Dokument 8:108 LS (2017-2018)
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Karin Andersen,
Torgeir Knag Fylkesnes, Kari Elisabeth Kaski, Gina Barstad og Marius
Meisfjord Jøsevold om opplysningsplikt for statsråder og statssekretærer
Jeg viser til brev
av 5.4 d.å fra Stortingets presidentskap. Et tilsvarende lovforslag
ble fremmet i 2014, jf. Dokument 8:80 LS (2013-2014) og kommunal-
og moderniseringsministerens synspunkter i brev av 1.10.2014.
Utgangspunktet for
forslagsstillerne bak Dok 8:80 LS (2013-2014) var et ønske om å
opprettholde den allmenne tilliten til politikken ved å pålegge
regjeringsmedlemmer og statssekretærer plikt til å registrere sine tidligere
oppdragsgivere der vedkommende har arbeidet med å fremme politiske
eller næringsmessige interesser. Forslagstillerne bak Dok:108 LS
(2017-2018) viser til at «senere tids opplysninger har understrekt
at forslaget omhandler forhold som er svært viktige, og som behøver
regulering». Forslagstillerne mener at det nyvalgte Stortinget må
behandle spørsmålet på ny.
Sammenfattet mener
forslagsstillerne at det bør gis lovhjemmel for Kongen i statsråd
til å pålegge regjeringsmedlemmer og statssekretærer plikt til å
registrere sine tidligere oppdragsgivere, der vedkommende har arbeidet
med å fremme politiske eller næringsmessige interesser. Forslagstillerne
mener at det i tillegg er nødvendig å registrere hvilke oppdrag
en har hatt, herunder om det er drevet lobbyvirksomhet. I likhet
med det tidligere forslaget, foreslås plikten begrenset til oppdragsgivere
som registreringspliktig har hatt de to siste årene før tiltredelsen.
Plikten viker for lovbestemt taushetsplikt, og foreslås å gjelde
uavhengig av om det er mottatt godtgjørelse, lønn eller ikke. Registreringen
skal gjøres i samme register som regjeringsmedlemmene i dag benytter
for sine verv og økonomiske interesser, dvs. samme register som
stortingsrepresentantene benytter, og som forvaltes av Stortingets
administrasjon. Opplysningene er tilgjengelig for publikum på www.stortinget.no.
Svar:
Jeg deler forslagsstillernes
intensjon om at det er viktig å opprettholde den allmenne tilliten
til politikere, det politiske systemet og til politiske beslutningsprosesser
i Norge. Ifølge en oversikt i Global Competitiveness Report (2013-2014)
over 148 land på verdensbasis, er Norge blant toppnasjonene når
det gjelder borgeres tillit til politikere.
Europarådets antikorrupsjonsorgan
GRECO (Group of states against corruption) uttaler i sin rapport om
Norge av 20.6.2014:
«GRECO was also
impressed by the fact that, despite a general impression that there
was little domestic corruption in Norway, there was nevertheless
a strong commitment in the public and private sectors to preventing
and fighting corruption. This commitment is confirmed by the fact
that all of the 17 recommendations addressed by GRECO
to Norway in the three preceding Evaluation Rounds have been implemented satisfactorily
or dealt with in a satisfactory manner.»
Som ansvarlig minister
for forvaltningspolitikken, lov om registrering av regjeringsmedlemmers
verv og økonomiske interesser, partiloven og lover og retningslinjer
for statsforvaltningen, er det min målsetning å bidra til at reglene
bygger på de høyeste standarder for åpenhet, integritet og etikk.
Norge har i denne sammenheng blitt lagt merke til internasjonalt,
fordi politikere på eget initiativ har tatt til orde for å styrke
innsatsen rundt disse temaene, herunder innføre plikter om økt åpenhet
som også direkte omfatter dem selv. Det foreliggende Dok 8-forslaget
er, i likhet med det foregående, både et relevant og viktig bidrag
som bekrefter dette positive bildet.
