Post 63 Allmennlegetjenester
Komiteen viser til Stortingets
vedtak av 11. oktober 2017, der regjeringen ble bedt om å evaluere fastlegeordningen
og fremme sak til Stortinget med forslag til endringer i ordningen
som sikrer at malene med fastlegereformen innfris. Komiteen har merket seg at evalueringen
ferdigstilles høsten 2019. Komiteen viser også til Stortingets
vedtak (nr. 464–468) av 13. februar 2018, der Stortinget la føringer
for videre oppfølging.
Komiteen viser til at Helsedirektoratets
tidsbruksundersøkelse, fremlagt 6. mars 2018, viste at over 80 pst. av
fastlegene jobber mer enn arbeidsmiljølovens krav om 40 timer i
uken og til Trønderopprørets undersøkelse fra april 2018, som viste
at nær to tredeler av fastlegene i løpet av de siste seks månedene
har vurdert å slutte i jobben på grunn av arbeidspress.
Komiteen merker seg at regjeringen
foreslår å bruke midler på rekrutteringstilskudd, EPJ (elektronisk pasientjournal)-utvikling,
forskning, spesialistutdanning i allmennmedisin og piloter på legevaktfeltet
og for primærhelseteam i årets statsbudsjett. Til rekruttering av
fastleger i kommuner med rekrutteringsutfordringer foreslår regjeringen
en økning på 25 mill. kroner sammenlignet med opprinnelig nivå i
2018, og 12 mill. kroner mer til spesialistutdanning i allmennmedisin.
Komiteen støtter at det er
avgjørende viktig for å sikre nødvendig rekruttering av fastleger
nå og for fremtiden at det legges til rette for økt spesialistutdanning
i allmennmedisin, e-helseutvikling, innovasjon i organisering og
finansiering – og for andre kompetanse- og kvalitetstiltak. Komiteen mener
også det er behov for å se på tjenestene som ytes og oppgaver som
i dag utføres i en fastlegepraksis, ikke minst oppgaver som utføres på
vegne av andre sektorer.
Komiteen viser til at erfaringene
en har med fastlønte utdanningsstillinger, er gode. Det er også
interessant å merke seg at det er svært god søknad til slike stillinger
for allmennleger i spesialisering. Komiteen synes det er bra
det er etablert følgeforskning for å få nærmere kunnskap om modellens
virkning, og mener det er viktig å merke seg at de foreløpige resultatene
viser at den tryggheten som følger med fast inntekt og rammer for
arbeidstid, som sikrer fritid og et sosialt liv, er svært viktig
for allmennleger i spesialisering (Alis). Komiteen konstaterer at det
samme gjelder den faglige tryggheten som gis gjennom strukturerte
spesialiseringsløp med god veiledning. Komiteen mener det er positivt at
det ses nærmere på mulighetene for utdanningsstillinger i tre modeller:
fastlønnslegestillinger, i næringsdrift, samt i fastlønnsstillinger
i annet allmennlegearbeid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
foreslår at kap. 762 post 63 økes med 25 mill. kroner i forhold
til regjeringens budsjettforslag og bevilges med 210,723 mill. kroner.
Flertallet viser til at fastlegene
er navet i helsesektoren i kommunen, men at ordningen er under sterkt
press. Mange kommuner melder om store rekrutteringsutfordringer. Flertallet viser
til at Stortinget som følge av dette har bedt regjeringen evaluere
fastlegeordningen. Flertallet anerkjenner
at det parallelt med denne evalueringen også er nødvendig med strakstiltak,
og viser til at regjeringen i sitt budsjettforslag foreslo 25 mill.
