Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal
og Rigmor Aasrud, fra Høyre, lederen Henrik Asheim, Pål Sæther Eiden,
Mudassar Kapur, Vetle Wang Soleim og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet,
Sivert Bjørnstad, Jan Steinar Engeli Johansen og Helge André Njåstad,
fra Senterpartiet, Martha Tærud og Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk
Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, fra Miljøpartiet De
Grønne, Une Bastholm, og fra Rødt, Bjørnar Moxnes, viser til
andre betalingstjenestedirektiv (PSD 2), som ble vedtatt i EU høsten
2015. Regjeringen foreslår å gjennomføre den offentligrettslige
delen av direktivet gjennom de foreslåtte endringene i finanstilsynsloven, finansavtaleloven,
betalingssystemloven og finansforetaksloven. Det foreslås en hjemmel
til å gjennomføre de viktigste privatrettslige delene av PSD 2 i
forskrift.
Komiteen viser til at det ved
innføringen av PSD 2 i norsk rett åpnes opp for at betalingsfullmaktstjenester
og kontoinformasjonstjenester kan utføres av andre enn banker, kredittforetak,
betalingsforetak og e-pengeforetak, og mener det er viktig å stille
strenge krav til tilbydere som ønsker å levere disse tjenestene, for
å beskytte forbrukerne. Samtidig er komiteen enig i at ny teknologi
skal komme forbrukerne til gode, og ønsker å legge til rette for
bedre tjenester, økt valgfrihet og derigjennom rimeligere betalingstjenester
for forbrukerne. Komiteen merker
seg at finansnæringen er positiv til endringene, og at næringen
er opptatt av at regelverket innføres snarlig, slik at det oppnås
et felles regelverk med resten av Norden og Europa.
For betalingsfullmaktstjenester
er adgangen til å tilby tjenester løst ved at tilbyderne blir underlagt
krav til konsesjon mv. som for andre betalingsforetak.
Kontoinformasjonstjenester
er definert som en onlinetjeneste som tilbyr samlet informasjon
om én eller flere av brukernes kontoer. En slik tjeneste vil bare
samle kontoopplysninger og ikke gjennomføre betalingstransaksjoner,
og er ikke regulert i norsk rett i dag. Lovregulering av disse tilbydernes
virksomhet er løst ved en egen bestemmelse i finansforetaksloven
§ 2-10a.
Lovendringene har
til hensikt å medføre at tjenestene som tilbys, er sikre, og komiteen støtter
at det stilles krav til ansvarsforsikring eller garantistillelse
for begge typer tjenester som sikkerhet for et eventuelt erstatningsansvar.
Komiteen merker seg den viktige
rollen Finanstilsynet vil få gjennom sitt tilsyn med de nye tjenestetilbyderne.
Videre gis det regler om samhandling mellom aktørene. Komiteen vil
understreke at tilgang til tekniske løsninger, betalingssystemer
og kundeautentisering vil kunne gi utfordringer i en overgangsfase,
og komiteen vil
påpeke viktigheten av at Finanstilsynet er tydelig i sin veiledning.
Loven forutsetter
deling av informasjon og at det gis tilgang til kredittinstitusjoners
betalingssystemer og betalingskontotjenester. Komiteen vil understreke viktigheten
av at personopplysninger behandles betryggende av de nye betalingstjenestetilbyderne,
og viser til at EUs personvernforordning GDPR trådte i kraft i EU 25. mai
2018 og vil ha betydning for PSD 2. Komiteen forutsetter også at
sikkerhet ivaretas i forskriftene som skal utarbeides etter at loven
er vedtatt.
Komiteen viser til at forbrukeren
vernes gjennom bestemmelsen om at eventuelle gebyrer må opplyses
før en transaksjon foretas. Dette kan reguleres nærmere i forskrift.
Komiteen slutter seg etter
dette til regjeringens forslag til endringer i finanstilsynsloven,
finansavtaleloven, betalingssystemloven og finansforetaksloven.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil påpeke at kapitalkravene til foretakene
og øvrige grenser bør angis i norske kroner og ikke i fremmed valuta.