4.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2018–2019) Finansdepartementet
Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens
forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og
poster under rammeområde 20
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S (2018–2019)
|
Utgifter
|
Stortinget og underliggende
institusjoner
|
41
|
|
Stortinget
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
956 500 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
412 800 000
|
|
50
|
Sannhets-
og forsoningskommisjonen
|
8 000 000
|
|
70
|
Tilskudd
til partigruppene
|
197 000 000
|
|
72
|
Tilskudd
til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek
|
1 500 000
|
|
73
|
Kontingenter,
internasjonale delegasjoner
|
15 000 000
|
|
74
|
Reisetilskudd
til skoler
|
5 000 000
|
Finansdepartementet
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
390 800 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter,
kan overføres
|
90 900 000
|
|
70
|
Forskning
på og allmennopplysning om finansmarkedet
|
12 700 000
|
1602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
389 400 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
26 000 000
|
1605
|
|
Direktoratet for
økonomistyring
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
507 200 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
16 200 000
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 522 600 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
95 200 000
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
6 062 100 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
205 900 000
|
|
22
|
Større
IT-prosjekter,
kan overføres
|
472 800 000
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter, a-ordningen
|
88 100 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
115 000 000
|
|
70
|
Tilskudd
|
3 500 000
|
1620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
593 300 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter,
kan overføres
|
253 100 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
20 000 000
|
1632
|
|
Kompensasjon for
merverdiavgift
|
|
|
61
|
Tilskudd
til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning
|
24 600 000 000
|
|
72
|
Tilskudd
til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
|
2 180 000 000
|
1633
|
|
Nettoordning,
statlig betalt merverdiavgift
|
|
|
1
|
Driftsutgifter, overslagsbevilgning
|
6 600 000 000
|
1650
|
|
Statsgjeld, renter
mv.
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
43 600 000
|
|
89
|
Renter
og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
|
10 489 300 000
|
|
|
Sum utgifter rammeområde
20
|
56 373 500 000
|
Inntekter
|
Inntekter under
departementene
|
3041
|
|
Stortinget
|
|
|
1
|
Salgsinntekter
|
9 300 000
|
|
3
|
Leieinntekter
|
1 100 000
|
4600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
2
|
Diverse
refusjoner
|
400 000
|
4602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
3
|
Saksbehandlingsgebyr
|
12 000 000
|
|
86
|
Vinningsavståelse
og overtredelsesgebyr mv.
|
500 000
|
4605
|
|
Direktoratet for
økonomistyring
|
|
|
1
|
Økonomitjenester
|
51 600 000
|
4610
|
|
Tolletaten
|
|
|
1
|
Særskilt
vederlag for tolltjenester
|
7 000 000
|
|
2
|
Andre
inntekter
|
2 000 000
|
|
4
|
Diverse
refusjoner
|
1 100 000
|
|
5
|
Refusjon
fra Avinor AS
|
25 200 000
|
|
85
|
Overtredelsesgebyr
og tvangsmulkt
|
17 000 000
|
4618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
1
|
Refunderte
utleggs- og tinglysingsgebyr
|
89 500 000
|
|
2
|
Andre
refusjoner
|
46 100 000
|
|
3
|
Andre
inntekter
|
37 900 000
|
|
5
|
Gebyr
for utleggsforretninger
|
49 000 000
|
|
7
|
Gebyr
for bindende forhåndsuttalelser
|
3 500 000
|
|
11
|
Gebyr
på kredittdeklarasjoner
|
5 200 000
|
|
85
|
Inngått
på tapsførte lån mv.
|
246 500 000
|
|
86
|
Bøter,
inndragninger mv.
|
1 430 000 000
|
|
87
|
Trafikantsanksjoner
|
70 000 000
|
|
88
|
Forsinkelsesgebyr,
Regnskapsregisteret
|
262 600 000
|
|
89
|
Overtredelsesgebyr
|
4 000 000
|
4620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
2
|
Oppdragsinntekter
|
256 100 000
|
|
85
|
Tvangsmulkt
|
25 000 000
|
5351
|
|
Overføring fra
Norges Bank
|
|
|
85
|
Overføring
|
12 000 000 000
|
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift
i samband med nybygg, anlegg mv.
