Sammendrag
Dokument 12:42 (2015–2016),
grunnlovsforslag fremmet av Per Olaf Lundteigen og Kjersti Toppe, gjelder
støy. Forslagsstillerne viser til at støy er et betydelig økende
problem i byer og tettsteder, til tross for målsettingen om det
motsatte.
Verdens helseorganisasjon
har uttalt følgende:
«Støy er et miljøproblem
som rammer svært mange mennesker i Norge i dag. Om lag 1,5 millioner
nordmenn er utsatt for et gjennomsnittlig støynivå over Verdens
helseorganisasjon sin anbefalte grense på 55 dB ved boligen sin,
og rundt en halv million nordmenn er i stor grad plaget av støy.
Støy i nærmiljø og i egen bolig fra kilder utenfor bolig, er et
økende problem.
Støy bidrar til redusert
velvære og mistrivsel, og påvirker derfor folks atferd og helsetilstand.
Stress forårsaket av støy kan blant annet være en medvirkende årsak
til forskjellige helseplager, for eksempel muskelspenninger og muskelsmerter,
og en medvirkende årsaksfaktor for forhøyet blodtrykk og iskemisk
hjertesykdom [sykdom som skyldes for liten blodtilførsel til selve
hjertemuskelen].»
Forslagsstillerne
viser også til at nyere forskning har dokumentert sammenheng mellom
økt risiko for kreft og det å leve i gul støysone.
Forslagsstillerne
mener at alvoret i støyforurensningen fordrer juridisk bindende
grenser for hva som kan tolereres. Støy har i årenes løp vært søkt
redusert og i visse situasjoner også helt fjernet. Allerede lenge
før vi fikk den alminnelige straffelov av 1902 § 350 var det etablert regler
om straffesanksjonert forbud mot at noen «ved … støy eller annen
utilbørlig atferd forstyrrer a) den alminnelige fred og orden …
c) omgivelsenes nattero …». Bestemmelsen var den gang ikke en ny
og fremmed fugl i norsk rettslig virkelighet, men et kasuistisk
utslag av et generelt prinsipp om folks rett til rolige og fredlige
omgivelser, jf. den gamle ordningen i Norge med at «den Pligt, det
[Politiet] har til at vaage over den offentlige Ro og forhindre
Rolighedsforstyrrelse» (Rt. 1897 side 727, se side 728).
En rekke politivedtekter
for Oslo, Drammen (av 27. juni 2011 nr. 663), Kristiansund (av 11. juni
2014 nr. 714), Moss (av 11. juni 2014 nr. 713) og andre byer og tettsteder,
f.eks. Vikna kommune (av 25. juni 2015 nr. 744), Nedre Eiker kommune
(av 9. januar 2015 nr. 24), Rennebu kommune (av 23. juni 2016 nr.
811) m.fl. har bestemmelser om at ingen må forårsake «støy eller
bråk som forstyrrer den alminnelige ro og orden». Det finnes også
en lang rekke bestemmelser om plikten til å «overholde nattero etter
kl. 23.00 og til kl. 06.00». Denne regels geografiske og diakrone
omfang dokumenterer at vi her står overfor et generelt prinsipp.
Mht. grenser for
tiltaksplikt praktiseres i dag forskrift om begrensning av forurensning
(forurensningsforskriften) av 1. juni 2004 nr. 931, som i del 2,
kapittel 5 omfatter støy. Tiltaksplikt utløses ved et gjennomsnittlig
støynivå på 42 dBA innendørs. Tiltaksgrensen er å anse som minimumskrav,
og forskriften ble kalt en «oppryddingsforskrift» for gammel støyproblematikk da
den ble innført som del av den såkalte grenseverdiforskriften i
1998.
Forslagsstillerne
viser til at retningslinjen for behandling av støy i arealplanlegging,
T-1442/2012, utgjør et omfattende rammeverktøy for støy. Retningslinjen har
ifølge forslagsstillerne likevel flere svakheter: Den er kun en
anbefaling, den gjelder kun når aktuell planmyndighet vedtar å legge
T-1442 til grunn, og den gjelder kun ved nye, støyende anlegg. Selv
når T-1442 anvendes, svekkes støyvernet ved at terskelnivåene for støy
ikke er juridisk bindende med mindre planmyndighet eller tiltakshaver
vedtar dette. Toneangivende verb er kan eller bør, noen få ganger skal. Unntaksregler for boligbygging
er svært utbredt. Dispensasjonsbestemmelser er utbredt. Det skal
etter T-1442 ikke bygges støyfølsomme bygg i rød støysone, men det
gis dispensasjoner i stor skala i kommuneplaner.
