3.1 Generelle merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Mari Holm Lønseth, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig
Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til Meld. St. 6 (2018–2019).
Komiteen er enig i at målet
om fylkeskommunene som sterke regionale samfunnsutviklere må følges opp
ved at det hele tiden vurderes om oppgaver kan løses mer hensiktsmessig
på regionalt nivå enn på statlig nivå. Oppgaver som er regionale
i sin karakter, bør løses på regionalt nivå.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
det er bra at en mangeårig debatt i det politiske Norge nå munner
ut i en regionreform med større og sterkere fylkeskommuner og betydelig
oppgaveoverføring fra staten. Disse medlemmer viser til
at siktemålene med reformen er flere. Det ene er styrket demokrati
gjennom at flere beslutninger tas av folkevalgte politikere nærmere
den beslutningen gjelder. Det andre er mer effektiv distriktspolitikk,
ettersom fylkeskommunene nå kan disponere mer av virkemidlene ut
fra kunnskap om sine regionale fortrinn og utfordringer. Disse medlemmer fremhever
også at fylkeskommunene i sterkere grad vil kunne se politikkområder
i sammenheng og skreddersy løsninger for sitt fylke fremfor å måtte
tilpasse seg en nasjonal mal. Disse medlemmer understreker
at man forventer at dette handlingsrommet utnyttes, og at det vil
gi en samlet samfunnsgevinst i form av mer effektiv bruk av virkemiddelapparatet.
Disse medlemmer legger til
grunn at regionreformen skal resultere i at fylkeskommunene styrkes som
samfunnsutviklere og får supplert dagens oppgaveportefølje. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har utarbeidet vurderingskriterier for oppgavefordelingen
mellom fylkeskommunens og Fylkesmannens kommunerettede oppgaver.
Dette er en utdypning av de etablerte retningslinjene for oppgavefordeling
mellom forvaltningsnivåene. Ved å legge disse vurderingskriteriene
til grunn bidrar man til en hensiktsmessig oppgavefordeling mellom
fylkeskommune og fylkesmann.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
ønsker sterke regioner i hele landet under direkte folkevalgt styring.
Regionene skal ta et lederskap i samarbeid med kommuner, næringsliv og
statlig forvaltning. Sterkere regioner bør overta flere oppgaver
innen sektorer som samferdsel, utdanning, forskning, næringsutvikling
og miljø. Flertallet mener
det regionale nivået skal beholde sine oppgaver innen skole, helse,
kollektivtransport og tannhelse. Regionene må få en sterkere samfunnsutviklerrolle,
og regionale planer skal styrkes som utviklingsverktøy.
Flertallet mener oppgaveoverføringer
til regionalt folkevalgt nivå vil bidra til å legge grunnlaget for
flere arbeidsplasser i hele landet. Dette vil utnytte potensialet
som ligger i hele landet. Flertallet viser til at Norge
er variert når det gjelder næringer, ressurser, infrastruktur og
kompetanse. Da må virkemidlene for næringsutvikling skreddersys.
Derfor vil flertallet styrke de
områdene der fylkeskommunene allerede i dag har et ansvar – næringsutvikling,
forskning, innovasjon, kompetanseutvikling, samferdsel, regional
planlegging og samordning.
Flertallet vil styrke fylkeskommunenes
mulighet til å legge til rette for nye arbeidsplasser og videreutvikle
eksisterende arbeidsplasser. Flertallet vil ha virkemidler
som er bedre tilpasset lokale og regionale behov og forutsetninger.
Flertallet vil sørge for mer
politisk styring og mindre byråkrati. Flere beslutninger skal tas
av folkevalgte som kan stilles til ansvar ved valg. Da får vi etter flertallets syn
en bedre demokratisk styring av samfunnsutviklingen. Da spres mer
makt og myndighet i hele landet – fra direktorater og byråkrater
til folkevalgt regional styring. Da får vi etter flertallets syn gode lokale
prioriteringer fra dem som kjenner sitt område best.