kroner i økt bevilgning til rekruttering av fastleger i kommuner
med rekrutteringsutfordringer, og at det som følge av budsjettforliket
mellom regjeringspartiene og Kristelig Folkeparti er enighet om
å øremerke ytterligere 25 mill. kroner til dette formålet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, mener det er viktig at regjeringen
tar fastlegekrisen alvorlig, og at det er positivt og nødvendig
at man har reetablert trepartssamarbeidet med KS/Oslo kommune og
Legeforeningen for å drøfte utfordringene ved fastlegeordningen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at stadig flere
og mer komplekse helsetjenester leveres i kommunene. Vi trenger
derfor en allmennlegetjeneste som har kapasitet og kompetanse til
å møte innbyggernes økende behov. Disse medlemmer viser til
at det i Prop. 1 S (2018–2019) foreslås bevilget 193,5 mill. kroner
til dette i 2019. Disse
medlemmer viser til at midlene skal benyttes til mange formål
som vil bedre fastlegeordningen på kort og lang sikt, som rekruttering,
spesialisering i allmennmedisin, utprøving av nye arbeidsformer
og utvikling av digitale verktøy til bruk i legepraksis. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har gjenopprettet trepartssamarbeidet mellom
Helse- og omsorgsdepartementet, KS og Legeforeningen, og at dette
arbeidet står sentralt i arbeidet med den videre utviklingen av
allmennlegetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet prioriterer en sterkere kommuneøkonomi
og ulike økte overføringer over Helse- og omsorgsdepartementets
budsjett for at kommunene kan bygge ut gode primærhelsetjenester. Disse medlemmer viser
til disse partiers alternative statsbudsjett, der det er satt av
3,5 mrd. kroner mer til kommunene.
Komitens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at fastlegeordningen ble innført
av Arbeiderpartiet og er grunnmuren i helsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at hele 85
pst. av alle pasientene blir ferdigbehandlet hos fastlegen. Fastlegene
ser den enkelte, gir behandling og råd, og er koblingen videre til
spesialisert behandling eller stønader. Disse medlemmer vil peke
på at en slik jobb krever mye, i form av medisinsk kompetanse, medmenneskelige
evner og kjennskap til velferdssamfunnets ordninger og tilbud. Disse medlemmer mener fastlegeordningen
er i en svært alvorlig situasjon, noe som blant annet illustreres
av at halvparten av kommunene sliter med å rekruttere fastleger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
uenig med regjeringen som vil vente helt til neste års evaluering
med å ta tak, og mener at det allerede i 2019-budsjettet er behov
for strakstiltak for å sikre rekrutteringen til fastlegeordningen.
Komiteens medlem
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet derfor i
sitt alternative budsjett setter av midler til 400 nye stillinger
for allmennleger i spesialisering (Alis) i 2019. I tillegg vil Arbeiderpartiet
ha en økning på 100 flere turnusstillinger (LIS1-stillinger) enn
hva som ligger i regjeringens forslag, for å øke antallet kvalifiserte
leger. Disse medlemmer mener
en slik investering lønner seg.
Disse medlemmer viser til
at tre av fire av dagens fastleger sier de føler seg lite eller
ikke kompetente til å følge opp kreftpasienter. Derfor foreslår
Arbeiderpartiet 10 mill. kroner mer enn regjeringen til kompetansehevingstiltak
blant fastleger. Disse
medlemmer viser videre til at en god konsultasjon hos fastlegen
koster ca. 3 pst. av et liggedøgn på sykehuset, og mener følgelig
vi ikke kan vente et helt år før tiltak kommer på plass.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
behovet for nye spesialister i allmennmedisin av Helse- og omsorgsdepartementet
blir oppgitt å være 200 per år. Disse medlemmer viser til
innspill fra KS på budsjetthøringen om at de foreslåtte midlene
i forslag til statsbudsjett på langt nær vil være nok for å utdanne nye
allmennleger for å dekke fremtidig behov.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til innledende merknad og Senterpartiets
alternative statsbudsjett, der det prioriteres 100 mill. kroner
til økt rekruttering til allmennlegetjenesten og legevakt, herav
250 nye ALIS-stillinger i 2019, i tiillegg til 150 nye LIS1-stillinger.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt alternative budsjett,
der det er satt av 25 mill. kroner til tilskudd til flere Alis-stillinger, i
tillegg til 83 mill. kroner under kap. 732 til LIS1-stillinger,
begge deler en økning utover regjeringens forslag.