For forslagsstillerne
er det viktig å sikre folk en rett til å bo i et helsemessig forsvarlig
støysvakt miljø: Ingen lovverk setter konkrete krav til nabostøy,
annet enn tekniske installasjoner. Lovverket rundt støy er vagt,
upresist og spredt blant flere lover/forskrifter. Det er mye forvirring
blant publikum og myndighetene om kravene.
Nivået for folks
rett til støyfrie og i det minste støysvake omgivelser (ofte betegnet
som tålegrensen) er vernet i grannelova av 16. juni 1961 nr. 15.
I en høyesterettsdom i Rt. 2006 side 486 (Gardermoen) heter det bl.a.
(avsnitt 75):
«I Ot.prp.nr.33 (1988-1989)
uttaler departementet under henvisning til denne dommen (Rt-1983-152)
at retningslinjene ikke vil være direkte bindende for tålegrensevurderingen,
men et mulig moment i en bredere skjønnsmessig vurdering. Jeg deler
dette syn, men understreker samtidig at retningslinjene for 2005
om forsvarlige støygrenser for boligbygging - utarbeidet fra dagens
kunnskap om støyproblematikk- vil være av betydelig interesse i
vår sak».
Forslagsstillerne
slutter seg til regjeringens syn på at det
«[u]t fra et helsemessig
synspunkt er … sterkt ønskelig med tiltak som bringer støynivået
ned for de som er mest støyutsatt. En skjerping av forskriftskravet
anses som et hensiktsmessig virkemiddel for å bidra til å nå målet
om 30 pst. reduksjon i antall personer som er utsatt for over 38
dB innendørs støynivå. Regjeringen tar derfor sikte på at en ytterligere
satsing på tiltak for de som er utsatt for de høyeste støynivåene
først og fremst skjer gjennom bruk av en forskriftsfestet tiltaksgrense. Den
største fordelen med en juridisk bindende grense er at den gir klare
og forutsigbare rammer både for anleggseiere og boligeiere, og klart
plasserer tiltaksplikten hos anleggseierne». (Ot. prp. nr. 33 for
1988–1989 s. 8).
Høyesterett har i
Rt. 1983 side 152 (von Krogh – støy fra motorvei) klarlagt at (s.
159)
«alle ansvarlige
myndigheter, i hvert fall siden midten av 1970-årene, har erkjent
at støyplagen var et alvorlig problem både trivsels- og helsemessig,
og at samfunnet måtte gjøre en innsats for å bekjempe den. Ansvarlige
myndigheters syn på hvilken støyplage folk bør kunne utsettes for,
vil være et moment som må tillegges betydning ved den rimelighetsvurdering
som er det sentrale kriterium etter granneloven».
Forslagsstillerne
mener erfaringene som er høstet fra utviklingen siden 1999, der
støyplagene spesielt fra vei har vært stadig økende, gjør at juridisk
forankring i forskrifter ikke er tilstrekkelig. De tiltaksgrenser
som til nå har vært praktisert, har ikke vært tilstrekkelige til
å redusere støyforurensning, eller til å redusere veksten i antall
støyplagede. Den utøvende makt kan ikke være enerådende mht. hvorvidt
tiltak skal iverksettes, slik det er når kravene utelukkende nedfelles
i forskrifter, slik det er i dag. Vi må ta støyen – som særlig rammer
de store byene og tettstedene – på største alvor. Det gjør vi ved å
grunnlovfeste tiltaksplikt og -grenser ut fra helsemessige hensyn.
Forslagsstillerne
fremmer følgende forslag:
«Alternativ 1:
Ny § 111 andre ledd
skal lyde:
Enhver har rett til
å bo og daglig ferdes i et miljø uten helseskadelig støy. Kongen
skal fastsette tiltaksgrenser for utendørs og innendørs støy og
se til at grensene ikke overskrides.
–
Alle har rett til
å bu og dagleg ferdast i eit miljø utan helseskadeleg støy. Kongen
skal fastsetje tiltaksgrenser for utandørs og innandørs støy og
sjå til at grensene ikkje blir overskridne.
Alternativ 2:
§ 112 tredje ledd
skal lyde:
[Som alternativ 1]
Nåværende § 112
tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
Alternativ 3:
§ 112 fjerde ledd
skal lyde:
[Som alternativ 1]
Nåværende § 112
tredje ledd blir nytt femte ledd.»