Flertallet vil komme bort
fra silotenkningen i offentlig sektor med mer helhetstenkning og
samordning, ved at områder som er viktige for samfunnsutviklingen, ses
i sammenheng. Flertallet mener
det vil gi en langt mer effektiv oppgavefordeling, bedre ressursutnyttelse og
bedre resultater for folk og næringsliv. Flertallet mener det vil gi
en mer effektiv offentlig sektor.
Flertallet viser til at den
reformen Stortinget behandler nå, har et dårlig utgangspunkt fordi
den startet med at regjeringen ønsket å fjerne hele nivået og frata fylkeskommunene
viktige oppgaver som tannhelse, videregående opplæring og kollektivtrafikk.
Flertallet viser til at både
Fremskrittspartiet og Høyre under hele prosessen med regionreform
har fastholdt at de ønsker fylkesnivået nedlagt, og at de ser på sine
forslag som et skritt på den vegen. I tillegg har regjeringen og
samarbeidspartiene svekket fylkene med store kutt i de regionale
utviklingsmidlene, de pengene som nå skal være virkemidlet for de
nye fylkenes hovedrolle. Flertallet mener det ikke
inngir tillit verken til prosess eller forslag.
Flertallet viser til at regjeringspartiene
og Kristelig Folkeparti har vedtatt å slå sammen fylkene med tvang
og med den begrunnelse at det er nødvendig for å kunne ta nye oppgaver. Flertallet viser
til at ingen av de oppgavene som nå foreslås, vil i seg selv eller
samlet kunne godtgjøre nødvendigheten av tvangssammenslåingene.
Flertallet mener det er feil
å etablere store regioner uten felles identitet i befolkningen mot
befolkningens og det regionale nivåets ønske.
Flertallet mener at skal regionnivået
ha politisk legitimitet i befolkningen og bidra til mer politisk
deltakelse fra befolkningen i viktige beslutninger, må den geografiske
enheten være en naturlig enhet der befolkningen har naturlig tilhørighet
og en form for felles identitet. Videre må regionnivået ha myndighet
over oppgaver som angår folk og skaper utvikling. Regjeringen og
Kristelig Folkepartis reform svarer ikke på noen av disse utfordringene,
men tvert imot vedtas enheter ved tvang som er svært usammenhengende,
med svært store avstander.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at regjeringens
kommune- og fylkesreform ikke svarer på de to største utfordringene
i lokaldemokratiet. Den ene er samarbeid mellom store kommuner rundt
byene om klima- og miljøvennlig arealdisponering og transport. Den
svarer heller ikke på behovet for å skape mer vekst i og modernisering
av geografisk store kommuner i Distrikts-Norge med aldrende befolkning,
fraflytting og for få arbeidsplasser.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil ha et fylkesnivå der fylkeskommunene har økonomisk handlingsrom
og nødvendige virkemidler til næringsutvikling, innovasjon, forskning,
kompetansebygging og desentralisering av høyere utdanning.
Flertallet mener økning i
fylkeskommunenes mulighet til å drive sterk regionalpolitikk er
viktig, og at en økning i slike midler i størst mulig grad bør være
frie midler.
Flertallet forutsetter at
for alle oppgaver som overføres, må finansieringen av oppgaven også
være klar, og at statlig overføring ikke svekkes, slik at nye oppgaver
gir reell mulighet til handlingsrom på regionnivå.
Flertallet vil påpeke at store
regioner kan få en økt utfordring med større geografisk kompleksitet
og lite opplevd felleskap.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener også at det må utredes
om regionnivået skal ha egne inntektsmuligheter ut over det dagens fylkeskommuner
har.
Dette medlem påpeker at dersom
regionalt folkevalgt nivå skal kunne ta en mer strategisk og samordnende
rolle med hensyn til kommuneoverskridende og sektoroverskridende
samfunnsutfordringer, vil det kunne kreve endrede rammebetingelser,
styringssystemer og handlingsrom:
-
Helhetstenkning
på tvers av kommunegrenser.
-
Helhetstenkning
på tvers av sektorer.
-
Helhetstenkning
på tvers av forvaltningsnivåer (fragmentert offentlig myndighet).
