Meld. St. 6 (2018–2019) Oppgaver
til nye regioner – Spørsmål fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe
Jeg viser til spørsmål
fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe v/Eirik Sivertsen, oversendt
fra kommunal- og forvaltningskomiteen 29. november 2018.
1. På hvilken
måte ser regjeringen for seg å involvere fylkeskommunene i de pågående
og framtidige utredningene som meldingen skisserer?
Det
enkelte departement har ansvar for å følge opp utredning av oppgaver
på sine områder, og vil involvere fylkeskommunene og KS på egnet
måte. Flere steder i meldingen er det beskrevet behov for dialog
med fylkeskommunene og KS. Konsultasjonsordningen mellom regjeringen
og KS er én av de aktuelle arenaene for dialog. Dersom overføring
av en oppgave krever lovendring, vil ansvarlig departement utarbeide
høringsnotat før det fremmes en lovproposisjon for Stortinget. Her
vil fylkeskommunene ha anledning til å gi sine innspill.
2. I meldingen
på side 46 skriver regjeringen: «Det er imidlertid departementets
vurdering at det ikke bør innføres nye og omfattende prosedyrer
for involvering i alle store statlige investeringsprosjekter da
dette kan bidra til å øke planleggingstiden unødvendig. Krav om involvering
av fylkeskommunene i arbeidet med å fastsette samfunnsmål for KVU-arbeidet
begrenses derfor til de store statlige infrastrukturprosjektene.»
Hva er regjeringens definisjon av forskjellen mellom investeringsprosjekter
og infrastrukturprosjekter?
Med
store statlige investeringsprosjekter menes i denne sammenheng statlige
investeringsprosjekter som er omfattet av KS-ordningen (ekstern
kvalitetssikring) som Finansdepartementet har ansvar for. KS-ordningen
omfatter i utgangspunktet alle statlige investeringsprosjekter med
en antatt kostnad over 750 millioner kroner (med noen unntak).
Med infrastrukturtiltak
menes her samferdselstiltak som er omfattet av KS-ordningen. Dette
utgjør mer enn halvparten av alle saker hvor det til nå er gjennomført
KS1. Fylkeskommunenes deltakelse i planleggingen av disse prosjektene
skal styrkes, og det skal legges økt vekt på fylkeskommunenes deltakelse
i arbeidet med konseptvalgutredninger til de store infrastrukturprosjektene.
3. I meldingen
på side 72 skriver regjeringen «Etter departementets vurdering framkommer
det ikke nye momenter i Hagen-utvalgets utredning som tilsier at
klima- og miljøoppgavene bør vurderes annerledes enn tidligere.»
Hvilke oppgaver er det Hagen-utvalget foreslår konkret på klima
og miljø som regjeringen ikke følger opp?
Hagen-utvalget
foreslår å overføre fylkesmannens ansvar innen naturforvaltning,
friluftsliv og klima/klimatilpasning i sin helhet til fylkeskommunene,
i tillegg til fylkesmannens innsigelsesmyndighet knyttet til sektoransvaret.
Tilskuddsordninger som forvaltes av Miljødirektoratet foreslås også
overført til fylkeskommunene. Videre foreslås det at veiledningsansvar
overfor kommunene med hensyn til motorferdsel i utmark overføres
til fylkeskommunene. Utvalget mener det er relevant å gi fylkeskommunene
et regionalt samordningsansvar på klimaområdet i oppfølgingen av
den nye klimaloven. Samtidig mener utvalget at Miljødirektoratet
bør gis innsigelsesmyndighet på fagområdene som overføres.
Regjeringen overfører
ikke ytterligere oppgaver på klima- og miljøområdet som følge av
Hagen-utvalgets rapport. Oppgaver på klima- og miljøområdet overføres til
fylkeskommunene som oppfølging av Prop. 84 S (2016–2017) Ny inndeling av
regionalt folkevalgt nivå og Meld. St. 18 (2015–2016) Friluftsliv – Natur
som kilde til helse og livskvalitet.
Fylkeskommunen
skal ikke være en overkommune. Fylkeskommunene skal ha ansvar for
oppgaver som har et tydelig regionalpolitisk handlingsrom og som
er viktige premissleverandører for en god miljø- og klimapolitikk.
En viktig forutsetning for å nå klimamålene, er at de blir integrert
i fylkeskommunenes og kommunenes planlegging etter plan- og bygningsloven.
Fylkeskommunene har klart ansvar og handlingsrom til å innta en regional
strategisk rolle i klimaarbeidet. Alle oppgaver hos fylkesmannen
som innebærer politisk skjønn innenfor artsforvaltning, utenom truede
arter og verneområdeforvaltning, er overført til fylkeskommunene
eller kommunene. Fylkesmannens gjenværende oppgaver knyttet til
truede arter og verneområdeforvaltning har behov for et nasjonalt
helhetsperspektiv, for å sikre en god oppgaveløsning og for å kunne
ivareta nasjonal og internasjonal måloppnåelse.