Uansett hvordan
vi utformer regler om åpenhet, etikk og integritet, vil som kjent
regelbevissthet, kultur og holdninger være avgjørende for hva vi
oppnår av resultater. Som understreket i brev av 1.10.2014, har
departementene stor oppmerksomhet på statsråders habilitet i enkeltsaker.
Statsrådene har et selvstendig ansvar for fortløpende å vurdere
egen habilitet i saker de har befatning med. Habilitetsspørsmål
vil særlig kunne oppstå når en sak kan ha direkte økonomiske konsekvenser
for et eller flere regjeringsmedlemmer eller deres nære familiemedlemmer.
Inhabilitet kan oppstå på grunn av forskjellige og sammensatte relasjoner.
Tidligere oppdragsgivere eller kundeforhold er bare ett av flere
forhold som vil kunne inngå i en slik vurdering. I tvilstilfeller
kan spørsmål om habilitet legges frem for Lovavdelingen til vurdering.
Den foreslåtte registreringsplikten
vil gi Stortinget og borgerne mulighet til å oppdage enkelte habilitetsutfordringer
eller potensielle interessekonflikter som nyutnevnte statsråder
og statssekretærer kan stå overfor. Det foreliggende forslaget går
lenger enn det foregående, ved å forutsette at også omfanget og
arten av oppdragene skal rapporteres og offentliggjøres. En nyutnevnt
statsråd - eksempelvis med bakgrunn fra eiendoms- eller fondsmeglerbransjen,
kan derfor pålegges å publisere lister over personer denne har handlet
med eller på vegne av – og hva som har vært gjenstand for handel.
Dette innebærer at det vil bli innrapportert og publisert opplysninger
i større omfang enn i dag, men som verken alene eller samlet nødvendigvis
vil kunne begrunne interessekonflikter eller inhabilitet.
Jeg viser til at
GRECO i årene 2012 til 2017 har evaluert antikorrupsjonstiltak,
etikk og integritet blant parlamentsmedlemmer, dommere og påtalemyndigheter. Praktisk
talt alle 49 medlemsland har vært igjennom prosesser for blant annet
å styrke sine regelverk for registrering av økonomiske interesser,
sideaktiviteter og verv. Så langt kjenner jeg ikke til at noe land
har innført tilsvarende ordning som skisseres i Dok. 8:108 LS (2017-2018).
Jeg mener at et
forslag om at Kongen i statsråd kan pålegge regjeringsmedlemmer
og statssekretærer å registrere sine tidligere oppdrag og oppdragsgivere,
sett opp mot ulempene ikke vil gi nødvendig merverdi i arbeidet
for å styrke demokratiet, herunder bekjempe korrupsjon og fremme
integritet. I likhet med foregående forslag, inneholder det visse
mangler og svakheter. Hvis det gjennomføres, medfører det i tillegg
negative virkninger for tredjeparter i et slikt omfang at jeg ikke kan
støtte forslaget. Jeg begrunner mitt standpunkt slik:
Forholdet til gjeldende
registreringsplikt
Registreringsplikten
omfatter i dag verv og økonomiske interesser som ivaretas ved siden
av rollen som regjeringsmedlem, eller som medlemmet gjennom avtale
med fremtidig arbeidsgiver har bundet seg til å gå inn i, og som
vil få virkning etter at vedkommende har trådt ut av regjeringen.
Avtaler med tidligere arbeidsgiver om permisjon og av økonomisk
karakter, herunder avtaler om fortsatt lønnsutbetaling, lån eller
opprettholdelse av velferdsfordeler, pensjonsrettigheter og lignende
som løper mens vedkommende er medlem av regjeringen, skal etter
§ 5 i reglementet også registreres.
Hensikten med registreringene
er at allmennheten skal kunne kjenne til potensielle konflikter
som kan oppstå mellom offentlige interesser og regjeringsmedlemmets
private interesser, før sistnevnte tiltrer regjeringen og deltar
i politiske beslutningsprosesser. Ved å gjøre alle relevante opplysninger
kjent på forhånd søker en bl.a. å unngå at det blir spekulasjoner
i ettertid om private interesser kan ha hatt innvirkning på beslutningsutfallet.