Dette medlem vil
påpeke at økt spesialisering og fragmentering New Public Management
(NPM), et svært fragmentert virkemiddelapparat (regionale statlige
myndigheter), og til dels overlappende oppgaver gjør oppgaven krevende,
men også svært viktig. Det er fordi fylkeskommunen kan, hvis det
gjøres gjennomgripende, løse noen av styringsproblemene i dagens
forvaltning. Gode regionale løsninger kan kreve tverrsektorielt
samarbeid og nettverk – gjerne på tvers av forvaltningsnivåer.
Dette medlem vil påpeke at
en slik rolle vil kunne kreve harmonisering av lovverk. Dette medlem vil
særlig påpeke Riksrevisjonens Dokument 3:11 (2006–2007) Riksrevisjonens
undersøkelser av bærekraftig arealplanlegging og arealdisponering
i Norge, som viste at arealutviklingen i Norge ikke er bærekraftig. Dette medlem mener
derfor at det blir svært viktig at en regionreform må gi bedre svar
på å kunne håndtere denne viktige utfordringen og ikke svekke bærekraften.
Det må bygges tettere og mer kompakt langs akser som kan gi klimavennlige
transportløsninger, men dette kan komme i konflikt med biologisk
mangfold, truede arter, jordvern og allemannsretten.
For å oppnå dette
må noen ta en kommuneoverskridende samfunnsutviklerrolle og ha sterk
kompetanse på alle fagområder for å kunne gi politikerne et riktig og
nødvendig beslutningsgrunnlag. Det er naturlig at fylkeskommunene
tar en slik rolle, men det er også avgjørende viktig at staten har
ansvar for nasjonal kontroll og innsigelsesmyndighet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at alle ansatte som berøres av omstilling, må sikres medvirkning
og likeverdige lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår som før overføringen. Flertallet tar
til etterretning at de forestående utredninger medfører at beslutninger
om oppgaveoverføringer vil komme til behandling i Stortinget på
ulike tidspunkt. Flertallet ber
om at regjeringen på et passende tidspunkt, for eksempel i forbindelse
med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2020, gir en samlet status
om innholdet i og gjennomføringen av regionreformen.
Flertallet viser for øvrig
til sine merknader under behandlingen av Meld. St. 22 (2015–2016).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti forutsetter
at ingen ansatte sies opp som følge av endringer i oppgavefordeling.
Komiteen viser
til at den foreliggende stortingsmeldingen bygger på flere tidligere
vedtak i Stortinget, blant annet at det ble bedt om nedsetting av
et ekspertutvalg, som leverte sin rapport 1. februar 2018. Ved behandlingen
av kommuneproposisjonen for 2019, Prop. 88 S (2017–2018), ble det
fattet følgende vedtak:
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget senest innen 15. oktober
2018 med en egen sak med samlet vurdering av oppgaveoverføringene
til de nye fylkeskommunene basert på ekspertutvalgets utredning.
Dette gjelder også oppgaver som vil fases inn, og som ikke er klare
for overføring fra 1. januar 2020.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er tilfreds
med at denne stortingsmeldingen foreligger, slik at Stortinget kan
bidra til fremdrift i reformen. Disse medlemmer er også innforstått
med at noen oppgaver er klare for overføring, at noen krever nærmere utredninger,
og at noen bygger på prosesser regjeringen er i gang med.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, vil understreke at det
er viktig at så mange oppgaver som mulig er klare til overføring
1. januar 2020. Videre er det viktig at så mange avklaringer som mulig
er gjort i forbindelse med foreliggende stortingsmelding og de varslede
prosessene frem mot kommuneproposisjonen for 2020, slik at både fylkeskommunene
som sådan, de politikere som stiller til valg, deres partier og
velgere i det forestående fylkestingsvalget vet hva som vil være
fylkeskommunenes politiske portefølje.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
også til at det ble inngått en politisk enighet mellom regjeringspartiene
og Kristelig Folkeparti høsten 2018, som avspeiles i den foreliggende
stortingsmeldingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til at en rekke
oppgaver som er aktuelle å overføre til fylkeskommunene, skal utredes
videre. Overføring av ytterligere oppgaver er viktig for at regionreformen
skal gi de nye fylkeskommunene en helhetlig samfunnsutviklerrolle.