Det vises til behandlingen
av Meld. St. 22 (2015–2016) Nye folkevalgte regioner – rolle
struktur og oppgaver, Innst. 377 S (2015–2016), der stortingsflertallet
er enig i kriteriene regjeringen legger til grunn for oppgavefordelingen,
og hvor stortingsflertallet var positive til den gjennomgangen som
er gjort av fylkesmannens oppgaver knyttet til klima- og miljøoppgaver.
Oppgaver som i
dag ligger på statlig nivå er kjennetegnet av standardisering, regelorientering
og kontroll, eller er oppgaver som regjeringen vurderer at krever
et nasjonalt helhetsperspektiv for god oppgaveløsning. Fylkesmannens
arbeid med klima, miljøgifter og naturmangfold henger nøye sammen,
og en ytterligere oppsplitting av klima og miljøfeltet vil være
til hinder for å se de helhetlige sammenhengene i klima- og miljøforvaltningen.
Fylkesmannens og direktoratets gjenværende oppgaver innenfor klima
og miljø er etter regjeringens vurdering av en slik karakter at
de har svært begrenset regionalpolitisk handlingsrom.
4. Hagen-utvalgets
utredning foreslår flere oppgaver til fylkeskommunene på landbruksområdet.
Hvilke oppgaver og tilskuddsordninger er det Hagen-utvalget foreslår
konkret på landbruk som regjeringen ikke følger opp?
Hagen-utvalget
foreslår at fylkeskommunene overtar ansvaret for Regionalt næringsprogram
for landbruket. Utvalget foreslår videre at ansvaret for IBU-midlene overføres
til fylkeskommunene, som så gir oppdrag til Innovasjon Norge. Landbruks-
og matdepartementets vurdering er at Regionalt næringsprogram overføres
til fylkeskommune, mens det ikke gjøres endringer i forvaltningsansvaret
for IBU-midlene. Forvaltningen av IBU-midlene følger av nasjonal
forskrift og nasjonale føringer fastsatt i de årlige jordbruksoppgjørene.
De sentrale føringene for bruken av midlene, som allerede er avtalt
mellom partene i jordbruksoppgjøret og lagt fram for Stortinget,
kan ikke settes til side av regionale prosesser og vedtak. Dette
innebærer at det er begrenset rom for regionale prioriteringer i
bruken av IBU-midlene.
5. Hva skal være
nordområdesekretariatets konkrete oppgaver?
Regionalt
nordområdeforum ble opprettet høsten 2016 etter initiativ fra regjeringen
for å styrke den helhetlige tilnærmingen til nordområdepolitikken.
Forumets faste medlemmer er politisk ledelse i UD, NFD og KMD, politisk
ledelse i de tre nordnorske fylkene og politisk ledelse på Sametinget.
Forumet ledes i fellesskap av UD, KMD og NFD som koordinerende nordområdedepartementer.
Andre relevante departementer og aktører deltar avhengig av tema.
Formålet med forumet er å bedre dialogen og problemforståelsen mellom
nasjonalt og regionalt nivå om problemstillinger som er særlig relevante
for utviklingen i nord.
Etableringen av
et sekretariat for Regionalt nordområdeforum i Vadsø skal bidra
til et sterkere regionalt eierskap til arbeidet med forumet.
Prosessen knyttet
til innretning og organisering av sekretariatet er igangsatt. Nærmere
detaljer vil redegjøres for i kommuneproposisjonen for 2020. I prosessen vil
departementene ha dialog med Nordland, Troms og Finnmark fylkeskommuner
og Sametinget, og sørge for at forumets formål blir ivaretatt.
6. Omlag halvparten
av Arktis 2030-midlene er foreslått overført til nye Troms og Finnmark
fylkeskommune. Hvilken type oppgaver er disse midlene tenkt brukt til
og hvordan er de tenkt å støtte opp under Norges nasjonale prioriteringer
i nordområdene?
Arktis
2030 er en søknadsbasert tilskuddsordning. Formålet med ordningen
skal ligge fast.
Midlene i Arktis
2030 skal bidra til at Norge er ledende på kunnskap, er den fremste
forvalter av miljøet og naturressursene i nordområdene og bidra
til næringsutvikling. Eksempel på tilskuddsmottakere er forskningsmiljøer,
sentrale og regionale myndigheter, næringslivet, interesseorganisasjoner
og sammenslutninger. Prosjektsamarbeid er et viktig virkemiddel
i nordområdesatsingen.
Overføring av om
lag halvparten av Arktis 2030-midlene til den nordligste fylkeskommunen,
er en konkret styrking av den regionale komponenten i forvaltningen
av nordområdepolitikken. Overføringen gjør at fylkeskommunenes egne
erfaringer og kompetanse i større grad vil legge føringer for hvordan
ordningens mål konkret følges opp. Midlene skal forvaltes av Troms og
Finnmark fylkeskommune i nært samarbeid med Nordland fylkeskommune.
UD og KMD vil vurdere nærmere innretning og avgrensning av ordningen
og komme tilbake til dette i statsbudsjettet for 2020. Departementene
vil ha dialog med de berørte fylkeskommunene.