|
5491
|
|
Avskrivning på
statens kapital i statens forretningsdrift
|
|
|
30
|
Avskrivninger
|
1 574 406 000
|
Renter og utbytte
mv.
|
5603
|
|
Renter av statens
kapital i statens forretningsdrift
|
|
|
80
|
Renter
av statens faste kapital
|
93 507 000
|
5605
|
|
Renter av statskassens
kontantbeholdning og andre fordringer
|
|
|
80
|
Av
statskassens foliokonto i Norges Bank
|
2 158 000 000
|
|
81
|
Av
verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
|
200 000
|
|
82
|
Av
innenlandske verdipapirer
|
1 307 700 000
|
|
83
|
Av
alminnelige fordringer
|
25 000 000
|
|
84
|
Av
driftskreditt til statsbedrifter
|
54 900 000
|
|
86
|
Renter
av lån til andre stater
|
100 000
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 20
|
19 866 413 000
|
|
|
Netto rammeområde
20
|
36 507 087 000
|
4.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 20
Komiteen viser til Stortingets
vedtak 3. desember 2018, der netto utgiftsramme for rammeområde
20 er fastsatt til 36 502 087 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2018–2019).
For nærmere omtale
av de enkelte poster vises det til Prop. 1 S (2018–2019) Finansdepartementet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine alternative budsjetter, samt
til merknader og forslag i Innst. 2 S (2018–2019), og fremmer på
denne bakgrunn ikke egne forslag under rammeområdene.
4.3.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2019, der det foreslås å omprioritere midler fra byråkrati i
blant annet Oslo til tjenester nær folk i hele landet. Disse medlemmer viser
til at det foreslås et byråkratikutt på 19,2 mill. kroner for Stortinget.
Komiteens medlem
fra Rødt er bekymret for en utvikling der avstanden mellom
de styrende og de styrte blir større. Dette medlem ønsker ikke
at politikere skal være noen lønnsadel i Norge, og viser til Rødts
alternative budsjett, der stortingsrepresentanters godtgjørelse
settes til 8 ganger folketrygdens grunnbeløp. Dette medlem viser til at
dette fortsatt er godt over ei gjennomsnittlig lønn i Norge, noe
som er rimelig for å kompensere for ubekvem arbeidstid og mye tid borte
fra familien, men at det også er vesentlig under det lønnsnivået
som er vedtatt av Stortinget. Forslaget innebærer at Stortingets
driftsutgifter reduseres med 29 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag.
4.3.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.3.3 Post 50 Sannhets- og forsoningskommisjonen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.3.4 Post 70 Tilskudd til partigruppene
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.3.5 Post 72 Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.3.6 Post 73 Kontingenter, internasjonale delegasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.3.7 Post 73 Reisetilskudd til skoler
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.4.1 Post 1 Salgsinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.4.2 Post 3 Leieinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.5 Kap. 1600 Finansdepartementet
4.5.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås
at det opprettes en tilskuddsordning under Finansdepartementet til
organisasjoner som jobber med økonomiske spørsmål som gjeldsproblematikk,
åpenhet og skattepolitikk i Norge.
4.5.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.5.3 Post 70 Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.5.4 Fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilføringer i tidligere års statsregnskap
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.5.5 Arv til frivillig virksomhet – postering av inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.6 Kap. 4600 Finansdepartementet
4.6.1 Post 2 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.7 Kap. 1602 Finanstilsynet
4.7.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.7.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.8 Kap. 4602 Finanstilsynet
4.8.1 Post 3 Saksbehandlingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.8.2 Post 86 Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.9 Kap. 1605 Direktoratet for økonomistyring
4.9.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.9.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.10 Kap. 4605 Direktoratet for økonomistyring
4.10.1 Post 1 Økonomitjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.11 Kap. 1610 Tolletaten
4.11.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det ut fra Nord-Norge
eksporteres mest fersk fisk over E10 og Bjørnfjell tollstasjon grunnet
nærheten til Lofoten, Vesterålen og Sør-Troms. Tollstasjonen stenger
om natten, noe som gjør at fisk som fanges eller slaktes på ettermiddag
og kveld, må vente en natt for eksport. Da taper den 1–1,5 kroner
i verdi per kilo. Fiskerinæringen melder at de taper titalls millioner
på nattestengt tollstasjon, mens kostnader for en døgnåpen stasjon
er 7 mill. kroner mer enn med dagens åpningstider. Disse medlemmer er opptatt
av å tilrettelegge for verdiskaping i næringslivet og har i sitt
alternative budsjett for 2019 lagt inn 7 mill. kroner til å sikre
et døgnåpent tilbud.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2019, der det foreslås å styrke Tollvesenets arbeid med grensekontroll
på Bjørnefjell og andre steder med hele 100 mill. kroner.