Som kjent kan slike spekulasjoner være skadelige for tilliten til
det politiske systemet uansett utfall.
Oppfyllelse av registreringsplikten
fritar naturligvis ikke regjeringsmedlemmet for ansvaret for selv
å foreta nødvendige habilitetsvurderinger i den enkelte sak. På denne
måten vil et register, uansett utforming, aldri bli noe mer enn
en «varsellampe» som viser at det kan foreligge et habilitetsproblem.
Det foreliggende
representantforslaget innebærer at også økonomiske forhold og bindinger
som vedkommende har avsluttet så langt tilbake som to år før tiltredelsen,
vil være registreringspliktige forhold. Nærmere bestemt vil dette
gjelde forhold der gjensidig arbeidsforpliktelse helt er avsluttet
og der det ikke lenger er snakk om noen form for godtgjørelse eller
velferdsfordeler etter § 5 i reglementet. På denne måten bryter
forslaget med det jeg oppfatter som idéen bak åpenhet om interessekonflikter
og som ellers er lagt til grunn i reglementet. Nemlig å hindre at
en stortingsrepresentant eller et regjeringsmedlem lar en (gjeldende)
privat eller personlig økonomisk interesse gå foran offentlige interesser
i en sak under behandling – eller mistanker om sådan. De fleste
nyutnevnte regjeringsmedlemmer og statssekretærer har i utgangspunktet
en «forhistorie» i betydningen lojalitetsforhold til andre arbeids-
og oppdragsgivere. Når man påtar seg vervet som stortingsrepresentant,
regjeringsmedlem eller statssekretær forventes det at slike forhold
skal være avsluttet på en ryddig måte. Jeg kan vanskelig se, og
finner i forslaget heller ingen begrunnelse for, at rekruttering
fra konsulentbransjen eller tilsvarende til de nevnte verv skaper
en høyere risikokategori for interessekonflikter som nødvendiggjør
strengere regler for åpenhet, enn for de øvrige.
Nærmere om konsekvenser
og virkninger
Som nevnt innledningsvis,
kan innføring av strengere regler for åpenhet om utøvelsen av politiske
verv i seg selv øke borgernes tillit. Etter min mening bør utgangspunktet
likevel være at nye regler tar sikte på å motvirke et vedvarende
problem eller mangel. I tillegg, at tiltaket treffer godt i forhold
til overordnet målsetning – i dette tilfellet økt demokrati og integritet.
Det er flere sider ved det foreliggende representantforslaget som
reiser særskilte problemstillinger rundt inngrep i privat sektor,
og som etter min mening overskygger de positive virkningene i form
av økt åpenhet. Jeg mener at forholdene nevnt nedenfor ikke er drøftet
grundig nok eller utredet i forslaget.
Forholdet til taushetsplikt
Det fremgår av forslaget
at opplysningsplikten viker for lovbestemt taushetsplikt.
Jeg forstår imidlertid forslaget slik at det skal være rapporteringsplikt
om forhold som er omfattet av avtalefestet taushetsplikt.