Komiteen mener
derfor at det er svært ønskelig at regjeringen involverer KS og
fylkeskommunene i det videre utredningsarbeidet, og ber om at det
legges til rette for dette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, er videre innforstått
med at de forestående utredninger medfører at beslutninger om oppgaveoverføringer
vil komme til behandling i Stortinget på ulike tidspunkt. Flertallet ber
om at regjeringen på et passende tidspunkt, for eksempel i forbindelse
med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2020, gir en samlet status
om innholdet i og gjennomføringen av regionreformen.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at dette
flertallet støtter flere av forslagene som regjeringspartiene
og Kristelig Folkeparti er enige om. I tillegg fremmer dette flertallet flere
andre forslag som går lenger enn dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
videre til at Stortinget 8. juni 2017 vedtok en ny fylkesstruktur
fra 1. januar 2020, der landet får 10 fylkeskommuner og Oslo kommune
med fylkeskommunale oppgaver, og at den nye strukturen gir en minstestørrelse
på om lag 240 000 innbyggere. Disse medlemmer er enig i
at minstestørrelsen og antallet fylker oppgavene skal fordeles på,
har betydning for hvilke oppgaver fylkeskommunene kan utføre på
en god og effektiv måte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Stortinget vedtok ny inndeling av regionalt folkevalgt
nivå 8. juni 2017. Flertallet viser
til at de respektive partier stemte imot sammenslåinger der det
ikke var tilslutning fra de enkelte fylkeskommunene.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, er tilfreds med at det i meldingen
slås fast at generalistkommuneprinsippet legges til grunn også for
de nye fylkeskommunene.
Komiteen vil
videre understreke at regional statsorganisering og inndeling må
tilpasses den nye fylkeskommunestrukturen der dette er logisk. Det
kan finnes unntak fra denne regelen, for eksempel når regional statsinndeling
har vesentlig færre regionkontorer enn det er fylkeskommuner. Komiteen vil
påpeke at i tilfeller der statlige regionkontorer også i fremtiden
vil omfatte flere fylkeskommuner, må det tilstrebes at strukturen
samsvarer med de omfattede fylkeskommunenes grenser, slik at en
fylkeskommune ikke må forholde seg til flere regionenheter i regional
stat.
Komiteen viser til at regionreformen
får konsekvenser for inndelingen av regional stat og for lokaliseringen
av ulike statlige arbeidsplasser i regionene. Vurderer man hver
enkelt etat for seg, vil det gjerne være sterke forhold som taler
for at arbeidsstedet legges i «fylkeshovedstaden», der fylkesadministrasjonen
er lokalisert. Ser man derimot prosessene i sammenheng med hverandre,
kan man finne balanserte løsninger som utjevner sysselsettingssituasjonen
internt i regionene. Etter komiteens vurdering vil en
slik tilnærming også bidra til å bygge sterkere regioner.
Komiteen ber derfor regjeringen
om å sikre en samordning av prosessene knyttet til endret organisering
av de statlige etatene, med målsetting om å unngå sentralisering
ved at alle regional stats kontorer lokaliseres til den byen der
fylkesadministrasjonen er lokalisert. Komiteen ser at det kan være
nyttig med samlokalisering i «fylkeshovedstaden» for en del av disse
kontorene, men i mange tilfeller vil også andre byer og bygdebyer
i fylket være aktuelle.
Komiteen viser til at hvis
alle beslutninger overlates helt til etatene selv, kan man risikere
at en nødvendig helhetstilnærming ikke hensyntas.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet er
skuffet over regjeringens forslag til oppgave- og myndighetsoverføring
og mener det er foreslått for få oppgaver. Oppgavene og myndigheten
som er nevnt i stortingsmeldingen, skal i all hovedsak utredes og
vurderes, og det foreligger svært lite reell overføring i forslaget. Disse medlemmer mener
det er uheldig at det foreslås å flytte kun deler av oppgaver fra
ulike direktorater og fra Fylkesmannen, og ikke at hele porteføljer
og myndighet overføres til fylkeskommunen. Med en slik oppstykking
risikerer man ansvarspulverisering og utilstrekkelig finansiering,
i tillegg til ulempen med dobbelt byråkrati ved forvaltning av oppgaven.