4.11.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Kristelig
Folkeparti, jf. Innst. 2 S (2018–2019), og foreslår på denne bakgrunn
en bevilgning på 90,2 mill. kroner, som er en reduksjon på 5 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag.
4.12 Kap. 4610 Tolletaten
4.12.1 Post 1 Særskilt vederlag for tolltjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.12.2 Post 2 Andre inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.12.3 Post 4 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.12.4 Post 5 Refusjon fra Avinor AS
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.12.5 Post 85 Overtredelsesgebyr og tvangsmulkt
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.13 Kap. 1618 Skatteetaten
4.13.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener myndighetene må ta sitt ansvar for
et seriøst og organisert arbeidsliv og viser til Arbeiderpartiets
alternative statsbudsjett for 2019, hvor det foreslås en betydelig
tiltakspakke mot arbeidslivskriminalitet med økte bevilgninger til
Arbeidstilsynet, Petroleumstilsynet og Økokrim. Disse medlemmer går inn for å
bygge ut ytterligere et arbeidslivskriminalitetssenter for å nå
Arbeiderpartiets mål om at hele landet skal dekkes av slike sentre.
I Arbeiderpartiets alternative budsjett legges det i tillegg inn
økte driftsmidler til eksisterende arbeidslivskriminalitetssenter
på til sammen 20 mill. kroner, hvorav 5 mill. kroner er satt av på
Skatteetatens budsjett. I tillegg styrkes Skatteetaten med 15 mill.
kroner i driftsmidler for å styrke arbeidet mot svart økonomi.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2019, der det foreslås å styrke arbeidet med å motvirke og kreve
inn feilutbetalinger hos Nav gjennom bl.a. å øke bevilgningen til
NAVI i Skatteetaten med 3 mill. kroner. Senterpartiet foreslår også
å bevilge 10 mill. kroner til å etablere en elektronisk innbetalingsordning
for moms på postsendinger for å redusere kostnader og byråkrati
for forbruker.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås en styrking av Skatteetatens
arbeid med å avdekke skattejuks, med 25 mill. kroner. Dette medlem peker
på at økte bevilgninger til dette formålet er vel anvendte penger
og vil føre til økte skatteinntekter til staten.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til eget alternative budsjett
og omtale i denne innstilling under kap. 2309. Dette medlem ønsker en storsatsing
mot økonomisk kriminalitet og foreslår bevilget 500 mill. kroner.
Dette er foreslått bevilget over kap. 2309 og forutsatt allokert
til Nav, Skatteetaten, Tolletaten, Brønnøysundregistrene, Etikkrådet for
oljefondet og påtalemyndighetene.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås
å styrke Skatteetaten med totalt 60 mill. kroner. Midlene er foreslått
brukt i kampen mot skatteunndragelser og til å styrke a-krimsentrene.
4.13.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2019, der det foreslås å styrke arbeidet mot arbeidslivskriminalitet
i Skatteetaten med 25 mill. kroner som del av en større pakke mot
arbeidslivskriminalitet på 230 mill. kroner.
4.13.3 Post 22 Større IT-prosjekter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.13.4 Post 23 Spesielle driftsutgifter, a-ordningen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.13.5 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.14 Kap. 4618 Skatteetaten
4.14.1 Post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.2 Post 2 Andre refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.3 Post 3 Andre inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.4 Post 5 Gebyr for utleggsforretninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.5 Post 7 Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.6 Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.7 Post 85 Inngått på tapsførte lån m.m.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.8 Post 86 Bøter, inndragninger m.m.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.9 Post 87 Trafikantsanksjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.10 Post 88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.11 Post 89 Gebyr for regelbrudd
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.14.12 Tilsagnsordningen ved oppfølging av konkursbo
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.15 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå
4.15.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er viktig med fortsatt god fordeling av arbeidsplassene i SSB,
og at målet skal være at minst 40 pst. av arbeidsplassene skal være
på Kongsvinger.