Sivilombudsmannen legger i sin uttalelse av 19.12.2013
til grunn at (den delen av) kundelister som omfatter andre kunder
enn offentlige kunder, omfattes av forvaltningslovens regler om
taushetsplikt. Det foreliggende Dok 8-forslaget går som nevnt lengre
enn det foregående ved at ikke bare oppdragsgiver (selve kundelisten)
skal oppgis, men også innholdet i oppdraget. I hvilken grad hele eller
deler av selve kundeoppdraget knyttet til en offentlig kunde heller
ikke dekkes av taushetsplikten etter forvaltningsloven, kan jeg
imidlertid ikke se er drøftet nærmere i ovennevnte uttalelse. Jeg
viser til at advokater som opptrer som eiendomsmeglere eller er
ansatt i forsikringsselskap, i tillegg til taushetsplikten etter
straffeloven § 211, vil være underlagt taushetsplikt etter henholdsvis
eiendomsmeglings- og forsikringsvirksomhetsloven. Uten å gå for
langt inn på det jeg ser kan kreve en mer dyptgående juridisk avklaring,
kan det foreliggende Dok 8-forslaget slå ulikt ut alt etter hvilken profesjon
regjeringsmedlemmet eller statssekretæren rekrutteres fra. Den som
kommer fra advokatpraksis, kan på bakgrunn av lovverk med høyere
rang være unntatt fra plikten til å registrere sine oppdragsgivere
eller kundeoppdrag, mens den som har drevet med konsulentrådgivning
vil måtte registrere sine offentlige eller åpne kunder. Advokater
har en rekke oppgaver som ligner på andre konsulentvirksomheter,
herunder oppdrag som kan anses som lobbyvirksomhet. Det kan også oppstå
bindinger mellom advokat og klient som er minst like sterke som
mellom andre rådgivere og deres kunder. Dersom advokaters virksomhet
i sin helhet faller utenfor, vil registreringsplikten derfor ha
betydelige «hull».
Det er neppe noe
alternativ å endre forslaget slik at registreringsplikten går foran
lovbestemt taushetsplikt. Et unntak fra advokaters taushetsplikt
vil være et brudd med grunnleggende prinsipper i vår rettsorden.
Advokaters taushetsplikt legger til rette for at kommunikasjonen
mellom klient og advokat kan skje i full fortrolighet, og er en
forutsetning for advokatgjerningen. Å la registreringsplikten gå
foran all form for taushetsplikt, herunder eventuelle skjermingsverdige
forhold etter sikkerhetsloven, vil reise ytterligere problemstillinger.
Avtalefrihet
En registreringsplikt
som går foran avtalefestet taushetsplikt innebærer et inngrep i
avtalefriheten, og er en type inngrep som det vil være vanskelig
for private aktører å innrette seg etter. Den som ønsker fortrolighet rundt
sine kundeforhold, vil i praksis ikke kunne sikre dette ved avtale,
ettersom en hvilken som helst arbeidstaker/borger i prinsippet en
gang i fremtiden kan bli statsråd eller statssekretær. Det gjør
inngrepet i avtalefriheten mer prinsipielt betenkelig, fordi avtalepartene på
avtaletidspunktet ikke kan forutse om en avtale om taushetsplikt
vil være gyldig eller ikke.
Dersom en skal lovfeste
et såpass alvorlig inngrep i avtalefriheten, mener jeg det må foretas
en mer prinsipiell drøftelse av spørsmålet.
Tilfeldige virkninger
for næringslivet
Avhengig av hvordan
oppdragsgiverkriteriet i forslaget skal forstås, vil enkelte næringslivsaktører
kunne bli nødt til å offentliggjøre hele eller deler av sin kundeportefølje
hvis en ansatt blir statsråd eller statssekretær. I den grad fortrolighet
om kundeporteføljen er et konkurransefortrinn, vil en slik plikt
medføre en helt tilfeldig konkurranseulempe for denne aktøren. Denne
problemstillingen er omtalt nærmere i ovennevnte uttalelse fra Sivilombudsmannen.
Også oppdragsgiverne/kundene
vil kunne oppleve tilsvarende tilfeldige og uforutsigbare virkninger,
dersom det er en konkurranseulempe (for eksempel på grunn av omdømmetap)
at det blir kjent at man har vært kunde av en spesiell rådgiver.
Det bør derfor foretas
en analyse av de administrative og økonomiske konsekvenser forslaget
kan få. Fordelene ved en registreringsplikt bør holdes opp mot de prinsipielle
og praktiske konsekvenser ordningen kan få for næringslivet.