Når det foreslås å flytte mindre deler av oppgaver, mister man muligheten
til å arbeide med overordnede målsettinger og å se på tvers av sektorer
for å løse oppgaver på en effektivt og hensiktsmessig måte.
Disse medlemmer mener at alle
oppgaver som er foreslått utredet eller vurdert overført i Meld.
St. 6 (2018–2019), skal overføres til fylkeskommunen. I de tilfeller
hvor det i meldingen er foreslått utredning, eller hvor noe skal
vurderes overført, bør det utredes hvordan oppgaven og myndigheten
skal overføres, ikke om den skal overføres.
Videre vil disse medlemmer også
vise støtte til de forslagene om oppgave- og myndighetsoverføring som
Hagen-utvalget foreslo, og foreslår at alle disse oppgavene i hovedsak
skal overføres, med unntak av de tilfellene hvor dette nevnes særskilt
– dette under forutsetning av at alle oppgaver fullfinansieres. Disse medlemmer mener
alle oppgaver som er foreslått i Meld. St. 6 (2018–2019) og Hagen-utvalget,
og alle Fylkesmannens oppgaver som ikke omhandler tilsyn, kontroll
eller klage, skal overføres til fylkeskommunen. Unntatt fra dette
er Statped, tilskudd til studieforbund, statlige fiskerihavner,
jordvern, Distriktssenteret og Merkur- programmet. Alle oppgaver
som overføres til fylkeskommunen, må fullfinansieres.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke at finansiering skal følge med alle oppgaver som
overføres fra stat til fylkeskommune. Det er helt avgjørende at
fylkeskommunen har økonomiske muligheter til å løse sine oppgaver. Flertallet mener
det er meget kritikkverdig at regjeringen i forslaget til statsbudsjett
for 2019 kutter ytterligere i poster som blant annet rammeoverføring til
fylkeskommunen, regionale utviklingsmidler, bredbånd og regionale
forskningsfond. Flertallet mener det
økende vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene tydelig viser hvilken
krevende situasjon fylkene havner i når bevilgningene ikke står
i samsvar med oppgavene. For å bli en god tjenesteleverandør for
nye oppgaver må det komme finansiering for å sikre at både nåværende og
nye oppgaver kan løses på en god måte. Når de økonomiske virkemidlene
reduseres, har ikke fylkene anledning til å løse de oppgavene de
allerede har, og langt mindre nye og flere oppgaver. Flertallet forutsetter derfor
at oppgaver som overføres til fylkeskommunene, må fullfinansieres,
og at de økonomiske overføringene til fylkene generelt må styrkes,
ikke svekkes. Videre vil det være nødvendig å anerkjenne at all
endring vil være kostnadsdrivende i oppstarten, og fylkene bør derfor sikres
finansiering for å løse denne overgangen på en god måte.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener Stortinget burde benyttet anledningen
til å overføre betydelige oppgaver og myndighet til fylkeskommunen
og samtidig redusert statlige forvaltningsoppgaver og byråkrati. Disse medlemmer mener det
burde nedlegges hele direktorater og statlige institusjoner, da
kunne Stortinget sørget for en redusering av den sentrale statsforvaltningen
til fordel for en omfattende desentralisering av makt og arbeidsplasser
ut i hele landet. Disse
medlemmer viser til forslag fra Senterpartiet ved behandlingen
av Meld. St. 22 (2015–2016), jf. Innst. 377 (2015–2016), hvor det
ble foreslått oppgaveoverføring fra staten til fylkeskommunen på følgende
områder:
-
1. Styring av sykehusene.
I første omgang ved å fjerne de regionale helseforetakene og beholde
de etablerte sykehusforetakene, men med styrer hvor et flertall
er oppnevnt av fylkestinget.
-
2. Overføring av
ansvaret for det statlige barnevernet gjennom Bufetat til fylkeskommunene.
-
3. Overføring av
ansvaret for de distriktspsykiatriske klinikkene – DPS – fra stat
til fylkeskommune.
-
4. Familievernet
overføres fra stat til fylkeskommune.
