Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen fram et forslag til revidert finansieringsopplegg
for E6 Helgeland nord, slik at strekningen Krokstrand sentrum–Bolna
kan fullføres som del av vegutviklingskontrakten. De økte kostnadene
foreslås finansiert med bompenger ved at det etableres en ny bomstasjon
på Bolna. I tillegg utvides innkrevingsperioden i eksisterende bomstasjoner
på Skamdal og Reinforshei fra 15 til 18 år. I bomstasjonen på Bolna
legges det til grunn innkreving i 15 år.
Arbeidene omfatter
utbedring av en 13 km lang strekning samt bygging av en ekstra bomstasjon
på Bolna. Styringsrammen for disse arbeidene er fastsatt til 273
mill. 2018-kroner og kostnadsrammen til 301 mill. 2018-kroner. Ved
at strekningen likevel gjennomføres som en del av vegutviklingskontrakten,
er det forventet at kostnadene vil bli vesentlig redusert sammenliknet med
om utbyggingen skal utlyses som et nytt anbud i perioden 2024–2029.
Det legges opp til anleggsstart i 2018 og fullføring i 2020.
I Prop. 55 S (2013–2014)
er samfunnsøkonomisk netto nytte for utbyggingen av E6 Helgeland
nord beregnet til 700 mill. 2014-kroner, mens netto nytte over totale
kostnader er beregnet til 0,6. Nytten av å bygge ut strekningen
Krokstrand sentrum–Bolna inngår i disse beregningene. I beregningene
er det lagt til grunn bompengefinansiering.
I proposisjonens
kap. 1 gjøres det rede for prosjektets historikk. Prosjektet ble
vedtatt delvis bompengefinansiert gjennom stortingsbehandlingen
av Prop. 55 S (2013–2014) og Innst. 178 S (2013–2014). I Prop. 1
S (2015–2016) ble det varslet om kostnadsøkninger, og i Prop. 1
S (2016–2017) ble det forutsatt at omfanget av utbyggingen skulle
reduseres slik at kostnadsrammen ikke ble overskredet. Dette var
mulig ved å ta ut programområdetiltak, ta i bruk en opsjon i kontrakten
og avbestille arbeidene på de to delstrekningene helt i nord, Krokstrand
sentrum og Krokstrand–Bolna, avbestille forutsatte arbeider på delstrekningen
Raudfjellfoss–Krokstrand og redusere reserven i prosjektet.
Gjennom behandlingen
av Prop. 56 S (2016–2017) og Innst. 226 S (2016–2017) sluttet Stortinget
seg til et opplegg som innebærer at forutsatte arbeider på delstrekningen
Raudfjellfoss–Krokstrand likevel gjennomføres uten at de statlige
bevilgingene til prosjektet økes. Dette skyldes at det som følge
av lavere faktisk lånerente enn forutsatt i Prop. 55 S (2013–2014)
i stedet kan benyttes 30 mill. 2017-kroner mer i bompenger til utbygging enn
tidligere beregnet. Samtidig ble fastsatt kostnadsramme for prosjektet
økt tilsvarende.
I Meld. St. 33 (2016–2017)
Nasjonal transportplan 2018–2029, s. 308, er det lagt til grunn
at de to nordligste delstrekningene Krokstrand sentrum og Krokstrand–Bolna
tas ut av vegutviklingskontrakten og gjennomføres i siste seksårsperiode.
Det er forutsatt 450 mill. 2017-kroner til utbedring av strekningen
i perioden 2024–2029. Ved behandlingen av Nasjonal transportplan 2018–2029
ba Stortinget om at regjeringen sikrer en helhetlig og sammenhengende
gjennomføring av alle delstrekningene som inngår i prosjektet, og
i samarbeid med lokale myndigheter finner en løsning i tråd med
lokale og regionale myndigheters vedtak.
Et forslag til revidert
finansieringsopplegg for E6 Helgeland nord ble lokalpolitisk behandlet
i Rana kommune og Nordland fylkeskommune i 2017.
Nordland fylkeskommune
og Grane, Vefsn og Rana kommuner har tidligere fattet vedtak om
garantier for et bompengelån på inntil 590 mill. kroner til utbygging av
E6 Helgeland nord, jf. Prop. 55 S (2013–2014). Maksimal lånegjeld
inkl. låneopptak til utbedring av strekningen Krokstrand sentrum–Bolna
er beregnet til 690 mill. kroner. Eventuell økning av den fylkeskommunale
garantien må godkjennes av Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Økning av de kommunale garantiene må godkjennes av Fylkesmannen
i Nordland.