Avgrensninger
Endringsforslaget
reiser flere avgrensningsproblemer, noe som blant annet kan skyldes
at viktige begreper ikke er tilstrekkelig definert i teksten. For
meg er det ikke klart hvem som anses som «oppdragsgiver» i forslagets
forstand. Jeg merker meg at begrepet synes å ha et noe annet innhold
enn i Reglement om register for stortingsrepresentantenes verv og
økonomiske interesser. Reglementet, som er sentralt i gjeldende
lov og i endringsforslaget, bruker eksempelvis i § 6 begrepet
«oppdragsgiver» i sammenheng med «fremtidig arbeidsgiver», og ikke
om «kunder» som forslagstillerne synes å være opptatt av.
Det foreliggende
forslaget er noe mer konkret enn det foregående, når det gjelder
å presisere hva som skal være registreringspliktens innhold. Dette
ved at også type oppdrag skal registreres. Forslagsstillerne illustrerer
plikten med et eksempel om at det ikke vil være «nok å oppgi at en har jobbet
for Norges Idrettsforbund, men en vil også måtte oppgi at oppdraget
handlet om å drive lobbyvirksomhet osv.» Med denne formuleringen
framstår det fortsatt for meg uklart om registreringsplikten kun
skal omfatte en liste over rettssubjekter som direkte har engasjert
statsråden eller statssekretæren, eller om plikten også gjelder
der et oppdrag er gitt et selskap hvor vedkommende har vært ansatt
– uten at vedkommende har deltatt direkte i utførselen av oppdraget.
Jeg viser for øvrig til mine synspunkter nedenfor om «praktiske
forhold».
Når det gjelder
den saklige avgrensningen, legger også dette forslaget til grunn
at innholdet i rapporteringsplikten «vil måtte klarlegges gjennom
praksis». Innholdet i begrepet «politiske eller næringsmessige interesser»
har avgjørende betydning for registreringsplikten, men er ikke nærmere
definert. Jeg mener at ovennevnte uklarheter kan bli en utfordring
i enkelte tilfeller. Det er eksempelvis en kjent sak at stortingsrepresentanter
fra tid til annen blir valgt inn på det grunnlag eller den forventning
at de skal fremme politiske (sær)interesser på vegne av organisasjoner
eller næringslivet i eget valgdistrikt. Jeg antar at det ikke er
meningen at slik aktivitet/arbeid skal omfattes av registreringsplikten,
når en stortingsrepresentant går over til å bli statssekretær eller
regjeringsmedlem.
Videre synes jeg
at det er uklart hva som er registreringspliktens eksakte innhold.
Dvs. om forslagstillerne mener det skal registreres flere opplysninger
enn angitt i lovforslaget § 1 a første ledd. Jeg viser til at ovennevnte reglement,
etter forskriftsutkastet § 2, (fortsatt) «gjelder tilsvarende så
langt det passer». Etter min mening blir dette svært uklart.
Registreringsplikten
som foreslås i representantforslaget, går utover den plikt stortingsrepresentantene
og regjeringsmedlemmene i dag er underlagt i reglementet om verv
og økonomiske interesser. Det er heller ikke forslagstillernes hensikt
at statssekretærer skal omfattes av sistnevnte plikt. Endringsforslaget
synes primært å gjelde opplysningsplikt om hvem tidligere oppdragsgivere
er, hvilke oppdrag en har hatt for denne, men ikke hva rapporteringspliktig
eventuelt har mottatt i lønn, honorar eller godtgjørelse fra disse.
Selv om intensjonen bak reglementet delvis kan sies å
være sammenfallende med rapporteringsplikten som foreslås, er det
– så langt jeg kan se – ikke noe som er direkte relevant i reglementet
for rapportering av oppdragsgivere. Det kan derfor lett oppstå tvil
i enkelttilfeller om «hvor langt det passer».
For å sikre formålet
om «å opprettholde den allmenne tilliten til politikken», bør registreringspliktens
innhold være mest mulig klar i lov- og/eller forskriftstekst. Uklarheter
kan bidra til at de rapporteringspliktige praktiserer reglene ulikt,
og at det oppstår ubegrunnede mistanker eller beskyldninger om at
noen unndrar opplysninger. I denne saken tror jeg at uklar og uensartet
begrepsbruk lett kan bli forvirrende, både for de registreringspliktige,
publikum, media og registerforvalter. Jeg legger til grunn at den
politiske fallhøyden ved uriktig eller mangelfull rapportering både
iht. gjeldende ordning og den foreslåtte utvidelsen, vil være stor.