-
5. Regional vegadministrasjon
som har ansvar for planlegging og drift av fylkesveiene, overføres
fra Statens vegvesen til fylkeskommunene.
-
6. Regionapparatet
til Innovasjon Norge overføres til fylkeskommunene.
-
7. Deler av Forskningsrådets
programmer overføres til fylkeskommunene.
-
8. Festivalstøtte
fra Kulturrådet til fylkeskommunene.
-
9. Kulturminnevernet
rendyrkes som fylkeskommunal oppgave.
-
10. Forvaltningsoppgaver
som er lagt til Fylkesmannens miljøavdeling og landbruksavdeling,
overføres til fylkeskommunene.
-
11. Skadefellingsløyver
på rovvilt overføres fra Fylkesmannen til fylkeskommunene.
Disse medlemmer mener
en slik helhetlig oppgaveoverføring vil medføre en mer demokratisk
tilnærming til viktige samfunnsoppgaver. Ved å overføre betydelige
oppgaver til fylkeskommunen styrkes fylkets rolle som samfunnsutvikler,
samtidig som man styrker mulighetene til å se gode løsninger på
tvers av sektorer. Disse
medlemmer mener fylkeskommunen har bedre forutsetninger enn
staten til å tilpasse forvaltningen til gode lokale løsninger. Nevnte
oppgaver og myndighetsoverføring ville medført en betydelig desentralisering
av arbeidsplasser og makt ut i hele landet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser videre til de respektive partiers forslag ved behandlingen
av Meld. St. 22 (2015–2016) om å videreføre videregående opplæring
og fagskolene som fylkeskommunale oppgaver. Ansvaret for kollektivtrafikk
og den offentlige tannhelsetjenesten videreføres også som fylkeskommunal
oppgave. Flytting av disse oppgavene til enkelte store kommuner
ville være svært uheldig. Det er flertallets oppfatning at fylkene
løser disse oppgavene på en meget god måte og bør beholde dette
ansvaret i sin helhet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener i all hovedsak at alle Fylkesmannens
oppgaver som krever politisk skjønn, bør overføres til fylkeskommunen.
Fylkesmannen bør bli et rent kontroll- og tilsynsorgan.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til høringsinnspill fra fylkeskommunene hvor det tydelig ble
understreket at fylkene forventer en betydelig overføring av oppgaver og
myndighet og fullfinansiering av disse. Det vises til at om man
skal lykkes med å omstille Norge, må man se ting på tvers av sektorer.
Fylkene må ha regionale utviklingsmidler som kan stimulere til innovasjonsprogram,
og videregående skoler og fagskoler som utdanner ungdom lokalt og
gjerne i samråd med lokalt næringsliv for å sikre tilgang på relevant
kompetanse. Fylkene må ha infrastruktur og en overordnet regional planlegging,
samt gode lokalsamfunn rundt i hele fylket som sørger for at folk
ønsker å bo og arbeide i hele landet.
Flertallet viser til at flere
høringsinstanser trakk frem kompetansepolitikken og næringsutvikling
som viktige områder for regional utvikling og hvor fylkeskommunen
burde få en sterkere rolle. En mer helhetlig tilnærming til disse
feltene kan føre til en mer effektiv virkemiddelbruk og mer lokalt
tilpassede løsninger.
Flertallet viser til en kartlegging
fra NIVI Analyse gjengitt i Produktivitetskommisjonens sluttrapport
i 2016, hvor de 36 ulike geografiske inndelinger av 38 statlige
direktorater og etater ble beskrevet. Dette er ikke effektivt, og
det begrenser muligheten for å se på tvers av fagfelt for å finne
de beste løsningene for offentlig forvaltning. Ved å gi fylkene
mer makt og ressurser kan man få gevinst av å bygge på lokalkunnskap
og folkevalgt styring av tjenestene i større grad enn med dagens oppstykkede
statlige organisering.
Flertallet forventer at fylkeskommunene
og KS involveres i det videre arbeidet med oppgaveoverføringen,
og at fylkeskommunene gis reell medvirkning i hvordan man kan løse
overføring av oppgaver på en god måte.