Dette medlem viser til omtale
under kap. 762 post 63.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Den norske legeforenings høringsuttalelse til statsbudsjettet,
der de er positive til at partene nå er omforent om en felles virkelighetsbeskrivelse
av utfordringene fastlegeordningen har, samtidig som de påpeker
at de store grepene i statsbudsjettet uteblir. Disse medlemmer har, som Legeforeningen,
konstatert at kun 12 av 46 mill. kroner foreslått bevilget til veiledning,
er friske midler, og at resten er omdisponeringer tidligere bevilget
til allmennlegetjenesten. Videre er økningen i rekrutteringspotten
kun på 15 mill. kroner sammenlignet med totalbeløpet for 2018, og
i tillegg tas 22 mill. kroner til primærhelseteampiloten fra allmennlegerammen. Disse medlemmer mener
dette viser at regjeringen ikke tar virkelighetsbeskrivelsen og
utfordringene i fastlegeordningen tilstrekkelig på alvor og verken
foreslår nok midler eller handler raskt nok for å gjøre noe med situasjonen.
Disse medlemmer merker seg
at Legeforeningen mener krisen har forverret seg betraktelig det
siste året, og at det blant de ti største kommunene har vært en
kraftig forverring i rekrutteringen det siste året. Disse medlemmer støtter
også Legeforeningen i at inntil mer målrettede og varige tiltak
er på plass, må det iverksettes strakstiltak for å bedre situasjonen
og sikre stabilitet i ordningen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett, der det prioriteres midler til 400 nye stillinger for
allmennleger i spesialisering (Alis) i 2019, hvorav 122,7 mill.
kroner over denne budsjettposten, samt 10 mill. kroner til kompetansehevingstiltak. Disse medlemmer viser
videre til at Arbeiderpartiet har avsatt 409,2 mill. kroner til
Alis-stillinger over Kommunal- og moderniseringsdepartementets budsjett,
kap. 571 post 60.
Disse medlemmer viser til
budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Kristelig Folkeparti,
der det settes av ytterligere 25 mill. kroner til rekruttering av fastleger
under kap. 762 post 63. Disse medlemmer mener fastlegekrisen
nå er av et slikt omfang at det er behov for et mye kraftigere rekrutteringsløft.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Dokument 8:3 S (2017–2018), jf.
Innst. 109 S (2017–2018), representantforslag fra Senterpartiet
om tiltak for å styrke rekruttering til og finansiering av fastlegeordningen,
i tråd med intensjonene i samhandlingsreformen. Dette medlem viser til at
det i forbindelse med behandlingen av dette representantforslaget
ble vedtatt å be regjeringen sikre opptrapping av legedekningen
i primærhelsetjenesten generelt og i fastlegeordningen spesielt.
Det ble vedtatt å be regjeringen evaluere finansieringsordningen
og redusere gjennomsnittlig listelengde i fastlegeordningen. Det
ble vedtatt å sørge for en gradvis opptrapping av utdanningsstillinger
i allmennmedisin der en ser på ulike modeller for å ivareta faglig
støtte og sosiale rettigheter, og informere Stortinget om dette
i statsbudsjettet for 2019. Det ble vedtatt å be regjeringen gjøre
prosjektordningen for allmennlege i spesialisering (ALIS) til en
nasjonal ordning der allmennlege i spesialisering sikres tilbud
om fastlønn. Det ble også vedtatt å be regjeringen fremme egen sak
til Stortinget om forbedringer i legevaktordningen som også bidrar
til rekruttering til fastlegeordningen. I tillegg ble regjeringen
bedt om å fremme forslag som kan styrke rekruttering av medisinstudenter
til lokalsykehus og rekrutteringssvake områder i kommunehelsetjenesten. Dette medlem forventet at
regjeringen ville følge opp Stortingets vedtak i statsbudsjettet
for 2019, men registrerer at dette ikke har skjedd. Regjeringens
satsing er for svak og blir finansiert ved å svekke tilsvarende
ordninger på budsjettet. Dette medlem mener det er
for lenge å vente til den varslede handlingsplanen fremmes i 2020,
slik at en nasjonal og helhetlig satsing på fastlegeordningen først vil
skje fra 2021. Dette
medlem viser til høringsinnspill fra Den norske legeforening
om at det haster med en tydeligere rekrutteringssatsing i fastlegeordningen. Legeforeningen
mener at regjeringens økning på 15 mill. kroner til en rekrutteringspost
må styrkes vesentlig. Det vises til at kun 12 av 46 mill. kroner
som regjeringen foreslår bevilget til veiledning, er friske midler
– resten er omdisponeringer tidligere bevilget til allmennlegetjenesten.