Arbeidsmarkedet
for politikere
Overganger mellom
privat sektor og politikk er positivt og kan fremme samfunnsforståelsen
både i næringslivet og blant politikere. Arbeidsgivere som ønsker fortrolighet
rundt sine kundeforhold kan med den foreslåtte registreringsplikten
få en tilskyndelse til ikke å ansette arbeidstakere som kan tenkes
å bli statsråder og statssekretærer. Dette kan begrense arbeidsmulighetene
for politikere, og samtidig forhindre en ønsket utveksling av samfunnskompetanse
mellom sektorene. Det er også tenkelig at enkelte vil vegre seg
for å ta jobben som statsråd eller statssekretær, dersom det medfører
at tidligere arbeidsgiver kommer i en vanskelig situasjon.
Dette kan få negativ betydning for rekrutteringen til statsråds-
og (særlig) statssekretærstillingene. Den foreslåtte regelen på
to år går for øvrig også lengre enn maksregelen i karanteneloven
§ 7 (inntil 18 måneder) uten at jeg kan se at ulikheten er underbygget
av særskilte habilitetshensyn.
Praktiske forhold
I de fleste tilfeller
vil formodentlig registreringen skje etter at statsråden eller statssekretæren
har avsluttet sitt tidligere arbeidsforhold. Ettersom det neppe
kan legges til grunn at tidligere arbeidsgivere uten videre vil gi
tilgang til kunderegistre mv. for det formål at de skal offentliggjøres,
må antakelig statsråden eller statssekretæren registrere sine offentlige
eller åpne kunder/oppdragsgivere de siste to år etter hukommelsen.
Litt avhengig av hvordan begrepet «oppdragsgiver» skal forstås,
vil det kunne være tale om et ikke ubetydelig antall navn og oppdrag
som skal registreres. Dersom begrepet skal omfatte alle kunder den
tidligere arbeidsgiver har hatt de siste to årene, vil omfanget
i mange tilfeller være så stort at det i praksis vil være umulig
å sikre korrekt registrering.
Forskriftskompetanse
Forslaget inneholder
konkrete endringer i de utfyllende reglene om registrering av regjeringsmedlemmers
verv og økonomiske interesser. Etter gjeldende lov § 2 (og i lovforslaget
§ 1 a) tilligger myndigheten til å gi slike nærmere regler «Kongen
i statsråd».
Stortinget kan ikke
endre disse reglene uten først å endre loven.
Jeg viser forøvrig
til at GRECO i 2017 startet en evalueringsrunde som omfatter topp
politisk utøvende funksjoner, dvs. statsledere (som aktivt deltar
i politikkutformingen), regjeringsmedlemmer, statssekretærer og
politiske rådgivere. Vurderingstemaene er:
-
Antikorrupsjon og
integritetspolitikk, herunder reguleringer og institusjonelt rammeverk
-
Interessekonflikter
-
Forbud mot visse
aktiviteter
-
Åpenhet om formue,
inntekt og gjeld (herunder sideaktiviteter)
-
Tilsyn, kontroll
og sanksjoner
-
Bevisstgjøring,
informasjon, rådgivning, trening mm
Norge
vil bli evaluert i 2019. Justisdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet
har startet forberedelsene til denne gjennomgangen. Foruten lov
og tilhørende forskrift om registrering av regjeringsmedlemmers
verv og økonomiske interesser, vil karanteneloven, lov om statsansatte,
reglementet for politisk ledelse og etiske retningslinjer for statstjenesten
omfattes av evalueringen. Jeg vil komme tilbake til Stortinget med
resultatet av denne evalueringen og med eventuelle forslag til oppfølging.