1 S (2018-2019)) redegjøres
det for det anslåtte utslippsbudsjettet Norge kan få over perioden
2021-2030 for ikke-kvotepliktige utslipp ved felles oppfyllelse
av 2030-målet med EU. Det redegjøres videre for det anslåtte utslippsgapet,
dvs. avstanden mellom framskrevne utslipp basert på dagens politikk,
og utslippsbudsjettet. Dette anslåtte gapet er med ny framskriving
redusert til 18,8 mill. tonn. Anslagene er usikre.
I Jeløya-plattformen
fremgår det at regjeringen vil utarbeide en plan for å oppfylle
Norges klimaforpliktelser i ikke-kvotepliktig sektor når en avtale
med EU om felles oppfyllelse er på plass. Videre fremgår det at
regjeringen vil ha sektorvise ambisjoner for kutt i klimagassutslippene
i ikke-kvotepliktig sektor, herunder å halvere utslippene fra transportsektoren
innen 2030. Disse måltallene er basert på forbedringer av teknologisk
modenhet i ulike deler av transportsektoren.
|
36
|
Stortinget
ber regjeringen inkludere kvotepliktig sektor i klimaplaner, rapporteringer
og budsjetter.
|
Kvotepliktige
utslipp inngår i klimamålene og rapportering. I rapporteringen etter
klimaloven i årets budsjett (Prop 1 S (2018-2019)) redegjøres det
for utviklingen i historiske og framskrevne kvotepliktige utslipp.
Det redegjøres videre for virkemidler som gir insentiver til reduksjoner
i kvotepliktige utslipp, herunder kvotesystemet EU ETS. Gjennom
deltakelsen i EUs kvotesystem sikres det at norske bedrifter er
med på den utslippsreduksjonen alle bedrifter i Europa skal gjennomføre
for å oppfylle utslippsmålet for 2030, ved at kvotemengden i kvotesystemet
reduseres gradvis over tid. Til 2030 vil kvotemengden reduseres
med 43 pst. sammenlignet med utslippene i 2005.
|
37
|
Stortinget
ber regjeringen utrede hva som trengs av virkemidler for å få en
satsing på flytende solceller.
|
Norge
har i dag et omfattende offentlig virkemiddelapparat som støtter
opp under satsinger på nye energiteknologier. De viktigste aktørene
er Norges forskningsråd, Enova og Innovasjon Norge. Disse har virkemidler
som kan gi støtte til prosjekter i alle faser i innovasjonskjeden
– fra idé og fram til teknologien tas i bruk. I ENERGIX-programmet til
Norges Forskningsråd er det en betydelig portefølje av prosjekter innen
solenergi på flere forskjellige områder – fra materialer i solceller til
drift av store anlegg. Norge har også et eget forskningssenter for
miljøvennlig energi (FME) innen solcelleteknologi, FME Susoltech,
med Institutt for Energiteknikk som vertsinstitusjon. Flytende solcelleanlegg
representerer ett relativt nytt område innen solenergi. Norges forskningsråd
har allerede mottatt søknader knyttet til slike prosjekter og det
er mulig å søke støtte til utvikling av flytende solceller gjennom det
eksisterende virkemiddelapparatet.
Enova
skal rette innsatsen mot de siste fasene av innovasjonskjeden. Det
omfatter løsninger der den viktigste forskningsaktiviteten er avsluttet
slik at de er modne for å utprøves i større skala. Enova kan bidra til
markedsmodning fram til teknologiene eventuelt blir konkurransedyktige
i markedet. Enovas programmer for teknologiutvikling er åpne for
et bredt spekter av søknader om innovative energiteknologier, herunder
også innovative flytende solceller.
|