I Dokument 12 (2015–2016)
er det fremsatt to grunnlovsforslag som gjelder rett til tilfredsstillende levestandard
og helse.
Siden de fremsatte
forslagene gjelder samme grunnlovsbestemmelse, og siden de har samme
motivasjon og begrunnelse, velger komiteen å behandle dem i en felles
innstilling. Det vises også til Stortingets forretningsorden § 31
fjerde ledd, hvor det fremgår at saker som hører sammen, så langt
som mulig skal tas opp i én og samme innstilling. Stortinget må
likevel ta stilling til hvert enkelt grunnlovsforslag for seg.
Både forslag 9 og
25 fremmes på bakgrunn av forslagene i Dokument 16 (2011–2012).
Stortingets presidentskap
besluttet den 18. juni 2009 å nedsette et utvalg til å utrede og
fremme forslag til en begrenset revisjon av Grunnloven med det formål å
styrke menneskerettighetenes stilling i nasjonal rett ved å gi sentrale
menneskerettigheter grunnlovs rang.
Utvalget avga 19. desember
2011 sin rapport til Stortingets presidentskap. Rapporten er trykt
som Dokument 16 (2011–2012).
Menneskerettighetsutvalget
foreslo en ny § 111 om rett til en tilfredsstillende levestandard
og helse. Utvalgets mindretall, Carl I. Hagen, sluttet seg ikke
til forslaget, jf. særmerknad gjengitt i Dokument 16 (2011–2012) punkt
11.4.2.
Utvalget viste til
at for at enkeltindivider skal kunne leve et liv i verdighet og
samtidig benytte seg av den frihet som alle mennesker er født med,
er det essensielt at de mest elementære og grunnleggende menneskelige behov
er dekket. Dette er tilgang til mat, vann, klær, bolig og helsehjelp.
Utvalget viste videre til at grunnlovfesting av disse rettighetene
ikke ville medføre andre rettslige endringer enn selve grunnlovfestingen.
I dag sikrer den ordinære lovgivningen både sosial trygghet, tilfredsstillende
levestandard og best mulig helse. Etter utvalgets syn ville en grunnlovfesting
sikre at statens myndigheter også i fremtiden prioriterer det offentliges ressurser
på en slik måte at mennesker i Norge kan leve et menneskeverdig
liv. Grunnlovfesting ville etter utvalgets syn også kunne være retningsgivende
ved utforming av regelverk samt ved iverksettelse av tiltak som kan
fremme helse og levestandard i befolkningen.
Om den nærmere begrunnelsen
for forslaget vises det til Dokument 16 (2011–2012) s. 234 flg.
Forslaget er tidligere
fremsatt i flere alternativer som en del av Grunnlovsforslag 31
(2011–2012), jf. Dokument 12:31 (2011–2012) romertall VII og Innst.187
S (2013–2014). Forslaget ble behandlet i Stortinget 13. mai 2014,
men oppnådde ikke det nødvendige grunnlovsmessige flertall.