4.15.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.15.3 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.16 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå
4.16.1 Post 2 Oppdragsinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.16.2 Post 85 Tvangsmulkt
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.17 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift
4.17.1 Post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.17.2 Post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.18 Kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift
4.18.1 Post 1 Driftsutgifter, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.19 Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.
4.19.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.19.2 Post 89 Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.20 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank
4.20.1 Post 85 Overføring
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.21 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift
4.21.1 Post 30 Avskrivninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.22 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift
4.22.1 Post 80 Renter av statens faste kapital
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.23 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
4.23.1 Post 80 Av statskassens foliokonto i Norges Bank
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.23.2 Post 81 Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.23.3 Post 82 Av innenlandske verdipapirer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.23.4 Post 83 Av alminnelige fordringer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.23.5 Post 84 Av driftskreditt til statsbedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.23.6 Post 86 Renter på lån til andre stater
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.24 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under rammeområde 20
Forslag til bevilgninger under
de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag
i parentes. Forslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti er i komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker
alternativbudsjettenes standpunkter.
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S
|
H, FrP, V, KrF
|
A
|
Sp
|
SV
|
R
|
MDG
|
Utgifter rammeområde
20 (i tusen kroner)
|
41
|
|
Stortinget
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
956 500
|
956 500
(0)
|
956 500 (0)
|
937 300
(-19 200)
|
956 500 (0)
|
927 500
(-29 000)
|
956 500 (0)
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
390 800
|
390 800
(0)
|
390 800 (0)
|
386 900
(-3 900)
|
390 800 (0)
|
390 800 (0)
|
390 800 (0)
|
|
72
|
Tilskudd
til organisasjoner som jobber med økonomiske spørsmål som gjeldsproblematikk,
åpenhet og skattepolitikk i Norge
|
0
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
20 000 (+20 000)
|
0
(0)
|
1605
|
|
Direktoratet for økonomistyring
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
507 200
|
507 200
(0)
|
507 200 (0)
|
481 900
(-25 300)
|
507 200 (0)
|
507 200 (0)
|
507 200 (0)
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 522 600
|
1 522 600 (0)
|
1 529 600 (+7 000)
|
1 607 400 (+84 800)
|
1 522 600 (0)
|
1 522 600 (0)
|
1 522 600 (0)
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold
|
95 200
|
90 200
(-5 000)
|
90 200
(-5 000)
|
95 200
(0)
|
95 200
(0)
|
95 200
(0)
|
95 200
(0)
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
6 062 100
|
6 062 100 (0)
|
6 082 100 (+20 000)
|
6 044 800
(-17 300)
|
6 087 100 (+25 000)
|
6 122 100 (+60 000)
|
6 062 100 (0)
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
205 900
|
205 900
(0)
|
205 900 (0)
|
230 900 (+25 000)
|
205 900 (0)
|
205 900 (0)
|
205 900 (0)
|
|
|
Sum utgifter rammeområde 20
|
56 373 500
|
56 368 500 (-5 000)
|
56 395 500 (+22 000)
|
56 417 600 (+44 100)
|
56 398 500 (+25 000)
|
56 424 500 (+51 000)
|
56 373 500 (0)
|
Inntekter rammeområde
20 (i tusen kroner)
|
|
|
Sum inntekter rammeområde 20
|
19 866 413
|
19 866 413 (0)
|
19 866 413 (0)
|
19 866 413 (0)
|
19 866 413 (0)
|
19 866 413 (0)
|
19 866 413 (0)
|
|
|
Sum netto rammeområde
20
|
36 507 087
|
36 502 087 (-5 000)
|
36 529 087 (+22 000)
|
36 551 187 (+44 100)
|
36 532 087 (+25 000)
|
36 558 087 (+51 000)
|
36 507 087 (0)
|
|
|
Avvik fra rammevedtak
|
5 000
|
0
|
27 000
|
49 100
|
30 000
|
56 000
|
5 000
|