I tillegg tas 22 mill. kroner av finansiering av primærhelseteam
fra allmennlegerammen.
Dette medlem viser til at
Legeforeningen i høringsinnspill fremhever at gode tiltak ikke kan
utsettes til evalueringen er gjennomført, fordi krisen har forverret
seg betraktelig det siste året.
Dette medlem viser til at
Senterpartiet i sitt alternative budsjett for 2019 ut fra dette
har prioritert 100 mill. kroner ekstra for å styrke allmennlegetjenesten
og fastlegeordningen i 2019, inkludert en satsing på sykehjemsleger,
legevakt og helsehjelp i fengsel.
Dette medlem viser til behovet
for å styrke hele allmennlegefeltet, ikke bare fastlegeordningen. Dette medlem vil
understreke behovet for å øke legedekningen på sykehjem. Dette medlem viser
til at Senterpartiet prioriterer 20 mill. kroner til økt legedekning
på sykehjem i 2019. Dette
medlem viser også til at mange kommuner sliter med å få til
en velfungerende legevaktordning. Dette medlem er bekymret
for en utvikling der det planlegges for at legevakt skal kunne erstattes
av helsevakt, uten lege i beredskap. Dette vil ofte gjelde i distriktene,
distrikt der pasienter ofte har lang reiseavstand også til akuttmottak
og lang responstid for ambulanse i tillegg. Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative budsjett, som prioriterer 30 mill. kroner for å gjenetablere
en støtteordning for distriktskommuner med særlige legevaktutfordringer. Dette medlem viser
også til vedtaket i Innst. 218 S (2017–2018), Dokument 8:129 S (2017–2018),
om å fjerne det generelle kravet i akuttmedisinforskriften om bakvakt med
utrykningsplikt.
Dette medlem viser til at
vertskommuner har ansvar for allmennlegetjenesten i fengsel. Dette medlem mener
behovet for styrkede allmenlegetjenester i norske fengsel er stort. Dette medlem viser til
at Senterpartiet prioriterer 10 mill. kroner for å styrke kommunenes
helsetjeneste i fengsel. I tillegg prioriteres 50 mill. kroner i
2019 gjennom helseforetakenes budsjett for å styrke spesialisthelsetjenestens
tilbud i fengsel innen rus og psykiatri.
Dette medlem viser til at
Senterpartiet prioriterer å sikre alle legestudenter to ekstra praksisuker
i allmennpraksis som tiltak for å øke rekruttering til allmennmedisin.
Senterpartiet øker også antall studieplasser i medisin i Norge med
50. Senterpartiets prioritering av 150 flere LIS-stillinger i 2019
har også betydning for rekruttering til fastlegeordningen og allmennlegetjenesten.
Senterpartiet øker også den totale kommuneramme med 3,5 mrd. kroner.
Det vises til Senterpartiets innledende merknad.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett, der det er satt av 25 mill. kroner til tilskudd til
flere Alis-stillinger, i tillegg til 83 mill. kroner under kap.
732 til LIS1-stillinger, begge deler en økning utover regjeringens
forslag.